2018-07-28, 23:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiceQk
Fast huvudleden börjar ju inte i den korsningen. Det finns fler huvudledsskyltar längre ner till höger på gatan. Huvudledsskylten sitter väl där för att bilister som kommer från höger ska veta att dom är på en huvudled och alltså inte tillämpa högerregeln.

Svängningsregeln låter väl rimligare så fall. Att man inte får hindra annan trafik i samband med sväng.

Ja, det finns huvudledsskyltar i tidigare korsningar. De som svängt där och kommer från höger från din position vet alltså redan att de är på en huvudled.

Huvudledsskylten här gäller för att uppmärksamma dig och din mötande bil på att ni precis svängt in på en huvudled om ni svängt åt det hållet. Innan dess har du ingen aning skyltmässigt om att du svängt ut på en huvudled så fort du kört en decimeter över väjningsplikstrianglarna.

Motsvarande huvudledsskylt sitter ju på första stolpen åt höger från din position sett om förhållandet dig och din mötande varit tvärtom.

Att hävda svängningsregel ändrar inget:

Citat:
Svängningsregeln innebär att du, vid sväng i korsning, inte får hindra trafiken på den väg du svänger in på. Vid vänstersväng i korsning ska du även väja för mötande trafik.

Det är samma sak som högerregeln här.

Du ska alltså väja för din mötande bil. Ska denne till höger eller rakt fram har du inget alternativ. Ska däremot både du och denne svänga vänster kan ni mötas på "fel" sida (kallas ibland Stockholmssväng) med passagerardörrarna mot varandra. Detta förutsätter dock ökat samspel och ökad uppmärksamhet.

Hur eller hur ska du som svänger vänster väja.
Citera
2018-07-28, 23:53
Medlem
Citat:
https://imageshack.com/a/img923/1866/R9SB2E.jpg

Ännu ett frågetecken. Här brände jag förbi en person som kom från höger. I samma stund som jag gjorde det undrade jag: är det högerregel här? Jag tittade på personen som satt i bilen men denne sökte ingen ögonkontakt. Vägen från höger är en avfart från en 60-väg som sedan blir 50-väg precis innan man kommer upp till vägen jag körde på. Ingen hastighetsskylt på vägen jag körde på så långt ögat kunde nå, men antar att där är femtio då? Men så vad gäller här? Högerregel? Hade känts märkligt att stanna och lämna företräde där, och eftersom personen inte sökte ögonkontakt så är det kanske för att denne var van vid att folk skiter i högerregeln där?
Finns det inga skyltar och ingen väg är en huvudled så gäller (egentligen) högerregeln, men som du skriver så är vissa vägar "informella" huvudleder där en tyst överenskommelse gäller så 99% kör som du och han gjorde men så finns det en procent som minsann håller på reglerna och lagarna och då smäller det
Citera
2018-07-28, 23:55
Medlem
Många som refererar till högerregeln, men det är det inte. Det är istället svängningsregeln som tillämpas här, vilket innebär att TS, eftersom han korsar mötande körfält, ska lämna väjningsplikt åt farbrodern.
Citera
2018-07-29, 00:14
Medlem
gersmans avatar
Jag hade väntat till barnvagnen var på trottoaren. Försökte ni köra över den ensamstående modern?
Citera
2018-07-29, 00:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Många som refererar till högerregeln, men det är det inte. Det är istället svängningsregeln som tillämpas här, vilket innebär att TS, eftersom han korsar mötande körfält, ska lämna väjningsplikt åt farbrodern.

Som sagt, så blir det samma funktion, varför det inte spelar någon roll. Väjningsplikten gäller i båda fallen.
Citera
2018-07-29, 06:14
Medlem
pollenpers avatar
Jag kör dagligen i en sån korsning. Där jag ska lämna den andre företräde.
Men om jag nu har hunnit ut på riksvägen, då är jag ju ute på stora vägen som är huvudled, och få ska den andre lämna företräde.

Jag antar jag resonerar fel, men varför?
Citera
2018-07-29, 06:58
Medlem
Bara för att man kommer från höger så innebär inte det per automatik att det bara är att köra ut.

http://www.trafiksakerhet.se/h%C3%B6gerregeln-skada-f%C3%B6rs%C3%A4kring-v%C3%A4llande
Citera
2018-07-29, 13:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag kör dagligen i en sån korsning. Där jag ska lämna den andre företräde.
Men om jag nu har hunnit ut på riksvägen, då är jag ju ute på stora vägen som är huvudled, och få ska den andre lämna företräde.

Jag antar jag resonerar fel, men varför?

Läs i tråden om placering av huvudledsskyltar.

När du kört ut är du i en korsning, inte ännu på en huvudled.
Citera
2018-07-30, 20:35
Medlem
Om jag kör på denna huvudled och sedan ska svänga vänster, kan jag då göra det och lägga mig i vänsterfilen även ifall det kommer bilar mittemot mig som ska svänga in på samma väg som jag ska? Eller måste jag vänta tills alla mötande bilar som ska svänga har gjort det innan jag kan köra in?

https://www.google.se/maps/@55.6116567,13.0182091,3a,75y,336.3h,80.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sb5pTsLjacW7yY2oqX1uqtg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv
Citera
2018-07-30, 22:04
Medlem
Citat:
Om jag kör på denna huvudled och sedan ska svänga vänster, kan jag då göra det och lägga mig i vänsterfilen även ifall det kommer bilar mittemot mig som ska svänga in på samma väg som jag ska? Eller måste jag vänta tills alla mötande bilar som ska svänga har gjort det innan jag kan köra in?

https://www.google.se/maps/@55.6116567,13.0182091,3a,75y,336.3h,80.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sb5pTsLjacW7yY2oqX1uqtg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Du har väjningsplikt och måste vänta.
Citera
2018-07-30, 22:39
Medlem
Provocative2.0s avatar
Du gjorde fel. Det där med högerregeln köper jag inte o sedan orkade jag bara läsa första sidan.
Ni båda skulle lämna företräde till bilar på huvudled. Men när det är fritt så är min egna tolkning att du med din vänstersväng bryter hans körfält.
Hade samma fråga uppstått om situationen var att ni i stället körde på huvudled?
Som sagt. Jag vet att TS var den som gjorde fel. Men min tolkning kan jag lägga åt sidan om någon uppvisar något bättre som inte är högerregel som handlar om från vilket håll bilar kommer ifrån. Inte vart de hamnar.
Citera
2018-07-31, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du gjorde fel. Det där med högerregeln köper jag inte o sedan orkade jag bara läsa första sidan.
Ni båda skulle lämna företräde till bilar på huvudled. Men när det är fritt så är min egna tolkning att du med din vänstersväng bryter hans körfält.
Hade samma fråga uppstått om situationen var att ni i stället körde på huvudled?
Som sagt. Jag vet att TS var den som gjorde fel. Men min tolkning kan jag lägga åt sidan om någon uppvisar något bättre som inte är högerregel som handlar om från vilket håll bilar kommer ifrån. Inte vart de hamnar.
Jag hävdar tvärtom att det är högerregeln som gäller. Därmed har TS väjningsplikt gentemot bilen från andra sidan korsningen, vare sig den bilen kör rakt fram eller gör en högersväng.
Jag köper inte argumentet om svängningsregeln (som jag inte vet vad det är) och jag ser inte heller några markerade körfält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in