2018-08-07, 02:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Körde hem henne efter ett geocachevent? Var har du fått det ifrån?

Vänner till både LW och SD. Flera som sagt det, de kanske var på samma event och såg dem åka ihop. Finns i tråden.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-07 kl. 02:32.
Citera
2018-08-07, 02:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nu minns jag något annat advokaten sa: att en part ville mer än den andra.
Det låter ju inte riktigt som att det skulle vara en kärleksrelation då?
Är du säker på att advokaten sade så? Jag vet att Mats Nylander har sagt det:
– En av parterna ville mer än den andra, säger polismannen Mats Nylander som utredde misshandelsärendet 2017.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-vigde-sin-misstankte-mordare-pa-hans-brollop/
Citera
2018-08-07, 02:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
– En av parterna ville mer än den andra, säger polismannen Mats Nylander som utredde misshandelsärendet 2017.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-vigde-sin-misstankte-mordare-pa-hans-brollop/

Nu blev jag osäker när jag ser samma ord från honom. Kanske var det han då. Det utesluter ju iofs inte att advokaten sagt samma sak men tvivlar på att jag läst det från två källor.
Din är korrekt då.
Citera
2018-08-07, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Den som idisslar är du eftersom du tjatar om felaktigheter och oväsentligheter.
Huruvida ett BO eller GM är otrogen eller inte är fullständigt oväsentligt för om något är misshandel eller inte. Händelsen är bedömd av relevant person med särskild sakkunskap och denne avskrev ärendet som LW anmält som "misshandel".
Än dummare blir det om man menar att det nog inte gick till som LW själv återgivit för att rädda hennes "heder" på ett sätt som för tankarna till Nord Korea.

Frågan gällande misshandels-incidenten har aldrig varit hurvida SD begått lagbrott med våldet i bilen eller inte! Det har han inte enligt polis/åklagare som la ner fallet - INGEN har ävdat något annat. POÄNGEN jag med flera tryckt på angående bil-incidenten är alltså INTE hurvida SD gjort sig skyldig till misshandel i lagens mening. När vi som velat diskuterat den skrivit inlägg om saken så handlar det om hurvida våldet (obs! jag vet att våldet ifråga inte var olagligt, ingen behöver påminna om detta) är ett 'normalt' beteende eller inte.

Det finns nämligen - som de flesta vuxna med någon kunskap om socialpsykologi vet - oändligt många "oskrivna lagar" och normer som stipulerar vad som anses vara 'normalt beteende' och vad som kan betecknas som "avvikande beteende". Att överträda dessa ÄR INGET BROTT I LAGENS MENING men kan ändå anses som 'fel' för att de avviker från 'normalt' agerande eller beteende. Frågan är alltså inte om SDs beteende anses vara misshandel enligt SVEA RIKES LAG - utan hurvida SDs beteende (att han fysiskt gav sig på LW i bilen) kan betecknas som en "normal" reaktion utifrån situationen som förelåg.

Jag vill hävda att de allra allra flesta tycker att det var ett beteende som stark avviker från normen och de oskrivna regler som säger vad som anses försvarligt att göra i en given situation, och vad som är onormalt. Oavsett hur jävla jobbig och påstridig nån kärring man skjutsat hem är, så skulle en majoritet av befolkningen troligtvis hävda att det inte är okej att reagera med fysiskt tvång/våld. SD överträdde en gräns som det kan anses "avvikande/onormalt" att gå över i den situationen. Fundera själv på hur befolkningen i stort svarat på frågan "Tycker du det är okej att ta till våld om du skjutsat en person hem och den sen vägrar gå ur din bil för att den tycker ni behöver prata?".
Citera
2018-08-07, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Frågan gällande misshandels-incidenten har aldrig varit hurvida SD begått lagbrott med våldet i bilen eller inte! Det har han inte enligt polis/åklagare som la ner fallet - INGEN har ävdat något annat. POÄNGEN jag med flera tryckt på angående bil-incidenten är alltså INTE hurvida SD gjort sig skyldig till misshandel i lagens mening. När vi som velat diskuterat den skrivit inlägg om saken så handlar det om hurvida våldet (obs! jag vet att våldet ifråga inte var olagligt, ingen behöver påminna om detta) är ett 'normalt' beteende eller inte.

Det finns nämligen - som de flesta vuxna med någon kunskap om socialpsykologi vet - oändligt många "oskrivna lagar" och normer som stipulerar vad som anses vara 'normalt beteende' och vad som kan betecknas som "avvikande beteende". Att överträda dessa ÄR INGET BROTT I LAGENS MENING men kan ändå anses som 'fel' för att de avviker från 'normalt' agerande eller beteende. Frågan är alltså inte om SDs beteende anses vara misshandel enligt SVEA RIKES LAG - utan hurvida SDs beteende (att han fysiskt gav sig på LW i bilen) kan betecknas som en "normal" reaktion utifrån situationen som förelåg.

