Citat:
Ursprungligen postat av
Smoothman
(Min fetning)
Nu handlar ju detta om vilka institut som mäter SD bäst (SD i opinionsundersökningar), inte
"deras resultat i allmänhet". Vilka institut är bäst avseende SD? Även om inget institut är felfritt så har Sentio och Yougov hittills visat sig träffa SD mest korrekt. Numera insomnade United Minds var också bra på att mäta SD på sin tid, minst lika bra som Yougov - om inte bättre - inför valet 2014. Framförallt var UM mycket jämnare i sina mätningar månaderna innan valet.
Varför hänvisar du till en gammal sunkig artikel skriven av lika sunkig tokliberal? Trots detta faktum så lyckades han ändå formulera detta:
Så din länk bekräftar bara det jag gång på gång sagt till dig. Webbaserade institut (Sentio och Yougov) lyckas bättre med SD. Artikeln ger stöd för att webben är att föredra om man vill fånga upp SD-väljare eftersom det sociala stigmat är mindre än vid telefonundersökningar. Tack för den.

Nu tar jag det en gång till men sedan är det finito. Du och dina gelikar hänvisar ju alltid till att Sentio lyckats bäst i tidigare val. Hur kan då en artikel från 2015 vara gammal och sunkig?
Citat från artikeln angående det fenomenala Sentio:
"Sentios väljarbarometer utmärker sig som den allra minst trovärdiga. Den bygger på en självrekryterad webbpanel, men det finns ingen som helst information om den varken på Sentios hemsida eller i Nyheter Idags artiklar. Alla andra institut tillhandahåller någon sorts kort rapport, men det finns inte från Sentio.
Urvalet kvoteras som i Inizio och Yougovs undersökningar på kön, ålder och region, och viktas sedan på senaste partival.
Vid mailkontakt med institutet visar det sig att det står fel i Nyheter Idags artikel om septembermätningen. Man uppger i artikeln att 1013 personer svarat, men enligt mail från Sentio är det bara 786 som svarat på de politiska frågorna. Det ger ett mycket litet urval.
Det självrekryterade urvalet, den lilla urvalsstorleken och framförallt den obefintliga transparensen gör att jag betraktar Sentios väljarbarometer som minst tillförlitlig."