2018-08-07, 16:35
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det går tyvärr inte att genomföra rent tekniskt eftersom brf köper hyresfastigheten till marknadspriset för just en hyresfastighet. Och brf betalar bättre än vanliga hyresvärdar.

Det enda som kan komma till rätta med detta problem är att man inför marknadshyror. Då får hyresfastigheterna sitt rätta värde och ombildningar kommer att upphöra ganska omgående.
Det är inga lagtekniska problem i sig eftersom det är lagar som begränsar och dessa lagar förstås kan ändras. Den som äger en hyresfastighet kan få laglig rätt att ombilda till BRF eller - sannolikt bättre - samfällighet med ägarlägenheter. Sen kan den som vill köpa. Hyresgästerna får förhandla med den nye ägaren till respektive lägenhet om fortsatt boende och till vilken hyra det isåfall sker.
Citera
2018-08-09, 16:03
Medlem
HeligaKors avatar
Citat:
Problemet med hyresregleringen är att alla älskar den.

Även moderater gillar ju att bo centralt till underpris och kan lugnt köa vidare till drömboendet hemma i villan utan några större kostnader.

För många tjänar uppenbarligen på eländet och vissa försörjer sig till och med på bostadsbristen. Läs: Hyresgästföreningen.

Tycker synd om de som skulle behöva ett boende snabbt.

Det är nog inte säkert att alla älskar hyresregleringen. Jag försökte räkna med de siffror som jag kunde hitta med viss enkelhet. Det verkar som om 17 procent av hushållen bor i hyresrätter hos privata värdar. 13 procent bor i kommunala bostadsbolag, som ju kan ha en rent kostnadsbaserad hyressättning. De övriga 60 procenten bor i bostadsrätter eller villor/radhus. Hyresregleringen gynnar alltså ett fåtal, men förstör bostadsmarknaden. Det är som jag förstår det endast politisk feghet som gör att denna gamla kvarleva sedan andra världskriget lever kvar.
Rätta mig gärna om jag har fel i siffrorna ovan.
Citera
2018-08-09, 16:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeligaKor
Det är nog inte säkert att alla älskar hyresregleringen. Jag försökte räkna med de siffror som jag kunde hitta med viss enkelhet. Det verkar som om 17 procent av hushållen bor i hyresrätter hos privata värdar. 13 procent bor i kommunala bostadsbolag, som ju kan ha en rent kostnadsbaserad hyressättning. De övriga 60 procenten bor i bostadsrätter eller villor/radhus. Hyresregleringen gynnar alltså ett fåtal, men förstör bostadsmarknaden. Det är som jag förstår det endast politisk feghet som gör att denna gamla kvarleva sedan andra världskriget lever kvar.
Rätta mig gärna om jag har fel i siffrorna ovan.

Det stämmer säkert men jag tror inte rika moderater i villor skulle banga på en exit lagom till pensionen.

En köplats är ju i de flesta fall en billig option på att få ett kontrakt till underpris någon gång i framtiden.
Citera
2018-08-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det håller jag med om. Lagarna borde ändras så att kommunerna kan sälja lägenheterna en och en på den vanliga marknaden eller hela klabbet till en hyresvärd som får ta ut marknadshyror och därmed kan betala fullt pris. Med dagens modell förs ytterligare värden från alla till några få utvalda som dessutom tidigare fått bo till reahyra. Osmakligt att hyresregleringen får fortgå på de mångas bekostnad.

Just det. UTFÖRSÄLJNING OCH OMBILDNING av hyresrätter ger färre hyreslägenheter
och därmed färre objekt som kan drabbas av marknadshyra. Men det förstår ju inte
den store fåntratten här i tråden. Inte heller hans löjliga små hjälpredor vars teknik
att "argumentera" är något av det andefattigaste man upplevt.
Citera
2018-08-10, 11:32
Medlem
Citat:
Även moderater gillar ju att bo centralt till underpris och kan lugnt köa vidare till drömboendet hemma i villan utan några större kostnader.

Vilka skulle det vara ? Ett antal av dessa har i vart fall ombildat och tjänat mycket pengar
på att INTE arbeta. Paradexemplet är fastigheten på Norr Mälarstrand som för bara några
år sedan såldes för 20.000 kr/m2.
Citera
2018-08-10, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Utan en massa regleringar skulle det producerats så många bostäder som folk behöver och är beredda att betala för, dvs. precis det som sker med alla andra varor. Vi har inte brist på mat, bilar eller ryggsäckar eftersom dessa inte har prisregleringar.

