2018-08-11, 20:50
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag var tvungen att titta in på tråden om Drottninggatan och leta upp kameran. Kameran de hänvisar till är uppsatt på kulturenshus och ägs mest troligen av Stockholm stad.

Men om en kamera skulle finnas på gården så vore det intressant för utredningen. Men en sådan kamera skulle man knappast få tillstånd för.

Det kan vara en googlekamera med automatisk igenkänning som har larmat om "man med vapen".
Kamerorna är uppkopplade så de övervakas antagligen, om inte av annan anledning för att de ska bli bättre på att känna igen downies med leksaker.
Citera
2018-08-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej, men jag och mina klubbkamrater har väldigt mycket erfarenhet av skytte (betydligt mer än poliser har). Vi vet också vad skjutvapen kan ha för verkan. En så klen kaliber som .22LR går utan problem genom 5 cm trä, så den går definitivt genom era skallar också. Vi vet att en M/39B går genom det mesta, inklusive en skyddsväst klass 3B. Poliserna hade ingen aning om vad Eric höll i. Så att sitta och vara överlägsen med åsikter om vad poliserna borde ha sett, och borde förstått, och borde ha gjort, visar bara på svag begåvningsnivå från er sida. Hade ni befunnit er i polisens läge så hade det blivit väldigt brunt i byxorna. Ni sitter och fantiserar om saker på ett område där ni fullständigt saknar erfarenhet eller sakkunskap. Byfånar.
Byfånar skjuter hej vilt med tanke på de tomhylsor de hittat?
Citera
2018-08-11, 21:01
Medlem
Citat:
Nej, men jag och mina klubbkamrater har väldigt mycket erfarenhet av skytte (betydligt mer än poliser har). Vi vet också vad skjutvapen kan ha för verkan. En så klen kaliber som .22LR går utan problem genom 5 cm trä, så den går definitivt genom era skallar också. Vi vet att en M/39B går genom det mesta, inklusive en skyddsväst klass 3B. Poliserna hade ingen aning om vad Eric höll i. Så att sitta och vara överlägsen med åsikter om vad poliserna borde ha sett, och borde förstått, och borde ha gjort, visar bara på svag begåvningsnivå från er sida. Hade ni befunnit er i polisens läge så hade det blivit väldigt brunt i byxorna. Ni sitter och fantiserar om saker på ett område där ni fullständigt saknar erfarenhet eller sakkunskap. Byfånar.

Alla som gjort lumpen eller spelar Cs, eller sett en dokumentär på tv har oxå fattat att även klenare vapen är farliga, så kliv ner från dina höga hästar.

Om du inte är polis eller FN-soldat så har du ingen aning om hur situationen känns.
Det är inget man tränar sig till på en skytteklubb.

Däremot så har du ett rätt, poliserna hade brunt I byxorna, eftersom de tryckte av utan att ha koll i situationen.

Det är ju DET som är själva poängen.
Citera
2018-08-11, 21:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Därför att jag hade gjort detsamma i det läget. Jag har diskuterat saken med ett antal kamrater i min skytteklubb. Vi hade alla agerat exakt likadant som polisen. Kanske pga av att vi vet vad som skulle kunna hända om Eric hade haft ett skarpt skjutvapen.

Eric kunde haft ett tyngre automatvapen, han kunde även haft en kumpan. Att försätta sig i den situation som trion gjorde är taktiskt och säkerhetsmässigt --> B.

Polisen försatte sig i en situation som resulterade i att de blev trängda, hade inget annat val än att skjuta verkanseld. Inge tid för bedömning efter att ha anträffat den misstänkte, det var inte optimalt.
Citera
2018-08-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Avgör själv med hjälp av bilderna på Aftonbladet. Det ser ut som att Eric blev skjuten på nära håll när han stod en meter från en lyktstolpe (bild 7). Man ser blodfläcken i marken, samt skotthålen i väggen. Avståndet från patronhylsorna till väggen kanske är 15 meter och då var skjutavståndet 10 meter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wAE2x/sa-skriver-omvarlden-om-eric-torells-dod

Jag kan inte avgöra avståndet då kameran har ett stort objektiv typ teleobjektiv. Men det ser ut som att sju patroner avlossats 1;2;3;4 är grupperade så att jag får intrycket att det var en skytt som avlossade dom. Sen kommer 5;6 och sist 7 som är lite apart från dom andra. 5 träffar i väggen bakom E ser ut som bommar + ett eventuellt skott som tuschat i en rosa damcykel. Kan alltså bara vara 1 skott som träffat Eric givet att ammunitionen inte går igenom målet.
Citera
2018-08-11, 21:11
Medlem
Citat:
Därför att jag hade gjort detsamma i det läget. Jag har diskuterat saken med ett antal kamrater i min skytteklubb. Vi hade alla agerat exakt likadant som polisen. Kanske pga av att vi vet vad som skulle kunna hända om Eric hade haft ett skarpt skjutvapen.
Du och dina byfånar kan ta era jävla teorier och dra åt helvete, stå där och leka poliser.
Det är bara att hoppas att et våpaskott brinner av nästa gång på er jävla klubb!
Citat:
Du och dina byfpnar till vänner har då ingen jävla aning och vad polisen möte på innergården, Och jag kan garantera att det aldrig heller kommer att komma ut så vida inte en av grisarna måste lätta på hjärta.
Citera
2018-08-11, 21:15
Medlem
Windchesters avatar
Det är uppenbart att händelsen är hemsk och fel. En oskyldig person har blivit ihjälskjuten av Polis och det ska självklart utredas.

