2018-08-08, 13:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Att byta aktivt mellan fonder som historiskt gått bra finns det forskning som stödjer, bästa är
https://www.amazon.com/Dual-Momentum-Investing-Innovative-Strategy/dp/0071849440

Och http://www.optimalmomentum.com/performance.html

Tankarna bakom det har inspirerat mig.

Nu har jag börjat titta på två varianter, en med bara indexfonder för regioner (usa, europa, Asien m.m.) , och en med globala branchfonder. Men bägge med principen att varje månad köpa det som går bäst under period x .

Var hittar du alla fonder/ETF:er för globala branschfonder? Det enda sättet att komma åt det som svensk är att handla på icke-svenska sajter som Robinhood.com m.fl. Ett visst blysänke uppstår då i form av 30% skatt och annat skit samt det uppenbart problematiska kring courtage och spread. Något man kan komma runt lite genom att köra en 'look-back' på 6 månader vilket då också gör att det uppstår färre byten (och därav kringkostnader), men det är ändå lite 50/50.

Det vore annars givetvis intressant att kunna investera i underliggande fonder för "Nordiska branschindex" och "Branschindex" på sidan:
https://www.avanza.se/marknadsoversikt.html

Men det enda enkla sättet att göra det nu är att köpa Handelsbankens certifikat, men dessa har samtidigt sådana spreads att investeringar där blir oerhört dyrt. Ja, plus att Avanza inte riktigt trackar dessa ordentligt.
Citera
2018-08-08, 20:27
Medlem
sT3AKs avatar
Vill först bara påpeka vilken grym tråd detta är. Har fått mig att omfördela 100% aktier i investmentbolag till att försöka få en fördelning på 60% aktier och 40% fonder. Jag använder strategin BH just nu men kommer kanske byta i framtiden till din. Har valt att köpa 5 olika fonder, dessa fonder är:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien
Swedbank Robur Access Global
Swedbank Robur Ny Teknik
XACT Svenska Smabolag

Viktningen mellan dessa är lika och jag har försökt sprida riskerna så gott det går.

Jag vet att det är lite onödigt att slänga in Spiltan Aktiefond med tanke på att jag redan äger 8 olika investmentbolag i aktier men jag gillar fonden och dess avgift så jag köper den ändå.

Hur ser ni på dessa fonder och fördelningen samt risker, ska jag byta ut/lägga till en räntefond eller råvarufond till exempel?

Skulle dessutom fixa mörkt tema till Flashback och vem hade då inte skapat den? Grymt jobbat sinewave!
Citera
2018-08-08, 21:14
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Var hittar du alla fonder/ETF:er för globala branschfonder? Det enda sättet att komma åt det som svensk är att handla på icke-svenska sajter som Robinhood.com m.fl. Ett visst blysänke uppstår då i form av 30% skatt och annat skit samt det uppenbart problematiska kring courtage och spread. Något man kan komma runt lite genom att köra en 'look-back' på 6 månader vilket då också gör att det uppstår färre byten (och därav kringkostnader), men det är ändå lite 50/50.

Det vore annars givetvis intressant att kunna investera i underliggande fonder för "Nordiska branschindex" och "Branschindex" på sidan:

Men det enda enkla sättet att göra det nu är att köpa Handelsbankens certifikat, men dessa har samtidigt sådana spreads att investeringar där blir oerhört dyrt. Ja, plus att Avanza inte riktigt trackar dessa ordentligt.

Hittade ett gäng branchfonder på Avanza, via fondtorget. Kan lägga ut listan till helgen när jag kommer till en dator. Alla globala. Men dom borde vara lätta att hitta.
Citera
2018-08-08, 21:30
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sT3AK
Vill först bara påpeka vilken grym tråd detta är. Har fått mig att omfördela 100% aktier i investmentbolag till att försöka få en fördelning på 60% aktier och 40% fonder. Jag använder strategin BH just nu men kommer kanske byta i framtiden till din. Har valt att köpa 5 olika fonder, dessa fonder är:

Swedbank Robur Ny Teknik
XACT Svenska Smabolag

Viktningen mellan dessa är lika och jag har försökt sprida riskerna så gott det går.

Jag vet att det är lite onödigt att slänga in Spiltan Aktiefond med tanke på att jag redan äger 8 olika investmentbolag i aktier men jag gillar fonden och dess avgift så jag köper den ändå.

Hur ser ni på dessa fonder och fördelningen samt risker, ska jag byta ut/lägga till en räntefond eller råvarufond till exempel?

