2018-08-02, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Övervåld med facit i hand ja.

Men facit får man efteråt.
Fakta som är kända är att BO kunde inte kommunicera förutom med ljud och ”mamma” enligt mammas uppgift i exp el aft.
Polisen kan, det gjorde de säkert, skrek sig hesa, ha ropat hur många gånger som helst att han ska släppa vapnet, lägga sig ner etc.
Vilket han inte förstår, men hur ska poliserna veta det, eller något alls om hans hälsa?
Om han sen börjar gå emot dem med sitt förmodade vapen, kanske med snabba bestämda steg, som en bäbis, och lyfter vapnet för att visa eller så. En storväxt man, oavsett nivå på iq och eq.
Självklar skjuter alla de inkallade poliserna som siktar.

Som sagt, det är ju olyckligt men vi vet ju inte alls hur det utspelade sig. Att vara hotfull kan ju också innebära att han snabbt vänder sig om med vapnet "draget". Då kanske det inte är dags att gå fram och fråga hur han mår utan snarare att reagera.

Sen kan det ju bara handla om inkompetenta poliser. Spannet är stort.

Jag ogillar ändå föräldrarnas reaktion "jaaa men han hade ju downs syndrom och var utvecklingsstörd" - det skiter väl dom fullständigt i? Om personen agerat väldigt olyckligt så är det inget polisen hinner veta.
Citera
2018-08-02, 18:15
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tror du att de korrupta poliserna kommer släppa bild!??! De skyddar sig själva såklart!

Med tanke på hur mycket MSM skrivit om det kommer det nog fram
Citera
2018-08-02, 18:16
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Jo det är det vad fan är du dum på riktigt?

Stockholm pratar vi om... inte Kiruna! Det är inte dagsljus vid 03:30
Citera
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Då ligger du illa till vill ja glova.

För att jag inte tycker som du? Jag går inte omkring och hotar andra med vapen heller. Springer man omkring och hotar folk med ett vapen så är möjlig utgång att bli skjuten, förstår man inte det förtjänar man att bli just skjuten.
Citera
Medlem
PsychoChillers avatar
Tre poliser mejar ner en downie beväpnad med en leksak och som dessutom bara kan säga mamma. En åklagare med lite stake hade inlett en förundersökning om mord. Tjänstefel? No shit. Jävla snutjävlar, nu kanske också dumsvenne får upp ögonen för vilka kriminella jävla kräk dom är. Det nästan värsta är ju att man vet att snutarna som sköt direkt ljög ihop sig, utan några som helst samvetskval. För det är så snutar är, hatiska våldspsykopater som minsann borde få göra vad fan dom vill. Dagen då förortsgängen börjar skjuta tillbaka och snutar dör som flugor kan inte komma snabbt nog.
Citera
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Hade han täckt för ansiktet? Hade hans leksak en röd markeirng? Vi behöver veta. Polisen har tidigare visat upp leksaksvapen som riktiga, inlämnade under vapenamnesti.

Du kan ha rätt. Det har varit väldigt viktigt att få in kvinnor för jämställdhetens skull. Handikappade? De kan alltid offras.

Du ställer frågor jag inte kan svara på.

Jämställdhet inom olika yrkeskårer är ett abstrakt mål som inte grundar sig i någon form av kompetens, med allt vad det begreppet för med sig. Personligen struntar jag i om den som gör jobbet är man eller kvinna. Jag kräver dock att personen ifråga är tillräckligt kompetent. Allt beror på hur man motiverar jämställdheten.
Citera
Bannlyst
Otroligt bizarrt.

Tragiskt.

RIP.

Leksaksaffärer kommer antagligen sluta sälja leksaksvapen.

OBS. Kokosnötter kan se ut som handgranater. Gå inte med kokosnöt full på stan, om du inte vill bli nermejad av polisen til kingdom come.

Kan ha misstagits för neanderthal-psykbryt-dos/ladd beväpnad "-fårbarajävlafultjack" - snubbe. Många som använt tjack i 50 år kan för många ha downs syndrom liknande ansikten.

Fast människor med downs syndrome ser ofta otroligt välsinnade intellektuella och smarta ut.

Polisen behöver ta ett chillpill och använda lite stand down/utvärdera läget.

Vad är oddsen att en automatkarbin beväpnad kille på 20 år med avvikande utseende står i en trapp och ska meja ner polis?

Blir dessa poliser inte dömda kan jag bara konstatera att "regimen" i Sverigekorea has gone "full retard".

Skavise om det bara bli försvar som tas till. Ädelt i det här bizarra händelsen vore om polisen som skjöt faktist erkänner att det blev otroligt fel.

Som vanligt blir det väl ett officiellt uttalande av presstalesman hos polisen.

Kanske får vi höra : "det blev fel polisen mår mycket dåligt",
Senast redigerad av snuttis 2018-08-02 kl. 18:51.
Citera
2018-08-02, 18:17
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Varför skulle en treåring inte kunna sikta på poliser? Rätt och fel är inte precis utrett vid en sådan mental ålder. Det ser det som en lek.

Tre poliser skjuter inte om pistolen är riktad rakt neråt utan rörelse. Allt tyder på att killen antingen siktat eller viftat med vapen.
Att du sedan tycker att poliserna ska ta en minut och analysera situationen när en okänd person står och viftar med ett vapen mot dem, ja det säger något om dig själv.
Det tar inte en minut för ett duktig polis att inse att en utvecklingsstörd inte skulle skjuta om han skulle får chansen.
Citera
2018-08-02, 18:17
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
För att jag inte tycker som du? Jag går inte omkring och hotar andra med vapen.

