2018-08-07, 20:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det här handlar om ett barn som blev ihjälskjuten, han hade funktionshinder, Downs-syndrom.
Läs kvällens Express så blir du uppdaterad i aktuellt fall.
Hypoteser om självförsvar och nödvärnsrätten känner de flesta av svenskarna till.
ÄR man utsatt för våld, så får man freda sig, utifrån vad som sker i situationen.
Rekommendation är att använda andra sätt, än att bruka våld tillbaka.
Backa undan, skrika, påkalla hjälp
fysiskt röra sig, försöka sätta sig i säkerhet.
Kan man hantera en hotull och vålsam situation, och istället bevara lugnet, ta självkontroll utan att använda våld, så 'är det bästa alternativet.
OM inte det går, så får man använda det våld, som krävs för att "komma undan" angriparen.
Typ,Sparka, knuffa undan angriparen.

Storyn om kvinnan NN och hennes för polisens välkända X känns med facit i hand som en uppdiktad story för att klara sig undan i till exempel en domstol.

-Jag blev rädd, trodde att jag skulle bli skjuten på fläcken.

-Varför trodde du att du skulle bli skjuten?

-Personen vi sökte efter har en historia av våldsamheter, sprängmedel och vapen.

-Varför trodde du att personen hade ett vapen i sin hand, såg du att det var ett vapen?

-Inte riktigt, det var dåliga ljusförhållanden, men personen vi letade efter har tidigare burit vapen och hotat en kvinna på adressen.

Något åt det hållet.
Citera
2018-08-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har sett uppgifter om att Eric var 130 cm lång. Som en normal 8-åring.

http://icd.internetmedicin.se/fakta/barn

Säkrast alla föräldrar slänger barnens vapenliknande leksaker.

Kanske det, åtminstone inte ge leksaksvapen åt en som är förståndshandikappad.
Föräldrar skulle ha bättre koll på sina barn och övervuxna barn som kan få för sig att gå iväg när de tycker och hindra dem från att göra det. Finns något som kallas för lås, koppel, GPS och kläder/västar som lyser.
Citera
2018-08-07, 21:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Vems liv ska gå först polisens eller den förståndshandikappade? Är det alltid den förståndshandikappades rättigheter som ska sättas främst oavsett konsekvens? Det är inte en helt lätt moralisk fråga.

Den ”förståndshandikappade” har samma rättigheter som du och jag, så du kan skriva, ”Vems liv ska gå först polisens eller mitt?”, i stället. Frågan blir felaktigt ställd.

Polisen ska skydda dig, och stå ut med dig, men också gripa dig om du begår brott.

Polisen representerar staten genom konstitutionen, antar jag.

Polisman kommer ju ytterst att skydda sig själv när det står mellan dig och honom. Vilket är hans rätt och plikt. Men det ska normalt inte behöva bli en motsättning som sätter ditt liv på spel mot dennes.

Men om din elaka granne ringer polisen och säger att det sitter en beväpnad man i en hemsk badrock i din tv-soffa, och leker med en mycket kraftig pistol. Som har hotat mig. Med hörlurar på. Och lyssnar på Wagner.

Då finns det ju en möjlighet att polisen sliter upp dörren till ditt hem. Och då gäller det kanske att ha huvet på skaft.

Eller så resonerar de som så, att vill han någon illa, så går han säkert ur sin lgh, och då står vi där. Eller så ber de grannen återkomma när du lagt ifrån dig pistolen och är på väg till Ica för att köpa rostbiff.

Eller så ber man att få bevaka dig från grannens fönster till man ser att du har lagt ifrån dig pistolen. Och hörlurarna. Och sen går man in.

Man gör sig en massa besvär. För att undvika att något går snett. För du är funktionellt förståndshandikappad i detta ögonblick av ditt livslopp.

Att försöka pricka dig från fönstret och sen komma upp med ngt nödvärnsscenario är väl inte aktuellt. Och då förstår man ganska snart att det kan vara mindre lyckat att även slå ner din dörr medan du lyssnar på Wagner och låtasasskjuter flugor på fordret till entredörrrn.

Vi väntar lite.

Fast det kanske dör folk där inne eftersom jag har läst om skolaskjutningar i ett land som heter Amerka? En i minuten enligt statistiken! Fy faaan.

Ja, men slå in dörren då! Du är snabbare.

