Citat:
Ursprungligen postat av
Oz123
Vems liv ska gå först polisens eller den förståndshandikappade? Är det alltid den förståndshandikappades rättigheter som ska sättas främst oavsett konsekvens? Det är inte en helt lätt moralisk fråga.
Den ”förståndshandikappade” har samma rättigheter som du och jag, så du kan skriva, ”Vems liv ska gå först polisens eller mitt?”, i stället. Frågan blir felaktigt ställd.
Polisen ska skydda dig, och stå ut med dig, men också gripa dig om du begår brott.
Polisen representerar staten genom konstitutionen, antar jag.
Polisman kommer ju ytterst att skydda sig själv när det står mellan dig och honom. Vilket är hans rätt och plikt. Men det ska normalt inte behöva bli en motsättning som sätter ditt liv på spel mot dennes.
Men om din elaka granne ringer polisen och säger att det sitter en beväpnad man i en hemsk badrock i din tv-soffa, och leker med en mycket kraftig pistol. Som har hotat mig. Med hörlurar på. Och lyssnar på Wagner.
Då finns det ju en möjlighet att polisen sliter upp dörren till ditt hem. Och då gäller det kanske att ha huvet på skaft.
Eller så resonerar de som så, att vill han någon illa, så går han säkert ur sin lgh, och då står vi där. Eller så ber de grannen återkomma när du lagt ifrån dig pistolen och är på väg till Ica för att köpa rostbiff.
Eller så ber man att få bevaka dig från grannens fönster till man ser att du har lagt ifrån dig pistolen. Och hörlurarna. Och sen går man in.
Man gör sig en massa besvär. För att undvika att något går snett.
För du är funktionellt förståndshandikappad i detta ögonblick av ditt livslopp.
Att försöka pricka dig från fönstret och sen komma upp med ngt nödvärnsscenario är väl inte aktuellt. Och då förstår man ganska snart att det kan vara mindre lyckat att även slå ner din dörr medan du lyssnar på Wagner och låtasasskjuter flugor på fordret till entredörrrn.
Vi väntar lite.
Fast det kanske dör folk där inne eftersom jag har läst om skolaskjutningar i ett land som heter Amerka? En i minuten enligt statistiken! Fy faaan.
Ja, men slå in dörren då! Du är snabbare.
Edit: epilog:
Vad var det för jävla kille?
”Ja, han var förståndshandikappad när jag träffade honom i alla fall. Och det var han fortfarande när jag gick”
— ett Mongo då?
”Ja jag antar det.”