Skulle dessutom fixa mörkt tema till Flashback och vem hade då inte skapat den? Grymt jobbat sinewave!

Läs från inlägg #857.
Citera
2018-08-08, 21:46
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sT3AK

Swedbank Robur Ny Teknik
XACT Svenska Smabolag

Jag skulle ha skippat globalfonden då ingen (eller jag själv) verkar ha lyckats påvisa att en svensk globalfond på sikt är vettig att hålla. Jag har inte sett någon svensk globalfond som presterar i närheten så bra som att t ex hålla USA + Asien, USA + Sverige eller t om det näst värsta alternativet USA + EU (för dessa två drar nästan alltid åt samma håll; de korrelerar). Om du istället vill att detta ska vara någon typ av säkrare index håll t ex Länsförsäkringar USA då detta kommer att komplementera ditt innehav i Asien. Då har du två tunga index som inte, likt svenskt index, backar -40-50% så fort det blir lite kris.

Med detta sagt är en 'BH' alltid knepig då lagen om allts djävlighet garanterat gör att om du skulle köpa LF USA just nu skulle du säkert köpa på toppen. Med en 'BH' har du heller ingen strategi för att gå ur tillgången heller så det kan bli lite jobbigt. Detta gäller dock i princip alla fördelningar som inte är allvädersportföljer eller 'golden butterfly'. Här kan man sälja allt och putta in 20% per månad eller dylikt för att sprida ut tidsramen för köp, men ... ja.

--

Ja, jag brukar lösa saker där jag upplever problem.
Citera
2018-08-08, 22:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Hittade ett gäng branchfonder på Avanza, via fondtorget. Kan lägga ut listan till helgen när jag kommer till en dator. Alla globala. Men dom borde vara lätta att hitta.

Ja, att de finns är ingen nyhet. Det som vore en nyhet är huruvida de vore vettiga att investera i då många av dessa gärna drar sig med udda straffavgifter och annat. Detta gäller särskilt SEB:s fonder (en av få svenska banker som pysslar med sådant) så läs alla fonders "KIID" (Key Investor Information Document). Du hittar dessa under namnet "Fondfaktablad" på varje fondsida på Avanza.

Här är ett ex:
https://secure.msse.se/document/avanza/CL00011956

En skön insättning- och uttagsavgift a 1%. Alltså 5000 kr (2500 x 2) om man går in med 250 000 kr i fonden och sedan går ur efter ett tag. Fint om man gillar att kasta pengar i sopnedkastet, sämre om man inte gillar det.

Här är ett annat ex:
https://secure.msse.se/document/avanza/F000000GKS

Bara genom att läsa om avgifterna i den där KIID-filen drar man öronen åt sig ganska ordentligt. Det finns en "max" insättningsavgift men ingen spec på detta. Låter tryggt.

Med det sagt finns det ett par där det inte vänder sig i magen om man tittar på deras KIID som DNB Finans, IKC Global Infrastructure, DNB Telecom, IKC Global Brand och ett par till inom läkemedel och teknik. Problemet är bara att dessa kan räknas på två händer och alltså inte skulle kunna fylla en hel portfölj med branscher.

Det vore som sagt annars fint att ha en fond per varje bransch i den lista, "Branschindex", man hittar på:

Om vi har tur ser bolaget "PLUS" detta också och kommer med intressanta alternativ framöver.
Citera
2018-08-09, 05:04
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ja, att de finns är ingen nyhet. Det som vore en nyhet är huruvida de vore vettiga att investera i då många av dessa gärna drar sig med udda straffavgifter och annat. Detta gäller särskilt SEB:s fonder (en av få svenska banker som pysslar med sådant) så läs alla fonders "KIID" (Key Investor Information Document). Du hittar dessa under namnet "Fondfaktablad" på varje fondsida på Avanza.

Här är ett ex:
https://secure.msse.se/document/avanza/CL00011956

En skön insättning- och uttagsavgift a 1%. Alltså 5000 kr (2500 x 2) om man går in med 250 000 kr i fonden och sedan går ur efter ett tag. Fint om man gillar att kasta pengar i sopnedkastet, sämre om man inte gillar det.

Här är ett annat ex:
https://secure.msse.se/document/avanza/F000000GKS

Bara genom att läsa om avgifterna i den där KIID-filen drar man öronen åt sig ganska ordentligt. Det finns en "max" insättningsavgift men ingen spec på detta. Låter tryggt.

