2018-08-07, 11:01
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Bilincidenten hände den nionde januari på natten. Alltså dagen/kvällen/natten före LWs födelsedag. Hon hade barnen hemmavid när hon valde att sätta sig i SDs bil och sedermera ringa till polisen.

Nja. Så här står det i Expressen:

"Expressen har tidigare rapporterat att Lena Wesström ringde polisen en sen vinternatt den 10 januari och sa att den nu mordmisstänkte mannen hade misshandlat henne.

Två polisassistenter åkte till hennes bostad och höll ett förhör med henne. Av anmälan framgår att hon då berättade att allt hade börjat med ett gräl när de satt tillsammans i mannens bil."
Citera
2018-08-07, 11:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Hur orkar ni fortsätta att diskutera detta..Släpp det. Både LW och SD har gått över gränsen. I frustrationen över situationen vägrar LW kliva ur bilen och SD använder sina knogar. Båda har ju valt att fortsätta träffa varandra efter incidenten så vare sig sittstrejken eller gnuggningen verkar ha lett till några bestående "hard feelings" dem emellan som gett dem anledning att tänka över sin vänskap.

Anledningen till att bilincidenten diskuteras är att den verkar ha utgjort grund för åklagaren Åsa Hidings misstankar om att SD skall ha mördat LW ett och ett halvt år senare. Det handlar väl mycket om att händelsen beskrivs på olika sätt. Att skriva att SD "använde sina knogar" kan t.ex. uppfattas som att han slog henne. Kanske bra att länka till tidningsartiklarna:
Utredningen lades dock ner eftersom mannen ”haft en rätt att avvisa målsäganden från sitt fordon och i slutändan använda ett visst tvång” och att ”uppgifterna om vad som ska hänt skiljer sig delvis åt”, enligt nedläggningsbeslutet.
https://www.metro.se/artikel/polisen-bekr%C3%A4ftar-var-anh%C3%A5llen-f%C3%B6r-kidnappning-misst%C3%A4nks-nu-f%C3%B6r-mord-p%C3%A 5-lena
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
De verkade på något sätt eggas av varandras ouppnåelse i någon form av psykologisk ringdans eller katt och råttalek. Den här gången gick båda för långt och den ena tappade fattningen. Lite som machosister som går igång av ett visst våld eller dominans och underkastelse... Då gäller det dock att inte tappa fattningen..
Gör du den här psykologiska tolkningen utifrån enbart bilincidenten, eller kan det finnas andra uppgifter som du har gått på? Du får gärna länka i så fall.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-07 kl. 11:11.
Citera
2018-08-07, 11:08
Medlem
Honan6s avatar
Alltså, nu är det inte bilincidenten det handlar om. Fast man kan ju undra vilka fler människor än barnen (som enl någons uppgift var hemma) som visste om den?
Citera
2018-08-07, 11:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Tummen upp för konkreta uppgifter och en tydlig sammanställning!

Undrar vem denna ”nån” kan vara...

Dessa uppgifter motsäger sig på intet sätt mina eftersom där finns bara geocachevent. De kanske var på någon annan typ av event, även om jag själv antog att det handlade om geocach, när skribenterna skrev om detta..
Det är ju bara att söka i tråden. Något event var det i alla fall. Det har fastnat i mitt minne eftersom jag tänkte att de nog inte höll på med specifika "otrohetsaktiviteter" den dagen. De var inte ens ensamma under dagen. Det är därför enligt min tolkning LW ville fika och umgås. Sök i tråden där flera skribenter har skrivit som har källor med insyn (dvs LW och SD vänner som tydligen sagt samma, oberoende av varandra).
Ni ska dessutom inte prata om faktauppgifter och hur mycket det är värt vs "någon" när ni själva tog något "någon" skrev för sanning direkt och hoppade på JG. Snacka om att kasta sten i glashus och dubbelmoral å det grövsta. Du var en av dem som tog det "någon" skrev om JG för sanning. Varför frågade du inte efter fakta då?
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-07 kl. 11:43.
Citera
2018-08-07, 11:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Alltså, nu är det inte bilincidenten det handlar om. Fast man kan ju undra vilka fler människor än barnen (som enl någons uppgift var hemma) som visste om den?
Du tycker inte att det är bilincidenten det handlar om, men det är den du vill diskutera?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-07 kl. 11:16.
Citera
2018-08-07, 11:16
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Vän till Lena har skrivit i tråden att det har varit fler incidenter under åren än de två som Lena valde att anmäla.
Så hennes närmsta vänner får man anta visste om det.
Citera
2018-08-07, 11:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Vän till Lena har skrivit i tråden att det har varit fler incidenter under åren än de två som Lena valde att anmäla.
Så hennes närmsta vänner får man anta visste om det.
Det här kan ju vara viktiga uppgifter (om man tänker sig SD som GM). Kan du länka?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-07 kl. 11:31.
Citera
2018-08-07, 11:19
Medlem
tjackarismygs avatar
Det finns en bild i den här loggen som visar hur "Speedlinkan" strävar uppåt. Om man kollar på den blåa fleectröjan och jämför den med expressens blurrade bild på den misstänkte.

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=47385034-3034-49f2-8d60-8b228b27f483&IID=fcd8b65f-7693-4438-b1ae-b3c8915123fe

https://d.cdn-expressen.se/images/5f/79/5f7929c8c3ab4e17a79dcf29f9717044/annan/386@60.jpg
Citera
2018-08-07, 11:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Frågan gällande misshandels-incidenten har aldrig varit hurvida SD begått lagbrott med våldet i bilen eller inte! Det har han inte enligt polis/åklagare som la ner fallet - INGEN har ävdat något annat . POÄNGEN jag med flera tryckt på angående bil-incidenten är alltså INTE hurvida SD gjort sig skyldig till misshandel i lagens mening. När vi som velat diskuterat den skrivit inlägg om saken så handlar det om hurvida våldet (obs! jag vet att våldet ifråga inte var olagligt, ingen behöver påminna om detta) är ett 'normalt' beteende eller inte.

