2018-08-10, 22:02
Medlem
Du kan som man behöva bioidentiskt progesteron också förutom testosteron, googla och läs på.
Citera
2018-08-10, 22:09
Medlem
Thraxxs avatar
Okej jag loggade in på 1177 och hittade detta som doktorn hade antecknat för Testosteronet:

"Testosteron 10,3 vilket är måhända ngt lågt. Hypogoadism? Kallar pat för testispalpation, därefter ställningstagande till remiss till urologen"
Citera
2018-08-10, 22:11
Medlem
Beklagar läget.
I Sverige är det lättare att få testo utskrivet om du är tjej och känner dig som en kille. Än om man har lågt som kille.

Såg att du sköter sömnen. Hur är det med mat och motion?
Citera
2018-08-10, 22:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Okej jag loggade in på 1177 och hittade detta som doktorn hade antecknat för Testosteronet:

"Testosteron 10,3 vilket är måhända ngt lågt. Hypogoadism? Kallar pat för testispalpation, därefter ställningstagande till remiss till urologen"
10.3 är lite lågt ja, föreslår att du googlar på naturliga sätt att höja det, ibland kan koständring, viktnedgång och liknande göra stor skillnad.
Citera
2018-08-10, 22:15
Medlem
Thraxxs avatar
Slog upp Hypogonadism för hade aldrig hört talas om det, men efter att ha läst om det verkade det ju inte så roligt om jag nu har det!
Citera
2018-08-10, 22:17
Medlem
Citat:
Jag sover väl cirkus 5-6 timmar per natt som en stock och vaknar hyfsat utvilad och brukar inte ha några problem att gå upp.
Vill du maxa T så skall du sova mer. Sedan är alltid frågan hur mycket av sömnen som hör till de olika faserna.

Om din läkare skriver ut medicin så kan du ta den istället, men chansen är minimal för ingen läkare vill hamna på listan för misstanke om droger och doping, så knark och testo skriver de aldrig ut.

Att få bättre sömn, är ett gigantiskt område, och det finns inget universalknep. Finns hundra saker att kolla och testa efter du provat ut madrasser och kuddar där du kan röra dig runt och ändå ligga bekvämt.

Det kan vara udda saker som att ljud stör sömnen (normalt ignoreras ljud men vi skall vakna av en telefonsignal eller någon som säger vårt namn). Om små ljud stör sömnen (vilket vi aldrig märker utan det måste mätas) så kan t.ex. något som bullrar överrösta de grannar som annars väcker oss och gör att vi sover bättre, efter vi väl vant oss vid bullret dvs.
Citera
2018-08-10, 22:19
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
10.3 är lite lågt ja, föreslår att du googlar på naturliga sätt att höja det, ibland kan koständring, viktnedgång och liknande göra stor skillnad.

Kanske ska satsa lite mer på kosten alltså och kolla på om man kan ställa om sina matvanor, inte för att jag nu sitter och äter pizza och hamburgare varje dag. Tycker jag ändå äter nyttigt men. Ja ett par kilo hade ju inte varit så dumt att gå ner i, speciellt att få bort mitt bukfett!
Citera
2018-08-10, 22:33
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plzkthx
Vill du maxa T så skall du sova mer. Sedan är alltid frågan hur mycket av sömnen som hör till de olika faserna.

Om din läkare skriver ut medicin så kan du ta den istället, men chansen är minimal för ingen läkare vill hamna på listan för misstanke om droger och doping, så knark och testo skriver de aldrig ut.

Att få bättre sömn, är ett gigantiskt område, och det finns inget universalknep. Finns hundra saker att kolla och testa efter du provat ut madrasser och kuddar där du kan röra dig runt och ändå ligga bekvämt.

Det kan vara udda saker som att ljud stör sömnen (normalt ignoreras ljud men vi skall vakna av en telefonsignal eller någon som säger vårt namn). Om små ljud stör sömnen (vilket vi aldrig märker utan det måste mätas) så kan t.ex. något som bullrar överrösta de grannar som annars väcker oss och gör att vi sover bättre, efter vi väl vant oss vid bullret dvs.

Det suger ju att dom av rädsla inte skriver ut medicin till folk som kan behöva dom! Ja en natts god sömn är ju alltid bra, sover ju med golvfläkten på varje natt kanske ska testa att sluta med det? Bara att jag har lättare att somna om jag har ljud i bakgrunden.
Citera
2018-08-10, 22:45
Medlem
Citat:

Om doktorn sa "Jag fann ett testosteron värde som möjligt kan vara åt det låga hållet" vid 10,3 nmol/l får du hänvisa till vilken läkare det är. För personen i fråga är enormt generös i sin bedömning.

Du fick inget svar om högt shbg eller lågt/högt LH värden?Vilken tid på dygnet utförde du testet?

"Oftast ses hypogonada symtom först när nivåerna av testosteron sjunker under 6 nmol/l."
http://www.janusinfo.se/Behandling/E...teronkontroll/
Senast redigerad av SVEGOT 2018-08-10 kl. 22:49.
Citera
2018-08-10, 22:54
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVEGOT
Om doktorn sa "Jag fann ett testosteron värde som möjligt kan vara åt det låga hållet" vid 10,3 nmol/l får du hänvisa till vilken läkare det är. För personen i fråga är enormt generös i sin bedömning.

Du fick inget svar om högt shbg eller lågt/högt LH värden?Vilken tid på dygnet utförde du testet?

Nej ingenting om några andra värden, enbart klockslaget som var 14:07.
Citera
2018-08-10, 23:13
Medlem
Vad man först bör göra innan man fuckar upp kroppen med trt är att ta reda på orsaken till låg testosteron. Kan vara högt prolaktin, zinkbrist, högt kortisol/stress, ytlig sömn, bisfenoler från mat eller tandfyllningar, mediciner, hypotyreos eller något annan sekundärt. Listan går att göra hur lång som helst.
Citera
2018-08-10, 23:19
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Vad man först bör göra innan man fuckar upp kroppen med trt är att ta reda på orsaken till låg testosteron. Kan vara högt prolaktin, zinkbrist, högt kortisol/stress, ytlig sömn, bisfenoler från mat eller tandfyllningar, mediciner, hypotyreos eller något annan sekundärt. Listan går att göra hur lång som helst.

Ja det har du ju rätt i det finns många faktorer som spelar in, vill bara vänta och se om dom hittar något eller inte så man kan utesluta någon sjukdom eller liknande, innan man ställer om hela sin livsstil med kost och träning och allt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in