2018-08-07, 00:01
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Är det inte bara bättre att låta utredningen få gör sitt? Sen när den är klar kommer du säkert få se bilder och vittnesmål.
Varför måste du få reda på allt just nu när ingen vet exakt vad som har hänt? Det är som att läsa en bok som inte är färdigskriven. Finns ingen mening med det.

Hur skulle de se ut om alla fick reda på allt om utredningen nu? Hur många knäppisar tror du inte skulle ringa in till polisen med massa falska tips som ändå har lite lite sanning i sig eftersom de vet detaljer från pågående utredning?
Vi kommer aldrig att få veta vad som hände, polis och åklagare lägger locket på. Om vi får mer information så kommer det att handla om en tillrättalagd version där polisen har gjort allt rätt och skulden läggs på Eric.
Citera
2018-08-07, 00:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av South
Underbart när man går igenom en hel dags inlägg å sen ser man att OY kommer in och genast börjar prata om samma grejer som han gjort i vartenda inlägg senaste dagarna.

Kling och Klang skulle minsann ha spärrat av hela Stockholm, sen skulle de fastän de inte fick gå in på innergården ändå gått in och virat gärningsmannen i 10 meter polistejp samt satt Karlssons klister från Pippi Långstrump under fötterna på honom så att han inte kunde springa en meter så att OY's berömde insatsstyrka som var 20 minuter bort kunde ta sig dit och sedan upp på taket för att sen snipra bort vapnet ur handen på Eric.

Tar det som ett skämtsamt inlägg i diskussionen just bara för att vi ska kunna skratta lite.

Men om jag ska säga något seriöst, så anlände styrkan efter 10 minuter har jag för mig. Du behöver inte förvanska fakta, blir lätt trådsanning och förstör den seriösa delen av tråden.
Citera
2018-08-07, 00:03
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Det finns fortfarande ingen som går med på att testa en brottslings vapen genom att gå fram bakom en sköld.
En automatkarbin slår troligtvis inte 3 pistoler.
Ingen vet om han stod stilla eller vet du något som vi inte vet?
Skölden stoppar 7,62 NATO. Finns ingen pistol som är så kraftig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseblg
Jag vet, vart bara så arg på personen. Nu handlar det om stackarn, som enligt POLISEN fick 3 skott i sig. Vi får avvakta,.

OFFTOPIC: ja Och varför jag gjorde umff. Det fanns en porrtidning, en gång,PIFF Och James Fjong sa alltid UMMMFF när han körde med hakan.Sorry
Jaha, nu skrev någon att kvinnan inte alls har nått med det hela att göra. Mera lögner från polisens sida. Undrar om vi någonsin får reda på
Senast redigerad av nisseblg 2018-08-07 kl. 00:06.
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Genom att som polis själv utsätta sig för den risken, för det var just vad man gjorde.

Man agerad korkat, så är det bara. Ditt eget resonemang visar det ihop med mitt svar här.

Hade man gått in på innergården med poliser som är bättre skyddade och som med annat än skjutvapen kan försätta en person i hjälplöst tillstånd så kunde Eric ha levt idag.
Eftersom det i efterhand skulle visa sig att man hade all tid i världen, och ingen fara förelåg i praktiken... Och så rantar vi runt i samma cirkel, om och om igen.
Okej, vi säger väl så.
Citera
2018-08-07, 00:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Han kanske började springa efter första skottet. Vem vet.

Känner till en hel del vapentyper, du behöver inte oroa dig för mig. Även haft möjligheten att testa många också

Lovar! finns ingen i insatsstyrkan som heller vill gå fram med en sköld för att testa om en misstänkt persons vapen är riktigt eller ej. Det är väl fortfarande det du påstår?Att man ska använda skölden för att se om vapnet är riktigt?

Det blir ju så i praktiken. Alternativet är ju en form av överfall där man förlitar sig på sin snabbhet och träffsäkerhet. Och goda omdöme. Det gick ju sådär.

Sen, chansen att GM ska träffa (skölden) på det här aktuella avståndet (givet att polis och MGM då kunde se varandra) innan polis hinner retirera bakom vägg är ju liten.

Givet polisens starka vilja att rädda damen (som enl ett inlägg nyss inte alls ville bli räddad) så är det ju bättre att man vågar provocera skurken där än att springa fram utan skydd alls.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-07 kl. 00:11.
Citera
2018-08-07, 00:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det kan man inte veta eftersom det inte har skett. De hade lika gärna kunnat skjuta honom också.

