2018-08-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Du jämför ett paraply med ett verklighetstroget vapen? Är du ett stort skämt heller?
Så länge den mänskliga faktorn även innefattar poliser så kan man bli skjuten om man viftar med vapenliknande föremål.

Så om han haft en banan, pinne eller paraply så hade du inte accepterat polisens agerande, när de påstår att det var mörkt, om man nu vill välja att tro på det?
Citera
2018-08-11, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Inte om de ringer någon klocka och man väljer att bedöma situatioen som den är....

Eller så kanske man skyddar sig mot kosmisk strålning om man packar in skallen i folie

Anledningen till varför dom sköt var ett föremål som såg ut som ett vapen, inte ett paraply. Hur svårt ska det vara att fatta?
Citera
2018-08-11, 19:45
Medlem
Citat:
Eller så kanske man skyddar sig mot kosmisk strålning om man packar in skallen i folie

Anledningen till varför dom sköt var ett föremål som såg ut som ett vapen, inte ett paraply. Hur svårt ska det vara att fatta?
Hur kan du ha så svårt att fatta att det var FEL av polisen att skjuta ihjäl Eric?
Citera
2018-08-11, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Så om han haft en banan, pinne eller paraply så hade du inte accepterat polisens agerande, när de påstår att det var mörkt, om man nu vill välja att tro på det?

Du är uppenbarligen för korkad för att förstå skillnaden mellan frukter, paraplyn och VAPENliknande och det är ju en brist du får leva med.

Hade Eric hållig i något sådant hade han inte blivit skjuten, och du hade förmodligen kommit med dina imbecilla argument i någon annan tråd, i något annat ämne.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-11 kl. 19:53.
Citera
2018-08-11, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Avgör själv med hjälp av bilderna på Aftonbladet. Det ser ut som att Eric blev skjuten på nära håll när han stod en meter från en lyktstolpe (bild 7). Man ser blodfläcken i marken, samt skotthålen i väggen. Avståndet från patronhylsorna till väggen kanske är 15 meter och då var skjutavståndet 10 meter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wAE2x/sa-skriver-omvarlden-om-eric-torells-dod
Hur beräknade du skjutavståndet? En Sig Sauer P226 kastar ut hylsorna 0-1 meter bakom skytten.
Citera
2018-08-11, 19:59
Medlem
Citat:
Hur kan du ha så svårt att fatta att det var FEL av polisen att skjuta ihjäl Eric?

Hade polisen i förhand känt till allt som framkommit i efterhand så håller jag med om att det skulle varit fel. De skulle naturligtvis lugnt och stilla sett till att vårdpersonal tog hand om "barnet". De borde då även ha upprättat en anmälan mot vårdnadshavaren gällande framkallande av fara för annan, samt kontaktat socialen för att uppmärksamma dem på att "barnet" driver runt på stan själv mitt i natten.

Jag är dock övertygad om att de agerat korrekt utifrån den information de fått och hur de uppfattat situationen. Med stor sannolikhet kommer utredningen fria dem från ansvar, vilket är det enda rimliga.
Citera
2018-08-11, 20:01
Medlem
Citat:
Du är uppenbarligen för korkad för att förstå skillnaden mellan frukter, paraplyn och VAPENliknande och det är ju en brist du får leva med.

Hade Eric hållig i något sådant hade han inte blivit skjuten.

OM det varit en tungt kriminell snubbe, med skarpladdad Ak5a, så anser jag fortfarande att man som polis inte ska döda folk som inte utgör hot för tredje person. (absolut inte nån som är trängd på en innegård utan flyktväg)

Den enda som skulle kunna skjuta mot polis, skulle vara en psykiskt sjuk person i en trängd situation. Även där tror jag att man skulle kunna lösa situationen annorlunda. Eller möjligen en paranoid pundare(som helt logiskt inte har tillgång till vapen av uppenbara skäl)

Jag hävdar fortfarande att polisen gjort fel, även om han haft ett skarpladdat vapen.

Du är fanatisk i dina resonemang om ett realistiskt vapen som väl I stort sett bara polisen på plats upplevt som realistisk.

Tror du själv att samma poliser inte skulle skjutit om han hållt I ett paraply som han riktat mot dem? Då är du ju förfan lite efter min vän....
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-08-11 kl. 20:03.
Citera
2018-08-11, 20:02
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det var du som påstod att polisen sköt på Drottninggatan och att det dessutom finns mängder med uppgifter om skjutningar där. Det innebär att du indirekt påstår att det är på flera ställen det har hänt. Jag har ställt frågor till dig för att få det bekräftat men jag antar att du inte kan bekräfta det och detta pga av det inte har hänt.

