2018-08-07, 19:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Gäller putativt nödvärn också för Eric. Eller vemsomhelst som får ett polisvapen riktat mot sig. Vi kan ju inte utgå från att polisen är lojal mot rättsstaten eller ens är en riktig polis. Polisen kanske är en påtänd korrumperad snut. Eller en falsk polis. Det kan ju vara en Breivik som riktar sitt vapen mot en. I många länder är rättsapparaten gravt dysfunktionell och polisen inte att lita på.

Sen är frågan om Eric hade förmåga att sikta med sin leksakspistol. Han kanske på sin höjd kunde vifta med den.

Intressant aspekt.

Om han bara viftade med den, inga skott avlossades, riktades aldrig mot någon polis eller tredje person, kan polisen i det läget hävda att de kände sig omedelbart hotade?

För att polisen skall få skjuta varningsskott krävs att kriterierna för verkanseld är uppfyllda.

Om inget omedelbart hot var riktat mot poliserna så faller ovanstående anser jag.

Riktar det misstänkta vapnet mot polis eller tredje person, eller verbalt alternativt med tecken tydligt uttalar ett hot. Annars fanns inget omedelbart hot tänker jag mig.
Citera
2018-08-07, 20:02
Medlem
Nä, nu får det vara nog!

Här krävs nya riktlinjer så att vanliga ordningspoliser inte får använda skjutvapen. Kommer det en larm så skall insatsstyrkan samlas och skickas till platsen, för sådana finns massor i beredskap och är färdiga att rycka ut i hela Sverige alla tider på dygnet. Och insatsstyrkan skall aldrig skjuta först utan käka lite bly först för att säkra på sin sak. Sedan skall det förmodade vapnet skickas på forensisk analys och den misstänkte gärningsmannen till rättsmedicinskt centrum för kromosomanalys. När dessa åtgärder är vidtagna får en begäran om eldgivning skickas till förvaltningsrätten. Sedan skall gärningsmannen ges en tidsfrist på 14 dagar för att överklaga till högre instans och först när beslutet vunnit laga kraft skall insatsstyrkan få lov att skjuta tillbaka om den akuta situationen kvarstår.

Kommer att fungera jättebra! Sverige blir äntligen en rättsstat där alla kan känna sig trygga!
Citera
2018-08-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Gäller putativt nödvärn också för Eric. Eller vemsomhelst som får ett polisvapen riktat mot sig. Vi kan ju inte utgå från att polisen är lojal mot rättsstaten eller ens är en riktig polis. Polisen kanske är en påtänd korrumperad snut. Eller en falsk polis. Det kan ju vara en Breivik som riktar sitt vapen mot en. I många länder är rättsapparaten gravt dysfunktionell och polisen inte att lita på.

Sen är frågan om Eric hade förmåga att sikta med sin leksakspistol. Han kanske på sin höjd kunde vifta med den.

Helt rätt. Om du upplever dig hotat till livet så får du försvara dig.
Du måste dock förklara för domstol varför du kände dig hotad till livet och att det var rimligt att tro att polisen skulle skada dig.
Det funkar inte att säga "Jag trodde han skulle döda mig". Utan snarare "han va arg på mig helt utan anledning och tog helt plötsligt fram sitt vapen och tänkte rikta det mot mig helt oprovocerat och jag trodde att eftersom han va så rasande att han skulle skjuta mig".
Hoppas du förstår vad jag menar. Det måste alltså vara solklart att polisen var ute efter att skada dig oprovocerat, inte för att du höll en pistol i handen.

Nu skrek ändå poliserna till Eric att han skulle släppa vapnet så redan där försvann möjligheten till putativt nödvärn även om han inte förstod.

Spelar ingen roll vad han hade förmågan till. Det är vad poliserna upplevde. Lyfte han vapnet i en rörelse som de uppfattade som att han skulle sikta på dem så har de rätt att verka.
Citera
2018-08-07, 20:13
Avstängd
Solklart fall av mord med uppsåt. Livstids fängelse borde vara det enda rimliga. Hade gärna sett dödsstraff.
Citera
2018-08-07, 20:16
Medlem
Kan tänka mig att Eric skrek med läspande röst ala ica-jerry. "-Passa er annars skuter jag!!"
Citera
2018-08-07, 20:18
Medlem
Pajosvs avatar
Expressen uppger att det var nyutbildade polisen som sköt. En var klar med utbildningen i juni.

