2018-08-11, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Du skrev:

Jag svarade: Inte en chans i hela helvetet.

Hur du likställer detta till om vapen var riktade emot dig för 30-40 år sedan och nu får jag inte riktigt ihop faktiskt.

Det krävs en lång förklaring för att förklara varför barn inte blev skjuta av poliser när dom lekte krig i skogen, bland husen osv. Men antar att du inte ens är 40 år.

Men iofs jag tror faktiskt att för 30-40 år sedan om det hade varit en 20 åring med ett riktigt vapen så hade utgången blivit annorlunda ändå (även om vi nu fantiserar). Polisen hade helt enkelt tagit skydd och dragit fram en megafon och försökt prata med honom än att skjuta honom utan att han avlossat ett enda skott... Men det har inte med saken att göra.

Jag kan absolut blanda ihop dig med någon annan (om så är fallet så får du ursäkta mig), men någon om det inte var du sade att det var mörkt och svårt att se och det skulle vara en förklaring till varför dom sköt och dödade honom. Men va fan om du inte kan se om det är ett vapen (som bevisligen aldrig blivit avlossat) är det då mer korrekt att skjuta ihjäl någon för det var mörkt? och därför sade jag att då hade ju någon kunnat göra en pistol med handen och dom hade inte kunnat se skillnaden... är du med? alltså inget försvar. Kan du inte avgöra vad som är vapen eller ej pga av det var mörkt så skall du inte heller skjuta ihjäl någon för att du inte kan avgöra. Bara det att du inte kan avgöra skall vara tillräckligt för att inte skjuta om du inte själv blir beskjuten... Fan inte ens militär utbildade skjuter utan tillräcklig information... Skydd först och blir man beskjuten svarar man.

Men det finns väldigt lite att försvara i denna bedömning som denna polis tog.

Fast nu är det inget barn som lekt krig bland radhus som har blivit skjuten.

Varför barn inte blivit skjutna, då eller idag , är för att dom inte är ute och springer med verklighetstrogna vapenleksaker fyra på morgonen, och dessutom är svårare att missta för en vuxen missbrukare än en 20 åring med downs.

Det med mörker nämnde inte jag, dock att det finns plastvapen som är så verklighetstrogna att du måste hålla i dom för att se skillnad på ett riktigt, vad var det du inte fattade?

Han pekade inte med handen, han hade ett vapenliknande föremål,får du ett vapenlikande föremål riktat emot dig så finns det ofta inte utrymme för att fundera över om vapnet är äkta eller inte, gör du det kan det mkt väl bli det sista du får uppleva. Oväsentligt om kulor avlossats innan, det måste du väl förstå?

Nej militärer väntar verkligen inte tills dom blir beskjutna innan dom själva skjuter, ganska så värdelösa soldater isf. Dessutom så utgår du ifrån att man i sådana här situationer alltid kan styra händelse utveckling, gå med megafon att prata med, ha någonstans att ta skydd...så är det inte.
Citera
2018-08-11, 00:51
Bannlyst
Citat:
Men allvarligt tror du inte ens polisen hade 1 sekund nu helt plötsligt?

Du tror dom bara patrullerade och helt plötsligt kom den en med Downs och lekte med leksaksvapen och dom sköt honom på mindre en sekund. Eller pratar du om något helt annat "påhittat" scenario?

Kom igen nu...

Polisen som sköt ihjäl honom gjorde fel. Detta har ju blivit en världsnyhet och hade detta ens varit vanligt i andra länder så hade det troligen inte ens kommit med i något annat än SVT.

Det finns säkerligen något litet försvar för polisen som sköt, men hittils har du inte kommit med ett enda hållbart trovärdigt sådant faktiskt.

Mycket möjligt dom inte hade det nej, i synnerhet om det uppstod en situation då han riktade vapnet emot någon utav dom.

Dom var, som jag uppfattat det där i ett annat ärende, då dök killen upp, dom försökte backa men det gick inte.

Det är långt ifrån säkert att dom gjorde fel eftersom killen hade ett vapen och dom inte kunde fundera på om det var äkta eller ej, gör man det i en sådan situation, och det ÄR ett äkta vapen....ja då kan du hälsa hem om det är en någorlunda motiverad gärningsman, vad är det som inte går in..?

Jo jag har förklarat, fundera över varför det i lagen finns något som kallas putativt nödvärn.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-11 kl. 00:55.
Citera
2018-08-11, 01:13
Medlem
Citat:
Men allvarligt tror du inte ens polisen hade 1 sekund nu helt plötsligt?

Du tror dom bara patrullerade och helt plötsligt kom den en med Downs och lekte med leksaksvapen och dom sköt honom på mindre en sekund. Eller pratar du om något helt annat "påhittat" scenario?

Kom igen nu...

Polisen som sköt ihjäl honom gjorde fel. Detta har ju blivit en världsnyhet och hade detta ens varit vanligt i andra länder så hade det troligen inte ens kommit med i något annat än SVT.

Det finns säkerligen något litet försvar för polisen som sköt, men hittils har du inte kommit med ett enda hållbart trovärdigt sådant faktiskt.

Hur fort går det att avlossa ett vapen?

Om man bär på ett vapenliknande föremål och polisen ser dig med det så kommer de att ta det på allvar och det spelar ingen roll hur du ser ut. De kommer eventuellt att beordra dig att lägga ned vapnet gör du inte det så kan de eventuellt skjuta varningsskott. Känner de sig dessutom hotade så kan de även skjuta verkanseld. Allt beror på situationen. Faktum är att polisen till och med kan skjuta verkanseld direkt allt beroende på situationen.

