Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellirstreymr
Partiets valaffischer har lanserats.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.711727822552819.1073741835.270592853332987& type=3

Vad tycker ni?

Har inget negativt att säga alls, ser bra ut!
Citera
2018-08-07, 17:14
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellirstreymr
Partiets valaffischer har lanserats.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.711727822552819.1073741835.270592853332987& type=3

Vad tycker ni?

Texten/budskapet är bra, men kunde haft mer fantasi så som AdF i Tyskland, istället för att köra på den klassiska partiledare med politiskt budskap (eller bara "SD2018" som SD... )
Citera
2018-08-07, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Texten/budskapet är bra, men kunde haft mer fantasi så som AdF i Tyskland, istället för att köra på den klassiska partiledare med politiskt budskap (eller bara "SD2018" som SD... )

Visst hälften av bilderna hade kanske kunnat vara mer kreativa eller provokativa, men ibland är det nog bra att hålla det simpelt. Det är bra att Kasselstrand syns på bilder, och att det ser ut som en "typisk valaffisch" så folk känner igen sig/fattar direkt. Särskilt svenskar tenderar att skita på sig i onödan om det blir för provokativt, vilket dock kan vara bra i många andra fall ska sägas. Jag hade dock inte klagat om de hade kört på den provokativa linjen här också, men budskapet är nog provokativt nog för många.
Citera
2018-08-07, 17:25
Medlem
Smaka-migs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBuff
Självklart försöker SD ha en hård retorik innan AfS ev. skulle inta en position i riksdagen.
Skulle så ske, kommer debatten ser helt annorlunda ut framöver med två partier som fokuserar på rätt saker.
Så, ja är svaret på din fråga.

SD vill hellre samarbete med KD och M än med AfS. Tror du tex Mattias Karlsson som har kallat dom för fascister och Kasselstrand för att ha Napoleon-Komplex nu tänker samarbete med AfS. Dessutom blev dom utsparkade, och nu ska man samarbete med dom utsparkade politikerna?

Nej. SD är rädda för att klassas som fascister och rasister så man kommer göra samma avståndstagande som sjuklövern har gjort mot SD. Allt för att få ett samarbete med M och KD.
Citera
2018-08-07, 17:26
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Alltså, jag håller inte med här, man har tagit med ett par mer fantasifulla affischer också, men för just AFS del är det nog faktiskt bra att ha de här lite tråkiga affischerna med en bild på partiledaren. AFD hade mer fantasifulla affischer, men de var å andra sidan ett väldigt etablerat varumärke också i sista valet. Det kan ju inte vara många i Tyskland som inte kände till Alternativ för Tyskland och vad de hade för partiledare. Då kan man köra en sådan här kampanj:

https://www.vox.com/world/2017/8/31/16234008/germany-afd-ad-campaign-far-right

För Alternativ för Sverige som massmedia gör sitt bästa att tysta ner, så finns det ett egenvärde i att tapetsera den offentliga miljön med bilder på partiledaren ihop med partiloggan för att överhuvudtaget få folk att känna igen partiet och börja prata om det.
Citera
2018-08-07, 17:33
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Tycker också att Erik Berglund verkar vara en person som kommer göra AfS än mer populärt, förutom Herr Kassel.
Erik är väl en gammal MUP:are dessutom, så han borde kunna ragga röster från andra partier än SD.
Erik Berglund är visserligen väldigt rolig och bra på många sätt, men det som gör mig lite kluven till att kryssa Erik är om han inte kunde göra mer nytta i någon annan roll utanför riksdagsgruppen, t.ex. vara ansvarig för någon mediasatsning eller liknande där han kan vara ett ansikte utåt men ändå inte sitta fast i riksdagen. Får se vad jag bestämmer mig för på slutet. Känns dock som Erik mycket väl kan ha insisterat på att vara sist på listan för att garanterat ha ett personligt mandat om han kommer in i riksdagen. Som Gustavs sidekick i grodan har han ju rätt goda chanser att kryssas in personligen.

