2018-08-12, 12:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tycker att om detta stämmer är det en väldigt anmärkningsvärd sammansättning av polispatrullen. Något som någon måste vara ansvarig för och kunna ställas till svars för.

Därför frågar jag dig igen - vet du hur lång tjänsteerfarenhet den kvinnliga, mest erfarna, polisen hade?

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Såvitt jag förstått så rör det sig om ca två år men om hon varit anställd längre och att detta är hennes sammanlagda tjänstgöringstid vet jag inte. Hon lär enligt uppgift arbetat deltid. Det skulle kunna bero på eventuell föräldraledighet på deltid. Men det har jag ingen som helst aning om.

Det jag tycker mig minnas är att tidningarna har antingen skrivit "ett par år" eller "några år", samt att hon jobbade halvtid.
Citera
2018-08-12, 12:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det får du fråga ansvariga chefer om. Men jag har mycket svårt att tro att detta var den enda patrullen i stocholm den natten.

Om du tror att cheferna har placerat poliser med 3 års erfarenhet i samma patrull för att ställa till det så förstår jag varför du är kritisk. Det fanns säkerligen fler patruller i tjänst denna natt men säkerligen även flera larm.
Citera
2018-08-12, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Menar du att de letade efter en person med vapen (jag trodde att det var därför de ryckte ut) men när de träffade en person med vapen så fick de sitt livs överraskning?

Det har inte kunnat bringas någon klarhet i det men det har sagts att det gällde en känd kriminell med koppling till adressen, som det sedan hade visat sig satt häktad.

Det har också sagts att folk ringt polisen pga av en hotfull man med vapen( Eric då kan man förmoda).

Polisens uppgift är i vilket fall att fara dit, ÄVEN om dom är mera oerfarna, och meningen var garanterat, oavsett vilket av ovanstående scenarion det gällde, att insatsstyrkan skulle sköta den offensiva delen.

Dom tre oerfarna skall enligt uppgift ha försökt att backa undan när Eric kom, men det hade inte gått , där någonstans händer något som gör att polisen öppnar eld. Pga vapnet Erik bär( kan vi vara rätt så säkra på) vapnet.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-12 kl. 12:37.
Citera
2018-08-12, 12:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Föräldransvaret är en annan fråga. Alla föräldrar tar inte ansvar, det måste polisen förhålla sig till. Små barn bör inte vara ute själva mitt i natten, men det förekommer.

Att en förälder brister i ansvar fritar inte polisen från sitt ansvar.

Ja det håller jag med dig om, polisen har självklart ett eget ansvar för sitt handlande.
Och ja allt möjligt löst folk kan springa omkring på våra gator nattetid.

Men man kan inte utgå från att den vapenförsedde person man uppfattar sig se är förståndshandikappad, påverkad, dement, suicidal - men inte farlig. Det går liksom inte.
Person med vapen i stan måste anses utgöra ett livsfarligt hot tills motsatsen bevisas, oavsett om vederbörande är kort, lång, tjock eller smal, svart eller vit eller hur hen rör sig. Det måste vara polisens grundregel. Och kanske grundregeln för alla personer i samhället - det var väl därför någon larmade.
Sedan får väl den grundliga utredning här visa om alla har gjort rätt åtgärd av hur det akuta läget kunde uppfattas där och då. Att det tveklöst blev fel är en helt annan sak.
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-12 kl. 12:34.
Citera
2018-08-12, 12:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Lägenhetens ytterdörr var väl sannorlikt låst innifrån när Eric och pappan skulle sova på natten.
Dock var inte lägenheten där Eric bodde tillsammans med sin 64-årige pappa just denna kväll så tillvida anpassad att Eric inte osedd kunde ta sig ut själv.
Det finns inga uppgifter att Eric hade något larmarmand/GPS eller att lägenheten hade något komplicerat larm som Eric trots allt lyckats stänga av. Inte heller att han hittat någon gömd nyckel till ett extralås som gjort det möjligt.
Saker som så här i efterhand är lätt att tycka att det hade varit klokt att ha. Alldeles särskilt när Eric var välkänd för att smita iväg.

För framtiden: hjälp förståndshandikappade och dementa samt deras förmyndare med extra hjälpmedel så inte livsfarliga rymningar kan ske. Och förbjud realistiska leksaksvapen på allmän plats.