Varken du eller jag vet om så har skett. Polisens tystnad är talande. men om nu en downis skrek i kill you motherfucker borde man ju snarare brista ut i skratt än att skjuta honom.
Citera
2018-08-02, 18:18
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Ett problem med emotionella idioter som du är att ni ofta låter er tunga springa före förståndet.

Lika tragiskt som det är att den här killen blev skjuten, lika sant är det att utfallet med all sannolikhet hade blivit ett annat om han inte hade haft downs syndrom. Vad är det som provocerar dig i detta?

Polisen som är tränad i att hantera den här typen av situationer gick bet. Tror du på riktigt att man som polis vill skjuta ihjäl en annan människa? För att man ens ska bli aktuell som polis måste man dessutom genomgå mentaltester som visar hur man reagerar i stressade situationer.
Då ska jag förklara mitt resonemang för dig.
IQ-nivån för att bli antagen på PH har ju sänkts i omgångar (det krävs numera bara 3 av 9, där 5 är normalbegåvad) http://www.dagensjuridik.se/2016/07/sankta-intagningskrav-ska-radda-polisutbildningen-fran-fyra-till-trea-i-begavningstest det är ett stort problem - att ge folk med intelligenshandikapp (har du en 3:a ligger du på en IQ på ca 80-89) befogenhet till våld och skjutvapen är KORKAT.
Det handlar inte om jag tror en "polis vill skjuta ihjäl en annan människa", det handlar om jag litar på att den polisen har OMDÖME nog att analysera situationen.
Jag förstår att stressen, etc kan spela spratt men om man får ett ansvar som innefattar befogenhet att döda andra människor ställer jag extra höga krav på omdöme, stresshantering, mental stabilitet.
Men, jag anar mig till att fel poliser befann sig på fel plats, och som fegt nog försöker ljuga sig ur det. Håller du inte med om detta?

Du må kalla mig för "emotionell idiot", jag bryr mig inte. Jag är ingen mjukis, och jag är för hårdare tag generellt. Jag kommer antagligen rösta på AfS (även om jag provoceras av att det partiet verkar kidnappat av diverse nassar som åker snålskjuts på dem), annars blir det SD. Jag tillhör de översta 5% på intelligensskalan enligt otaliga tester för övrigt.
Vad jag vänder mig emot är alltså ett förmodat ljug från dessa poliser som sköt, och en allmän inkompetensnivå inom hela poliskåren (se mina tidigare inlägg).

Dessutom reagerar jag mot polisernas lönekrav/ politikers höga röster om högre polislöner (eller vårdlönerna, lärarlönerna, you name it). Inte minst SD som gapar om "6000 kr mer i månaden". Som om DETTA skulle lösa något.....
Vad skulle detta hjälpa? Fler poliser? Kanske fler som söker, men skulle då staten ha råd att anställa dessa? Skulle inte detta gå ut över ANTALET poliser istället? Det skulle inte ge fler poliser, bara högre kostnader för ungefär samma antal poliser.... Det handlar om utbud och efterfrågan helt enkelt. Poliser som är missnöjda med lönerna kan inte som sjuksköterskorna gå till Norge eller bemanningsföretagen för att trissa upp sina löner - de får då istället gå till andra yrken eftersom det inte finns privata polisföretag (ännu).
Vi kan heller inte höja skatterna ytterligare tror jag. Så den finansieringsvägen är/borde vara stängd.

Vad vi kan och borde göra är att ställa större krav på de vi anställer som ansvariga och i chefsbefattningar. Ge dem höga löner om det behövs, men ställ KRAV också på verkligt ANSVAR. Man ska alltid städa en trappa UPPIFRÅN om man vill hålla rent, gör då det.... Bort med alla jävla Karin Götblad:are inom polisen, bort med genustramset, bort med kriminologer som Sarnecki och hans kronprinsessa Nina Rung http://ninarung.se/om/, bort med falska politiker, bort med all kravlöshet inom poliskåren, osv osv.

Du, och jag, kan hjälpa till genom att rösta på rätt politiker om en månad - GÖR DET!
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Polisen har ett stort lagutrymme att röra sig i. Med det menat att det ska till ordentliga misstag innan någon döms för tjänstefel, vållande etc. I Sverige måste dessutom allt ställas utom rimligt tvivel samt att uppsåt måste påvisas om man ska kunna dömas för mord. I det här fallet räcker det i praktiken med att flera poliser upplever situationen likvärdigt för att saken ska bero.

En viktig aspekt är också vilka uppgifter polisen fått genom sos på väg till detta larm. Alltså, vad uppgiftslämnare sagt & hur den behandlingskedjan sedan sett ut.
I vissa fall kan den här kedjan låsa fast versioner/upplevelser ganska snävt.
Citera
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Du kan väl inte jämföra en glass mot ett leksaksvapen?

Om jag har förstått allting rätt så har personen blivit skjuten i en trappuppgång eller en entré?
Vem vet om man gömde sig bakom något och kastar sig fram med en k-pist i näven? Hur vet ni att han inte stod med ryggen mot polisen och vänder sig hastigt om med vapnet i högst hugg?
Varför inte? Om de är så stressade att de inte ser att vapnet är en leksak eller ens att personen framför dem har ett syndrom som är väldigt tydligt både fysiskt och på andra sätt, så kan de väl inte se skillnad på en glass och en kniv med blänkande blad heller?

Han sköts sannolikt inte inne i en trappuppgång eftersom det finns kulhål i fasaden utanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in