2018-08-10, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jo, det är viktigt att försöka bilda sig en uppfattning om vad motivet kan ha varit. Många här i tråden har vittnat om sina tråkiga erfarenheter av svartsjuka och destruktiva relationer, och tror att det kan ha handlat om något sådant även i det här fallet. En artikel i Metro kan uppfattas som att även polisen tidigt var inne på att det fanns ett svartsjukemotiv bakom brottet:
https://www.metro.se/artikel/kvinna-misst%C3%A4nkt-kidnappad-uppgifter-om-svartsjukedrama

Vet man hur polis och åklagare resonerade kring de här frågorna? Hade man bara sina egna negativa erfarenheter av relationer att utgå ifrån, eller tog man hjälp av t.ex. psykologer och relationsexperter?
Ang Din sista mening vad gäller frågan om "hjälp av t.ex. psykologer och relationsexperter", fick mig osökt att tänka på ett TV-program där dom försöker att pussla ihop par och dom "gifter" sig.
Trots alla "experter" misslyckas dom i nästan alla fall (inte konstigt)
Tror inte att experterna skulle hjälpa så mycket i detta tragiska fall heller.
Citera
2018-08-10, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det här är det scenario även jag tror på.
Vi har fått en del info från utredningen, via MV som flera här anser är trovärdig. Enl. hen skulle sista kontakten ha varit 23.09 (MGM) och bl.a. innehållet i den digitala konversationen gjorde MGM huvudmisstänkt.
Däremot lutar jag inte åt att det är ett planerat dåd utan tror mer på "hastigt mod".
Jag är överens med dalaan, skrikvittnet, och tror på MVs smulor från de utredandes bord.
Det är jag som säger att det finns en grupp personer (Norgeresan) som hade kontakt med LW 23:09.
Om det är sista vet vi inte, men sista kända av oss här på FB.
SD hade digital kontakt med LW tidigare under kvällen, exakt när vet jag inte.

Vad SD:s kontakt innehöll vet vi inte, men enligt uppgift från en närstående till honom vare det inget hotfullt från hans sida, eller hennes.

Inriktningen mot SD kom inom hennes familj och då troligen exman (SPEKULATION).
Citera
2018-08-10, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
När det tidigt i tråden frågades efter UW:s alibi så blev svaret (grovt förenklat och något överdrivet):
”-Det fattar du väl att han har alibi! Annars skulle han ju vara misstänkt av polisen! Pucko!!!”

När följdfrågor kom blev svaret att han var ”i ett annat län, på jobb.”

Följdfrågor på det visade att det ”andra länet” kunde nås med bil på tämligen kort tid. Men ”så klart kan hans arbetsgivare ge honom alibi.”

När det sedan behövdes alibi för äldste sonen - och ”styvmamman” visade sej inte ha sovit i UW:s bostad - då blev UW behändigt placerad där i stället. På så sätt ger han och äldste sonen så smidigt varann alibi.

Ungefär så...

Japp, där har det varit ett jävla tillrättaläggande hela tiden.

Enligt uppgift i tråden skulle äldsta sonen sova hos LW den natten.
Citera
2018-08-10, 08:28
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Vet man hur polis och åklagare resonerade kring de här frågorna? Kan man ha utgått från egna negativa erfarenheter av relationer, eller tog man hjälp av psykologer och relationsexperter?

Det behövs inga egna erfarenheter och inte heller behövs det hjälp av psykologer och liknande.

Man behöver bara läsa nyheterna ibland så fattar man att större delen av de kvinnor som mördas i Sverige har mördats av sina ex. när exen förlorar kontrollen över kvinnan.

Den intressanta frågan är vem av hennes ex som fortfarande hade behov av att kontrollera henne.
Citera
2018-08-10, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Varmt tack för att du valt att inte pulvrisera mina spekulationer

UW:s släpkärra har jag helt riktigt frågat om tidigare (efter att Ratsit ”berättade” att han ägde en). Någon i tråden postade vid ett tillfälle en länk som visade hur släpet i grundutförande förmodat såg ut, minns jag.

Jag har vid det här laget säkerligen misstänkt flertalet av de i tråden (ofta med dubbelversaler) nämnda personer som LW hade någon form av anknytning till. Mitt beteendet grundar sig i att jag tror att chanserna att möjligen närma sig sanningen ökar om man så gör.

SD blir inte lagligen mindre skyldig (än skäligen) för att jag ibland funderar kring andra ev. GM, tvärtom. Ju fler övriga ”kandidater” som känns tveksamma eller kanske rent av omöjliga desto skyldigare riskerar SD att lysa fram i nuläget, åtminstone på Flashback, tänker jag.

Visst har jag funderingar kring platser, orter, områden och bostäder där någon/några GM kan ha valt att avsluta LW:s liv. Behåller dock dessa tankar för mig själv ett tag till.

Tack för ordet.

Nej, nej skulle inte falla mig in att pulverisera dina (eller andras vettiga,
tänkbara) spekulationer. Läser allt med stort intresse och försöker bilda
mig en egen uppfattning. Har liksom dig misstänkt de flesta i denna
ytterst tragiska mordhistoria.

Håller SD som den mest trolige GM, men lyfter man fram och spekulerar
kring andra tänkbara GM medför inte det automatiskt att SD framstår som
mindre misstänkt. Att fundera kring andra tänkbara kandidater i LW:s
stora och vida bekantskapskrets, vända och vrida och ev kunna avskriva,
gör att som du så klokt skriver, ökar chanserna att komma sanningen
närmare.

Helt okej att du behåller dina funderingar om tänkbara områden och orter
för dig själv ett tag till!
Citera
2018-08-10, 08:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det behövs inga egna erfarenheter och inte heller behövs det hjälp av psykologer och liknande.