Det är även du som drog in Drottninggatan i denna tråd så den som tjatar om det är inte jag.

När det gäller tjejen som hittades under lastbilen så var hon minderårig det innebär bla att obduktionsprotokollet hemligstämplas för allmänheten.

Men vilka kan ha sett att hon eventuelt har blivit skjuten. Brandmännen på plats som utförde räddningsarbetet, de som transporterar bort henne, läkaren som dödförklarat henne, sjukvårdspersonal som var med vid dödförklaringen, obducenten, de som assisterar obucenten osv

Följande personer har mest troligen tillgång till obduktionsprotokollet åklagarna, ett antal poliser, försvarsadvokaten, målsägarbiträdet, föräldrarna, domare och nämndemän plus ett otal assistenter osv

Eftersom ett obduktionsprotokoll ingår i sjukjournal så har vi även ett antal anställd inom vården som kan ha sett det. Föräldrarna har även rätt att få ut hennes sjukjournal.

Alla dess data lagras i olika IT-system så även här har vi en hel del som kan få tillgång till uppgifterna.

Hade flickan blivit skjuten så hade det varit ute i media en sådan sak går inte att mörka.

När det gäller räddningsinsatsen så lämnade polisen över den till brandmännen som fanns på plats. Detta gör de genom att informera dem om att det ligger en kropp under lastbilen. Allmänt vid en olycka är det ambulans och räddningstjänsten som har ansvaret för livräddningen när de väl är på plats och prioriterar vad som behöver göras.

Om vi ska tro narkotikaspanaren som skrev promemorian så är det inte hans uppgift att rädda liv när det är larm om pågående dödligt våld så han räknade kroppen som död för enkelhetens skull.

Polisen berättade sedan för räddningstjänsten att det låg två döda kvinnor i anslutning till lastbilen och Åhlens. En av dessa två överlevde, den andra visade sig vara ett barn med en jacka snodd runt ansiktet, möjligtvis för att dölja skottskadan.

Så de som vet är polisen, obducenten, en anhörig och rättsväsendet.
Nu är sekretessen "av hänsyn till anhörig" så nej, media eller annan kommer aldrig få reda på om de pangade personen, om inte polisen eller anhöriga vill det.

Hursomhelst var detta framför googles livekamera så google vet vad som hände.

Hur ser det ut i vasastaden, några av googles livekameror med ansiktsigenkänning som Eric kan ha passerat ?
Citera
2018-08-11, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Hade polisen i förhand känt till allt som framkommit i efterhand så håller jag med om att det skulle varit fel. De skulle naturligtvis lugnt och stilla sett till att vårdpersonal tog hand om "barnet". De borde då även ha upprättat en anmälan mot vårdnadshavaren gällande framkallande av fara för annan, samt kontaktat socialen för att uppmärksamma dem på att "barnet" driver runt på stan själv mitt i natten.

Jag är dock övertygad om att de agerat korrekt utifrån den information de fått och hur de uppfattat situationen. Med stor sannolikhet kommer utredningen fria dem från ansvar, vilket är det enda rimliga.

Den infon verkar ju av allt att döma ha funnits till hands, men polisen klarar inte av att samla korrekt info på kort tid, tyvärr... Dags att ändra på tycker jag.
Citera
2018-08-11, 20:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Men skärp dig.
De åkte på ett larm för att 5 inringare larmat.
Ingen av de 5 uppgav att det var en downs.

Den informationen har jag inte sett förut. Var står det att det var 5 inringare?

Det verkar helt osannolikt att fem personer har ringt utan att någon av dem har uppfattat att det rörde sig om en person med Downs syndrom
Citera
2018-08-11, 20:12
Medlem
Citat:
Hur kan du ha så svårt att fatta att det var RÄTT av polisen att skjuta ihjäl Eric?
Citera
2018-08-11, 20:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Problemet är att man då kanske inte kan se personen eller området man spanar emot. Allt pekar på att det var dom här tre polisernas uppgift, att kolla av området och låta insatsstyrkan sköta det offensiva. Eric hade dom nog inte räknat med att han skulle dyka upp.

Eric hade med största sannolikhet levt om hans föräldrar tagit sitt ansvar.

Istället för att ställa sig i skydd bakom något och försöka få kontakt med den misstänkte så ställde de sig i grupp mitt på gården som en perfekt måltavla. Drömläge för en farlig pistolman om det hade varit en sådan de konfronterade.

Har poliserna aldrig sett kriminalfilmer på tv? Där kan de lära sig att det är rätt bra att söka skydd om man ska avväpna en pistolbeväpnad person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in