Om polisen kände sig hotade pga av att Eric exempelvis riktade leksakspistolen mot dem. Så har de rätt att skjuta verkanseld. De kan ju omöjligen veta att det är en leksakspistol. För Eric kanske allt var en lek och han visste inte bättre, men tyvärr så är det som så att ens intelligensnivå syns inte utanpå på kroppen.

En person med Downs syndrom kan fungera i samhället och ha jobb. De kan ha förhållande och barn som vi alla andra. Men de kan även vara lika "onda" som vi andra.

För Polisen i en sådan situation så kan man inte chansa. Polisen vill ju även de komma hem. Är de hotade av ett vapenliknande föremål så är jag lessen men de har all rätt att skjuta då beroende på hur situationen ser ut.
Citera
2018-08-11, 01:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Ni som tycker att polisen taktik att omedelbart ingripa om man larmar om ett skjutvapen kan gärna titta på vad som hände vid skolattacken i Jokela 2007

I korthet så hände följande

11:40 skottlossning bryter ut på skolan. Polis larmas och eleverna låser in sig i klassrummet
11:55 Första polispatrullen anländer och blir beskjutna med två skott. Efter det så börjar gärningsmannen att skjuta ihjäl elever på skolan. Han han skjuta sammanlagt 8 stycken och 12 skadades
12:04 Insatsstyrkan anländer och man omringar skolan
12:04 Gärningsmannen skjuter sig själv i huvudet.

Observera att de flesta offren blev dödade efter att polisen hade anlänt till platsen.

Efter att svenska polisen studerade denna händelse och andra liknande så tog man fram taktiken att så fort som möjligt avbryta pågående dödligt våld.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Massakern_p%C3%A5_Jokela_skola

Fast i fallet med Eric så fanns det inga som helst indikationer på pågående dödligt våld. Det enda de hade att gå på att att nån sprang med ett vapen i handen. Men eftersom det var på natten så måste man ta uppgiften om vapen med en nypa salt. Det finns mycket annat som på håll kan se ut som ett farligt vapen.
Citera
2018-08-11, 01:21
Medlem
No-n-sences avatar
Varför har inte dessa replikor/leksaksvapen haft den röda pluggen man sätter i pipan just för att indikera att det är ett leksaksvapen eller replika?
Citera
2018-08-11, 01:27
Medlem
SÅ SKÄMMGA NI ALLIHOPA ÄR SOM INTE TYCKER DET ÄR SYND ATT EN MONGOLID BLEV IHJÄLSKJUTEN DE E BARA POLISENS FEL OCH INGEN ANNAN OCH NI BORDE SKÄMMAS TFII. Vem skjuter ett handikappat ”barn” så skämmiga . OCH JO HAN ÄR ETT BARN I HUVUDET, och detta är inte han downs-killens fel och INTE föräldrarna . BARA DOM OANSVARIGA POLISERNAS FEL. Punkt slut . Och sluta försvara polisen, för hade dom skjutit ihjäl ert barn så hade ni gråtit över ert barn kista. Men eftersom det inte är ert oskyldiga barn som dör så bryr ni inte er. Pinsamt
Citera
2018-08-11, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Fast i fallet med Eric så fanns det inga som helst indikationer på pågående dödligt våld. Det enda de hade att gå på att att nån sprang med ett vapen i handen. Men eftersom det var på natten så måste man ta uppgiften om vapen med en nypa salt. Det finns mycket annat som på håll kan se ut som ett farligt vapen.

Varför är ett vapen mindre farligt på natten?

Peter Mangs exempelvis mördade ju på natten.
https://www.expressen.se/kvallsposten/nu-erkanner-peter-mangs-mordet-pa-trez/
Citera
2018-08-11, 01:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Men om det ser ut som ett vapen även för poliserna i gryningsljuset?
Och vederbörande vägrar släppa det?
Och inte svarar polisen?

Vad gör man då?

Det som är lite bestickande är att med polisens vapen och ammunitionstyp samt instruktioner att skjuta mitt på kroppen - kommer polisens skjutningar i princip nästan alltid innebära dödsskjutningar. Den man skjuter kommer sannorlikt att dö.
På något sätt skulle man önska att det fanns andra sätt att agera innan polisen behöver skjuta/ döda någon. Hur bra alternativ är el-pistoler?
Citera
2018-08-11, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Varför har inte dessa replikor/leksaksvapen haft den röda pluggen man sätter i pipan just för att indikera att det är ett leksaksvapen eller replika?

Jag var på en marknad i veckan och tittade då i ett stånd som sålde leksaker. Inget av leksaksvapen hade någon röd plupp eller annan markering vad jag kunde se.
Citera
2018-08-11, 01:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men om det ser ut som ett vapen även för poliserna i gryningsljuset?
Och vederbörande vägrar släppa det?
Och inte svarar polisen?

Vad gör man då?

Det som är lite bestickande är att med polisens vapen och ammunitionstyp samt instruktioner att skjuta mitt på kroppen - kommer polisens skjutningar i princip nästan alltid innebära dödsskjutningar. Den man skjuter kommer sannorlikt att dö.
På något sätt skulle man önska att det fanns andra sätt att agera innan polisen behöver skjuta/ döda någon. Hur bra alternativ är el-pistoler?

Eftersom det inte fanns något tecken på pågående dödligt våld så hade det rätta varit att dra sig tillbaka i skydd och använt tårgas och/eller chockgranat. Men man hade väl inte tillgång till det.
Citera
2018-08-11, 02:28
Medlem
Polisen skulle agerat försiktigare 🐷🐷
Citera
2018-08-11, 02:30
Medlem
Jag tycker även att de ska bli bättre på att identifiera ifall det är ett riktigt vapen. 🐷🐷🖕
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in