2018-08-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Knepig fråga. Men det finns massa artiklar där man shillar för hur bra downisar är. Här är slutbossen. (Förutom de faktiska fall av totalitära staters politik så är det närmsta jag tänker på Thore Skogmans låt om hur han vill att all musik skall vara hambo. [sic!])

Rent allmänt så verkar inställningen till downisar vara schizofren. Ena dagen stoppar man in dem i stora institutioner där de garanterat kommer att bli helknäppa. Andra dagen säger man att de är bäst och att deras kramofili är helt okomplicerad. (Där marginaliserade vi alla som knappt kan duscha för att det känns som att det far knivar mot huden, ha-ha!)
Jag har haft min beskärda del av att höra kvinnor förklara att de skulle aaaldrig göra abort för att fostret har Downs. Nu var det förvisso ingen som trodde på dem. Om de verkligen menade allvar med det, varför lät de då ta fostervattensprov?
Citera
2018-08-09, 12:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Självklart kan man anta att det kan vara någon annan, t.ex. en person med en leksakspistol.

Men apropå vad du skrev om för mycket information så är register och information endast så bra som de är användbara.

Då bör man även ha någon form av sannolikhetsanalys i systemet men framförallt rätt information.
Personen var häktad och det var i slutet av rättegången och alla sagt sitt enligt uppgift i tråden.
Kvinnan var inte på platsen och sannolikheten för att denna dvärgtorped letar efter någon annan att knäppa istället är kanske en på miljonen.

Väldigt mycket information om allt och alla är inte nödvändigtvis en fördel.

Polisens var möjligen mer på helspänn eftersom adressen enligt något internt rapporterings system tidigare förknippats med en hotande våldsman.

Men bortsett från denna historik är en rapport om en vapenförsedd figur som stryker omkring bland husen i Vasastan mitt i natten något som man måste ta seriöst oavsett tidigare rapporter. Detta är potientiell livsfara för andra personer. Polisen måste helt enkelt åka dit och undersöka saken. Stämmer uppgifterna och en till synes vapenförsedd person verkligen finns där måste hen avväpnas/oskadliggöras/gripas.

Ingen hade skjutit på Eric om han inte uppfattats ha ett riktigt vapen. Ingen hade skjutit om han lagt ifrån sig detta. Ingen hade skjutit om han inte varit ensam utan med någon annan som kunnat kommunicera när han inte kunde detta själv.
Citera
2018-08-09, 12:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har haft min beskärda del av att höra kvinnor förklara att de skulle aaaldrig göra abort för att fostret har Downs. Nu var det förvisso ingen som trodde på dem. Om de verkligen menade allvar med det, varför lät de då ta fostervattensprov?

Den frågan har etiskt diskuterats många gånger. Förklaringen har varit att man med fosterdiagnostik redan före förlossningen är förberedd på vad som väntas. 40% av DS barnen har hjärtsjukdom vilket man då lättare kan ta hand om. Liksom stöd till föräldrar, kontakt med patientföreningar och slussas till rätt hjälp redan tidigt i DS barnets utvecklingsfas.

Fosterdiagnostik görs inte heller enbart för att finna den allra vanligaste kromosommissbildningen DS= trisomi 21. Utan också för att kunna hitta flera andra kromosommissbildningar. Dessa är oftast letala dvs dödliga för fostret längre fram i graviditeten eller inom några dygn efter födseln. En sådan kromosommissbildning är inte förenlig med fortsatt liv varför abort görs.
Citera
2018-08-09, 13:04
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Polisens var möjligen mer på helspänn eftersom adressen enligt något internt rapporterings system tidigare förknippats med en hotande våldsman.

Men bortsett från denna historik är en rapport om en vapenförsedd figur som stryker omkring bland husen i Vasastan mitt i natten något som man måste ta seriöst oavsett tidigare rapporter. Detta är potientiell livsfara för andra personer. Polisen måste helt enkelt åka dit och undersöka saken. Stämmer uppgifterna och en till synes vapenförsedd person verkligen finns där måste hen avväpnas/oskadliggöras/gripas.

Ingen hade skjutit på Eric om han inte uppfattats ha ett riktigt vapen. Ingen hade skjutit om han lagt ifrån sig detta. Ingen hade skjutit om han inte varit ensam utan med någon annan som kunnat kommunicera när han inte kunde detta själv.

Det var en polis som inte tryckte på avtryckaren så det alternativet fanns bevisligen så den får det nog svårt på jobbet nu.