Med det sagt finns det ett par där det inte vänder sig i magen om man tittar på deras KIID som DNB Finans, IKC Global Infrastructure, DNB Telecom, IKC Global Brand och ett par till inom läkemedel och teknik. Problemet är bara att dessa kan räknas på två händer och alltså inte skulle kunna fylla en hel portfölj med branscher.

Det vore som sagt annars fint att ha en fond per varje bransch i den lista, "Branschindex", man hittar på:

Om vi har tur ser bolaget "PLUS" detta också och kommer med intressanta alternativ framöver.

Många fonder har lite underliga sälj och köpavgifter om man kollar KIID, men om man handlar hos Avanza så har de ofta förhandlat bort detta (Avanza alltså), dock är Avanza rätt dåliga på att framhålla detta. När jag frågat Avanza om specifika fonder så har svaret blivit att om det inte står någon köp/säljavgift på aktuell fonds sida hos Avanza så har de förhandlat bort detta, så även om det står något annat i KIID så gäller det inte på Avanza. Men jag skulle i varje osäkert fall höra mig för innan iallafall.

Passar också på att fråga nu när du tagit upp detta, att ha dessa branschfonder du räknade upp, är det en fördel eller kan det kvitta? Tänker mig en strategi med dessa + några andra branschfonder i mitt grundutbud, utöver de andra du har i din lista, i en MOM+AGG5, resonerar som så att jag omöjligt kan veta vilken bransch som kommer gå bra i framtiden, därför slänga med allt och låta strategin avgöra. Då bryr jag mig heller inte mycket om avgiften, så länge det inte är några köp/säljavgifter eller om avgiften är horribelt hög, då höga avgifter ju främst är negativt om man ligger i fonden under nergång, vilket ju inte blir fallet här.
Har inte backtestat, utan vill mer höra en kvalificerad gissning, är väl inte ute efter att få max avkastning utan mer en jämn resa utan för mycket minus då jag ska kunna leva med portföljen och sova gott också. Därför en AGG5, med 20% i varje, för mer riskspridning på ett större grundurval. Är det värt att köra, eller ska jag hålla mig till MOM+AGG3 och ditt grundutbud?
Citera
2018-08-09, 12:57
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Många fonder har lite underliga sälj och köpavgifter om man kollar KIID, men om man handlar hos Avanza så har de ofta förhandlat bort detta (Avanza alltså), dock är Avanza rätt dåliga på att framhålla detta. När jag frågat Avanza om specifika fonder så har svaret blivit att om det inte står någon köp/säljavgift på aktuell fonds sida hos Avanza så har de förhandlat bort detta, så även om det står något annat i KIID så gäller det inte på Avanza. Men jag skulle i varje osäkert fall höra mig för innan iallafall.

Passar också på att fråga nu när du tagit upp detta, att ha dessa branschfonder du räknade upp, är det en fördel eller kan det kvitta? Tänker mig en strategi med dessa + några andra branschfonder i mitt grundutbud, utöver de andra du har i din lista, i en MOM+AGG5, resonerar som så att jag omöjligt kan veta vilken bransch som kommer gå bra i framtiden, därför slänga med allt och låta strategin avgöra. Då bryr jag mig heller inte mycket om avgiften, så länge det inte är några köp/säljavgifter eller om avgiften är horribelt hög, då höga avgifter ju främst är negativt om man ligger i fonden under nergång, vilket ju inte blir fallet här.
Har inte backtestat, utan vill mer höra en kvalificerad gissning, är väl inte ute efter att få max avkastning utan mer en jämn resa utan för mycket minus då jag ska kunna leva med portföljen och sova gott också. Därför en AGG5, med 20% i varje, för mer riskspridning på ett större grundurval. Är det värt att köra, eller ska jag hålla mig till MOM+AGG3 och ditt grundutbud?

Jo, visst är det så men informationen är änså lite 50/50.

Ang. branschfonder visar de flesta tester att det under goda tider ger en viss 'edge'. Med det sagt visar också många tester att man måste se upp med korrelation. En kvalificerad gissning blir därav att man sällan vill sätta upp det så att man ligger övertung i en enda typ om denna är smalare (som en branschfond). I en AGG5 skulle det praktiskt innebära att det kan vara okej att ligga med två saker som korrelerar men endast om man har mycket annat då detta kan vara fördelaktigt under goda tider. De flesta tester visar t ex att det är fördelaktigt att ha med både Småbolag och Mikrobolag i en AGG3 bara för att i princip göra det till något av en AGG2,5 under vissa förutsättningar. I regel vill man trots allt 'toppa laget' i den mån det är möjligt.