Sen är det nog uppenbart för alla som passerat puberteten att Poliserna inte sköt en oskyldig med avsikt. Jag är övertygad om att Poliserna trodde att det var en farlig person med ett riktigt vapen och reagerade vad dom trodde var adekvat.

Borde dom väntat på insatsstyrka?
Personligen har jag ingen aning eftersom det inte hände. Jag vet inte om insatsstyrkan hade gjort annan bedömning. Och vad hade hänt om det var en skarp situation och Poliserna stod utanför och väntade på insatsstyrkan medan gärningsmannen sköt ihjäl någon? Hur hade alla kunniga flashbackare reagerat då? Hade ni dömt dom eller resonerat att det kunde varit en oskyldig person med Downs syndrom och plast vapen... hade ni tyckt det var rätt av polisen att vänta medan någon blev mördad?

I slutändan är detta en stor slump med ett hemskt utfall. Det bästa sättet för att undvika liknade situationer är att EU förbjuder vapenliknande leksaker om dessa inte är rosa eller liknande så det syns tydligt, på avstånd, att det är fake.
Senast redigerad av Windchester 2018-08-11 kl. 21:19.
Citera
2018-08-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Det är uppenbart att händelsen är hemsk och fel. En oskyldig person har blivit ihjälskjuten av Polis och det ska självklart utredas.

Sen är det nog uppenbart för alla som passerat puberteten att Poliserna inte sköt en oskyldig med avsikt. Jag är övertygad om att Poliserna trodde att det var en farlig person med ett riktigt vapen och reagerade vad dom trodde var adekvat.

Borde dom väntat på insatsstyrka?
Personligen har jag ingen aning eftersom det inte hände. Jag vet inte om insatsstyrkan hade gjort annan bedömning. Och vad hade hänt om det var en skarp situation och Poliserna stod utanför och väntade på insatsstyrkan medan gärningsmannen sköt ihjäl någon? Hur hade alla kunniga flashbackare reagerat då? Hade ni dömt dom eller resonerat att det kunde varit en oskyldig person med Downs syndrom och plasta pen... hade ni tyckt det var rätt av polisen att vänta?

I slutändan är detta en stor slump med ett hemskt utfall. Det bästa sättet för att undvika liknade situationer är att EU förbjuder vapenliknande leksaker om dessa inte är rosa eller liknande så det syns tydligt, på avstånd, att det är fake.

Hade han varit ute efter att planlöst döda nån så hade han väl gjort det?
Det finns ingen polis som hade kunnat hindra ett sånt scenario...

Vem ska han lyckas mörda från en innegård vid 04 på morgonen?

Det är ju även uppenbart (för alla som passerat puberteten) i efterhand att polisen kraftigt missbedömde situationen.

Jag tror att insatsstyrkan hade gjort en annan bedömning. Jag tror även att Om polisen på plats haft 10sekunder till så hade även de gjort en annan bedömning.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-08-11 kl. 21:31.
Citera
2018-08-11, 21:45
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Du och dina byfånar kan ta era jävla teorier och dra åt helvete, stå där och leka poliser.
Det är bara att hoppas att et våpaskott brinner av nästa gång på er jävla klubb!

Du och dina byfpnar till vänner har då ingen jävla aning och vad polisen möte på innergården, Och jag kan garantera att det aldrig heller kommer att komma ut så vida inte en av grisarna måste lätta på hjärta.

Har det någonsin hänt att en polis behöver lätta sitt hjärta utanför polishuset ?

Tystnadskultur och kåranda värre än bland maffian i den där yrkesgruppen.
Citera
2018-08-11, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
OM det varit en tungt kriminell snubbe, med skarpladdad Ak5a, så anser jag fortfarande att man som polis inte ska döda folk som inte utgör hot för tredje person. (absolut inte nån som är trängd på en innegård utan flyktväg)

Den enda som skulle kunna skjuta mot polis, skulle vara en psykiskt sjuk person i en trängd situation. Även där tror jag att man skulle kunna lösa situationen annorlunda. Eller möjligen en paranoid pundare(som helt logiskt inte har tillgång till vapen av uppenbara skäl)

Jag hävdar fortfarande att polisen gjort fel, även om han haft ett skarpladdat vapen.

Du är fanatisk i dina resonemang om ett realistiskt vapen som väl I stort sett bara polisen på plats upplevt som realistisk.

Tror du själv att samma poliser inte skulle skjutit om han hållt I ett paraply som han riktat mot dem? Då är du ju förfan lite efter min vän....

Fast nu är det ju därför dom skjuter, för att någon utgör ett hot.

Sedan så var det även vittnen som hade svårt att avgöra om vapnet var äkta eller inte.

Dessutom är det ganska stor skillnad att avgöra om ett vapens äkthet om man kan kolla på det i lugn och ro jämfört med skarpt läge.

Men att du ska förstå det inser jag är för mycket begärt.
Citera
2018-08-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Fast nu är det ju därför dom skjuter, för att någon utgör ett hot.

Sedan så var det även vittnen som hade svårt att avgöra om vapnet var äkta eller inte.

Dessutom är det ganska stor skillnad att avgöra om ett vapens äkthet om man kan kolla på det i lugn och ro jämfört med skarpt läge.

Men att du ska förstå det inser jag är för mycket begärt.

Tur att vi har ett förvirrat orakel med här som tydligt kan tala om hur allt ligger till och hur poliserna verkligen upplevde och tog In situationen.
Citera
2018-08-11, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Tur att vi har ett förvirrat orakel med här som tydligt kan tala om hur allt ligger till och hur poliserna verkligen upplevde och tog In situationen.

Det vet jag inte, men med väldigt stor sannolikhet upplevde dom honom som ett hot och agerade därefter. Där har vapnet med all säkerhet en avgörande roll också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in