2018-08-11, 14:05
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Artikeln är från 2015 och skriven av liberalen Anders Sundell som jag gissar gjorde sin första termin på forskarprogrammet i statsvetenskap vid GU. Du kanske vet detta men valforskningen som bedrivs vid GU är inte direkt den högst rankade i världen? De har haft relativt duktiga statsvetare så som Bo Rothstein och Sören Holmberg men så är det inte längre. Sedan kanske du skall läsa vad fan Sundell skriver;

Hur kan han veta om Novus och SIFO är bättre Sentio? Bättre på ”statistisk teori”? Det är i princip ingen skillnad mellan YouGov och fucking Novus med undantaget att de viktar annorlunda och YouGov använder online paneler. Till och med Sören Holmberg har gick ut och sade för något år sedan att YouGov och Sentio är duktiga. Detta är inte fråga om inkompetens men skilda metoder.

Vidare är inte Sundell statistiker och kvaliteten på mätningar utförda av statsvetare (och många ekonomer som jag själv) är oftast rätt undermåliga. Sedan kommer vi till det lustiga. Vi vet inte. Faktum är att ingen vet om SD kommer få 22 procent eller 28 procent. Vad vi kan göra är att göra estimat av vad vad populationen för tillfället tycker men det är allt. Vidare är felmarginalerna rätt stora. Statistik handlar om avvägningar - det är ingen "exakt" vetenskap.

"Alla" vet att SD kommer hamna i intervallet 20-30 procent. Sedan kan vi bråka om de kommer få 21 procent eller 28 procent men faktum är att SD kommer öka. Ja, det vet även Anders Sundell även om han säkert inte visste det 2015 när han skrev artikeln.
Nu är inte Anders Sundell ensam om att skriva vad han tycker om olika opinionsinstitut. Utan det finns åtskilliga andra med och ingenstans har jag läst att Sentio eller för den del YouGove tillhör de mest aktade av opinioninstituten. Tvärtom är deras resultat inte mycket att skryta med när det gäller deras resultat i allmänhet. Nu var dock mitt svar riktat till Smoothman och övriga som höjer Sentio till skyarna men gör samma misstag som du gjorde nyss dvs lägger på ett par procent i det intervall som opinionsinstituten förnärvarande visar. Det är inte "alla" som vet att det förhåller sig på det viset utan "endast" SD anhängare.
Senast redigerad av Powergirl 2018-08-11 kl. 14:13.
2018-08-11, 14:12
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Förstår att du inte orkar med verkligheten, när du befinner dig så otroligt långt ifrån den.

"SD:s tak är 8%".

"Drömmen om att bli det tredje största partiet i valet i höst ser allt mörkare ut."

"Kanske kommer ni över 10%, vilket jag i så fall beklagar, men mycket mer är nog bara en utopisk förhoppning."

"Däremot tror jag att de i verkligheten har ett par procent mindre än de 8,7 % de fått i sammanställningen."

Ett axplock från innan valet 2014 när SD fick 12,9%.

Inom psykologin brukar vi säga att det bästa sättet att förutsäga en persons framtid är att titta på vederbörandes förflutna. Ditt förflutna säger en hel del om hur rätt du kommer att få i årets riksdagsval. Tack gode gud att det bara är 28 dagar kvar...

Så du har läst psykologi också. Jag bör alltså akta mig för att att yttra mig. Du vet inget om mig mer än att jag är sosse och att jag trodde fel när jag gissade valresultaten för SD tidigare. Upplysningsvis är det inte det tråden hanlar om utan Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar. Vad jag tror är en annan sak men eftersom du och en del andra "gökar" inte har förmåga att skilja på vad någon tror och vad opinionsinstituten visar så utgår jag numera endast från opinionsundersökningarna.
2018-08-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Tvärtom är deras resultat inte mycket att skryta med när det gäller deras resultat i allmänhet.
Det är inte det som tråden handlar om.
2018-08-11, 14:21
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Jag tror du drar fel slutsatser. Din argumentation låter som en ledarsida i valfri tidning med agenda (de har som bekant en politisk tillhörighet vilket verkar överraska en del skribenter på Flashback).

Jag tror på ett rekordval på 23%, av någon anledning har boosten från ”festivalrelaterade problem” uteblivet eller rapporteringen om detta fenomen. Annars säker upp till 25%. SD blir aldrig största parti i Sverige då de saknar gräsrötter, emellertid kollapsen i andra europeiska länder säger annorlunda.

SD väljarbas är fd. S-väljare. Dels de som lockades av Reinfeldt och dels de som känner sig svikna. Med all rätt har väljarna svikits av folkets parti där verklighetsfrånvända figurer som Veronica Palm ska numera representera. De borde gå tillbaka till sina rötter och skippa påverkan från twitterstormar från Södermalm. SAP har delvis kommit dit men halvhjärtat och utan avbön. Jag tror inte en sekund att Löfven och Andersson tror på att kriminella bidragstagare gynnar vårt land av före detta lagom.
SD har 30000 medlemmar och växer. Så ja de är fortfarande under uppbyggnad och nu stora som C. Bara M och S har fler medlemmar. En mandatperiod till och SD är näst största parti medlemsmässigt.
2018-08-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Därför att de 4 % MP-isterna kommer inte rösta på SD men hos S kan man vinna 10 - 20 %. Det är en fråga om att krossa sin starkaste motståndare, att stoppa en institution. S genomsyrar hela samhället, MP kan inte ens få ihop folk till sina kommunlistor.

Dålig spelteori. Om MP åker ut är mycket vunnet parlamentariskt. Kunde man kleta ned Fridolin med döende isbjörnar och klimatflyktingar, så angriper man samtidigt hela den galna premissen att invandring från tredje världen är något nobelt.

