2018-08-08, 14:01
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Nej det finns absolut inget som säger det du säger. Sentio är norskt, yougov är webbaserat de övriga tillhör pk. Därav vill man underskatta sd, man kan ju tycka de borde skärpa sig de förlorar ju i trovärdighet när de prickar fel.
Aha en konspirationsteoretiker.
2018-08-08, 14:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du menar att man kan se framåt genom att titta bakåt. Sanningen är att SD med all sannolikhet ligger någonstans i intervallen mellan 10-25 procen i nuläget. Det är vad opinionsinstituten tror och jag bedömmer dem som seriösare en vissa utalanden här på 30 procent för SD.
Men du medger att 25% är realistiskt i dagsläget?
2018-08-08, 14:03
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Knappast långsökt
2018-08-08, 14:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Du menar att man kan se framåt genom att titta bakåt. Sanningen är att SD med all sannolikhet ligger någonstans i intervallen mellan 10-25 procent i nuläget. Det är vad opinionsinstituten tror och jag bedömmer dem som seriösare en vissa utalanden här på 30 procent för SD.

Vilket opinionsinstitut tror att SD ligger på 10 procent idag?
2018-08-08, 14:13
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men du medger att 25% är realistiskt i dagsläget?
Inte vet jag men spannet är mellan 18 och 25 procent så någonstans där bör det ligga. Är lite svårt att veta vad som är realistiskt. Sd är liksom inte det enda partiet även om denna tråd handlar om dem. Tittar man på övriga partier så är spannet mellan instituten också olika för dem vilket innebär att det är omöjligt att säga vilken siffra som är realistisk.
2018-08-08, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jämföra gilla-tryck på facebook är ju bara löjligt. Det finns väl inga vuxna med arbete som håller på med facebook numera? Endast arbetslösa, långtidssjukskrivna och pensionärer.

Nä, men man ser ändå trender. För ett tag sedan kom det många F! Likes. Nu är det inte lika populärt längre, även fast de flesta har kvar likeknappen. Det var mer en trend för att upplysa att man är på den "goda" sidan. De flesta som likar F! röstar inte på dem heller. Jag tror de flesta ljuger där.

Sedan såg jag personligen att många av mina Facebookvänner har börjat lika SD senaste året. Det är både avlägsna gamla skolbekanta jag knappt känner och närmare vänner. Folk jag aldrig trodde skulle göra det. Jag vet dessutom att några av dem tillochmed gillade "Nej till SD i riksdagen" tidigare. Det var liksom också inne för några år sedan.

Det är helt nya tider nu.
2018-08-08, 14:15
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vilket opinionsinstitut tror att SD ligger på 10 procent idag?
Skrev fel 18-25procent. Så det kan bli.
2018-08-08, 15:05
Avslutad
Citat:
Du menar att man kan se framåt genom att titta bakåt. Sanningen är att SD med all sannolikhet ligger någonstans i intervallen mellan 10-25 procen i nuläget. Det är vad opinionsinstituten tror och jag bedömmer dem som seriösare en vissa utalanden här på 30 procent för SD.

Siffran 10% har du hittat på själv. Vill du ha en saklig diskussion och att folk tar dig på allvar så kan du inte skjuta från höften och slänga ut grundlösa påståenden. Om du inte skrev fel?

Du får kalla dem hur seriösa du vill men "oseriösa" flashback var betydligt närmare i sin egna mätning för SD strax innan valet än alla OU utom Sentio och Yougov.

Bradleyeffekten är reell och gäller mer för SD än andra partier. Därför är det inte konstigt att både Yougov och Sentio mätte dem bäst, eftersom de tillåter folk vara mer anonyma via nätet kontra en person som ringer och frågar dem.

Det finns ingen anledning att tro det kommer bli annorlunda detta val.
2018-08-08, 15:10
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Det är inget som någon behöver hävda. Det kallas empiri och kunskap om empiri borde utgöra ett absolut golv för vad en person som vill delta i någon som helst diskussion bör ha vetskap om.

Hade du förresten svar på inlägget jag skrev till dig i går eller gick du i stå?
2018-08-08, 15:13
Medlem
Citat:

Och du är inte det med tron att SD kan ligga runt 10%?
2018-08-08, 15:19
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hela 2014 pratades det ständigt om denna inbillade vänstervind. Framför allt på Twitter.

