2018-08-02, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Det här känns en gnutta off-topic men ändå inte.
Till frågeställaren kvarstår svaret i alla fall, Örgryte är att föredra om du vill ha lugnt och ändå någorlunda centralt.
Personligen föredrar jag lite grönare omgivningar än att bara höra stadsbuller.

Beror på var man är i livet.
Hade jag väntat barn och familj -> Örgryte.
Ville jag leva "stadsliv/evigt ungdomsliv/hipsterliv" -> Kungshöjd.

Men jag är nog som du, hade nog valt lummiga Örgryte ändå då det ligger mer i linje med min personlighet. Innerstaden är liksom landsbygden, något jag hellre besöker än bor i.
Citera
2018-08-02, 11:26
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Det är klokt att undvika just Redbergsplatsen som du säger.
I vanliga fall är det väl visserligen bara 8:ans vagn som passerar Redbergsplatsen utav Angeredslinjerna.
Men platsen drar till sig lite drägg såklart, det är ju lite som östra stans Backaplan.

Riktigt trevliga områden i Örgryte/Bö/Torp.
Väldigt lugnt och det är ju samtidigt bara 10 min till stan med femmans vagn.

Det finns väldigt lite allmännytta i Örgryte-Härlanda jämfört med många andra stadsdelar och det håller självklart det mesta av packet borta. Dock är man aldrig 100% fri från problem eller stök, det är ju ändå Göteborg vi snackar om.

I själva innerstan (t ex Lorensberg och Kungshöjd) så får man ju naturligtvis dras med stökiga krogmiljöer och en hel del babbar och annat löst pack som driver omkring.

Kan bara, som rätt ofta i denna tråd, skriva under.

Härlanda känns otroligt underskattat faktiskt, svårt att se varför det är så dock men det är känslan. Vill man undvika spårvagn går ju 17-bussen där dessutom.

Citat:
Skulle snarare säga tvärtom när det gäller spårvagn.
Det är fruktansvärt ineffektivt och och både buss 18 och 19 som du nämner är ju stombussar.
Spårvagnar drar i princip alltid till sig en del pack, undantagen är väl 11:an efter Kungssten och 5:an ut mot Örgryte/Torp.

Femman går ju numera till Östra Sjukhuset vilket ger en del sämre klientel iom att vägen dit upp har en del sämre områden...

Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Beror på var man är i livet.
Hade jag väntat barn och familj -> Örgryte.
Ville jag leva "stadsliv/evigt ungdomsliv/hipsterliv" -> Kungshöjd.

Men jag är nog som du, hade nog valt lummiga Örgryte ändå då det ligger mer i linje med min personlighet. Innerstaden är liksom landsbygden, något jag hellre besöker än bor i.

Det sista där var otroligt bra sagt, stämmer ack så väl.
Citera
2018-08-02, 11:34
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geotric

Hur ser det ut i lorensberg, kungshöjd och vasa? några speciella ställen man inte vill bo på??

Som tidigare nämnts så är inte områdena i sig det viktigaste.
Kolla istället namnen i trappuppgången om du vill öka dina chanser att hitta en bostad att trivas i.
Citera
2018-08-02, 11:41
Medlem
Folkpisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Som tidigare nämnts så är inte områdena i sig det viktigaste.
Kolla istället namnen i trappuppgången om du vill öka dina chanser att hitta en bostad att trivas i.

Finns säkerligen en eller ett par trappuppgångar i Hjällbo som är "helsvenska" så du har därmed inga problem med att bo där trots att närmare 70% i området är invandrare?
Citera
2018-08-02, 11:46
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Aldrig upplevt Johanneberg som otryggt men "problemet" med området är avsaknaden av spårburen kollektivtrafik. Du är ofta beroende av en busslinje (18, 19 eller 55) vilket kan göra att hemfärd ofta tar tid, speciellt nattetid.

Annars är området mest befolkat av folk som jobbar eller studerar, dvs lugnt och tryggt. Kanske att du råkar på hög musik om du bor i närheten av något av de studentboenden som finns i området (mest mina fördomar och ingen erfarenhet)?

Inte att förglömma att även 52:an går dit! Bor själv där och kommunikationerna går inte att klaga på! Om inte annat är det promenadavstånd från stan!
Citera
2018-08-02, 16:17
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Kan bara, som rätt ofta i denna tråd, skriva under.

Härlanda känns otroligt underskattat faktiskt, svårt att se varför det är så dock men det är känslan. Vill man undvika spårvagn går ju 17-bussen där dessutom.

Femman går ju numera till Östra Sjukhuset vilket ger en del sämre klientel iom att vägen dit upp har en del sämre områden...

Det sista där var otroligt bra sagt, stämmer ack så väl.
Är det verkligen underskattat? Det brukar väl i alla fall vara längst kötid dit efter Centrum och Majorna-Linné.
På tal om Majorna så ser man en del hipsters även i Härlanda-området när man är där, såna som inte har kötid eller pengar för boende i Majorna antar jag?

Vore synd om det låtsasgenuina folket spred sig över hela stan i alla fall.
Citera
2018-08-03, 08:53
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Är det verkligen underskattat? Det brukar väl i alla fall vara längst kötid dit efter Centrum och Majorna-Linné.
På tal om Majorna så ser man en del hipsters även i Härlanda-området när man är där, såna som inte har kötid eller pengar för boende i Majorna antar jag?

