2018-08-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Tror inte det var ett särskilt vapenliknande föremål. Men allt vi får veta är vad polisen väljer att släppa ut så det går inte att lita på media heller. Den var väl som en badanka som en 10-åring höll i handen.
Polisen är medias enda källa och de sitter också i knät på polisen.
Nu kommer massa info som talar till polisens fördel. Från polisen förstås.
Det här var ditt 29:e inlägg i tråden, men du har lyckats missa att det finns bild publicerad på leksakspistolen? Du är tydligen inte van vid att bli tagen seriöst.
Citera
2018-08-07, 14:13
Medlem
dialektikers avatar
Jag tycker det fortsvarande svårt att diskutera ett enskilt ärende, där det inte kommit fram så mycket vad som har hänt. Skapade en egen tråd om polisen istället. (FB) Här försöker vi utreda hur det står till inom polisen

Men vad är det för fel på larmcentralen då? Enligt Expressen: "Dagens Nyheter har tidigare rapporterat att det fanns underrättelseuppgifter i polisens datasystem "att en kvinna, som tidigare dödshotats av en person dömd för våldsbrott, bodde i kvarteret".

Dessa uppgifter fanns alltså i det system – Storm – som regionledningscentralen använder sig av när de ropar ut uppdrag till polispatrullerna. Uppgifter om vem som sitter häktad läggs däremot in i polisens personuppgiftssystem, kan Expressen berätta."

Verkar ju totalsnurrigt, hos regionledningscentralen.
Senast redigerad av dialektiker 2018-08-07 kl. 14:26.
Citera
2018-08-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad menar du med att det är förbjudet att låsa in folk? Det finns många olika inrättningar där det inte går att ta sej ut för de som befinner sej där, utan personalens hjälp. Dom kan man väl bedöma vara inlåsta.
Det (av mig) fetade: Ja naturligtvis hålls folk inlåsta men det är ju alltid fråga om personer som antingen är dömda för brott eller vårdas enligt LPT, LVM och i vissa fall, LVU.

Eric föll inte inom några av dessa kategorier.
Citera
2018-08-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Vad ska de göra åt att de inte vet vad de borde veta?

Första polis på plats ska såklart leta reda på misstänkt person. Vem vet det kanske är ett falsklarm eller ett pågående våldsbrott. Hittar man inte den misstänkta personen vet man inte vad som pågår och kan därför inte agera på ett korrekt sätt.
Citera
2018-08-07, 14:26
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Ja naturligtvis hålls folk inlåsta men det är ju alltid fråga om personer som antingen är dömda för brott eller vårdas enligt LPT, LVM och i vissa fall, LVU.

Jag arbetar med en helt annat kategori än de nämnda ovan, och de är inlåsta därför att de ej klarar sej själva och skulle fara mycket illa om de tog sej ut. Frågan är om Eric var kapabel att ta hand om sej själv och nu for han ju tydligen mycket illa ut.
Citera
2018-08-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Ny version igen varför Eric fick ligga kvar i 10 min av regionpolischef Ulf Johansson:

– De hade inget val. Det kunde ju lika gärna ha varit flera personer – de var tvungna att säkra området först.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/darfor-lag-eric-kvar-pa-marken-i-tio-minuter/

Då tog piketbefälet (?) beslutet att storma in på gården, ingen säkring av området gjordes innan stormningen. När han sen skjutits ner hade då poliserna snabbt avlägsnat sig till porten och inväntade insatsstyrkan som då skulle säkra upp gården/området för det var för riskabelt för 3 vanliga poliser att göra. Det förklarar insatsstyrkans rop när dom gick genom porten.

Huvudlöst korkad strategi, förmodligen baserad på nya strategin för skolattacker som polisen genomfört vilket då i sin tur pekar på att piketpolisen VISSTE OM ATT DET VAR NÅGON TYP AV BARN I FRÅGA
Hade det varit en vuxen förmodad terrorist/brottsling/knäppgök hade dom använt en annan strategi, så valet att storma pekar klart på "skol-strategin".

Bilden som säger allt: https://postimg.cc/image/6vyhews59/

Frågan som ska ställas är vem som tog beslutet att storma, ledningscentralen eller piketbefälet.
Erics föräldrar bör kontakta valfri advokat med specialite på brottmål !

Strategin för att så fort som möjligt avbryta pågående eller upprinnelsen till våld har inget med barn att göra. En skola kan lika gärna vara ett universitet eller högskola, hur många barn finns där?

