2018-08-07, 12:44
Medlem
NorthernAngels avatar
Alla poliser skall nog inte tilldelas tjänstevapen. Det kanske skall förbehållas de som har utbildning med insatsstyrkan och piketerna. Även om de kanske inte är med där längre men att de i alla fall någon gång haft en ordentlig vapenträning och träning för stridssituationer. Bättre att de får en sådan vit batong de hade förr, och elpistol, och pepparspray.

Men då måste vi ju kontrollera våra gränser och avväpna alla kriminella och det är ju mot allas lika värde, EU, mångkulturen, what ever så vi får väl skjuta utvecklingsstörda istället och förbjuda jägare att ha vapen. Vi har fått det samhälle vi arbetat för.
Citera
2018-08-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pc1
Blev en lång tråd det här, många som berörts av Erics öde.
Många inlägg har gjort mig arg, rädd och förbannad.

Vissa anser att det är föräldrarnas fel för att dom inte låste in Eric!!!
Det är enligt lag förbjudet att låsa in folk. Även de personerna som bor på LSS boenden har möjlighet att ta sig ut. Skulle det vara låst så skulle IVO, Räddningstjäns och media gå i taket.
Att det skulle vara föräldrarnas fel att Eric hade ett leksaksvapen är i mina ögon en helt galen åsikt. Hur många här har inte haft en leksakspistol, vattenpistol, slangbella, tv-spel med krigstema?
Dom som säger ”inte jag” har nog förträngt sin barndom.
Men det värsta i den här tråden är nog alla öknamn Eric blivit kallad. Eric var en PERSON som levde med Downs syndrom som är ett kromosomfel.
Att namnge en person som mongo, mupp eller andra öknamn är vidrigt. Jag är säker på att Erics IQ var högre än många andras som skrivit här. Dessutom så brukar personer med funktionsnedsättningar ha en stor portion empati, ärlighet och kärlek vilket jag också upplever att många här INTE har.

Tack för ordet.
Vila i frid Eric❤️

Visst har vad man kan säga nästan alla haft leksaksvapen, andra leksaker eller spelat våldsamma spel trots att de inte varit menade åt barn. Skillnaden är att en förståndshandikappad inte fattar att de har gjort fel om de råkar av misstag på något sätt komma över ett riktigt vapen eller bryter armen, slår en i ryggen bara för att man städar.

Det är fel att man inte kan straffa folk för sina dåd om de efter en sinnesundersökning ok klassas som icke tillräknelig och inte vet vad de har gjort.

Något är fel i uppfostran om man låter sina små barn gå omkring på natten. Har man på köpen ännu en barn i vuxen kropp som aldrig blir vuxen samt behöver övervakning dygnet runt så skall man se till att "barnet" inte rymmer. Om så sker så skall det omhändertas oberoende om det är ett normalt friskt barn eller handikappat missfoster.
Citera
2018-08-07, 12:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det var mycket sannolikhet, borde, kanske, troligare, synbarligen och risk du funderar över. Jag måste rannsaka mig själv. Varför använder jag bilbälte när jag kör? Jag har ju inte krockat sedan jag började köra i början av 1980-talet. Det tyder på att sannolikheten är låg att det skall hända. Och varför har jag både brandvarnare och brandsläckare i huset? Risken att det börjar brinna är låg. Dessutom finns ju brandkåren som tar hand om sådant. Och var är det för mening med att betala dyra pengar för en villaförsäkring som troligen aldrig behöver utnyttjas? Och det här med att låsa ytterdörren och att ha larm - jag borde så sakteliga kanske anamma perspektivet att det är troligare att en inbrottstjuv väljer ett annat hus där det synbarligen finns mer stöldbegärlig egendom. Risken att drabbas av inbrott är låg.

Skadeskattningar bör väl göras med hänsyn till ens övriga ekonomiska förmåga samt till hur ens tillvaro skulle se ut om det absolut värsta scenariot inträffade. För de som inte har full koll hjälper samhället till med det som anses livsnödvändigt, som har statistiken för sig och som gynnar samhällsgemenskapen och dess frid o fröjd och blomstring. Försäkringsbolagen lobbar väl somligt, finns en del pengar där.

Man lägger vissa trösklar. Sen är villkoren lite olika beroende på var man bor och om man har säkerhetsdörr eller bilstölder är frekventa eller om man har brandfarliga material på olämpligt ytor, bor på nedre botten och hur mycket självrisk man vill betala. Och sen om skadan skett om man varit oaktsam, stängt fönster, låst sjutillhållaren, rengjort, bytt batteri i varnaren.

