Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Men ingen kedja är starkare än den svagaste länken så om du så har 40 källor som säger samma sak så har de alla samma inneboende fel om man korrigerar data efter klimatmodeller. Vi har så många gånger gått igenom varför jag inte anser de vara några instrument att lita på så jag avstår att göra det nu mer än att påminna om att klimatmodellerna i sin tur är baserade på Bernmodellen.
Lite förenklat:
1. Temperaturvärdena som jag refererar till är baserade på mätningar med termometrar.
2. Klimatmodellerna är baserade på fysik.
Om det finns en uppenbar svag länk här, så är det att en del inte accepterar fakta, vetenskapsteori och vetenskaplig metodik.
Om en diskussion under rubriken "Vetenskap & humaniora" kunde hållas på den nivå som titeln anmodar så skulle den kunna vara betydligt mer givande.
Då kunde vi t.ex. sakligt kunna diskutera vilka brister som finns i temperatursammanställningarna eller i klimatmodellerna och som gör att dom båda har potential för att bli ännu bättre än vad dom är i dag.
Du letar med ljus och lykta efter en brist på någonting och när du hittar ditt halmstrå så förkastar du allt.
Gör du på samma sätt med familjemedlemmar, vänner och tekniska produkter t.ex.
I så fall är det en hel del som du måste förkasta och det måste bli ganska tomt runt dig...
Det finns ju minst, ett par möjligheter till:
– Du trollar.
– Du har en agenda när det gäller klimatet som får dig att agera mot bättre vetande.
– Du är totalt okunnig inom fysik och klimatlära, ungefär som Jim Bridenstine var. Han var ju en känd klimatförnekare tills han fick chansen att läsa på.
https://www.theatlantic.com/science/archive/2018/05/trump-nasa-climate-change-bridenstine/560642/
–