Citat:
Hade du något att säga i sakfrågan snarare än att du inte gillade tonfallet?
Citat:
Så Stilbs och Bern varde bästa du hade. Rockström har en lång lista på relevanta publikationer i vetenskaplig press. Vad har Stilbs eller Bern för meriter inom klimatforskning? Stilbs höll under sina verksamma år på med NMR-spektroskopi, vilket är väldigt långt ifrån relevant. Baserat på vad Stilbs skriver på SI:s blogg är han fruktansvärt okunnig om klimatfrågan och skriver mer som högerideolog än som forskare.
Jag länkade ju till en person, utbildad inom fyskikalisk kemi, professor Peter Stilbs. Hans kunskaper och utbildning är väl betydligt mer relevant än Rockströms?
Citat:
Vi införde svavelrening, stoppade utsläppen av de farligaste freonerna, investerade en hel massa i att säkra datorer inför sekelskiftet. Om någon säger "Om vi gör A så händer B" och vi sen inte gör A så kan man inte säga att prognosen var fel bara för att B inte inträffar. Elementär logik.
Och generellt kan jag säga att jag är så pass gammal att jag upplevt många "hot" i mitt liv. Inte så pass gammal att jag var med när vetenskapen varnade för jordens undergång pga meteoriter, men väl att oljan skulle ta slut 2000, skogen skulle dö pga försurning, millenniebuggen, ozonhålet skulle bränna ihjäl oss...
Citat:
Men det är väl inte så konstigt om "andra sidan" bara har folk som inte har några meriter på området, typ Bern och Stilbs?
Jag blir alltid skeptiskt när media trummar igång hetsen och bara en sida får komma till tals.
Citat:
Eller också är det underdrivet för att så många tjänar på att vi fortsätter elda fossilbränslen, analogt med hur tobaksindustrin länge höll tillbaka resultat om rökningens risker. Vill du vara konspirationsteoretiker får du jämföra trovärdigheten i dessa scenarier.
Jag säger inte att "climate change" inte existerar, det gör det förmodligen, men kan mycket väl vara överdrivet pga att så mångar tjänar på det. Inte minst forskare som tycker "rätt"..., men också media, globalister som får en anledning att snabba på sin agenda.
Citat:
Det gjordes alltså redan innan IPCC bildades 1988 så jag förstår inte varför du drar upp det. Poängen var att det inte bara handlar om ökande medeltemperatur utan om att vädersystem, nederbörd osv ändras.
Kul också att de ändrat namn på fenomenet från "global warming" till "climate change"...