2018-08-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Huvudsaken S minskar så är jag nöjd. För mig är det ett val där jag hoppas socialdemokratin kollapsar totalt och inom sinom tid försvinner från det här landet. Jag skulle tippa att SD landar på 23 % detta val, ingen dålig siffra. Kan bli största parti med den procentsatsen.

Fast minskar S så ökar MP och V. Vilket är farligare.
2018-08-11, 15:45
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu är inte Anders Sundell ensam om att skriva vad han tycker om olika opinionsinstitut. Utan det finns åtskilliga andra med och ingenstans har jag läst att Sentio eller för den del YouGove tillhör de mest aktade av opinioninstituten. Tvärtom är deras resultat inte mycket att skryta med när det gäller deras resultat i allmänhet. Nu var dock mitt svar riktat till Smoothman och övriga som höjer Sentio till skyarna men gör samma misstag som du gjorde nyss dvs lägger på ett par procent i det intervall som opinionsinstituten förnärvarande visar. Det är inte "alla" som vet att det förhåller sig på det viset utan "endast" SD anhängare.

(Min fetning)

Nu handlar ju detta om vilka institut som mäter SD bäst (SD i opinionsundersökningar), inte "deras resultat i allmänhet". Vilka institut är bäst avseende SD? Även om inget institut är felfritt så har Sentio och Yougov hittills visat sig träffa SD mest korrekt. Numera insomnade United Minds var också bra på att mäta SD på sin tid, minst lika bra som Yougov - om inte bättre - inför valet 2014. Framförallt var UM mycket jämnare i sina mätningar månaderna innan valet.

Varför hänvisar du till en gammal sunkig artikel skriven av lika sunkig tokliberal? Trots detta faktum så lyckades han ändå formulera detta:

Citat:
"...Demoskop, Ipsos, Novus och TNS Sifo. Dessa institut har dock i de senaste valen underskattat stödet för Sverigedemokraterna, vilket är problematiskt. En förklaring skulle kunna vara insamlingsmetoden, att det på grund av ett socialt stigma är en andel som avstår från att svara ärligt på telefon, men inte på webb."

Så din länk bekräftar bara det jag gång på gång sagt till dig. Webbaserade institut (Sentio och Yougov) lyckas bättre med SD. Artikeln ger stöd för att webben är att föredra om man vill fånga upp SD-väljare eftersom det sociala stigmat är mindre än vid telefonundersökningar. Tack för den.
2018-08-11, 15:47
Medlem
Bromss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani

MP ökar rejält nu tack var extremhettan och torkan som rådde under sommaren.
Sorgligt men sant men så kort tänker väljaren.
Senast redigerad av Broms 2018-08-11 kl. 15:51.
2018-08-11, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broms

Sådan hetta fanns för 100 år sedan också.
2018-08-11, 15:53
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:

Om S minskar går en del röster till V och en del till SD. Ett starkt V är bra för SD för "Alliansen" kan inte samarbeta med V, medans man inte kan lita på om de går ihop med S. Så ett teoretiskt SD + V över 50 % så är det omöjligt att hålla ute SD (Nu tror jag inte det blir det men ett starkare V på S bekostnad stärker SDs position)
2018-08-11, 15:54
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Men de får inte väljare från SD. Det är bara skiftningar inom sjupartiet.
2018-08-11, 15:56
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Så du har läst psykologi också. Jag bör alltså akta mig för att att yttra mig. Du vet inget om mig mer än att jag är sosse och att jag trodde fel när jag gissade valresultaten för SD tidigare. Upplysningsvis är det inte det tråden hanlar om utan Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar. Vad jag tror är en annan sak men eftersom du och en del andra "gökar" inte har förmåga att skilja på vad någon tror och vad opinionsinstituten visar så utgår jag numera endast från opinionsundersökningarna.

Vi vet lite om dig. Du blir inte sur när folk raser mot dig och dina synpunkter. Flesta är glada att du kommer hit för att debattera. Det skulle varit tråkigt utan motparten. Tråden handlar om SD:s konstant växt i opinionsundersökningar. SD:s primärt fokus ligger på invandring. Personligt (och jag själv tillhör kategori man utifrån) tror jag att all partier utan F!, Vänster och Miljöpartiet nu anser att migration har orsakat enorma skada till landet.

En gång i tiden tyckte jag att Jan Björklund var duktig och hederlig. Nu säger han att de som är dömde i hedersrelaterat brott ska utvisas. Jag tolkar det som en försent försök att behålla stöd för fd-folkpartiet. Jag gissa att Liberalerna, som ändrade namn, riskerar även att sjunka under 4.0%.

Skolar och utbildning var hans favorit området. Men han har ignorerat viktigast anledning till dåliga PISA resultat och kaos i skolar - invandring. Ja, det är tråkigt att för många barn leka med telefon hela dagen. Men för mer än 10 år visste människor att skolbarnen kan kalla lärare av båda kön "fitta" framför hela klassen och inget händer, utom man har en nu värdering. Många som tycker att de har varit noga vill att SD ska ta makten eller i alla fall SD ska trycka makten att skarpa sig.