Edit: epilog:
Vad var det för jävla kille?
”Ja, han var förståndshandikappad när jag träffade honom i alla fall. Och det var han fortfarande när jag gick”
— ett Mongo då?
”Ja jag antar det.”
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-07 kl. 21:15.
Citera
2018-08-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Hmm, misstänker att denna information släppts för att de ansvariga inte ska behöva ställas till svars. Jag ser det som en gardering från rikpolisens sida dels om Erics föräldrar skulle upprätta en anmälan men också för att försöka påverka bilden av polisen i media. Att det ser "bättre" ut att det var en ensam nyutexaminerads polis fel och inte ett genomgående systemfel (genomgående bristfällig informationskedja).
Visst det kan se ut så.
Men det är fakta.
Det var gröngölingar, vilket svenska folket begrep direkt.
Lika bra att ansvariga chefer börjar inse, att det inte fungerar att curla vuxna anställda, har den anställde gjort fel, så ska chefs-skapet, reagera.
Det är för mycket daltande, med anställda som begår fel.
I ett sådant viktigt yrke som polis, så kan inte de unga "gränslösa tändhattarna", ges ansvar hursomhelst.
Det här måste bli en väckarklocka hos ledning/chefskapet.
Erics föräldrar måste bara göra sin egen anmälan, så det blir upprättelse för dessa som blivit ihjälskjutna så lättvindigt..
Citera
2018-08-07, 21:01
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var ganska förutsägbart att om man sänder in tre relativt gröna poliser att söka efter en misstänkt vapenbärande person i ett trångt utrymme så kan skiten träffa fläkten, den här gången träffade skiten Eric.

Ja ingen skräll direkt att det var oerfarna poliser som agerade på det sättet. Borde varit en självklarhet att man inväntar insatsstyrkan när man är så oerfaren. Känns lite som man ville visa sig på styva linan. Ledningen borde beordrat dom att avvakta tills mer erfaret folk anlände. Måste kännas fruktansvärt att inleda sin karriär inom kåren på detta sätt.Och helt bedrövligt att Eric får lida för en usel polisledning.
Citera
2018-08-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det här handlar om ett barn som blev ihjälskjuten, han hade funktionshinder, Downs-syndrom.
Läs kvällens Express så blir du uppdaterad i aktuellt fall.
Hypoteser om självförsvar och nödvärnsrätten känner de flesta av svenskarna till.
ÄR man utsatt för våld, så får man freda sig, utifrån vad som sker i situationen.
Rekommendation är att använda andra sätt, än att bruka våld tillbaka.
Backa undan, skrika, påkalla hjälp
fysiskt röra sig, försöka sätta sig i säkerhet.
Kan man hantera en hotull och vålsam situation, och istället bevara lugnet, ta självkontroll utan att använda våld, så 'är det bästa alternativet.
OM inte det går, så får man använda det våld, som krävs för att "komma undan" angriparen.
Typ,Sparka, knuffa undan angriparen.

Spelar återigen inte någon roll att han har downs. Finns tidigare fall där polis skjutit varningsskott pga ungdom som vägrade släppa sin leksakspistol. Han räknas heller inte som barn då han var myndig.
Man får freda sig med våld och om nivån på våldet är rimlig så är det tillåtet. Man kan inte heller kräva att personer i en livshotande situation, ska kunna tänka klart och tydligt och använda icke dödligt våld. Det är omänskligt.
Citera
2018-08-07, 21:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det är faktiskt helt oväsentligt för nödvärnsbedömningen huruvida dom smög omkring eller försökte sig på en mera offensiv manöver. Dessutom kan det mkt väl vara så att dom försökte hålla en låg profil men stötte på Eric iaf.. Som hade en pistol

Ja, jag håller med dig angående nödvärnsbedömningen. Dock så hade nödvärnssituationen inte behövt uppstå om man hade löst uppgiften på ett annat sätt, bland annat att invänta insatsstyrkan medans trion höll en låg profil ute på gatan beredd ingripa om någon beväpnad person råkar dyka upp. Men för allt i världen, låt inte tre relativt gröna poliser i grupp lösa såna här uppgifter, det är oansvarigt. Risk för trion samt allmänheten.
Citera
2018-08-07, 21:05
Medlem
Citat:
Vi ska inte sväva ut i den här frågan, men först på plats varnar och spärrar av tills man har en uppfattning om läget, brukar vara räddningsledaren som är först. Spärra och varna kan göras med fordon samt blåljus, val av placering är således viktigt för att åstadkomma en spärreffekt. När polis anländer tar de över, beroende på läget kan spärrar utökas, minskar eller tas bort.

Först på plats varnar och spärrar, skapar sig en lägesbild, borde vara så även inom polisen. Syftet är att skapa en säker miljö för de som deltar i insatsen men också för tredje person.

