2018-08-08, 12:03
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Exakt så angående fetat.
Ja, jag får också in autistiska drag via det som framkommit eftersom han har noll koll på tolkningsfronten och reagerar sen så kraftigt på i stort sett ingenting.
Har hon en obehagskänsla inför uppvaktningen, vi vet heller inte hur påträngande första brevet var, så gör hon helt rätt. Får hon en risk-för-stalkingkänsla, att han inte kan uppmuntras det minsta, så är det exakt vad som rekommenderas i sådana fall. Ingen kontakt, inga försök att tala tillrätta utan snarare avståndstagande.
Det obehagliga är att reaktionen inte bara är vrede - det är mixat med sexuellt våld.

Jag har gått i samma klass som GM. Och jag är nästan 100 på att han lider av autistisk problematik. Dock så är det många som gör det utan att vare sig bli mördare eller stalkers. Så nåt mer lär ju fattas honom!
Citera
2018-08-08, 13:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Jag har gått i samma klass som GM. Och jag är nästan 100 på att han lider av autistisk problematik. Dock så är det många som gör det utan att vare sig bli mördare eller stalkers. Så nåt mer lär ju fattas honom!
Ja, jag har sagt det ett par ggr i tråden - varken mobbing eller annat står på eget ben även om det är fullständigt fel att det fått gå så långt och oerhört tragiskt. Det är väl en kombination av riskfaktorer och sårbarhet..
Kommer det sen in en komponent som handlar om sexualitet ihop med våld/hot/hämnd är det riktigt illa. Jag menar breven, om mordet vet vi för lite hittills vad i hela friden som hänt.
Citera
2018-08-08, 15:11
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Inte för att det har med mordet att göra. Vilket år föddes hennes dotter. Mitt hjärta blöder för den fina lilla tjejen.
Citera
2018-08-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Inte för att det har med mordet att göra. Vilket år föddes hennes dotter. Mitt hjärta blöder för den fina lilla tjejen.

2012 i juli om jag inte minns fel
Citera
2018-08-08, 15:34
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
2012 i juli om jag inte minns fel

Ok, tack. Det var väl redan rätt synd om henne sedan innan detta hände. Då mamman inte hade kapacitet att agera en fullt ut stabil mamma. Hoppas de hade sina bra stunder tillsammans.

Men det är ju många barn som är tvungna att växa upp utan en eller båda föräldrarna. Att få sin mamma mördad när man är 6 år är nog en väldigt stor sak som kommer att följa med henne i uppväxte. T.ex. i skolan när de andra barnen talar om sina mödrar.

Vet vilket stigma det är för fosterhemsbarn i skolan när föräldrar kommer på tal. Det är där vi vuxna på nåt vis måste kunna fylla i de gånger vi hör eller överhör.
Citera
2018-08-08, 15:49
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Ok, tack. Det var väl redan rätt synd om henne sedan innan detta hände. Då mamman inte hade kapacitet att agera en fullt ut stabil mamma. Hoppas de hade sina bra stunder tillsammans.

Men det är ju många barn som är tvungna att växa upp utan en eller båda föräldrarna. Att få sin mamma mördad när man är 6 år är nog en väldigt stor sak som kommer att följa med henne i uppväxte. T.ex. i skolan när de andra barnen talar om sina mödrar.

Vet vilket stigma det är för fosterhemsbarn i skolan när föräldrar kommer på tal. Det är där vi vuxna på nåt vis måste kunna fylla i de gånger vi hör eller överhör.

Dom som inte har varit i den situationen kan inte ens föreställa sig, det vill jag att alla ska veta.
Citera
2018-08-08, 17:14
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:

Hur var det på klassfesterna? Bjöd han upp en flicka eller lät han bli? Bjöd någon honom en dans eller blev det nobben redan då? Eller uteblev han från slika tillställningar?
Citera
2018-08-08, 17:50
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Hur var det på klassfesterna? Bjöd han upp en flicka eller lät han bli? Bjöd någon honom en dans eller blev det nobben redan då? Eller uteblev han från slika tillställningar?
Han fick nog inte gå för sina föräldrar om jag ska vara ärlig. Han var rätt hårt hållen. Speciellt av modern.