Samtidigt en stor del av Hazarer som har kommit från Iran går i skolar även om en stor del är mer än 18 år. Det är själv bidragande att låter alla dessa kåta killar umgås med svenska tjejer som är yngre. Enligt polisen i Uppsala finns det minst 30 hårdbiten heroinister bland de ensamkommande och 60 som bara använder heroin oregelbundet. Uppsala hade inte rån på gatan för att finansiera 200 kronor av opioder för 10 år sent. Sossarna, Lööf och Fridolin vill att Sverige ska ha mer Hazarer. I opinionsundersökning har det speglats redan?

SD backar. Det är en gåta men kan Sverige vara denna bästa av alla tänkbara världar trots allt?
2018-08-11, 16:01
Medlem
Bromss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Men de får inte väljare från SD. Det är bara skiftningar inom sjupartiet.

???

Du vet att MP i stort sett varit under spärren va? Och vad har SD med saken att göra?
2018-08-11, 16:03
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Sådan hetta fanns för 100 år sedan också.

Exakt!
Klimatförändringar har pågått så länge jorden existerat.
MP som glider på att alla andra är populistiska är själva populister.

MVH/Gnomegirl
2018-08-11, 16:05
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Nu handlar ju detta om vilka institut som mäter SD bäst (SD i opinionsundersökningar), inte "deras resultat i allmänhet". Vilka institut är bäst avseende SD? Även om inget institut är felfritt så har Sentio och Yougov hittills visat sig träffa SD mest korrekt. Numera insomnade United Minds var också bra på att mäta SD på sin tid, minst lika bra som Yougov - om inte bättre - inför valet 2014. Framförallt var UM mycket jämnare i sina mätningar månaderna innan valet.

Varför hänvisar du till en gammal sunkig artikel skriven av lika sunkig tokliberal? Trots detta faktum så lyckades han ändå formulera detta:

Så din länk bekräftar bara det jag gång på gång sagt till dig. Webbaserade institut (Sentio och Yougov) lyckas bättre med SD. Artikeln ger stöd för att webben är att föredra om man vill fånga upp SD-väljare eftersom det sociala stigmat är mindre än vid telefonundersökningar. Tack för den.
Nu tar jag det en gång till men sedan är det finito. Du och dina gelikar hänvisar ju alltid till att Sentio lyckats bäst i tidigare val. Hur kan då en artikel från 2015 vara gammal och sunkig?
Citat från artikeln angående det fenomenala Sentio:
"Sentios väljarbarometer utmärker sig som den allra minst trovärdiga. Den bygger på en självrekryterad webbpanel, men det finns ingen som helst information om den varken på Sentios hemsida eller i Nyheter Idags artiklar. Alla andra institut tillhandahåller någon sorts kort rapport, men det finns inte från Sentio.

Urvalet kvoteras som i Inizio och Yougovs undersökningar på kön, ålder och region, och viktas sedan på senaste partival.

Vid mailkontakt med institutet visar det sig att det står fel i Nyheter Idags artikel om septembermätningen. Man uppger i artikeln att 1013 personer svarat, men enligt mail från Sentio är det bara 786 som svarat på de politiska frågorna. Det ger ett mycket litet urval.

Det självrekryterade urvalet, den lilla urvalsstorleken och framförallt den obefintliga transparensen gör att jag betraktar Sentios väljarbarometer som minst tillförlitlig."
2018-08-11, 16:08
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
???

Du vet att MP i stort sett varit under spärren va? Och vad har SD med saken att göra?

tråden heter " Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar", så därför skrev jag att jag inte tror att ett eventuellt ökat stöd för MP kommer att påverka Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar. Sossar eller centerpartister kanske går till MP med inte sverigedemokrater. De som går till MP är inte heller några som ens kan tänka sig att överväga SD. MP är SDs motpol.
2018-08-11, 16:16
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Nu tar jag det en gång till men sedan är det finito. Du och dina gelikar hänvisar ju alltid till att Sentio lyckats bäst i tidigare val. Hur kan då en artikel från 2015 vara gammal och sunkig?
Citat från artikeln angående det fenomenala Sentio:
"Sentios väljarbarometer utmärker sig som den allra minst trovärdiga. Den bygger på en självrekryterad webbpanel, men det finns ingen som helst information om den varken på Sentios hemsida eller i Nyheter Idags artiklar. Alla andra institut tillhandahåller någon sorts kort rapport, men det finns inte från Sentio.

Urvalet kvoteras som i Inizio och Yougovs undersökningar på kön, ålder och region, och viktas sedan på senaste partival.

Vid mailkontakt med institutet visar det sig att det står fel i Nyheter Idags artikel om septembermätningen. Man uppger i artikeln att 1013 personer svarat, men enligt mail från Sentio är det bara 786 som svarat på de politiska frågorna. Det ger ett mycket litet urval.

Det självrekryterade urvalet, den lilla urvalsstorleken och framförallt den obefintliga transparensen gör att jag betraktar Sentios väljarbarometer som minst tillförlitlig."

(Min fetning)

Och ändå - trots alla dessa "hemskheter" gällande Sentio - så lyckas de med bedriften att vara mest träffsäkra i sina mätningar av Sverigedemokraterna. Är inte det häpnadsväckande?

Observera att jag aldrig påstått att det är det bästa opinionsinstitutet när det gäller att mäta samtliga partier - bara när det gäller SD. Och det är precis det som denna tråden handlar om. Punkt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in