I det aktuella fallet vet jag inte hur det gick till, men är det så att polisen letade efter en misstänkt vapenbärande man på innergården istället för att spärra av det begränsade insatsområdet så utsatte man allmänheten och poliser för en risk.

En lägesbild måste inte betyda att första poliser på plats genast söker igenom en fastighet. En lägesbild när insatsstyrkan kommer kan vara att man inte har genomsökt innergården.

Jag håller med om att vi inte ska sväva ut i det här. Men alla stationer har inte en räddningsledare. Det finns inte ens en räddningsledare i varje kommun, utan det kan vara gemensam resurs för flera kommuner. Räddningsledare behöver inte ens vara på plats utan kan sköta sitt arbete från en ledningscentral. Med modern teknik så kan man utan problem sköta räddningsledarens uppgifter på distans.

I Stockholm så är exempelvis räddningsledaren placerad på Johannes brandstation.

Vid en exempelvis en brand eller trafikolycka så larmas alltid polisen och de spärrar av området. Den eventuella avspärrningen som räddningstjänsten brukar göra är för att skydda sig själv exempelvis vid en trafikolycka ställer man sina fordon mellan trafiken och olycksplatsen.
Citera
2018-08-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Spelar återigen inte någon roll att han har downs. Finns tidigare fall där polis skjutit varningsskott pga ungdom som vägrade släppa sin leksakspistol. Han räknas heller inte som barn då han var myndig.
Man får freda sig med våld och om nivån på våldet är rimlig så är det tillåtet. Man kan inte heller kräva att personer i en livshotande situation, ska kunna tänka klart och tydligt och använda icke dödligt våld. Det är omänskligt.
Är man svensk, så har man fått lära sig,
att använda dödligt våld, i hotfulla situationer är fel.
Det kommer att visa sig, att det argumentet du förespråkar
inte kommer att räcka som försvar, i slutänden.
(Här i Sverige, är det inte accepterat. Du blir dömd själv för att ha åsamkat angriparen skada som lett till hens död.)
Senast redigerad av moshes 2018-08-07 kl. 21:14.
Citera
2018-08-07, 21:10
Medlem
Citat:
Det var ganska förutsägbart att om man sänder in tre relativt gröna poliser att söka efter en misstänkt vapenbärande person i ett trångt utrymme så kan skiten träffa fläkten, den här gången träffade skiten Eric.

Varav den mest erfarne av dem är en kvinna med två års erfarenhet som dessutom arbetar halvtid. Färskingar inom Polisen är oftast hetsiga av sig och har en tendens att försöka visa sig på styva linan. Detta kunde ju bara sluta på ett sätt, vilket vi har facit på.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag håller med om att vi inte ska sväva ut i det här. Men alla stationer har inte en räddningsledare. Det finns inte ens en räddningsledare i varje kommun, utan det kan vara gemensam resurs för flera kommuner. Räddningsledare behöver inte ens vara på plats utan kan sköta sitt arbete från en ledningscentral. Med modern teknik så kan man utan problem sköta räddningsledarens uppgifter på distans.

I Stockholm så är exempelvis räddningsledaren placerad på Johannes brandstation.

Vid en exempelvis en brand eller trafikolycka så larmas alltid polisen och de spärrar av området. Den eventuella avspärrningen som räddningstjänsten brukar göra är för att skydda sig själv exempelvis vid en trafikolycka ställer man sina fordon mellan trafiken och olycksplatsen.

Mm, du behöver inte dra det här i tråden, de flesta vet hur det fungerar. Hakar du upp dig på att jag skrev räddningsledare så må det vara hänt, jag menade insatsledare, finns alltid någon som chef på plats, så också inom polisen.

I det aktuella fallet kunde polisen ställt sig själv mellan allmänhet och innergård, ingen ska kunna gå in på innergården innan man har en fullständig bild, att gården är säker. Just därför undrar jag, var Eric på innergården när polisen anlände dit eller kom han dit efter polisen?
Citera
Medlem
rm-spiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Funkar utmärkt om man vill utbilda militära vaktposter från att skjuta ihjäl påstridiga bönder som vill köra "sin vanliga" väg under ofred.

Fungerar mindre bra mot sabotageförband och klockan 4 på natten i centrala Stockholm gällande insats mot en beväpnad gärningsmän som ska uppsökas och konfronteras och som inte slumpmässigt råkar komma till vaktposten.
Min tanke med inlägget var bara att visa på var det kanske kommer ifrån att man (polisen) ska skjuta i benet först.
Vi fick alltså lära oss det i lumpen, men det betyder ju inte att det lärs ut till t.ex poliser.

Nåja, detta kan vi nog släppa nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in