Lika svårt som vanligt att se skillnad på hyresrätter och maträtter. Bortsett från att det
sistnämnda produceras långt utanför nationen (råvarorna i alla fall) och bara går att
konsumera en gång till skillnad från en lägenhet som kan bebos om och om igen.

Inte ens om du spyr upp maten får du ner den i din lilla trut igen.
Citera
2018-08-10, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tvärtom.
Det som hindrar marknadshyror är att vänsterväljare får psykbryt av att ett fastighetsbolag skulle tjäna någon stackars krona.

Ombildningar är mest intressanta för hyresgästerna när avvikelsen från marknadshyra är störst. (Du lär inte få se någon ombildning där det råder presumtionshyra. Då tjänar hyresgästerna inget). Det är när skillnaden är störst som de får mest betalt för att ta fastigheten från reglerad sektor.

Så genom ombildningar städas de värsta syndarna med underprissatta HR bort. Och då bli motståndet mot marknadshyra mindre.

Notera att en övergång till marknadshyra skulle inte påverka hyrorna i Allmännyttan. Eller hur?

Ombildningar, ideologiskt drivna av ledande allianspolitiker, till löjeväckande underpriser och
där skräcken hos hyresgästerna för marknadshyror var den drivande kraften vägrar du tala om.
Och att ta ordentligt betalt är det aldrig tal om. Men det måste väl vara billigt att bara skänka
bort allmän egendom.

Moderaternas politik går alltså i första hand inte ut på marknadshyror utan på att avskaffa
allmännyttan, vilket kan göras på olika sätt. I Stockholm och i synnerhet innanför tullarna
är det ombildningar till reapris som gäller.

Det senaste är ju att utförsäljningarna skall finansiera byggandet av de bostäder där vi alla
skall kunna flytta in när vi fyllt 85. Liberalerna och KD mest.
Citera
2018-08-10, 11:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Lika svårt som vanligt att se skillnad på hyresrätter och maträtter. Bortsett från att det
sistnämnda produceras långt utanför nationen (råvarorna i alla fall) och bara går att
konsumera en gång till skillnad från en lägenhet som kan bebos om och om igen.

Inte ens om du spyr upp maten får du ner den i din lilla trut igen.

Du har lika svårt som vanligt att förstå att prisregleringar skapar brist oavsett om det handlar om ketchup, bilar, mobiler eller bostäder. Försök reda ut varför det skulle få olika effekter gällande bristen beroende på om mobilen tillverkas i Sverige eller utomlands eller beroende på hur länge den används.
Citera
2018-08-10, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du har lika svårt som vanligt att förstå att prisregleringar skapar brist oavsett om det handlar om ketchup, bilar, mobiler eller bostäder. Försök reda ut varför det skulle få olika effekter gällande bristen beroende på om mobilen tillverkas i Sverige eller utomlands eller beroende på hur länge den används.

Varför utreder du inte det själv ? Du har väl en organisation i ryggen som kan ta fram
alla uppgifter du behöver ?
Citera
2018-08-10, 11:58
Medlem
Förstår inte varför ni gör så krångliga jämförelser det är väl bara att snabbt fråga sig:

Finns det brist på bostadsrätter i Sverige? Svar nej. Du kan köpa en bostadsrätt i vilken stadsdel i vilken stad som helst i Sverige på dagen.

Finns det brist på hyresrätter? Ja.

Vad är då skillnaden mellan en bostadsrätt och en hyresrätt? Båda två är fysiska bostäder som kan byggas exakt identiska i alla aspekter. Men för bostadsrätter så är det fritt fram för parterna att komma överens om hur hög eller hur låg ersättning som helst medan för hyresrätten är ersättningen reglerad.

Alltså kan vi komma fram till följande:

Fri prissättning för bostäder = ingen brist

Reglerad prissättning för bostäder = brist.

Hur tror ni bostadsrättsmarknaden hade sett ut i Stockholm om Staten gick in och sa att ingen fick ta mer betalt än 40 000kr/kvm för sin bostadsrätt?
Citera
2018-08-10, 12:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför utreder du inte det själv ? Du har väl en organisation i ryggen som kan ta fram
alla uppgifter du behöver ?

Det är inte jag som hävdar att det fungerar olika i dessa fall utan du, vad är din motivering till det?
Citera
2018-08-10, 13:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vilka skulle det vara ? Ett antal av dessa har i vart fall ombildat och tjänat mycket pengar
på att INTE arbeta. Paradexemplet är fastigheten på Norr Mälarstrand som för bara några
år sedan såldes för 20.000 kr/m2.

Precis men de lämnade ju samtidigt bostadskön? Det kan väl vara vem som helst. Jag står ju personligen i kön och har för avsikt att casha ut mig till pensionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in