En polis i 30-årsåldern, hade bara arbetat som polis i några få veckor.

https://www.expressen.se/nyheter/nyutbildade-poliser-vid-dodsskjutningen-av-eric/
Senast redigerad av Pajosv 2018-08-07 kl. 20:22.
Citera
2018-08-07, 20:20
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Den där vacker dagen blev ju torsdag förra veckan när 3 poliser mördade en kille med down syndrom med 9 kulor. Jävla fegisar, är de blinda och hur kan en snubbe med cp skadad var farlig, är en gåta för mig ?

Poliser har mördat massor av människor de senaste decennierna. Den enda gång det blivit ”payback” hittills är vid Malexander. Men fortsätter de så här kommer någon eller några att ta hämnd på blåklädda igen.
Citera
2018-08-07, 20:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Polisen löste knappast situationen. Uppgiften är att skydda allmänheten, att döda vapenbärande män är inte ett självändamål. Varje dödsfall bör ses som ett misslyckande. En person som hotar eller dödar andra med ett skjutvapen skall inte i första hand dödas, vederbörande skall fås att upphöra med våldshandlingen, gripas och lagföras.

Polisen skapade förutsättningar för de omständigheter som möjliggjorde att fel sorts förmåga plötsligt stod öga mot öga(gud förbjude annat) med Eric på en trång innergård. Polisen hade inte några handlingsalternativ, man var låst vid att antingen lyder Eric uppmaning och släpper det han har i handen eller så tvingas man eventuellt att öppna eld, svart eller vitt, ingen valfrihet, man blev trängd.

Att skapa situationer som gör att man kan bli trängd är så B det kan bli taktiskt sett --> Måla in sig i ett hörn, är ett enklare sätt att beskriva det.

Det är helt riktigt. Elelr förmodligen helt riktigt.
Citera
2018-08-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Polisens liv borde ligga i polisens intresse anser jag. Därför borde de inte ha utsatt sig för livsfara och en trängd situation som ledde till livsfara för Eric.
NU är det klarlagt att det var två manliga poliser och en kvinnlig. Står i EXpressen.
En av polismännen blev färdig i juni månad, i år.
Den andre blev färdig, för några månader sedan.
Poliskvinnan, för några år sedan.
Polisens riktlinjer är att blanda oerfarna med ädre erfarna, vid yttre tjänst, och uttryckningar.
SÅ skedde inte denna gång.
Man får vara tacksam över att polisledningen nu,äntligen,
talar i klartext, för det har varit mycket mumlande i skägget.
Borde utredas . Vållande till annans död.

Nu får vi se hur det här kpommer att skötas.
Senast redigerad av moshes 2018-08-07 kl. 20:36.
Citera
2018-08-07, 20:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Har sett uppgifter om att Eric var 130 cm lång. Som en normal 8-åring.

http://icd.internetmedicin.se/fakta/barn

Säkrast alla föräldrar slänger barnens vapenliknande leksaker.
Citera
2018-08-07, 20:31
Medlem
realmuadibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realmuadib
Det var mord. inte en chans att polisen inte såg att det var en mongolid, de liksom "råkade" skjuta för att döda också.

Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Riktar ett mogo ett pistolliknande föremål mot dig och du skjuter ihjäl honom går du också fri. Självförsvar kallas det, mongo eller inte. Hade han haft en riktig pistol hade han fortfarande kunnat döda. Skillnad mot en normalt frisk person är att denna hade förstått vad man gjort, det hade inte mongot.
Är man så dålig på att sikta ska man inte ha vapen, 80% av kroppen kan man skjuta utan att orsaka en snabb död. elchock pistol hade vart bra i sådan här situation.

"självförsvar" lol "Ska jag leva eller det här stora barnet, hmmmmm." ?
Citera
2018-08-07, 20:32
Medlem
realmuadibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realmuadib
Är man så dålig på att sikta ska man inte ha vapen, 80% av kroppen kan man skjuta utan att orsaka en snabb död. elchock pistol hade vart bra i sådan här situation.

"självförsvar" lol "Ska jag leva eller det här stora barnet, hmmmmm." ?
dags att glasögon blir en del utav polisuniformen. klartänkthet är väl för mycket att begära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in