• 1
  • 2
2018-08-10, 21:17
Medlem
Thraxxs avatar
Gjorde ett testosteron test hos Vc för någon dag sedan och fick hem brevet idag där det stod:

"Jag fann ett testosteron värde som möjligt kan vara åt det låga hållet"

Vad nu det ska betyda fick inte så mycket information förutom det i brevet? Har länge känt att mitt libido inte varit riktigt som det ska vara, har aldrig morgonstånd eller känner mig aldrig riktigt kåt, dålig motivation förlorad muskelmassa och viktökning dålig energi etc etc listan är lång.

Och nästa möte med doktorn är om först 20 dagar innan jag får veta mer. Så hur illa eller lite ska värdet vara innan dom kan börja en behandling med testosteron utskrivit till mig? Fan jag vill bara ha tillbaka min kåthet energi motivation och mitt självförtroende igen!
Citera
2018-08-10, 21:23
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Gjorde ett testosteron test hos Vc för någon dag sedan och fick hem brevet idag där det stod:

Vad nu det ska betyda fick inte så mycket information förutom det i brevet? Har länge känt att mitt libido inte varit riktigt som det ska vara, har aldrig morgonstånd eller känner mig aldrig riktigt kåt, dålig motivation förlorad muskelmassa och viktökning dålig energi etc etc listan är lång.

Och nästa möte med doktorn är om först 20 dagar innan jag får veta mer. Så hur illa eller lite ska värdet vara innan dom kan börja en behandling med testosteron utskrivit till mig? Fan jag vill bara ha tillbaka min kåthet energi motivation och mitt självförtroende igen!

Hur fick du dom att genomföra ett test istället bara få höra om sömn/depression etc?
Citera
2018-08-10, 21:27
Bannlyst
Har samma undran! Vad för alternativ finns att få utskrivet? Uppdatera gärna!
Citera
2018-08-10, 21:29
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TENTACLEHARDCORE
Hur fick du dom att genomföra ett test istället bara få höra om sömn/depression etc?

Jag hade ringt in innan för en tid och sagt att att jag hade svårt att få upp kuken och att blå kåt och att jag aldrig fick morgonstånd etc, Och sen ringde min doktorn bara och sa till mig:
"Jag vill att du kommer in så vi kan ta ett testosteron test på dig"

Och jag bara gick ditt direkt och dom tog ett blodprov av mig.
Citera
2018-08-10, 21:31
Bannlyst
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Har samma undran! Vad för alternativ finns att få utskrivet? Uppdatera gärna!

Det där kan ni glömma direkt.

Det är nästan ingen som får det utskrivet bara för att "någon" känner att det behövs.
Citera
2018-08-10, 21:33
Medlem
Citat:
Jag hade ringt in innan för en tid och sagt att att jag hade svårt att få upp kuken och att blå kåt och att jag aldrig fick morgonstånd etc, Och sen ringde min doktorn bara och sa till mig:
"Jag vill att du kommer in så vi kan ta ett testosteron test på dig"

Och jag bara gick ditt direkt och dom tog ett blodprov av mig.

Hur gammal är du? Lågt testovärde är ovanligt förutom här på flashback där alla verkar lida av det.
Skulle tro mer på att din trötthet och okåthet har mer med viktuppgång och stillasittande att göra än att ditt värde skulle vara ornormalt lågt.

Kör igång en strikt träningsperiod under ett par månader istället och se hur saker och ting utvecklar sig istället.
Citera
2018-08-10, 21:39
Medlem
Citat:
... har aldrig morgonstånd eller känner mig aldrig riktigt kåt, dålig motivation förlorad muskelmassa och viktökning dålig energi etc etc listan är lång.

Den vanligaste orsaken till lågt testosteronvärde hos män är dålig fas 3 sömn.
Tillväxthormoner regleras under den fasen - https://en.wikipedia.org/wiki/Slow-wave_sleep

Om du sover 9-10 timmar och känner dig seg när du vaknar, är det ett tecken på dålig sömn.
Om du sover 7-8 timmar och därefter känner dig pigg och har ingen lust att somna om så är det ett tecken på bra sömn.
Denna typ av sömn är svår att kartlägga om du inte besöker en sömnklinik.

Är du yngre så sover du fler timmar, utvecklar mer tillväxthormon, och har morgonribba.
Är du äldre, så sover du färre timmar, har mindre tillväxthormon, och ribban infinner sig inte förren frugan suger igång den.
Citera
2018-08-10, 21:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Logga in på 1177 och se om du kan hitta provsvaret där
Citera
2018-08-10, 21:57
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Hur gammal är du? Lågt testovärde är ovanligt förutom här på flashback där alla verkar lida av det.
Skulle tro mer på att din trötthet och okåthet har mer med viktuppgång och stillasittande att göra än att ditt värde skulle vara ornormalt lågt.

Kör igång en strikt träningsperiod under ett par månader istället och se hur saker och ting utvecklar sig istället.

Närmare 30års åldern, och jag rör på mig och tränar dagligen, vist blir det en del stillasittande när jag väl är färdig med mina dagliga aktiviteter. Men jag styrketränar 4 dagar i veckan och när jag tränar så ger jag allt och så gott jag kan.
Citera
2018-08-10, 21:59
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Logga in på 1177 och se om du kan hitta provsvaret där

Kan man hitta sitt eget provsvar där inne alltså? Hade jag inte en aning om ska kolla direkt.
Citera
2018-08-10, 21:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Kan man hitta sitt eget provsvar där inne alltså? Hade jag inte en aning om ska kolla direkt.
Svar ja, är mottagningen knuten så får du fram provsvar med referensvärden där.ö
Citera
2018-08-10, 22:02
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plzkthx
Den vanligaste orsaken till lågt testosteronvärde hos män är dålig fas 3 sömn.
Tillväxthormoner regleras under den fasen - https://en.wikipedia.org/wiki/Slow-wave_sleep

Om du sover 9-10 timmar och känner dig seg när du vaknar, är det ett tecken på dålig sömn.
Om du sover 7-8 timmar och därefter känner dig pigg och har ingen lust att somna om så är det ett tecken på bra sömn.
Denna typ av sömn är svår att kartlägga om du inte besöker en sömnklinik.

Är du yngre så sover du fler timmar, utvecklar mer tillväxthormon, och har morgonribba.
Är du äldre, så sover du färre timmar, har mindre tillväxthormon, och ribban infinner sig inte förren frugan suger igång den.

Jag sover väl cirkus 5-6 timmar per natt som en stock och vaknar hyfsat utvilad och brukar inte ha några problem att gå upp. Vist finns det perioder där alla någon gång har dåliga nätter med sömn men jag tycker inte jag har haft några problem med sömnen på sistone. Dock så verkar kuken aldrig utvilad för den ligger ju och sover varje morgon! Den står aldrig upp på morgonen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in