Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Den som idisslar är du eftersom du tjatar om felaktigheter och oväsentligheter.
Huruvida ett BO eller GM är otrogen eller inte är fullständigt oväsentligt för om något är misshandel eller inte. Händelsen är bedömd av relevant person med särskild sakkunskap och denne avskrev ärendet som LW anmält som "misshandel".
Än dummare blir det om man menar att det nog inte gick till som LW själv återgivit för att rädda hennes "heder" på ett sätt som för tankarna till Nord Korea.
Frågan gällande misshandels-incidenten har aldrig varit hurvida SD begått lagbrott med våldet i bilen eller inte! Det har han inte enligt polis/åklagare som la ner fallet - INGEN har ävdat något annat. POÄNGEN jag med flera tryckt på angående bil-incidenten är alltså INTE hurvida SD gjort sig skyldig till misshandel i lagens mening. När vi som velat diskuterat den skrivit inlägg om saken så handlar det om hurvida våldet (obs! jag vet att våldet ifråga inte var olagligt, ingen behöver påminna om detta) är ett 'normalt' beteende eller inte.
Det finns nämligen - som de flesta vuxna med någon kunskap om socialpsykologi vet - oändligt många "oskrivna lagar" och normer som stipulerar vad som anses vara 'normalt beteende' och vad som kan betecknas som "avvikande beteende". Att överträda dessa ÄR INGET BROTT I LAGENS MENING men kan ändå anses som 'fel' för att de avviker från 'normalt' agerande eller beteende. Frågan är alltså inte om SDs beteende anses vara misshandel enligt SVEA RIKES LAG - utan hurvida SDs beteende (att han fysiskt gav sig på LW i bilen) kan betecknas som en "normal" reaktion utifrån situationen som förelåg.
Jag vill hävda att de allra allra flesta tycker att det var ett beteende som stark avviker från normen och de oskrivna regler som säger vad som anses försvarligt att göra i en given situation, och vad som är onormalt. Oavsett hur jävla jobbig och påstridig nån kärring man skjutsat hem är, så skulle en majoritet av befolkningen troligtvis hävda att det inte är okej att reagera med fysiskt tvång/våld. SD överträdde en gräns som det kan anses "avvikande/onormalt" att gå över i den situationen. Fundera själv på hur befolkningen i stort svarat på frågan "Tycker du det är okej att ta till våld om du skjutsat en person hem och den sen vägrar gå ur din bil för att den tycker ni behöver prata?".