Och rätt metod hantera S och ta deras väljare är förstås att göra sig till arvtagare till de nationalistiska folkhemssossarna, inte brunkleta dem för att slippa rasist- och nazistanklagelser som a) kommer ändå och b) inte fungerar. Epitetkletande är folk trötta på och som Napoleon sa så ska man aldrig hejda sin motståndare när de begår misstag.
2018-08-11, 14:44
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Dålig spelteori. Om MP åker ut är mycket vunnet parlamentariskt. Kunde man kleta ned Fridolin med döende isbjörnar och klimatflyktingar, så angriper man samtidigt hela den galna premissen att invandring från tredje världen är något nobelt.

Och rätt metod hantera S och ta deras väljare är förstås att göra sig till arvtagare till de nationalistiska folkhemssossarna, inte brunkleta dem för att slippa rasist- och nazistanklagelser som a) kommer ändå och b) inte fungerar. Epitetkletande är folk trötta på och som Napoleon sa så ska man aldrig hejda sin motståndare när de begår misstag.

Ja vi får väl se på natten efter valet om deras strategi fungerade eller om du får rätt.
2018-08-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ja vi får väl se på natten efter valet om deras strategi fungerade eller om du får rätt.

Vilken procentsats bevisar vad, menar du?
2018-08-11, 15:12
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vilken procentsats bevisar vad, menar du?
Om SD ökar på S bekostnad så var deras strategi korrekt. Om S går bra och MP också går bra medans SD går dåligt så fick du rätt: Man skulle angripit MP istället för S.
2018-08-11, 15:19
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Hur kommer det sig att SD minskar nu inför valet? SD har inte gjort något fel, snarare så har våran regering klantat till det rejält.

C ökar, V ökar, MP ökar.

SD minskar, M minskar, S minskar, KD minskar.

Huvudsaken S minskar så är jag nöjd. För mig är det ett val där jag hoppas socialdemokratin kollapsar totalt och inom sinom tid försvinner från det här landet. Jag skulle tippa att SD landar på 23 % detta val, ingen dålig siffra. Kan bli största parti med den procentsatsen.
2018-08-11, 15:19
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Alla institut kommer detektera denna 2-3% nedgång och sedan vet vi inte. Hinner det vända upp på 4 veckor eller fortsätter det ner?

Var fick du 'denna 2-3% nedgång' ifrån?

Den enda någorlunda säkra slutsats vi kan dra än så länge (bara 3 fräscha mätningar) är att SD:s uppgång är bruten. *Möjligen* backar de något.

Själv tror jag på att det var mestadels news-cycle noise. Under Maj/Juni "briljerade" Löfven och Lööf något extra - därav fick vi 28% hos YouGov. Nu pratas det nästan bara om klimatet - därav en extra stor uppgång för MP hos Sifo.

Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag står fast på mitt senaste tips från i våras på 18% i valet.
24±2% om val vore idag säger jag
2018-08-11, 15:29
Medlem
Citat:
Om SD ökar på S bekostnad så var deras strategi korrekt. Om S går bra och MP också går bra medans SD går dåligt så fick du rätt: Man skulle angripit MP istället för S.

Hade inte SD ökat på S bekostnad redan innan filmen, menar du? Det är väl du som måste göra sannolikt att talet om det rasistiska folkhemmet skapade en väljarström som annars uteblivit.
2018-08-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu är inte Anders Sundell ensam om att skriva vad han tycker om olika opinionsinstitut. Utan det finns åtskilliga andra med och ingenstans har jag läst att Sentio eller för den del YouGove tillhör de mest aktade av opinioninstituten. Tvärtom är deras resultat inte mycket att skryta med när det gäller deras resultat i allmänhet. Nu var dock mitt svar riktat till Smoothman och övriga som höjer Sentio till skyarna men gör samma misstag som du gjorde nyss dvs lägger på ett par procent i det intervall som opinionsinstituten förnärvarande visar. Det är inte "alla" som vet att det förhåller sig på det viset utan "endast" SD anhängare.

Sverigedemokraterna har snittat på 20-22 procent när Sifo, Ipsos, Skop, Sentio, Novus, Demoskop, SCB, YouGov, Inzio räknas in sedan i maj. Sedan är det så att SD kommer falla i intervallet 20-30 procent. Det är helt omöjligt att de skulle falla under 20 procent eller få över 30 procent. Är jag är precis? Nej, det är jag inte. Valstatistiken från valmyndighetens hemsida från valet 2014, 2010 och 2006 ger en hel del matnyttigt.

I synnerhet om man känner till demografin i de olika valkretsarna. Även om Sjöbo antagligen är kulturellt annorlunda än Boden förefaller det orimligt att tro att SD inte skulle öka i Boden i det här valet eftersom Boden har i stort sett samma demografi som Sjöbo. Hur mycket SD ökar i Boden vet vi inte men de kommer öka. Det finns mängder av valforskning i Sverige (och internationellt) att tillgå så man behöver inte ens köra rådata genom sitt SPSS.

Jag lovar att ”alla” vet att SD kommer gå framåt i det här valet. Till och med du. Däremot är vi inte överrens om hur mycket de kommer gå fram. Jag lovar också att ”alla” vet att Centerpartiet kommer gå framåt. Däremot händer ju överraskningar. Miljöpartiet gjorde bra ifrån sig i mätningarna inför valet 2014 men minskade i riksdagsvalet. Jag trodde själv att Kd skulle åka ur EU 2014 men de ökade. Så visst – det finns naturligtvis en chans att SD faller under 20 procent eller går över 30 procent men jag tror den är tämligen liten.

Jag är inte SD-anhängare. Jag röstar borgerligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in