Det finns nämligen - som de flesta vuxna med någon kunskap om socialpsykologi vet - oändligt många "oskrivna lagar" och normer som stipulerar vad som anses vara 'normalt beteende' och vad som kan betecknas som "avvikande beteende". Att överträda dessa ÄR INGET BROTT I LAGENS MENING men kan ändå anses som 'fel' för att de avviker från 'normalt' agerande eller beteende. Frågan är alltså inte om SDs beteende anses vara misshandel enligt SVEA RIKES LAG - utan hurvida SDs beteende (att han fysiskt gav sig på LW i bilen) kan betecknas som en "normal" reaktion utifrån situationen som förelåg.

Jag vill hävda att de allra allra flesta tycker att det var ett beteende som stark avviker från normen och de oskrivna regler som säger vad som anses försvarligt att göra i en given situation, och vad som är onormalt. Oavsett hur jävla jobbig och påstridig nån kärring man skjutsat hem är, så skulle en majoritet av befolkningen troligtvis hävda att det inte är okej att reagera med fysiskt tvång/våld. SD överträdde en gräns som det kan anses "avvikande/onormalt" att gå över i den situationen. Fundera själv på hur befolkningen i stort svarat på frågan "Tycker du det är okej att ta till våld om du skjutsat en person hem och den sen vägrar gå ur din bil för att den tycker ni behöver prata?".

Det fetade. Jo, alla som påstår att det var misshandel eller en "misshandelsincident" påstår att han begått ett lagbrott. Misshandel är en benämning för en kriminaliserad handling. Och man tjatar om det enligt principen att om man upprepar en osanning tillräckligt ofta så framstår det som sant.

Bara här i tråden var det några som uttryckte förvåning när det kom fram att anmälan om misshandel gällde en knoggnuggning.

Jag tror inte de flesta anser att det är avvikande eller starkt onormalt att ta till fysiskt tvång, lindrigt våld för att få bort en person som försöker tvinga sig kvar i ett utrymme där den inte har rätt att vistas.
Citera
2018-08-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Nja. Så här står det i Expressen:

"Expressen har tidigare rapporterat att Lena Wesström ringde polisen en sen vinternatt den 10 januari och sa att den nu mordmisstänkte mannen hade misshandlat henne.

Två polisassistenter åkte till hennes bostad och höll ett förhör med henne. Av anmälan framgår att hon då berättade att allt hade börjat med ett gräl när de satt tillsammans i mannens bil."

Jag hittar inte länk till alla ställen just nu men flera medier har rapporterat att bilincidenten sker den nionde januari och att polispatrull ankommer LWs hem runt midnatt, natten mot den tionde. Jag antar att de blir kvar i hemmet när natten övergår till den tionde och således LWs födelsedag.

Citat: "...i januari 2017, natten till sin födelsedag, anmälde hon honom för misshandel." (Expressen)

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/
Citera
2018-08-07, 11:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Skönt att höra! Och att inte bara få autistiska svar som "Fel, för rättsväsendet sa att det VAR det okej att använda fysiskt våld, för enligt lagen får man göra det om man behöver avvisa en jobbig person ur ens privata egendom... så därför var beteendet 100% okej för det har polisen sagt". Ska man behöva FÖRKLARA för vuxna människor att det finns dels rättsväsendets lagar, men att det också finns oskrivna lagar man som människa i ett samhälle förväntas följa för att falla inom ramen "socialt normal".

Har bara behövt förklara ovanstående i två situationer tidigare i livet: i ena fallet var personen jag berättade detta för autistisk (och saknade därför de omedvetna kunskaper de flesta har om vad som anses okej och inte i relation till andra), andra gången var personen jag försökte förklara detta för 4 år gammal.

Det är trist att bilincidenten diskuteras fortfarande och då är inte mitt inlägg riktat enbart till dig. Anledningen är att även LW faktiskt betett sig väldigt illa och heller inte följt våra oskrivna lagar om social samvaro.
SD har bråttom hem till barnen som ringt och bett honom komma, då HD har gått till nattjobb och de vill inte vara själva en längre stund. Att LW inte visar förståelse inför denna situation kan jag förstå lika lite som knoggnuggningen.
När bilincidenten diskuteras hamnar även BO i ett dåligt ljus enligt min mening och det bästa kanske vore att undvika detta ämne i framtiden. Bara en tanke.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-07 kl. 11:37.
Citera
2018-08-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är trist att bilincidenten diskuteras fortfarande och då är inte mitt inlägg riktat enbart till dig. Anledningen är att även LW faktiskt betett sig väldigt illa och heller inte följt våra oskrivna lagar om social samvaro.
SD har bråttom hem till barnen som ringt och bett honom komma, då HD har gått till nattjobb och de vill inte vara själva en längre stund. Att LW inte visar förståelse inför denna situation kan jag förstå lika lite som knoggnuggningen.
När bilincidenten diskuteras hamnar även BO i ett dåligt ljus enligt min mening och det bästa kanske vore att undvika detta ämne i framtiden. Bara en tanke.
En annan oskriven lag om social samvaro borde vara att SD:s barn mitt i natten inte ska behöva ringa och be honom komma hem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in