Citat:
Nu är inte Anders Sundell ensam om att skriva vad han tycker om olika opinionsinstitut. Utan det finns åtskilliga andra med och ingenstans har jag läst att Sentio eller för den del YouGove tillhör de mest aktade av opinioninstituten. Tvärtom är deras resultat inte mycket att skryta med när det gäller deras resultat i allmänhet. Nu var dock mitt svar riktat till Smoothman och övriga som höjer Sentio till skyarna men gör samma misstag som du gjorde nyss dvs lägger på ett par procent i det intervall som opinionsinstituten förnärvarande visar. Det är inte "alla" som vet att det förhåller sig på det viset utan "endast" SD anhängare.
Artikeln är från 2015 och skriven av liberalen Anders Sundell som jag gissar gjorde sin första termin på forskarprogrammet i statsvetenskap vid GU. Du kanske vet detta men valforskningen som bedrivs vid GU är inte direkt den högst rankade i världen? De har haft relativt duktiga statsvetare så som Bo Rothstein och Sören Holmberg men så är det inte längre. Sedan kanske du skall läsa vad fan Sundell skriver;
Hur kan han veta om Novus och SIFO är bättre Sentio? Bättre på ”statistisk teori”? Det är i princip ingen skillnad mellan YouGov och fucking Novus med undantaget att de viktar annorlunda och YouGov använder online paneler. Till och med Sören Holmberg har gick ut och sade för något år sedan att YouGov och Sentio är duktiga. Detta är inte fråga om inkompetens men skilda metoder.
Vidare är inte Sundell statistiker och kvaliteten på mätningar utförda av statsvetare (och många ekonomer som jag själv) är oftast rätt undermåliga. Sedan kommer vi till det lustiga. Vi vet inte. Faktum är att ingen vet om SD kommer få 22 procent eller 28 procent. Vad vi kan göra är att göra estimat av vad vad populationen för tillfället tycker men det är allt. Vidare är felmarginalerna rätt stora. Statistik handlar om avvägningar - det är ingen "exakt" vetenskap.
"Alla" vet att SD kommer hamna i intervallet 20-30 procent. Sedan kan vi bråka om de kommer få 21 procent eller 28 procent men faktum är att SD kommer öka. Ja, det vet även Anders Sundell även om han säkert inte visste det 2015 när han skrev artikeln.
Hur kan han veta om Novus och SIFO är bättre Sentio? Bättre på ”statistisk teori”? Det är i princip ingen skillnad mellan YouGov och fucking Novus med undantaget att de viktar annorlunda och YouGov använder online paneler. Till och med Sören Holmberg har gick ut och sade för något år sedan att YouGov och Sentio är duktiga. Detta är inte fråga om inkompetens men skilda metoder.
Vidare är inte Sundell statistiker och kvaliteten på mätningar utförda av statsvetare (och många ekonomer som jag själv) är oftast rätt undermåliga. Sedan kommer vi till det lustiga. Vi vet inte. Faktum är att ingen vet om SD kommer få 22 procent eller 28 procent. Vad vi kan göra är att göra estimat av vad vad populationen för tillfället tycker men det är allt. Vidare är felmarginalerna rätt stora. Statistik handlar om avvägningar - det är ingen "exakt" vetenskap.
"Alla" vet att SD kommer hamna i intervallet 20-30 procent. Sedan kan vi bråka om de kommer få 21 procent eller 28 procent men faktum är att SD kommer öka. Ja, det vet även Anders Sundell även om han säkert inte visste det 2015 när han skrev artikeln.
Senast redigerad av Powergirl 2018-08-11 kl. 14:13.
Senast redigerad av Powergirl 2018-08-11 kl. 14:13.
Du vet inget om mig mer än att jag är sosse och att jag trodde fel när jag gissade valresultaten för SD tidigare. Upplysningsvis är det inte det tråden hanlar om utan Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar. Vad jag tror är en annan sak men eftersom du och en del andra "gökar" inte har förmåga att skilja på vad någon tror och vad opinionsinstituten visar så utgår jag numera endast från opinionsundersökningarna.