Andra intressanta namn är ju t.ex. Lennart Matikainen som kontrast mot de yngre förmågorna i partiet.
Citera
2018-08-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
SD vill hellre samarbete med KD och M än med AfS. Tror du tex Mattias Karlsson som har kallat dom för fascister och Kasselstrand för att ha Napoleon-Komplex nu tänker samarbete med AfS. Dessutom blev dom utsparkade, och nu ska man samarbete med dom utsparkade politikerna?

Nej. SD är rädda för att klassas som fascister och rasister så man kommer göra samma avståndstagande som sjuklövern har gjort mot SD. Allt för att få ett samarbete med M och KD.

Åkesson (hyfsat säker på att det var Åkesson) har sagt att han är beredd att samarbeta med AfS i frågor som de är överens i, sedan om han menade det eller ej går endast att spekulera i. Men om SD har någon självbevarelsedrift så måste de uppvisa ett gott exempel efter alla dessa år av gnäll från deras sida när det gäller sjuklöverns beröringsskräck för dem. Jag tror faktiskt att det kommer att finnas ett (stelt) samarbete de emellan. Annars kommer SDs trovärdighet att sjunka i botten (särskilt när det gäller invandringsfrågan) och sjuklövern kan sedan peka finger och säga "nu vet ni hur vi känner för er".

Skulle detta ske skulle förmodligen AfS gå från ett 4-5 procentparti till ett 10 procentparti över en natt.
Citera
2018-08-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig

Jag tror att SDs ledning benämner AfS utifrån vad de tror gynnar sig själva just för stunden.
Skulle AfS ta sig in i riksdagen så tror jag av man kan ta debatten om dagens problem till en helt ny nivå.
Jag vet även att många SDare ligger närmare än SD officiellt själva gör, när det kommer till bl.a. återvandring och AfS lite tuffare retorik.
Citera
2018-08-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Erik Berglund är visserligen väldigt rolig och bra på många sätt, men det som gör mig lite kluven till att kryssa Erik är om han inte kunde göra mer nytta i någon annan roll utanför riksdagsgruppen, t.ex. vara ansvarig för någon mediasatsning eller liknande där han kan vara ett ansikte utåt men ändå inte sitta fast i riksdagen. Får se vad jag bestämmer mig för på slutet. Känns dock som Erik mycket väl kan ha insisterat på att vara sist på listan för att garanterat ha ett personligt mandat om han kommer in i riksdagen. Som Gustavs sidekick i grodan har han ju rätt goda chanser att kryssas in personligen.

Andra intressanta namn är ju t.ex. Lennart Matikainen som kontrast mot de yngre förmågorna i partiet.
AfS kanske största problem är kanske, som ni just antyder, kanske åldern på sina representanter.
Vem tog t.ex. Jimmie Åkesson på allvar 10år sen?
Fördelen för Herr Kassel vs Jimmie är väl isf att Gustav är lite mer auktoritär i sitt sätt att tala och föra sig.
Citera
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork

Sant, kanske inte är nån riksdagsman inneboende i Erik.

Jag kanske kryssar Jessica Ohlsson istället. Tror inte hon gör sig superbra i debatter, men hon är definitivt en arbetsmyra. Vill bara inte att partiledaren skall få oproportionerligt många röster, även fast Gustav annars är det givna valet
Citera
Medlem
Hets mot Folkgrupp anser kag är bra och vill lägga ett gott ord för det i den mån det kan väga upp eller minska Hets mot individer som är väldigt fegt. Många mot En krake. Jag är en tuff kille.
Citera
2018-08-07, 17:56
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
AfS kanske största problem är kanske, som ni just antyder, kanske åldern på sina representanter.
Vem tog t.ex. Jimmie Åkesson på allvar 10år sen?
Fördelen för Herr Kassel vs Jimmie är väl isf att Gustav är lite mer auktoritär i sitt sätt att tala och föra sig.

Jimmie är i nuläget en något (inte mycket) bättre retoriker, men han har också mycket mer erfarenhet av debatter. Fördel Kasselstrand ligger i att han helt enkelt har rätt i att det behövs återvandring och att ganska många SD-väljare förstår detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in