Det finns någon uppgift i tråden om att föräldrarna hade bett om att det skulle monteras något speciallås i porten. Så någon tanke fanns väl om att försöka hindra rymningarna men kruxet kanske var att någon annan skulle betala det, istället för att montera speciallås på sin egen ytterdörr?
Citera
2018-08-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag vet att de har olika förmågor. Det som är gemensamt för alla jag har träffat är i alla fall att de är sävliga, långsamma och väldigt tröga i sitt rörelsemönster vilket också gör att jag aldrig skulle uppfatta någon på ett par meters avstånd som farlig.

Har någon träffat en person med Downs syndrom som är snabb och med bra reaktionsförmåga?

De kan jag svara på direkt. Jag har den erfarenheter.

Jag har en bror som har Downs syndrom, trott att jag älskar han av hela mitt hjärta så är han tyvärr den mest elaka personen jag har mött.

Han är intelligensmässigt på en 5 årings nivå. Tyvärr så är det en 5 åring som är obstinat och gör revolt mot alla. Om en 5 åring kastar saker på dig eller bråkar pga av att han inte får som han vill är det en sak. Men när en 30 årig man som är stark som en björn gör det är det livsfarligt. Det är mer än en som har fått åka till sjukhus efter att varit i kontakt med han. Som exempel kan jag nämna när en elektriker kom hem till hans boende för ett par år sedan. Han började prata med elektrikern som bara ville göra sitt jobb och hade inte tid med min bror. Det slutade med att min bror slog en glasvas i bakhuvudet på elektrikern. En normalbegåvad person hade åtminstone blivit dömd för grov misshandel för det.

Förstår han vad han har gjort och att det är fel. Tja alla som har haft ett 5 åring som gör uppror mot sina föräldrar vet om att de kanske förstår det för stunden men 10 minuter senare kan de vara igång igen.

Så att påstå att alla med Downs syndrom är snälla individer som vissa gör här är helt fel. De är helt olika som människor och individer. Vissa är snälla och klarar sig i samhället andra inte.

Men skulle min bror släppas ut ensam på stan och börjar bråka med någon pga av att han inte får som han vill så kan det sluta med att han blir slagen med batong och pepparsprejad av polisen.
Senast redigerad av zapohd 2018-08-12 kl. 12:43.
Citera
2018-08-12, 12:43
Medlem
Citat:
Så är det men mycket blir uppenbart om man tänker innan man handlar. Men för att det ska fungera måste man ha kunskap och erfarenhet. Något som denna patrull saknade.
Hur länge ska man tänka, tills den andra hinner skjuta först?
Man kanske borde införa en regel som säger att busen måste ha avlossat ett skott först innan man får öppna eld. För att vara säker så att säga. Visserligen kommer några poliser att dö på det viset men det kan väl vara värt. För vi vill ju vara på den säkra sidan, eller hur? Fast något säger mig att det inte räcker för då kommer någon istället att hävda att polisen provocerade fram skjutningen genom att ha viftat med sina pistoler. Eller genom som sin blotta uppenbarelse. För finns det något mer provocerande än en polis?

Eller så ger man bara fan i att släppa ut utvecklingsstörda personer med pistolliknande föremål på nätterna. Så kan polisen fokusera på riktiga busar.
Senast redigerad av HalHandyman 2018-08-12 kl. 12:45.
Citera
2018-08-12, 12:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det finns någon uppgift i tråden om att föräldrarna hade bett om att det skulle monteras något speciallås i porten. Så någon tanke fanns väl om att försöka hindra rymningarna men kruxet kanske var att någon annan skulle betala det, istället för att montera speciallås på sin egen ytterdörr?

Ja är det så är det ju beklagligt. Man måste ju ta sitt eget ansvar och se till att det i första hand blir bra för de närmaste var man än befinner sig - även i Sverige.

Problemet är väl också att Eric med enbart portlås på den stora porten i huset, då kanske hade stannat innanför sin egen port i sitt huskomplex och där sprungit omkring med sitt ”vapen”.
Det fanns fortfarande risk för att han hade kunnat uppfattas som en vapenförsedd farlig person även där. Han kunde blivit övermannad, nedslagen, polisanmäld eller skjuten även då.
Citera
2018-08-12, 12:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
De kan jag svara på direkt. Jag har den erfarenheter.