Vore synd om det låtsasgenuina folket spred sig över hela stan i alla fall.

Jo, jag menar mest att man (iaf jag) sällan hör så mycket om Härlanda och att folk som flyttar siktar dit. Det kan givetvis vara så att mina kretsar missat det men likväl.

I övrigt tycker jag det är sämre och sämre i princip överallt i staden numera, man saknar den genuina tiden när folk i hyreshus skötte sig bättre, när man såg vaktmästaren var och varannan dag så allt ständigt var på topp (istället för att vänta länge så saker rasar och lyxrenoveringar ska till istället), man saknar när det fanns en "vicevärd" i huset etc.
Just att folk mestadels bryr sig om enbart sig själva och inte hur dom hörs/hanterar andra är problemet idag.
Nu har jag aldrig bott där men kan tänka mig att endast öarna i skärgården har samma samhörighet kvar...
Citera
2018-08-03, 13:24
Medlem
Hur är övre lunden? Typ lilla kärralundsgatan, nobelgatan osv? Blir det mer hyresrätter ju närmare man kommer bagaregården?
Citera
2018-08-09, 00:31
Medlem
virallyyourss avatar
Citat:
Hur är övre lunden? Typ lilla kärralundsgatan, nobelgatan osv? Blir det mer hyresrätter ju närmare man kommer bagaregården?

Bor längs Nobelgatan, lugnt och gemytligt här. Många unga vuxna och hipsters i området, känns som någon sorts ”Majorna light” i vissa hänseenden. Jag bor själv i hyresrätt (dock inte hos en allmännyttig hyresvärd, så det är lugnt och skönt i trappuppgången), men kan inte svara på hur fördelningen av hyresrätter ser ut här i övrigt.
Uppe på berget kring Ulfsparregatan/Överstegatan har Poseidon en del lägenheter, och folk från icke skidåkande nationer är inte en allt för ovanlig syn där... och angående Bagaregården så vet jag även att Poseidons lägenheter borta vid Uddevallaplatsen håller på att bli mer ”spännande” (om sådan information skulle intressera dig).
Citera
2018-08-09, 08:09
Medlem
Citat:
Blir det mer hyresrätter ju närmare man kommer bagaregården?

Generellt sett kan man nog säga så, lätt förenklat.
Som tidigare skribent skrev, lite "Majorna Light" över området kring danska vägen upp mot Redbergsplatsen. Många unga som köpte lgh där för 7-8 år sedan, då området fortfarande var relativt billigt i förhållande till läget.

Om vi vandrar förbi Redbergsplatsen, mot hpl Ejdergatan - verkar vagnarna till och från Angered/Bergsjön leda till att en del folk som troligtvis hör hemma i nämnda områden, rör sig på gatan. Har noterat detta flera gånger, de rör sig på ett sätt som ger intrycket att de inte bor i området. Låter flummigt men vet inte hur jag ska förklara det annars. Har dock aldrig känt mig otrygg där, å andra sidan har jag inte bott där heller.
Citera
2018-08-09, 08:22
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Generellt sett kan man nog säga så, lätt förenklat.
Som tidigare skribent skrev, lite "Majorna Light" över området kring danska vägen upp mot Redbergsplatsen. Många unga som köpte lgh där för 7-8 år sedan, då området fortfarande var relativt billigt i förhållande till läget.

Om vi vandrar förbi Redbergsplatsen, mot hpl Ejdergatan - verkar vagnarna till och från Angered/Bergsjön leda till att en del folk som troligtvis hör hemma i nämnda områden, rör sig på gatan. Har noterat detta flera gånger, de rör sig på ett sätt som ger intrycket att de inte bor i området. Låter flummigt men vet inte hur jag ska förklara det annars. Har dock aldrig känt mig otrygg där, å andra sidan har jag inte bott där heller.

Beträffande "runt Ejdergatan" har jag rört mig en del där på sistone via bekanta som bor i närheten.
Det är väl några lite halvdana butiker/frisörer etc där det hänger en del mer vattenpiperökande än skidåkande individer och det kan väl uppfattas som otrevligt om man är typ ensam tjej etc men jag har likt dig aldrig känt mig otrygg där.
Dock tycker jag det uppvägs en del av att det å ena hållet snart blir Härlanda med villor etc så det finns liksom inget större område där som har tagits över av gäng etc.

Känslan är väl mest som gamla slitna arbetarkvarter typ.
Citera
2018-08-09, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Beträffande "runt Ejdergatan" har jag rört mig en del där på sistone via bekanta som bor i närheten.
Det är väl några lite halvdana butiker/frisörer etc där det hänger en del mer vattenpiperökande än skidåkande individer och det kan väl uppfattas som otrevligt om man är typ ensam tjej etc men jag har likt dig aldrig känt mig otrygg där.
Dock tycker jag det uppvägs en del av att det å ena hållet snart blir Härlanda med villor etc så det finns liksom inget större område där som har tagits över av gäng etc.

Känslan är väl mest som gamla slitna arbetarkvarter typ.

Fetade: Ja, det är mest runt frisörsalonger, pizzerior och närlivsbutiker dessa hänger.

Och som du skriver, området i övrigt är bra om än lite "slitet". Är garanterat under gentrifiering, tror en 1 r.o.k. om du ska köpa, numera kostar runt 2 mkr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in