2018-08-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja det finns mycket som tyder på att polisen pangade någon.
Dels mängder med uppgifter om skottlossning, polisen ropade ut om skottlossning, väktare sa att de var 100% säkra på att skottlossning skedde, det finns filmat material m.m.

Nu skedde detta mitt framför googles livekamera som råkade glappa lite passande just vid detta tillfälle så omständigheterna kring hur personen som dog vid lastbilen är osäkra och sekretessbelagda.

Polisen ska skjuta verkanseld när de går på larm om pågående dödligt våld.
Det är egentligen inte märkligt om några oskyldiga stryker med men det är märkligt att de hittar på en historia och påverkar vittnen och anhöriga som de gjorde när de sköt brasilianaren i Storbritannien.
Där var det flera vittnen som sa att de sett en man med tjock jacka som hoppade över spärren men övervakningskameran visade att han inte hade en jacka.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Om du fortfarande tjatar om Drottninggatan så är det inte så svårt att lista ut vem eftersom det bara var ett barn som dog och det var den enda som dog i anslutning till lastbilen och Åhlens.

Frågeställningen är ungefär, varför fick hon inte första hjälpen om hon var trafikskadad och svaret skulle kunna vara att hon knäpptes när hon upptäcktes. Alternativt att hon inte knäpptes och isåfall inte fick första hjälpen när hon upptäcktes, det ser inte heller så bra ut.

Oavsett vilket så ser det inte jättesnyggt ut om polisen mörkat en sån händelse i nuläget. Om de hade gått ut med att de knäpper småtjejer kanske folk hade fått upp ögonen för att polisen är på helspänn och plockat undan leksakspistolerna.

Det var du som påstod att polisen sköt på Drottninggatan och att det dessutom finns mängder med uppgifter om skjutningar där. Det innebär att du indirekt påstår att det är på flera ställen det har hänt. Jag har ställt frågor till dig för att få det bekräftat men jag antar att du inte kan bekräfta det och detta pga av det inte har hänt.

Det är även du som drog in Drottninggatan i denna tråd så den som tjatar om det är inte jag.

När det gäller tjejen som hittades under lastbilen så var hon minderårig det innebär bla att obduktionsprotokollet hemligstämplas för allmänheten.

Men vilka kan ha sett att hon eventuelt har blivit skjuten. Brandmännen på plats som utförde räddningsarbetet, de som transporterar bort henne, läkaren som dödförklarat henne, sjukvårdspersonal som var med vid dödförklaringen, obducenten, de som assisterar obucenten osv

Följande personer har mest troligen tillgång till obduktionsprotokollet åklagarna, ett antal poliser, försvarsadvokaten, målsägarbiträdet, föräldrarna, domare och nämndemän plus ett otal assistenter osv

Eftersom ett obduktionsprotokoll ingår i sjukjournal så har vi även ett antal anställd inom vården som kan ha sett det. Föräldrarna har även rätt att få ut hennes sjukjournal.

Alla dess data lagras i olika IT-system så även här har vi en hel del som kan få tillgång till uppgifterna.

Hade flickan blivit skjuten så hade det varit ute i media en sådan sak går inte att mörka.

När det gäller räddningsinsatsen så lämnade polisen över den till brandmännen som fanns på plats. Detta gör de genom att informera dem om att det ligger en kropp under lastbilen. Allmänt vid en olycka är det ambulans och räddningstjänsten som har ansvaret för livräddningen när de väl är på plats och prioriterar vad som behöver göras.
Citera
2018-08-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Så poliserna kan välja uppdrag, det förändrar saken helt och hållet.
Provar igen: Polisen åkte på ett larm. 5 olika personer hade iaktagit samma farliga person, beväpnad.

Tänk tänk, då är väl minst en av de inringande den vanligtvis hotade?
De andra inringarna, varav ingen såg att det var en downs, vilka var de?
Jag tror de 5 behöver förklara sig.

Ta hand om din sista hjärncell. De växer inte på träd direkt....
Citera
2018-08-11, 19:13
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Kalla mig naiv eller cynisk... Det spelar egentligen ingen roll.

Polisen har gjort FEL eftersom de sköt ihjäl en person med Downs syndrom. De såg inte bla bla bla...

Polisen idag ser vad de tror är ett vapen och det ringer inga klockor. Det är en samhällsutmaning om vi nu inte kan räkna med att det ringer några klockor hos polisen. Är det jag och mitt paraply nästa gång det sker en uttryckning för att de har en misstänkt gärningsman med våldshistorik? Eller räcker det med ett paraply dessa dagar?