Polisens uppgift är att lagföra personer, inte skjuta ihjäl de och de har misslyckats med den uppgiften oavsett hur man vrider och vänder på detta.
Citera
2018-08-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Den frågan har etiskt diskuterats många gånger. Förklaringen har varit att man med fosterdiagnostik redan före förlossningen är förberedd på vad som väntas. 40% av DS barnen har hjärtsjukdom vilket man då lättare kan ta hand om. Liksom stöd till föräldrar, kontakt med patientföreningar och slussas till rätt hjälp redan tidigt i DS barnets utvecklingsfas.

Fosterdiagnostik görs inte heller enbart för att finna den allra vanligaste kromosommissbildningen DS= trisomi 21. Utan också för att kunna hitta flera andra kromosommissbildningar. Dessa är oftast letala dvs dödliga för fostret längre fram i graviditeten eller inom några dygn efter födseln. En sådan kromosommissbildning är inte förenlig med fortsatt liv varför abort görs.
Följdfråga: Hur stor andel av dem som får beskedet att fostret har Downs väljer abort?
Citera
2018-08-09, 13:16
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Antagligen gjorde väl Erik gjort ett utfall så att alla poliser reagerade samtidigt... Ett par tre skott från var och en.

Ett utfall...av en dvärg med Down’s syndrom. Och om de inte såg det blir slutsatsen att de körde vilda västern pangande ”för säkerhets skull”. Nej, det finns tyvärr inga godtagbara förklaringar här.
Citera
2018-08-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Ett utfall...av en dvärg med Down’s syndrom. Och om de inte såg det blir slutsatsen att de körde vilda västern pangande ”för säkerhets skull”. Nej, det finns tyvärr inga godtagbara förklaringar här.
Finns tusentals våldsamma barnprogram eller vuxenprogram som Erik kan ha tagit intryck av.
Citera
2018-08-09, 13:29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladsmurf
Kanske det, åtminstone inte ge leksaksvapen åt en som är förståndshandikappad.
Föräldrar skulle ha bättre koll på sina barn och övervuxna barn som kan få för sig att gå iväg när de tycker och hindra dem från att göra det. Finns något som kallas för lås, koppel, GPS och kläder/västar som lyser.

Du missar helt min poäng här.

Eric var alltså lika lång som en genomsnittlig 8-åring. Om polisen nu verkligen inte skulle kunna se han var downie och bar på ett leksaksvapen, borde de ha kunnat bedöma av kroppslängden nåt inte stämde och åtminstone avvaktat tills de hade koll.

Barn ska kunna vara ute och leka pang pang utan att riskera bli nedskjutna av polisen.

Eller menar du vi ska måsta låsa in, koppla, GPSa barnen också? (Reflexväst kan jag tycka är ok dock när de är ute i mörkret.)
Citera
2018-08-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Du missar helt min poäng här.

Eric var alltså lika lång som en genomsnittlig 8-åring. Om polisen nu verkligen inte skulle kunna se han var downie och bar på ett leksaksvapen, borde de ha kunnat bedöma av kroppslängden nåt inte stämde och åtminstone avvaktat tills de hade koll.

Barn ska kunna vara ute och leka pang pang utan att riskera bli nedskjutna av polisen.

Eller menar du vi ska måsta låsa in, koppla, GPSa barnen också? (Reflexväst kan jag tycka är ok dock när de är ute i mörkret.)

Vad har du för uppgifter på Erics längd?
Citera
2018-08-09, 13:34
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det var en polis som inte tryckte på avtryckaren så det alternativet fanns bevisligen så den får det nog svårt på jobbet nu.

Polisens uppgift är att lagföra personer, inte skjuta ihjäl de och de har misslyckats med den uppgiften oavsett hur man vrider och vänder på detta.
Vem tvingade fram deras misslyckande?
Citera
2018-08-09, 13:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Vad har du för uppgifter på Erics längd?

Han skulle ha varit 130 cm lång. Det stämmer med mammans utsaga, att han var kortväxt och nådde henne till brösthöjd.
Citera
2018-08-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Han skulle ha varit 130 cm lång. Det stämmer med mammans utsaga, att han nådde henne till brösthöjd.

Men det är ju knappast något som mamman har sagt. Till expressen har mamman sagt följande.

Citat:
Jag är 1.62 lång och han nådde mig upp till näsan.

https://www.expressen.se/nyheter/erics-mamma-polisen-har-varit-knapptyst/

Så Eric bör ha varit kring 150 till 155 cm lång.

Men har du någon annan källa på vad hon har sagt så kom gärna fram med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in