Om man vill ha mindre risk får man det ganska enkelt genom att plocka bort de saker som är smalast och har högst volatilitet. Småbolagsfonder är t ex ofta betydligt bredare än specifika branschfonder.
Citera
2018-08-09, 17:19
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Jo, visst är det så men informationen är änså lite 50/50.

Ang. branschfonder visar de flesta tester att det under goda tider ger en viss 'edge'. Med det sagt visar också många tester att man måste se upp med korrelation. En kvalificerad gissning blir därav att man sällan vill sätta upp det så att man ligger övertung i en enda typ om denna är smalare (som en branschfond). I en AGG5 skulle det praktiskt innebära att det kan vara okej att ligga med två saker som korrelerar men endast om man har mycket annat då detta kan vara fördelaktigt under goda tider. De flesta tester visar t ex att det är fördelaktigt att ha med både Småbolag och Mikrobolag i en AGG3 bara för att i princip göra det till något av en AGG2,5 under vissa förutsättningar. I regel vill man trots allt 'toppa laget' i den mån det är möjligt.

Om man vill ha mindre risk får man det ganska enkelt genom att plocka bort de saker som är smalast och har högst volatilitet. Småbolagsfonder är t ex ofta betydligt bredare än specifika branschfonder.

Ok, tror det är tillräckligt intressant för att ge det ett försök iallafall. Har alltid tilltalats av "breda" portföljer, och bättre än så kan jag väl inte få det innan det finns fler indexfonder från alla möjliga branscher, som är lättåtkomliga. Är inte heller intresserad av ETF:er då det blir för krångligt, pga jag jobbar natt och gör mina byten natten vid månadsskifte, oftast arbetstid, kan inte vara uppe vid börsens öppettider och köpa/sälja ETF:er.
Får väl återkomma under nästa år eller så och rapportera om jag är nöjd eller inte
Citera
2018-08-09, 19:14
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ok, tror det är tillräckligt intressant för att ge det ett försök iallafall. Har alltid tilltalats av "breda" portföljer, och bättre än så kan jag väl inte få det innan det finns fler indexfonder från alla möjliga branscher, som är lättåtkomliga. Är inte heller intresserad av ETF:er då det blir för krångligt, pga jag jobbar natt och gör mina byten natten vid månadsskifte, oftast arbetstid, kan inte vara uppe vid börsens öppettider och köpa/sälja ETF:er.
Får väl återkomma under nästa år eller så och rapportera om jag är nöjd eller inte

Jag började kontrollerade detta närmare då man trots allt, om inloggad, kan se vad kostnaderna blir på månadsbasis. Återkommer med en lista på vad olika branschfonder kostar senare. Kort kan man säga att det inte blir så farligt, men att man ändå bör kontrollera det hela.
Senast redigerad av sinewave 2018-08-09 kl. 19:18.
Citera
2018-08-10, 13:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
...

Så, uppföljning.

Jag jämförde en rad olika fonder och deras kringkostnader samt vad de skulle kosta att hålla dem i en månad. Detta med hjälp av Avanzas egna kalkylator där inställningen var satt till att allt ger en avkastning a 6% per år; lite mycket kan tänkas som snitt (men det blir ingen större diff per månad). Däremot såg jag senare att man helt enkelt (om ej annan valuta) rakt av kan dela "Produktens avgift" med 12 för att få ut vad det kostar per månad. Vid andra valutor kostar ett köp och sälj 0.5% om USD, något högre om t ex AUD. Avanzas växlingsavgifter är något av ett kapital i sig, kortfattat kan man säga att de är idiotiska.

