Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Man borde redan från början inlett en process med förhandlingar, och gärna haft en riktig folkomröstning på Krim för att få veta vad folk där verkligen vill. Att Putin och Ryssland la sig i konflikten mellan Krim och Kiev har enbart varit destruktivt. Det är Krimborna som skall avgöra sitt eget öde - inte Kiev och absolut inte Moskva - men jag fruktar att det sedan länge är för sent. Vi ser en frusen konflikt som kommer att hämma områdets utveckling under årtionden.
Ukraina har ju tidigare blockerat folkomröstningar om Krims framtid där alternativet "tillbaka till Ryssland" funnits med som alternativ.
2014, med tre år kvar tills avtalet om den ryska militärbasen på Krim löper ut och med ett allt mer aggressivt Nato som tränger på från alla håll, sker en västunderstödd kupp som resulterar i att den pro-ryska regeringen ersätts av en anti-rysk dito.
Skulle Moskva då vänta i tre år och hoppas på att Kiev under dessa år antingen går med på att hålla en folkomröstning som man tidigare blockerat, eller bestämmer sig för att vara snälla mot Ryssland och låta dem behålla sin bas?
Ledsen, men det är inte realistiskt för fem öre. Jag hade gjort samma sak om jag varit Putin, med skillnaden att han och de övriga inblandade på den ryska sidan är så ruskigt kompetenta att de lyckades genomföra det utan att ett enda skott avlossades.
Visst, det är klart att det hade varit bättre att hålla en folkomröstning efter lång tid av debatt och diskussion samt under än mer ordnade former. Men det var som sagt inte ett realistiskt alternativ eftersom Kiev blockerat sådana försök tidigare, och allt tyder på att resultatet hade blivit detsamma.
Nu betraktar Ryssland saken som utagerad, och det gör de rätt i. OM västmakterna och Ukraina hade sträckt ut handen först och erbjudit en ny folkomröstning under ordnade former och rättvist internationellt överinseende, DÅ hade jag ansett att Ryssland borde ta emot sagda hand. Men det har de inte gjort -- de kräver det omöjliga, nämligen att Ryssland helt enkelt ska lämna tillbaka Krim i strid med både folkviljan och sina egna vitala intressen.