Polisen hade ingen aning om vad som väntade på platsen. Denna gång va det en kille med Downs som inte förstod bättre.
Citera
2018-08-07, 14:37
Bannlyst
Citat:

Eric stod garanterat under någon slags förvaltar/förmyndarskap, då har förmyndare ansvaret att hålla honom under uppsikt. Det är inte olagligt att tillse så att han inte smiter ut under natten.
Citera
2018-08-07, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Ny version igen varför Eric fick ligga kvar i 10 min av regionpolischef Ulf Johansson:

– De hade inget val. Det kunde ju lika gärna ha varit flera personer – de var tvungna att säkra området först.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/darfor-lag-eric-kvar-pa-marken-i-tio-minuter/

Då tog piketbefälet (?) beslutet att storma in på gården, ingen säkring av området gjordes innan stormningen. När han sen skjutits ner hade då poliserna snabbt avlägsnat sig till porten och inväntade insatsstyrkan som då skulle säkra upp gården/området för det var för riskabelt för 3 vanliga poliser att göra. Det förklarar insatsstyrkans rop när dom gick genom porten.

Huvudlöst korkad strategi, förmodligen baserad på nya strategin för skolattacker som polisen genomfört vilket då i sin tur pekar på att piketpolisen VISSTE OM ATT DET VAR NÅGON TYP AV BARN I FRÅGA
Hade det varit en vuxen förmodad terrorist/brottsling/knäppgök hade dom använt en annan strategi, så valet att storma pekar klart på "skol-strategin".

Bilden som säger allt: https://postimg.cc/image/6vyhews59/

Frågan som ska ställas är vem som tog beslutet att storma, ledningscentralen eller piketbefälet.
Erics föräldrar bör kontakta valfri advokat med specialite på brottmål !

Jag läste samma artikel som dig och reagerade på samma sak: de säkrade inte området innan de gick in. De gick in offensivt. Jag antar att de fått order om detta. Att det inte var deras eget initiativ. Men som sagt, ett antagande av mig.
Däremot drog jag inte din nästa slutsats, att de visste om att individen på gården var annan än känd våldsman.
Jag lutar åt att de agerade på utdaterad information.
Din slutsats är dock möjlig. Likaså skrämmande, för om de visste att det inte var tidigare våldsman utan trodde att en okänd gärningman skulle utföra en massaker, måste man fråga sig på vilka grunder då? Vad hade de som backade upp det antagandet?
Hur man än ser på det hela så har det skett en massa felaktiga antaganden på högre ort.
Citera
2018-08-07, 14:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Eric stod garanterat under någon slags förvaltar/förmyndarskap, då har förmyndare ansvaret att hålla honom under uppsikt. Det är inte olagligt att tillse så att han inte smiter ut under natten.

Förmyndarskap avskaffades 1989 och en förvaltare har inte rätt att stoppa Eric om han vill smita ut på natten. Det är bara tillåtet med ledsagare som skall förhindra att han blir skadad eller skjuten av polisen.
Citera
2018-08-07, 14:48
Medlem
Citat:
Jag arbetar med en helt annat kategori än de nämnda ovan, och de är inlåsta därför att de ej klarar sej själva och skulle fara mycket illa om de tog sej ut. Frågan är om Eric var kapabel att ta hand om sej själv och nu for han ju tydligen mycket illa ut.
Det tror jag inte. Vilken lag skulle reglera det du påstår, menar du?
Citera
2018-08-07, 14:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Sånt där föreställer jag mig att det funnits ett kontinuerligt tänk kring vad gäller ET. Så normaliserat dagligt liv som möjligt efter förutsättningar lär ju vara önskvärt för de flesta. Och det lär finnas riktlinjer kring det för gruppen och för olika förstånds-/utvecklingsnivåer. Det återstår ju att bedöma vad som hade varit lämpligare.

Men även om du låser in folk med handikapp så kommer det från och till alltid finnas personer med handikapp i omlopp.

Även om du förbjuder krigsleksaker så kommer det finnas krigsleksaker, replikor, hemmabyggen, träbyssor i omlopp.

Trots att olicensierade vapen är förbjudna så finns det olicensierade vapen i omlopp. Och licensierade vapen kan användas vid brott. Liksom replikor, leksaker, attrapper, träbyssor och vässade tandborstskaft.

Man får inte hänga upp sig för mycket på kategorier och definitioner, klassningar och identiteter. Man får försöka att inte vara rädd för mångfalden som sådan. Man får försöka ha ett öppet sinnelag.

Om något är ruttet och ondskefullt så framgår det, förhoppningsvis.
Citera
2018-08-07, 14:54
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det tror jag inte. Vilken lag skulle reglera det du påstår, menar du?

SOL = Socialtjänstlagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in