Kod:
+--------------------------------------+-----------+
| Fond                                 | 1m        |
| # Branschfonder                      |           |
| Swedbank Ny Teknik                   | 0.11%     |
| Swedbank Technology                  | 0.10%     |
| SEB Bioteknikfond EUR                | 0.63%     |
| Swedbank Fastighet                   | 0.10%     |
| IKC Fastighetsfond                   | 0.09%     |
| LF Fastighetsfond                    | 0.11%     |
| PriorNilsson Realinvest              | 0.15%     |
| HealthInvest Small & MicroCap        | 0.44%     |
| IKC Global Healthcare                | 0.12%     |
| DNB Health Care                      | 0.12%     |
| Swedbank Medica                      | 0.10%     |
| Handelsbanken Hälsåvård Tema         | 0.12%     |
| IKC Global Infrastructure            | 0.12%     |
| DNB Telecom                          | 0.12%     |
| DNB Finans                           | 0.10%     |
| DNB Fund Renewable Energy            | 0.13%     |
| ODIN Energy                          | 0.16%     |
| IKC Global Brand (konsument)         | 0.11%     |
|                                      |           |
| # Råvaror                            |           |
| Handelsbanken Råvarufond             | 0.06%     |
| Pacific Precious                     | 0.07%     |
| # Småbolag                           |           |
| Swedbank Småbolag Sverige            | 0.10%     |
| Swedbank Småbolag Norden             | 0.10%     |
| AMF Småbolag                         | 0.05%     |
| PLUS Småbolag                        | 0.04%     |
| SEB Nordamerikafond Småbolag         | 0.18%     |
| Didner & Gerge US Small and Microcap | 0.13%     |
| # Mikrobolag                         |           |
| Öhman Sweden Micro Cap               | 0.13%     |
| PLUS Mikrobolag                      | 0.04%     |
| # Korta räntor                       |           |
| Simplicity Likviditet                | 0.02%     |
| Spiltan Räntefond Sverige            | 0.02%     |
| # Långa räntor                       |           |
| AMF Räntefond Lång                   | 0.01%     |
| SPP Obligationsfond                  | 0.02%     |
| # Räntor, reala                      |           |
| Handelsbanken Realräntefond          | 0.03%     |
| Öhman Realräntefond                  | 0.04%     |
| # Räntor, företag                    |           |
| Spiltan Högräntefond                 | 0.07%     |
| IKC Avkastningsfond                  | 0.07%     |
| Simplicity Global Corporate Bond     | 0.09%     |
| Carnegie Corporate Bond              | 0.10%     |
| # Räntor, övriga                     |           |
| SEB Korträntefond USD                | 0.54%     |
| MS INVF US Dollar Liquidity A        | 0.55%     |
| SEB Korträntefond EUR                | 0.54%     |
| Fidelity Asian Bond USD              | 0.56%     |
| # Index/indexliknande                |           |
| Swedbank Ryssland                    | 0.21%     |
| DBX Russia CAP (ETF)                 | 0.54-0.7% |
| Nordea Rysslandsfond                 | 0.16%     |
| Swedbank Access Asien                | 0.02%     |
| LF USA                               | 0.02%     |
| Spiltan Investmentbolag              | 0.02%     |
| Swedbank Access Mix                  | 0.02%     |
| Simplicity Indien                    | 0.18%     |
| Danske Invest Latinamerika           | 0.13%     |
| SEB Latinamerikafond                 | 0.19%     |
| LF Tillväxtmarknader                 | 0.04%     |
| Öhman Etisk Index Pacific            | 0.06%     |
| AMF Aktiefond Asien Stilla havet     | 0.04%     |

Rent praktiskt kostar ett köp av t ex Swedbank Ny Teknik 107 kr i avgifter om man kastar in 100 000 kr i fonden. Vid 10 000 går detta ned till 11 kr, vid 200 000 upp till 213 kr och vid 500 000 upp till 533 kr. Kort kan man säga att det sällan är några större summor relativt den summan man stoppar in.

Summa summarum kan man bara ta 'Produktens avgift' och dela detta med tolv för att få ett hum om vad ett kortsiktigt ägande, som i en MOM+AGG, kostar. Detta förutsatt att handel sker i SEK.
Citera
2018-08-11, 00:14
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Så, uppföljning.

Jag jämförde en rad olika fonder och deras kringkostnader samt vad de skulle kosta att hålla dem i en månad. Detta med hjälp av Avanzas egna kalkylator där inställningen var satt till att allt ger en avkastning a 6% per år; lite mycket kan tänkas som snitt (men det blir ingen större diff per månad). Däremot såg jag senare att man helt enkelt (om ej annan valuta) rakt av kan dela "Produktens avgift" med 12 för att få ut vad det kostar per månad. Vid andra valutor kostar ett köp och sälj 0.5% om USD, något högre om t ex AUD. Avanzas växlingsavgifter är något av ett kapital i sig, kortfattat kan man säga att de är idiotiska.

