Citat:
Ursprungligen postat av
dEmWMCAfITNFPI
Tittar man på dina senaste backtester och jämför MOM+AGG#3 med Sverige/Asien/Global så är det ju enorm skillnad på deras final balance, ~$315 000 mot ~$22 000.
Bolmessons filosofi är ju att globala indexfonder med låg avgift ger bästa avkastningen över tid.
Min uppfattning har ju varit att han backar upp detta med forskning från flera stora institut vars konsensus är att det är extremt svårt att slå index över tid.
Vid en snabb sökning hittar jag inga forskningsartiklar på ämnet, har du något man kan läsa?
Finns det någon rejäl genomgång i strategin du använder, har kollat igenom dina gamla inlägg i tråden men hittade inget utförligt.
Om jag förstått strategin korrekt ska man köpa den fond som gått bäst och sälja de som gått sämst.
Går inte detta emot tesen om "köp billigt och sälj dyrt"? Eller är det mental bokföring som spökar för mig?
1. Ja, skillnaden är stor. Man bör dock se backtester som ett "best case scenario" och inte tolka in för mycket i datan. Se det mer som att du suger på tummen och lyfter tummen mot himlen för att se var vinden blåser. Du får ett hum, men du får inte en träffsäkerhet ned på decimalnivå direkt. Jag skulle vikta avgörandet av ett backtest till runt 50-60%. Statistiken och datan spelar roll, men bör inte utgöra 100% av någon typ av beslut. Det finns andra faktorer som spelar in också som ens egna riskbenägenhet samt längre backtester av enskilda tillgångar. I de flesta backtester exkluderas också varianter som lider av "overfitting" i för hög grad. Man kan nå väldigt "roliga" siffror om man verkligen vill, men det vore kontraproduktivt för tråden att visa dessa extremfall.
2. Bolmesson får gärna visa data på att så är fallet, man måste också göra skillnad på den svenska markanden och A kontra B. Svenska småbolag fullständigt krossar globalt index på sikt t ex.
Filosofi är kul, data är bättre.
3. Om generell momentum bör du googla på saker som "Dual Momentum" och "Relative Momentum" i olika kombinationer med "fund", "funds" "IVY13" osv. Ett av de mer tydligare exempel är en kombination av momentum och "IVY13 portfolio" med olika "AGG" (AGG3 respektive 6). Du kan också hitta en del under termen "GTAA" och "GTAA AGG" (GTAA = Global Tactical Asset Allocation).
Du hittar även en del på bloggen
https://investingforaliving.us . Om jag minns rätt är det därifrån idéerna kring "MOM+AGG" kommer, de olika kombinationerna som finns är sedan något av en blandning av idéerna kring "IVY13 AGG" och i många fall idéerna kring allvädersportföljer. Att det inte finns texter kring allt är för att tråden primärt riktar sig till nybörjare samt att göra det enkelt för dessa att påbörja något som är bättre än den typiska "Flashback-portföljen". Att gå igenom allt, i detalj, skulle bli oerhört mycket data som få till ingen skulle vilja ta del av. Jag rekommenderar däremot folk att göra egna efterforskningar och har vid flera tillfällen delat den data som används för backtester så att folk kan utföra egna sådana. För specifika forskningsrapporter om det hela får du betala mig då dessa, anpassade till den svenska marknaden, helt enkelt inte existerar.
Det som här kallas MOM+AGG är således egentligen en mix av detta IVY13 AGG(x), DM/GEM och TAA. Tillägget UERATE som även används av vissa är senare ytterligare ett tillägg som kommer efter Ph.Economics väldigt långa tester av det hela. En del i tre väldigt långa artiklar som börjar med inlägget
http://www.philosophicaleconomics.com/2016/01/movingaverage/
Notera dock att ovan kräver en del tålamod och möjligtvis en del kunnande för att ta sig igenom
4. För momentum hittar du lite text på sid 4 i denna tråd, däremot byttes terminologin lite senare då "DM AGG" är för enkelt att förväxla med "DM".
5. Jag tror mer på backtester, data som vi kan testa själva. Teorin bakom MOM+AGG (e.g. relativ momentum) rör fortfarande teorin och testerna andra ufört kring momentum i allmänhet på större tillgångar (i detta fall fonder) samt även en del tester från bl a investingforaliving.us.
Däremot anpassat till den svenska marknaden då det är ganska onödigt att prata om saker som inte i praktiken faktiskt fungerar för oss som bor här i norr. Det är också därför du ser att alla backtester faktiskt rör bakomliggande svenska innehav och inte amerikanska diton.
--
6. Ja, köp det som går bättre än det som går sämre. Detta går, precis som du säger, emot idén att "köpa billigt och sälja dyrt". Momentum handlar istället om att marknader är tröga; att det som gått upp X tid vanligtvis fortsätter att gå upp. Såvitt jag kan se är det också ganska få som konsekvent lyckas med detta "köp billigt, sälj dyrt".