Jag vill hävda att de allra allra flesta tycker att det var ett beteende som stark avviker från normen och de oskrivna regler som säger vad som anses försvarligt att göra i en given situation, och vad som är onormalt. Oavsett hur jävla jobbig och påstridig nån kärring man skjutsat hem är, så skulle en majoritet av befolkningen troligtvis hävda att det inte är okej att reagera med fysiskt tvång/våld. SD överträdde en gräns som det kan anses "avvikande/onormalt" att gå över i den situationen. Fundera själv på hur befolkningen i stort svarat på frågan "Tycker du det är okej att ta till våld om du skjutsat en person hem och den sen vägrar gå ur din bil för att den tycker ni behöver prata?".

Skriver under på allt du skriver! Du har helt rätt.
Senast redigerad av Remark 2018-08-07 kl. 03:28.
Citera
2018-08-07, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skriver under på allt du säger!

Skönt att höra! Och att inte bara få autistiska svar som "Fel, för rättsväsendet sa att det VAR det okej att använda fysiskt våld, för enligt lagen får man göra det om man behöver avvisa en jobbig person ur ens privata egendom... så därför var beteendet 100% okej för det har polisen sagt". Ska man behöva FÖRKLARA för vuxna människor att det finns dels rättsväsendets lagar, men att det också finns oskrivna lagar man som människa i ett samhälle förväntas följa för att falla inom ramen "socialt normal".

Har bara behövt förklara ovanstående i två situationer tidigare i livet: i ena fallet var personen jag berättade detta för autistisk (och saknade därför de omedvetna kunskaper de flesta har om vad som anses okej och inte i relation till andra), andra gången var personen jag försökte förklara detta för 4 år gammal.
Citera
2018-08-07, 03:51
Medlem
Citat:
Skönt att höra! Och att inte bara få autistiska svar som "Fel, för rättsväsendet sa att det VAR det okej att använda fysiskt våld, för enligt lagen får man göra det om man behöver avvisa en jobbig person ur ens privata egendom... så därför var beteendet 100% okej för det har polisen sagt". Ska man behöva FÖRKLARA för vuxna människor att det finns dels rättsväsendets lagar, men att det också finns oskrivna lagar man som människa i ett samhälle förväntas följa för att falla inom ramen "socialt normal".

Har bara behövt förklara ovanstående i två situationer tidigare i livet: i ena fallet var personen jag berättade detta för autistisk (och saknade därför de omedvetna kunskaper de flesta har om vad som anses okej och inte i relation till andra), andra gången var personen jag försökte förklara detta för 4 år gammal.

Åklagaren gör en bedömning. Går detta att driva vidare? Inga vittnen, två personer som har olika uppfattningar om händelsen ....

Sa han de facto något om besittningsrätt?
Citera
2018-08-07, 04:10
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nu minns jag något annat advokaten sa: att en part ville mer än den andra.
Det låter ju inte riktigt som att det skulle vara en kärleksrelation då?

Det där hörde ihop med misshandeln. Då var inte advokaten med. Det var polisens uttalande.
Citera
2018-08-07, 07:04
Medlem
Varför skriver inte murvlarna i massmedia något om fallet? Jag tycker de kan försöka intervjua foolkind JG och fråga hur det känns att hjälpa en mordmisstänkt vän.
Varför inte intervjua den ratade fru2 MH som i drömmen ville snitta upp UW med en kniv så att tarmarna ramlade ur magen (hann jag läsa innan bloggen stängdes).
Drömmar kan vara skumma, men att drömma att man mördar sitt ex är riktigt skumt.

Hon skrev att hon vill att polisen ska vända på alla stenar och då är ju hon själv kanske en tung sten att vända på och kolla var hon befann sig. Tänk om hon hatade LW så hårt att hon tog kål på henne istället för UW som hon dödade i sin dröm. Fast nu fantiserar jag nog för mycket. Hon är nog helt avförd efter koll.
Citera
2018-08-07, 07:16
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Du lyckades sätta ord på min frustration och jag håller med. Tack!
Citera
2018-08-07, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Ja hur vet du att han känner honom? Vad vet du om deras relation till varandra?
Jag ställde frågan till Rosamund...

Är själv inte inblandad i dessa kretsar, känner varken SD eller JG.
Citera
2018-08-07, 07:53
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ur samma artikel
"Lena hade ett förflutet som baptistpastor och när mannen gifte sig 2008 var det hon som vigde paret, visar dokument från Skatteverket. I dokument som finns hos polisen står att de två har känt varandra i "många år".

De har också haft en kärleksrelation, bekräftar mannens advokat Ingvar Backman."

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in