Kod:
| Fond                                 | 1m        |
| # Branschfonder                      |           |
| Swedbank Ny Teknik                   | 0.11%     |
| Swedbank Technology                  | 0.10%     |
| SEB Bioteknikfond EUR                | 0.63%     |
| Swedbank Fastighet                   | 0.10%     |
| IKC Fastighetsfond                   | 0.09%     |
| LF Fastighetsfond                    | 0.11%     |
| PriorNilsson Realinvest              | 0.15%     |
| HealthInvest Small & MicroCap        | 0.44%     |
| IKC Global Healthcare                | 0.12%     |
| DNB Health Care                      | 0.12%     |
| Swedbank Medica                      | 0.10%     |
| Handelsbanken Hälsåvård Tema         | 0.12%     |
| IKC Global Infrastructure            | 0.12%     |
| DNB Telecom                          | 0.12%     |
| DNB Finans                           | 0.10%     |
| DNB Fund Renewable Energy            | 0.13%     |
| ODIN Energy                          | 0.16%     |
| IKC Global Brand (konsument)         | 0.11%     |
| # Råvaror                            |           |
| Handelsbanken Råvarufond             | 0.06%     |
| Pacific Precious                     | 0.07%     |
| # Småbolag                           |           |
| Swedbank Småbolag Sverige            | 0.10%     |
| Swedbank Småbolag Norden             | 0.10%     |
| AMF Småbolag                         | 0.05%     |
| PLUS Småbolag                        | 0.04%     |
| SEB Nordamerikafond Småbolag         | 0.18%     |
| Didner & Gerge US Small and Microcap | 0.13%     |
| # Mikrobolag                         |           |
| Öhman Sweden Micro Cap               | 0.13%     |
| PLUS Mikrobolag                      | 0.04%     |
| # Korta räntor                       |           |
| Simplicity Likviditet                | 0.02%     |
| Spiltan Räntefond Sverige            | 0.02%     |
| # Långa räntor                       |           |
| AMF Räntefond Lång                   | 0.01%     |
| SPP Obligationsfond                  | 0.02%     |
| # Räntor, reala                      |           |
| Handelsbanken Realräntefond          | 0.03%     |
| Öhman Realräntefond                  | 0.04%     |
| # Räntor, företag                    |           |
| Spiltan Högräntefond                 | 0.07%     |
| IKC Avkastningsfond                  | 0.07%     |
| Simplicity Global Corporate Bond     | 0.09%     |
| Carnegie Corporate Bond              | 0.10%     |
| # Räntor, övriga                     |           |
| SEB Korträntefond USD                | 0.54%     |
| MS INVF US Dollar Liquidity A        | 0.55%     |
| SEB Korträntefond EUR                | 0.54%     |
| Fidelity Asian Bond USD              | 0.56%     |
| # Index/indexliknande                |           |
| Swedbank Ryssland                    | 0.21%     |
| DBX Russia CAP (ETF)                 | 0.54-0.7% |
| Nordea Rysslandsfond                 | 0.16%     |
| Swedbank Access Asien                | 0.02%     |
| LF USA                               | 0.02%     |
| Spiltan Investmentbolag              | 0.02%     |
| Swedbank Access Mix                  | 0.02%     |
| Simplicity Indien                    | 0.18%     |
| Danske Invest Latinamerika           | 0.13%     |
| SEB Latinamerikafond                 | 0.19%     |
| LF Tillväxtmarknader                 | 0.04%     |
| Öhman Etisk Index Pacific            | 0.06%     |
| AMF Aktiefond Asien Stilla havet     | 0.04%     |

Rent praktiskt kostar ett köp av t ex Swedbank Ny Teknik 107 kr i avgifter om man kastar in 100 000 kr i fonden. Vid 10 000 går detta ned till 11 kr, vid 200 000 upp till 213 kr och vid 500 000 upp till 533 kr. Kort kan man säga att det sällan är några större summor relativt den summan man stoppar in.

Summa summarum kan man bara ta 'Produktens avgift' och dela detta med tolv för att få ett hum om vad ett kortsiktigt ägande, som i en MOM+AGG, kostar. Detta förutsatt att handel sker i SEK.

Grymt! Kostnaden verkar ju inte så farlig när man bara ligger med när respektive fond har starkt momentum, till skillnad mot om man kör byu&hold och ligger med i nergångar.
Jag kommer lägga in dessa i min lista och köra en MOM+AGG5 på detta. Vi får väl se hur det utvecklar sig.

Du borde utveckla en app och ta betalt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in