Jag kommenterade detta efter valet 2014, när vänstern var så arga över valresultatet.

Man får inte glömma att EU-valet våren 2014 var ett helt osannolikt bra val för MP, V och Fi. De fick 15,41%, 6,30% och 5,49%, tillsammans smått otroliga 27,2%! Det skeva resultatet kan ju förklara varför man trodde det blåste vänstervindar september 2014. Idag däremot blåser det nationalistiska högervindar över hela Europa.

Jag kan gissa att dessa 27,2% sänks till vänsterns 6% i valet 2019.

Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Fast underskatta inte den stora PK bubblan i Stockholm (där jag befinner mig). Många här lever i en lattevärld där elcyklar och vädret är diskussionsämnet.

Min gissning är att SD får 24.9 % men skulle de få under 23% blir jag besviken.

Jag har bekanta både i Stockholm och på några överklassområden runt om i Sverige. Dessa är alla akademiker ut i fingerspetsarna. De är fullständigt uppslukade av PK och verkar köpa allt rakt av, regnbågsfärger, Pride, mångkultur, hata SD osv.

Jag greppar inte om de bara spelar spelet skickligt för befordran i yrkeslivet, fördelar och bevara det sociala livet eller om de är komplett hjärntvättade. Det är svåranalyserat. Jag bedömer den gruppen som relativt stor. Jag bedömer också den gruppen som om trenden vänder så kommer dessa lika gärna kunna stå i putsade knähöga läderkängor och naziuniform. Det som i sociala medier utmålas som en informerad ståndpunkt är antagligen en simpel flockmentalitet, trots att man är välutbildad och utstrålar självständighet. När det vänder så lär det vända med besked. Ulf Adelsohn med frus intervju kan ha väckt en hel del i toppskiktet i Stockholm, även om de ännu inte vågar komma ut.
2018-08-08, 16:10
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Inte vet jag men spannet är mellan 18 och 25 procent så någonstans där bör det ligga. Är lite svårt att veta vad som är realistiskt. Sd är liksom inte det enda partiet även om denna tråd handlar om dem. Tittar man på övriga partier så är spannet mellan instituten också olika för dem vilket innebär att det är omöjligt att säga vilken siffra som är realistisk.

(Min fetning)

Måste ändå ge dig en liten eloge att du faktiskt tror att SD kommer att få någonstans mellan 18-25% i valet. Det är definitivt ett fall framåt och en mycket tydlig signal från din sida att även du börjar inse att SD mycket väl kan hamna på 25%. Sentio - som just nu har SD i de trakterna - är kanske inte så tokiga trots allt?

Inför valet i september 2014 - när Sverigedemokraterna fick 12,9% - skrev du i några inlägg så här:

Citat:
Allt pekar nu på att SD har stannat in och lagt i backväxel. Drömmen om att bli det tredje största partiet i valet i höst ser allt mörkare ut. I fyra av de fem sista mätningarna ligger SD på fjärde platsen. Undantaget är YouGove. Det är den sistnämnda mätningen som sticker ut även om vissa vill få det till något annat.
Någon efterlyste en kommentar från mig i lyckoruset efter undersökningen i natt av YouGove och här kom den.

Citat:
Får SD över 7 % så tyder det snarast på att de andra partierna misslyckats. Med de två stolpskott som är överst på sverigedemokraternas lista så borde siffran bli runt 5 % men en del kanske gillar stolpskott.

Citat:
Många här är underhållande på ett tragikomiskt vis. Era förhoppningar om SD:s resultat i valet i september ökar för varje dag som inga opinionssiffror redovisas. Var glada om ni kommer upp mot 10% av väljarkåren...

Citat:
Själv tycker jag att ni SD:are skall vara glada för varje tiondels procent som SD ökar med. Kanske kommer ni över 10%, vilket jag i så fall beklagar, men mycket mer är nog bara en utopisk förhoppning.

Citat:
Kollade in Novus sammanställning. Kan bara konstatera fortsatt kräftgång för SD. Däremot tror jag att de i verkligheten har ett par procent mindre än de 8,7 % de fått i sammanställningen.

Ovannämnda förutsägelser om SD var bara ett litet axplock av det du skrev inför valet 2014 och kanske inte helt lyckade när man tittar i backspegeln... Min personliga favorit är nog det näst sista citatet.

Fast med dina 25% i årets val lär du definitivt vara närmare sanningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in