Men skärp dig.
De åkte på ett larm för att 5 inringare larmat.
Ingen av de 5 uppgav att det var en downs.
Citera
2018-08-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Enligt det manliga vittnet i fönstret stod poliserna i något slags samlad formation i grönområdet på innergården och Eric befann sig nära husets fasad då han sköts och segnade ned på mage. Avståndet kan inte ha varit tillräckligt lågt för verkanseld. I den skumma belysning som förelåg kan avståndet för verkanseld inte vara 20 meter. Och Erics rörelser med ”vapnet” måste ha varit omöjliga att uppfatta.

Avgör själv med hjälp av bilderna på Aftonbladet. Det ser ut som att Eric blev skjuten på nära håll när han stod en meter från en lyktstolpe (bild 7). Man ser blodfläcken i marken, samt skotthålen i väggen. Avståndet från patronhylsorna till väggen kanske är 15 meter och då var skjutavståndet 10 meter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wAE2x/sa-skriver-omvarlden-om-eric-torells-dod
Citera
2018-08-11, 19:30
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Ta hand om din sista hjärncell. De växer inte på träd direkt....

Vad menar du?
Har poliserna rätt att neka uppdrag eller inte?
Bestäm dig.
Citera
Medlem
Citat:
Men skärp dig.
Jag anser att polisen ska skärpa sig och bedöma en situation oavsett om det är 5 eller 10 inringare...
Om inte så utgår polisen från en situation som inte är verklig. Ja, det var ju det där med mitt paraply...
Citera
Medlem
Citat:
Men skärp dig.

Har du någon källa på detta?
Citera
2018-08-11, 19:38
Bannlyst
Citat:
Kalla mig naiv eller cynisk... Det spelar egentligen ingen roll.

Polisen har gjort FEL eftersom de sköt ihjäl en person med Downs syndrom. De såg inte bla bla bla...

Polisen idag ser vad de tror är ett vapen och det ringer inga klockor. Det är en samhällsutmaning om vi nu inte kan räkna med att det ringer några klockor hos polisen. Är det jag och mitt paraply nästa gång det sker en uttryckning för att de har en misstänkt gärningsman med våldshistorik? Eller räcker det med ett paraply dessa dagar?

Du jämför ett paraply med ett verklighetstroget vapen? Är du ett stort skämt heller?
Så länge den mänskliga faktorn även innefattar poliser så kan man bli skjuten om man viftar med vapenliknande föremål.
Citera
2018-08-11, 19:39
Medlem
Citat:
Vad menar du?
Har poliserna rätt att neka uppdrag eller inte?
Bestäm dig.

Jag håller inte med...om din slutsats som du hade.

De självklara sakerna behöver du väl inte fråga om.
Citera
2018-08-11, 19:40
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Jag anser att polisen ska skärpa sig och bedöma en situation oavsett om det är 5 eller 10 inringare...
Om inte så utgår polisen från en situation som inte är verklig. Ja, det var ju det där med mitt paraply...

En order är en order.
Den som skickade ut dem hade 5 inringare, alla gissade på 1 potentiell person, en farlig jävel. Beväpnad enl inringarna. Helt osannolikt bara det.

Ingen operatör kollade upp den de trodde de var ute efter, han som satt häktad.
Vilka ringde in och lurade polisen, är vad jag undrar.
5 olika eller bara 5 samtal.

Dumt att fundera på enligt flashbckarna
Citera
2018-08-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Du jämför ett paraply med ett verklighetstroget vapen? Är du ett stort skämt heller?
Så länge den mänskliga faktorn även innefattar poliser så kan man bli skjuten om man viftar med vapenliknande föremål.
Inte om det ringer någon klocka och man väljer att bedöma situationen
som den är....
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2018-08-11 kl. 19:43.
Citera
2018-08-11, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Oklokt att stå i en samlad formation om man misstänker att en skjutvapenbärande person kan dyka upp.

Ett annat uppträdande, till exempel att hela tiden vara i skydd hade sannolikt gjort att polisen inte hade upplevt denna plötsliga utsatthet, situationen kunde hanterats på ett annat sätt, Eric kunde möjligtvis ha levt idag.

Problemet är att man då kanske inte kan se personen eller området man spanar emot. Allt pekar på att det var dom här tre polisernas uppgift, att kolla av området och låta insatsstyrkan sköta det offensiva. Eric hade dom nog inte räknat med att han skulle dyka upp.

Eric hade med största sannolikhet levt om hans föräldrar tagit sitt ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in