Jag finner allt det här så märkligt. Han har alltid varit sjukligt empatisk och brytt sig om människor från första klass till nionde. Bilden som framkommer om någon som skickar hotbrev osv är verkligen ingenting jag känner igen från skoltiden. Iofs så började väl det i gymnasiet, men konstigt att han tvärvände såpass. Trött på att bli förlöjligad kanske?
Senast redigerad av Kadodi 2018-08-08 kl. 17:53.
Citera
2018-08-08, 19:03
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Han fick nog inte gå för sina föräldrar om jag ska vara ärlig. Han var rätt hårt hållen. Speciellt av modern.

Jag finner allt det här så märkligt. Han har alltid varit sjukligt empatisk och brytt sig om människor från första klass till nionde. Bilden som framkommer om någon som skickar hotbrev osv är verkligen ingenting jag känner igen från skoltiden. Iofs så började väl det i gymnasiet, men konstigt att han tvärvände såpass. Trött på att bli förlöjligad kanske?

Lite läskigt att behöva tänka så, men övergången från pojkaktig snällhet till bitter hatare kan faktiskt vara en sorts "mognadsprocess", om en väldigt misslyckad sådan. Jag vet lätt begåvningshandikappade som gått igenom ungefär den kurvan efter ha drabbats av depressioner och olika motgångar i tonåren. Speciellt om dom inte får växa upp bland likasinnade.

Värt att beakta vad gäller kvinnohat är att det ofta debuterar i tonåren också, när man att man står utanför "marknaden".
Citera
2018-08-08, 19:18
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Lite läskigt att behöva tänka så, men övergången från pojkaktig snällhet till bitter hatare kan faktiskt vara en sorts "mognadsprocess", om en väldigt misslyckad sådan. Jag vet lätt begåvningshandikappade som gått igenom ungefär den kurvan efter ha drabbats av depressioner och olika motgångar i tonåren. Speciellt om dom inte får växa upp bland likasinnade.

Värt att beakta vad gäller kvinnohat är att det ofta debuterar i tonåren också, när man att man står utanför "marknaden".

Och därtill hårt hållen av modern också.
Citera
2018-08-08, 19:40
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleibiza
Möjligen så deltar inte de som är välutrustade i hjärnavdelningen lika aktivt i att diskutera Mohamed, eller så drunknar deras synpunkter i sorlet från alla rassar och nassar. Så frågan är om det ens blir några frågor om Mohameds bakgrund utöver hans etniska bakgrund....? Tyvärr brukar intelligensen inte trängas i trådar där gärningsmannen är av utländsk härkomst här på Flashback.

Det är ett utmärkt ämne att starta en tråd om - Utländsk MGM vs etnisk svensk MGM - hur förhåller vi oss till det?

Polisen arbetar för fullt med ärendet just nu och måste vara förtegna. Tids nog kommer vi få veta hur det gick till den där tidiga morgonen och vad vi på Flashback kan göra i nuläget är just att spekulera i vad som verkligen hände och att kartlägga BO och MGM:s tidigare liv och den miljö de befann sig i vid den aktuella gärningen.

Har så många frågor. Motivet? Kände BO och MGM varandra sedan tidigare? MGM hade bott i Fagersta sju månader innan dådet. Han fullföljde inte gärningen - blev han rädd och flydde?

Varför, varför, varför????
Senast redigerad av Lill-Ann 2018-08-08 kl. 19:43.
Citera
2018-08-08, 20:13
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Det är ett utmärkt ämne att starta en tråd om - Utländsk MGM vs etnisk svensk MGM - hur förhåller vi oss till det?

Polisen arbetar för fullt med ärendet just nu och måste vara förtegna. Tids nog kommer vi få veta hur det gick till den där tidiga morgonen och vad vi på Flashback kan göra i nuläget är just att spekulera i vad som verkligen hände och att kartlägga BO och MGM:s tidigare liv och den miljö de befann sig i vid den aktuella gärningen.

Har så många frågor. Motivet? Kände BO och MGM varandra sedan tidigare? MGM hade bott i Fagersta sju månader innan dådet. Han fullföljde inte gärningen - blev han rädd och flydde?

Varför, varför, varför????
Vad fullföjde han inte menar du? Hon dog ju?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in