Jag har en bror som har Downs syndrom, trott att jag älskar han av hela mitt hjärta så är han tyvärr den mest elaka personen jag har mött.

Han är intelligensmässigt på en 5 årings nivå. Tyvärr så är det en 5 åring som är obstinat och gör revolt mot alla. Om en 5 åring kastar saker på dig eller bråkar pga av att han inte får som han vill är det en sak. Men när en 30 årig man som är stark som en björn gör det är det livsfarligt. Det är mer än en som har fått åka till sjukhus efter att varit i kontakt med han. Som exempel kan jag nämna när en elektriker kom hem till hans boende för ett par år sedan. Han började prata med elektrikern som bara ville göra sitt jobb och hade inte tid med min bror. Det slutade med att min bror slog en glasvas i bakhuvudet på elektrikern. En normalbegåvad person hade åtminstone blivit dömd för grov misshandel för det.

Förstår han vad han har gjort och att det är fel. Tja alla som har haft ett 5 åring som gör uppror mot sina föräldrar vet om att de kanske förstår det för stunden men 10 minuter senare kan de vara igång igen.

Så att påstå att alla med Downs syndrom är snälla individer som vissa gör här är helt fel. De är helt olika som människor och individer. Vissa är snälla och klarar sig i samhället andra inte.

Men skulle min bror släppas ut ensam på stan och börjar bråka med någon pga av att han inte får som han vill så kan det sluta med att han blir slagen med batong och pepparsprejad av polisen.

Tack för att du delar med dej.
Citera
2018-08-12, 12:50
Medlem
Citat:
Vad vet polisen då vid detta tillfälle.

1. En man har visat upp en pistol för boende
2. Det finns tyvärr människor i Sverige som skjuter på andra. Du kanske har hört talas om Lasermannen, John Asunius och Peter Mangs i Malmö. Bägge sköt på människor på natten.. Det är bara två exempel.

Polisen tror inte utan har dragit vissa slutsatser och fått erfarenhet när det gäller hur snabbt man måste agera när det gäller skjutvapen.
Det är blattar, negrer och andra svartingar som skjuter på varandra. Och polisen står bredvid och ser på.
Och Eric bar inget skjutvapen.
Citat:
Men detta överlever han, men inte 3,4,5 eller 6 skott av polisen ammo i sin kropp.
Citera
2018-08-12, 12:55
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hur länge ska man tänka, tills den andra hinner skjuta först?
Man kanske borde införa en regel som säger att busen måste ha avlossat ett skott först innan man får öppna eld. För att vara säker så att säga. Visserligen kommer några poliser att dö på det viset men det kan väl vara värt. För vi vill ju vara på den säkra sidan, eller hur? Fast något säger mig att det inte räcker för då kommer någon istället att hävda att polisen provocerade fram skjutningen genom att ha viftat med sina pistoler. Eller genom som sin blotta uppenbarelse. För finns det något mer provocerande än en polis?

Eller så ger man bara fan i att släppa ut utvecklingsstörda personer med pistolliknande föremål på nätterna. Så kan polisen fokusera på riktiga busar.

Hur länge man behöver tänka efter är beroende på kunskap och erfarenhet. En person med tio femton års erfarenhet har upplevt mängder av situationer som ger stöd för ett gott beslutsfattande. Det saknar en färsking med enbart några veckor eller månsders erfarenhet.

Man kan lätt få intryck när man läser dig att poliser ständigt blir påskjutna. Det jag vet är att Malexander är senaste gången polis dödades i Sverige. Skulle du kunna vara hygglig och berättta när senast någon polis skottskadades
(Vådaskott räknas inte)
Citera
2018-08-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Det är blattar, negrer och andra svartingar som skjuter på varandra. Och polisen står bredvid och ser på.
Och Eric bar inget skjutvapen.

Men detta överlever han, men inte 3,4,5 eller 6 skott av polisen ammo i sin kropp.

Nu tror jag inte att han skulle hamna i denna situation att polisen behövde dra skjutvapen mot han. Detta pga av att han har aldrig varit intresserad av att leka med skjutvapen, leksaksbilar är hand grej. Dessutom är han som en del andra 5 åringar rädd för natten och vill helst vara hemma då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in