2018-08-07, 21:13
Medlem
Min övertygelse rörande poliserna i fråga. Nyexaminerade skjutglada nysvenskar. Bara nysvenskar kan lyckats att INTE känna till 47 kromosomer lugna ofarliga mentalitet och ett trött deltids polisatrapp. Ja då blir det så här.
Citera
2018-08-07, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Är man svensk, så har man fått lära sig,
att använda dödligt våld, i hotfulla situationer är fel.
Det kommer att visa sig, att det argumentet du förespråkar
inte kommer att räcka som försvar, i slutänden.

Har man för avsikt att döda utan att det finns belägg så åker man dit!
Att använda dödligt våld i hotfulla situationer är inte fel om man kan bevisa för domstol att ingen annan utväg fanns. Ta gärna fram stycket ur lagboken som säger att man inte får använda dödligt våld i en hotfull situation. Vart hittar man det?
Polisen använder dödligt nödvärn då och då. Civila använder det också då och då.

Ta polisen som sköt den pensionären i huvudet. Ansåg man i laglig mening att det var fel? Nej.

Här kan du läsa om nödvärn:
https://lagen.nu/1962:700#K24P1S1

Gärningsman är i detta fall poliserna.
"Då gärningsmannen misstagit sig avseende en situation kan det föreligga en putativ ansvarfrihetsgrund med vilket menas att gärningsmannen inte anses ha uppsåt till brottet, däremot kan gärningsmanen dömas för ett oaktsamhetsbrott."
Senast redigerad av sinmandt 2018-08-07 kl. 21:21.
Citera
2018-08-07, 21:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Min övertygelse rörande poliserna i fråga. Nyexaminerade skjutglada nysvenskar. Bara nysvenskar kan lyckats att INTE känna till 47 kromosomer lugna ofarliga mentalitet och ett trött deltids polisatrapp. Ja då blir set så här.

I ärlighetens namn så fanns det en arabisktalande man i närheten som lyckades känna igen Eric som vara en person med Downs syndrom, men det berodde antagligen på att han har en bror som också har det. Synd bara att den här mannen inte ringde polisen direkt och berättade att en kille med Downs syndrom rör sig i Vasastan med en trasig leksakspistol, leta upp honom och kör honom dit han hör hemma.
Citera
2018-08-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rm-spiff
Min tanke med inlägget var bara att visa på var det kanske kommer ifrån att man (polisen) ska skjuta i benet först.
Vi fick alltså lära oss det i lumpen, men det betyder ju inte att det lärs ut till t.ex poliser.

Nåja, detta kan vi nog släppa nu.

Det stämmer nog, den senaste månaden har väl ett dussin personer blivit skjutna i benet av Polisen. Då har det varit incidenter som har varit betydligt mer hotfulla.
Citera
2018-08-07, 21:22
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Microserf
Det en polis av det gamla gardet i piketen i Sverige skulle gjort varit att gått fram till vederbörande, slitit ifrån honom leksaksvapnet och skrikit "Sluta vifta med leksaker innan någon blir skadad, ditt jävla m*ngo!".

Som alla förstår så hör en polis med sådant språkbruk (och erfarenheten att korrekt identifiera situation, buset samt vapnet) inte hemma i den svenska poliskåren längre utan han har sedan länge sagt upp sig i vredesmod efter Dan Eliassons "ledarskap".

Om man ska spekulera i de som sköt så var det tre nyutexaminerade från Södertörns högskola (avgångsklass 2017 eller 2016?) där de lärt sig allt om HBTQ och värdegrund från vänstertroll. Uppenbarligen gjorde de även "vaktprovet" vilket skrikande varning, ett varningsskott varefter två skott verkanseld visar.

Att de sedan inte korrekt lyckats identifiera varken situation, person eller vapen gör att det är uppenbart att det är tre poliser som inte har mycket erfarenhet alls. De följde mekaniskt stegen de lärt sig och mot en person på en treårings nivå så kunde utfallet inte bli något annat.

Hade inte Dan Eliasson gjort så att tusentals erfarna poliser sagt upp sig så hade inte detta hänt.

Called It! https://www.expressen.se/nyheter/nyutbildade-poliser-vid-dodsskjutningen-av-eric/

De var utexaminerade 2018 och 2017 medan den "erfarne" var en deltidsjobbande kvinna som hade "några års" erfarenhet.

Sverige är det land i världen som har mest förakt för erfarenhet. En gammal person (dvs 40+) har inget värde och då speciellt inte den erfarenhet som vederbörande spenderat många år på att samla på sig. Ett par forskare har till och med funnit att åldersdiskrimineringen i Sverige är mycket värre än den etniska diskrimineringen. https://www.dn.se/arkiv/debatt/tydlig-aldersdiskriminering-redan-fran-40-arsaldern/

Personligen har jag just sökt jobb och jag fann till min förvåning att det som jag är absolut mest stolt över (dvs min gedigna erfarenhet) är värt absolut ingenting. När man intervjuas så märker man att de som intervjuar helt enkelt inte kan identifiera kompetens. Så man kan lätt förstå att när en (eller som i Sveriges fall, tusentals) klippa till polis med lång erfarenhet och en välutvecklad omdömesförmåga som finslipats under många år genom att stångas med allsköns kriminella går till sin chef och säger upp sig i protest så blir reaktionen "låt inte dörren slå dig i röven på väg ut" eftersom vad ska man med den grinollen till när Södertörn kan förse en med en oändlig ström med genustjafsindoktrinerade och HBTQ-certifierade konstaplar som minsann klarade vaktprovet på första försöket?
Citera
2018-08-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Min övertygelse rörande poliserna i fråga. Nyexaminerade skjutglada nysvenskar. Bara nysvenskar kan lyckats att INTE känna till 47 kromosomer lugna ofarliga mentalitet och ett trött deltids polisatrapp. Ja då blir det så här.
Det har används mer våld än nöden kräver.
Visst är det vanligt med den uppfattningen bland nysvenskar,
som växt upp i annan kultur, där våld är det enda sättet att visa sin makt.