Hade Eric inte rymt hemifrån hade han levt idag. Hade han inte ägt ett leksaksvapen hade han levt idag.

Jag håller med dig, det kan man inte veta, därför skreva jag kunde, det såg du väl?

Ja, även insatsstyrkan hade kunnat skjuta Eric, dock så har den styrkan fler alternativ för lösa en hotfull situation än vad ordningspoliser generellt sett har, större chans för Eric att överleva om man hade använt annat än skjutvapen mot honom. Ordningspoliser har en pistol och möjligtvis OC-spray, sprayen var knappast aktuell, för långt avstånd, då återstod att peppra killen full av bly.
Citera
2018-08-07, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Vi kommer aldrig att få veta vad som hände, polis och åklagare lägger locket på. Om vi får mer information så kommer det att handla om en tillrättalagd version där polisen har gjort allt rätt och skulden läggs på Eric.

Det kallas utredningssekretess för att inte såna som du eller jag ska försvåra eller hindra utredningen. Vet man en detalj och sedan ringer in till polisen med en sanning och en lögn blir det svårare för utredarna att veta vilka tips man ska gå efter och inte. Vet man inga detaljer och enbart tipsar om saker som inte stämmer blir det lättare för utredarna att solla bland tipsen.

Tror du hans anhöriga kommer låta polisen lägga locket på? Om polisen gjort fel kommer det att meddelas. Agera de i nödvärn för att de trodde att pistolen va riktigt kommer de gå fria, med all rätt.
Citera
2018-08-07, 00:07
Medlem
Swedenhielmss avatar
Citat:
Det finns väl en granne som har vittnat om att polisen har skrikit att han ska släppta vapnet?

Sedan kan man undra varför funktionshindrade överallt annars i samhället skall kunna leva som alla andra men inte när det kommer till en konfrontation med polisen. Polisens metoder och taktik fungerar fullt ut endast på hörande, seende och förstående.

Är man barn, autistisk eller har något annat funktionshinder eller diagnos så kan polisen utgöra en fara, Eric är beviset.

Detta är viktigt att tänka på och en fråga som funktionshindrades intresseorganisationer måste arbeta med och kontakta polis för att försöka få en förändring. Jag skrev försöka få en förändring då vår svenska polis är kunskapsföraktande och brukar vanligtvis aldrig lära sig någonting av deras misstag då de aldrig erkänner att de gjort några misstag. Se hur idogt psykopaten afrenondska en polisanställd hela tiden 365 dagar om året här på flashback hyllar allt svensk polis gör.

Man kan inte ha utarbetade enkla strategier som kräver att alla som polisen möter är perfekta übermench, och så fort så inte är fallet blir de livrädda och pepprar människan framför sig full med hålspetskulor och hävdar felaktigt "nödvärn", lugnt förvissad om att åklagarkompisen kommer ge mig rätt.
Citera
2018-08-07, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Skölden stoppar 7,62 NATO. Finns ingen pistol som är så kraftig.

Finns fortfarande ingen som vill ta risken att bli skjuten i fötterna.
Citera
2018-08-07, 00:09
Medlem
Citat:
Finns fortfarande ingen som vill ta risken att bli skjuten i fötterna.
Det handlar om en person som blivit skjuten, inte om vem som kan vapen eller vem som har störst kulor. Är ena pungkulan större, sök vård
Citera
2018-08-07, 00:10
Medlem
Citat:
Jag håller med dig, det kan man inte veta, därför skreva jag kunde, det såg du väl?

Ja, även insatsstyrkan hade kunnat skjuta Eric, dock så har den styrkan fler alternativ för lösa en hotfull situation än vad ordningspoliser generellt sett har, större chans för Eric att överleva om man hade använt annat än skjutvapen mot honom. Ordningspoliser har en pistol och möjligtvis OC-spray, sprayen var knappast aktuell, för långt avstånd, då återstod att peppra killen full av bly.

Ja av det man vet i efterhand så kanske insatsstyrkan hade kunnat hantera det på ett bättre sätt. Dock är det fortfarande ett ologiskt val i förhand välja att inte leta reda på misstänkt person så fort som möjligt.
Det man inte vet kan man inte styra över och vet man inget är det större risk att man blir överraskad när något sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in