Men en av anledningarna till att man har försäkringar är ju att det är praktiskt omöjligt för de flesta att sitta hemma hela dagarna med en släckare och en studsare över knäet. Samhället och banken vill också helst att man går till das Arbeit. I stället erbjuds man polis och brandkår. Men om då brandvarnaren man fått av sin förening får spel, grannen ringer larmtjänst och brandkåren rycker ut, så ser man vanligen helst att de inte bräddfyller lgh med vatten. Och hugger ner ädelträden på gården. Om det inte brinner. Åtminstone i mina kvarter. Och dränker Kung Gösta, som är katten min. Och barnens kanin. Och dennes fästingar. Även om de senare väl inte förs upp i skaderegleringen.

Det finns en ”dialektik” mellan riksliking och anpassning, universellt och partikulärt, standard och improvisation som jag tror alla måste leva med, i synnerhet poliser. Dessa stackars poliser fick ödets Svarte Petter sett från deras poliskarriärers synvinkel. Det är en form av ”normalitet”, för det ligger i deras uppdrags natur att det ”kortet” väntade på ngn därute. Den normala anomalin. Som inte passar in i reglementet. Blixten slog ner. Force majeure. Så sett.

Jag tror polisen förvisso är helt medveten om att man kontinuerligt måste försöka anpassa sig till en situation medan den utvecklar sig. Det är vad de gör hela dagarna, så fort de går ut bland folk, rimligtvis. Är man fler och utvilade och rutinerade så underlättar det.

Man kan inte köra alla brädor i samma såg. Man lämpar. Man tänker om.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-07 kl. 12:49.
Citera
2018-08-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Hoppas
Hoppas, gör jag också.
En anmälan som rubriceras, Misstanke om brott.
Det borde ha gjorts från första början, polisledningen förlorar stort på de här interna utredningarna.
Samhällsklimatet har nog, med personer som flyger under falskt flagg, och skyddas av överordnande.
Poliser ska vara rättskaffens, och gör de fel så ska inte diplomat pass användas.
Ansvaret är polisledningen, de bör vakna upp, innan misstron mot polismakten sprider sig ytterligare.
Citera
2018-08-07, 13:03
Medlem
Jerk Justifications
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/JerkJustifications

Victim Blaming: "It's their own fault for provoking me into hurting them!"
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/UsefulNotes/VictimBlaming
Belief in victim blaming stems from a desire for comfort and hope:

1. Victim blaming comforts you by reassuring you that bad things only happen to people who 'deserve' it because they didn't 'do the right thing': "People choose to become victims."

2. Victim blaming gives you the illusion of control over your fate, giving you hope that bad things won't happen to you if you 'do the right thing': "I can't be a victim because I choose not to be one."

At the root of this desire for comfort and hope are two fears. Fears that:

1. Bad things happen to people who don't 'deserve' it: "People have no choice in becoming victims."

2. Even if you 'do the right thing', bad things could still happen to you: "I could be a victim."

We are not instinctively rational beings who decide what to believe on the basis of rational thought. Instead, we instinctively use our reasoning to justify what we already believe. Belief in victim blaming offers us great comfort and hope, and abandoning it would give us cause to fear. Accordingly, we remember information which justifies our belief in it and ignore or reject information which inspires doubt. The factual invalidity of victim blaming is irrelevant; if we wanted to do so badly enough, we could keep believing in it forever.
Citera
2018-08-07, 13:07
Medlem
absolut-justices avatar
Ny version igen varför Eric fick ligga kvar i 10 min av regionpolischef Ulf Johansson:

– De hade inget val. Det kunde ju lika gärna ha varit flera personer – de var tvungna att säkra området först.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/darfor-lag-eric-kvar-pa-marken-i-tio-minuter/

Då tog piketbefälet (?) beslutet att storma in på gården, ingen säkring av området gjordes innan stormningen. När han sen skjutits ner hade då poliserna snabbt avlägsnat sig till porten och inväntade insatsstyrkan som då skulle säkra upp gården/området för det var för riskabelt för 3 vanliga poliser att göra. Det förklarar insatsstyrkans rop när dom gick genom porten.

Huvudlöst korkad strategi, förmodligen baserad på nya strategin för skolattacker som polisen genomfört vilket då i sin tur pekar på att piketpolisen VISSTE OM ATT DET VAR NÅGON TYP AV BARN I FRÅGA
Hade det varit en vuxen förmodad terrorist/brottsling/knäppgök hade dom använt en annan strategi, så valet att storma pekar klart på "skol-strategin".