NU ska man kanske inte dra den slutsatsen ändå, för här i tråden vimlar det av personer som förespråkar dödligt våld, som självförsvar.
Det handlar om omognad, oerfarenhet och behov att vilja visa sig macho.
FInns i alla länder-dessvärre här i landet också.
Citera
2018-08-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Reguljära piketstyrkor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Insatsstyrkan finns det EN utav i hela Sverige.

Resten av landet har i princip vanliga ordningspoliser att tillgå vid sådana här händelser. I bästa fall någon lokal förstärkningsgrupp som i princip är vanliga ordningspoliser med spetskompetens på vapen.

Men det är klart, dessa går ju att teleportera till aktuell plats vid behov, och det är ju ändå aldrig mer bråttom än att det hela kan vänta en sisådär en, två kanske tre timmar... Ja just det i större delen av Norrland 5-6...

Det är nästa rätt. Piketpolisen har döpts om till regional insatsstyrka och sen finns det ytterligare fyra insatsstyrkor men det är bara de i Stockholm, Göteborg och Malmö poliserna arbetar i insatsstyrkan på heltid.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst%C3%A4rkt_Regional_Insatsstyrka

Sen finns ju även Nationella insatsstyrkan
Citera
2018-08-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Här kan du läsa vad vittnet sagt till SVD:
https://www.svd.se/vittne-tog-bild-pa-20-aringens-leksaksgevar

"– Jag är vaken på natten för jag sitter och läser när jag hör att polisen skriker flera, flera gånger: "släpp vapnet, släpp vapnet" och sedan hörs ett skott. Sedan är det tyst ett par sekunder och sedan låter det "ratatatatata" av en massa skott, berättar Anniqa Lindberg."

Och som jag skrev i ett tidigare inlägg kan det vara så att Eric inte förstod ordet "vapen". Han hade en treårings intellekt och kanske kallade sin leksak "pistol, bössa, gevär, pickadolver, picka, pangpangare" eller något sånt. Få treåringar använder ordet "vapen".

Han förstod antagligen inte heller vad polisen menade med "släpp vapnet" och vad det skulle vara bra för. Han hade förutom Downs syndrom även autism och kunde inte se saker ur något annat perspektiv än sitt eget. Han förstod inte att polisen uppfattade honom som farlig. han förstod inte varför polisen sköt varningsskott eller vad ett varningsskott är. Han släppte inte sitt vapen och därför uppfattade polisen honom som en beväpnad person som inte lydde order.

Han hann förmodligen aldrig bli rädd och han dog nästan omedelbart. Så han slapp att lida i alla fall.

Några har tyckt att polisen skulle ha pratat med honom. Det hade inte hjälpt i detta fall eftersom han inte skulle ha förstått vad polisen sa - han var som en treåring vilket polisen inte visste - och i alla händelser skulle han inte kunnat svara, eftersom han bara kunde säga några få ord.
Citera
2018-08-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I ärlighetens namn så fanns det en arabisktalande man i närheten som lyckades känna igen Eric som vara en person med Downs syndrom, men det berodde antagligen på att han har en bror som också har det. Synd bara att den här mannen inte ringde polisen direkt och berättade att en kille med Downs syndrom rör sig i Vasastan med en trasig leksakspistol, leta upp honom och kör honom dit han hör hemma.
Som det framstod i media , så skedde allt mycket snabbt. Mannen träffade på Eric, sedan Eric gick iväg och strax efter så small skotten.Det är poliserna som felat.
Citera
2018-08-07, 21:27
Medlem
Citat:
Det har används mer våld än nöden kräver.
Visst är det vanligt med den uppfattningen bland nysvenskar,
som växt upp i annan kultur, där våld är det enda sättet att visa sin makt.

NU ska man kanske inte dra den slutsatsen ändå, för här i tråden vimlar det av personer som förespråkar dödligt våld, som självförsvar.
Det handlar om omognad, oerfarenhet och behov att vilja visa sig macho.
FInns i alla länder-dessvärre här i landet också.

Nu drar jag vilken slutsats jag vill. Du får göra samma sak. Det är dock troligt att om min tes stämmer så kommer vi aldrig få veta.
Citera
2018-08-07, 21:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Som det framstod i media , så skedde allt mycket snabbt. Mannen träffade på Eric, sedan Eric gick iväg och strax efter så small skotten.Det är poliserna som felat.

Satt mannen på innergården eller utanför fastigheten? Borde klarläggas vem som första befann sig på innergråden, Eric eller poliserna?
Citera
2018-08-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Men det beror ju att han känner till honom. Han bodde ju där eller i närheten. Araber, rent generellt, gömmer undan sina defekta telingar från omvärlden.. de syns helt enkelt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in