Man behöver bara läsa nyheterna ibland så fattar man att större delen av de kvinnor som mördas i Sverige har mördats av sina ex. när exen förlorar kontrollen över kvinnan.

Den intressanta frågan är vem av hennes ex som fortfarande hade behov av att kontrollera henne.
Ja, det är ju flera här som funderar över varför polisen inte tycks ha intresserat sig alls för t.ex. exmaken (UW). Enligt Leif GW Persson skall en närstående vara GM i 70-80% av liknande fall. Går det inte att utläsa av MV:s redogörelse hur man har resonerat kring exmaken?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-10 kl. 09:02.
Citera
2018-08-10, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
UW var på plats på morgonen när första polispatrullen anländer till LW bostad och gör då en anmälan om att LW var försvunnen. När man sen går igenom digitala enheter så väljer man att rubricera det som människorov. Vilket ger polisen mera befogenheter att driva utredningen framåt.

Citat:
Jag kan förklara varför jag inte nämnt UW i tråden, det har att göra med att han inte varit aktuell för polisen. Självklart så är han kollad inledningsvis i utredningen. Men man har inga skäl att misstänka UW för mordet. Med en brasklapp att utredningen kan vända ifall det kommer fram bevisning för att SD är oskyldig.

Nu lyckades jag inte få inläggen i rätt ordning, men det här
är vad MV skriver angående polisens, för närvarande, ringa
intresse för UW.

Citat:
Ja, det är ju flera här som funderar över varför polisen inte tycks ha intresserat sig alls för t.ex. exmaken (UW). Enligt Leif GW Persson skall en närstående vara GM i 70-80% av liknande fall. Går det inte att utläsa av MV:s redogörelse hur man har resonerat kring exmaken?

Citat:
Ja, det var flera indikationer på att hon blivit bortförd, vet tyvärr inte vad som framkommit i första förhöret med UW.
Citera
2018-08-10, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det är jag som säger att det finns en grupp personer (Norgeresan) som hade kontakt med LW 23:09.
Om det är sista vet vi inte, men sista kända av oss här på FB.
SD hade digital kontakt med LW tidigare under kvällen, exakt när vet jag inte.

Vad SD:s kontakt innehöll vet vi inte, men enligt uppgift från en närstående till honom vare det inget hotfullt från hans sida, eller hennes.

Inriktningen mot SD kom inom hennes familj och då troligen exman (SPEKULATION).
Vet du varför de överhuvudtaget hade kontakt med varandra. Det har väl framkommit att det inte var ok för HD som han nu så gärna vill få ihop det med igen. Visade LW och SD någon gång (under åren) öppet att de hade en relation? Visste man om det i bekantskapskretsen?
Citera
2018-08-10, 09:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nu lyckades jag inte få inläggen i rätt ordning, men det här
är vad MV skriver angående polisens, för närvarande, ringa
intresse för UW.
Tack. Så först när polisen har kunnat bevisa att SD är oskyldig kommer man alltså att på allvar undersöka andra möjliga gärningsmän. Det här är väl också det intryck man får av artiklarna om fallet, och det här kan ju säkert vara förklaringen till att ärendet nu börjar dra ut på tiden.

Men risken finns väl att det vid det laget är försent att reda ut vad som egentligen har hänt, för ju längre tiden går desto svårare måste det väl bli?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-10 kl. 09:50.
Citera
2018-08-10, 09:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Jag kan förklara varför jag inte nämnt UW i tråden, det har att göra med att han inte varit aktuell för polisen. Självklart så är han kollad inledningsvis i utredningen. Men man har inga skäl att misstänka UW för mordet. Med en brasklapp att utredningen kan vända ifall det kommer fram bevisning för att SD är oskyldig.

Om jag tolkar detta uttalande korrekt, så kommer utredarna först börja titta på andra tänkbara kandidater efter att SD eventuellt har bevisats vara oskyldig? Ligger det i linje med att man bedriver en bred utredning?
Citera
2018-08-10, 10:08
Medlem
Citat:
Tack. Så först när polisen har kunnat bevisa att SD är oskyldig kommer man alltså att på allvar undersöka andra möjliga gärningsmän. Det här är väl också det intryck man får av artiklarna om fallet, och det här kan ju säkert vara förklaringen till att ärendet nu börjar dra ut på tiden.

Men risken finns väl att det vid det laget är försent att reda ut vad som egentligen har hänt, för ju längre tiden går desto svårare måste det väl bli?

Polisen har väl vid något tillfälle sagt sig "jobba brett" och
det borde rimligtvis och förhoppningsvis innebära att man
vänder på alla stenar, undersöker och avslutningsvis avskriver
alla i LW:s stora umgängeskrets som kan tänkas ha motiv för
gärningen.

Att först när utredningen skulle kunna visa på att SD är
oskyldig, då påbörja en undersökning av andra GM verkar
vara en underlig och osannolik arbetsmetod.
Citera
2018-08-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ang Din sista mening vad gäller frågan om "hjälp av t.ex. psykologer och relationsexperter", fick mig osökt att tänka på ett TV-program där dom försöker att pussla ihop par och dom "gifter" sig.
Trots alla "experter" misslyckas dom i nästan alla fall (inte konstigt)
Tror inte att experterna skulle hjälpa så mycket i detta tragiska fall heller.

Tidigt i tråden fanns minst ett inlägg, som sedan raderades, från arbetskamrat till LW som skrev om ökade trakasserier och hot mot henne. Jag hade gärna fått mer info därifrån. Många frågetecken. Men nästan säkert har de berättat för polisen och uppmanats hålla tyst. Min gissning är att dessa vittnesmål och digital konversation också ligger bakom svartsjukespåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in