Bilden som säger allt: https://postimg.cc/image/6vyhews59/

Frågan som ska ställas är vem som tog beslutet att storma, ledningscentralen eller piketbefälet.
Erics föräldrar bör kontakta valfri advokat med specialite på brottmål !
Senast redigerad av absolut-justice 2018-08-07 kl. 13:10.
Citera
2018-08-07, 13:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du behöver inte vara det minsta orolig. Men går du omkring på stan med ett vapenliknande föremål som du siktar mot polisen, trots att dom säger åt dig att släppa vapnet... Ja, då sätter du dig i en livsfarlig situation.

Tror inte det var ett särskilt vapenliknande föremål. Men allt vi får veta är vad polisen väljer att släppa ut så det går inte att lita på media heller. Den var väl som en badanka som en 10-åring höll i handen.
Polisen är medias enda källa och de sitter också i knät på polisen.
Nu kommer massa info som talar till polisens fördel. Från polisen förstås.
Citera
2018-08-07, 13:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Ny version igen varför Eric fick ligga kvar i 10 min av regionpolischef Ulf Johansson:

– De hade inget val. Det kunde ju lika gärna ha varit flera personer – de var tvungna att säkra området först.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/darfor-lag-eric-kvar-pa-marken-i-tio-minuter/

Då tog piketbefälet (?) beslutet att storma in på gården, ingen säkring av området gjordes innan stormningen. När han sen skjutits ner hade då poliserna snabbt avlägsnat sig till porten och inväntade insatsstyrkan som då skulle säkra upp gården/området för det var för riskabelt för 3 vanliga poliser att göra. Det förklarar insatsstyrkans rop när dom gick genom porten.

Huvudlöst korkad strategi, förmodligen baserad på nya strategin för skolattacker som polisen genomfört vilket då i sin tur pekar på att piketpolisen VISSTE OM ATT DET VAR NÅGON TYP AV BARN I FRÅGA
Hade det varit en vuxen förmodad terrorist/brottsling/knäppgök hade dom använt en annan strategi, så valet att storma pekar klart på "skol-strategin".

Frågan som ska ställas är vem som tog beslutet att storma, ledningscentralen eller piketbefälet.

Uppenbarligen kan polisen lämpa sitt beteende efter situation efter det att oskyldiga skjutits ner.

Då tror jag man borde kunna göra det även innan. Det är dessutom mer konstruktivt, för då ökar chanserna att man slipper göra det efteråt.

Ren medmänsklighet hade väl från vanligt folk fordrat att en polisperson avsattes till att kvickt släpa den skjutne ut ut riskzonen. Om han är sårad kunde han riskera att bli skjuten av de eftersökta medbrottslingarna, som inte vill att han tjallar på dem. Dessutom ser det betydligt klädsammare ut.
Citera
2018-08-07, 13:30
Medlem
Citat:

Det är enligt lag förbjudet att låsa in folk. Även de personerna som bor på LSS boenden har möjlighet att ta sig ut. Skulle det vara låst så skulle IVO, Räddningstjäns och media gå i taket.
Att det skulle vara föräldrarnas fel att Eric hade ett leksaksvapen är i mina ögon en helt galen åsikt. Hur många här har inte haft en leksakspistol, vattenpistol, slangbella, tv-spel med krigstema?
Men det värsta i den här tråden är nog alla öknamn Eric blivit kallad. Eric var en PERSON som levde med Downs syndrom som är ett kromosomfel.
Att namnge en person som mongo, mupp eller andra öknamn är vidrigt. Jag är säker på att Erics IQ var högre än många andras som skrivit här. Dessutom så brukar personer med funktionsnedsättningar ha en stor portion empati, ärlighet och kärlek vilket jag också upplever att många här INTE har.

Tack för ordet.
Vila i frid Eric❤️

Visst ska de personerna få vara ute, men kanske inte med en leksakspuffra klockan fyra på natten...
Citera
2018-08-07, 13:42
Medlem
Yinool0401s avatar

Tack för ordet.
Vila i frid Eric❤️

Förtjänar att upprepas. Så många ärkeägg här inne att man baxnar.
Citera
2018-08-07, 13:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Tack för ordet.
Vila i frid Eric❤️

Vad menar du med att det är förbjudet att låsa in folk? Det finns många olika inrättningar där det inte går att ta sej ut för de som befinner sej där, utan personalens hjälp. Dom kan man väl bedöma vara inlåsta.
Citera
2018-08-07, 13:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice

Ulf Johansson har varit tyst ända sedan strax efter skjutningen och det här är det bästa han och hans PR-tomtar kunde komma på? Patetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in