Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Hela 2014 pratades det ständigt om denna inbillade vänstervind. Framför allt på Twitter.
Jag kommenterade detta efter valet 2014, när vänstern var så arga över valresultatet.
Man får inte glömma att EU-valet våren 2014 var ett helt osannolikt bra val för MP, V och Fi. De fick 15,41%, 6,30% och 5,49%, tillsammans smått otroliga 27,2%! Det skeva resultatet kan ju förklara varför man trodde det blåste vänstervindar september 2014. Idag däremot blåser det nationalistiska högervindar över hela Europa.
Jag kan gissa att dessa 27,2% sänks till vänsterns 6% i valet 2019.
Citat:
Ursprungligen postat av
FruLibertas
Fast underskatta inte den stora PK bubblan i Stockholm (där jag befinner mig). Många här lever i en lattevärld där elcyklar och vädret är diskussionsämnet.
Min gissning är att SD får 24.9 % men skulle de få under 23% blir jag besviken.
Jag har bekanta både i Stockholm och på några överklassområden runt om i Sverige. Dessa är alla akademiker ut i fingerspetsarna. De är fullständigt uppslukade av PK och verkar köpa allt rakt av, regnbågsfärger, Pride, mångkultur, hata SD osv.
Jag greppar inte om de bara spelar spelet skickligt för befordran i yrkeslivet, fördelar och bevara det sociala livet eller om de är komplett hjärntvättade. Det är svåranalyserat. Jag bedömer den gruppen som relativt stor. Jag bedömer också den gruppen som om trenden vänder så kommer dessa lika gärna kunna stå i putsade knähöga läderkängor och naziuniform. Det som i sociala medier utmålas som en informerad ståndpunkt är antagligen en simpel flockmentalitet, trots att man är välutbildad och utstrålar självständighet. När det vänder så lär det vända med besked. Ulf Adelsohn med frus intervju kan ha väckt en hel del i toppskiktet i Stockholm, även om de ännu inte vågar komma ut.