Citat:
Ursprungligen postat av
midvintermorker
Ett problem med emotionella idioter som du är att ni ofta låter er tunga springa före förståndet.
Lika tragiskt som det är att den här killen blev skjuten, lika sant är det att utfallet med all sannolikhet hade blivit ett annat om han inte hade haft downs syndrom. Vad är det som provocerar dig i detta?
Polisen som är tränad i att hantera den här typen av situationer gick bet. Tror du på riktigt att man som polis vill skjuta ihjäl en annan människa? För att man ens ska bli aktuell som polis måste man dessutom genomgå mentaltester som visar hur man reagerar i stressade situationer.
Då ska jag förklara mitt resonemang för dig.
IQ-nivån för att bli antagen på PH har ju sänkts i omgångar (det krävs numera bara 3 av 9, där 5 är normalbegåvad)
http://www.dagensjuridik.se/2016/07/sankta-intagningskrav-ska-radda-polisutbildningen-fran-fyra-till-trea-i-begavningstest det är ett stort problem - att ge folk med intelligenshandikapp (har du en 3:a ligger du på en IQ på ca 80-89) befogenhet till våld och skjutvapen är KORKAT.
Det handlar inte om jag tror en "polis vill skjuta ihjäl en annan människa", det handlar om jag litar på att den polisen har OMDÖME nog att analysera situationen.
Jag förstår att stressen, etc kan spela spratt men om man får ett ansvar som innefattar befogenhet att döda andra människor ställer jag extra höga krav på omdöme, stresshantering, mental stabilitet.
Men, jag anar mig till att fel poliser befann sig på fel plats, och som fegt nog försöker ljuga sig ur det. Håller du inte med om detta?
Du må kalla mig för "emotionell idiot", jag bryr mig inte. Jag är ingen mjukis, och jag är för hårdare tag generellt. Jag kommer antagligen rösta på AfS (även om jag provoceras av att det partiet verkar kidnappat av diverse nassar som åker snålskjuts på dem), annars blir det SD. Jag tillhör de översta 5% på intelligensskalan enligt otaliga tester för övrigt.
Vad jag vänder mig emot är alltså ett förmodat ljug från dessa poliser som sköt, och en allmän inkompetensnivå inom hela poliskåren (se mina tidigare inlägg).
Dessutom reagerar jag mot polisernas lönekrav/ politikers höga röster om högre polislöner (eller vårdlönerna, lärarlönerna, you name it). Inte minst SD som gapar om "6000 kr mer i månaden". Som om DETTA skulle lösa något.....
Vad skulle detta hjälpa? Fler poliser? Kanske fler som söker, men skulle då staten ha råd att anställa dessa? Skulle inte detta gå ut över ANTALET poliser istället? Det skulle inte ge fler poliser, bara högre kostnader för ungefär samma antal poliser.... Det handlar om utbud och efterfrågan helt enkelt. Poliser som är missnöjda med lönerna kan inte som sjuksköterskorna gå till Norge eller bemanningsföretagen för att trissa upp sina löner - de får då istället gå till andra yrken eftersom det inte finns privata polisföretag (ännu).
Vi kan heller inte höja skatterna ytterligare tror jag. Så den finansieringsvägen är/borde vara stängd.
Vad vi kan och borde göra är att ställa större krav på de vi anställer som ansvariga och i chefsbefattningar. Ge dem höga löner om det behövs, men ställ KRAV också på verkligt ANSVAR. Man ska alltid städa en trappa UPPIFRÅN om man vill hålla rent, gör då det.... Bort med alla jävla Karin Götblad:are inom polisen, bort med genustramset, bort med kriminologer som Sarnecki och hans kronprinsessa Nina Rung
http://ninarung.se/om/, bort med falska politiker, bort med all kravlöshet inom poliskåren, osv osv.
Du, och jag, kan hjälpa till genom att rösta på rätt politiker om en månad - GÖR DET!