2018-08-06, 16:09
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Hehe soldater väntar inte på att bli skjutna innan dom skjuter själva. Och dom håller definitivt inte på och skjuter folk i benen om någon riktar ett vapen mot dom på kort avstånd. Då är instruktionen att skjuta mot den del där sannolikheten att stoppa hotet är störst dvs bålen.

Förr hette det vaktinstruktion B, jag vet inte vad det heter idag. Vietnamnfilmerna du har sett var bara Hollywood. Jag diskuterar svenska soldater t.ex. på fredsbevarande uppdrag där de stöter på civila. Du vet i verkligheten.

Jag har missat informationen om att någon sikta på polisen på nära håll med ett vapen. Det jag vet är att 3 poliser åkte till platsen och sköt en man som hade en leksakspistol/gevär. Har du insikt i förundersökningen eftersom du vet att han hade ett vapen, att han siktade på polisen och att det var på nära håll? Eller hittar du bara på?
Citera
2018-08-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Då är vi minst 2 som har den teorin.

Jamendåså...då kan vi väl lägga ner utredningen. Dina fakta är ju obestridliga...
Citera
2018-08-06, 16:11
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Snart 500 sidor och 50% av dem är från ett fåtal polishatare som har bestämt sig för att leka Hercule Poirot och skrika mord samt att de ska flås levande.

Ledsen att behöva säga det här men det var en gång ett mongo som smet ut på natten i en storstad med ett vapen som kanske var oäkta eller inte, det vet man inte just då.

Mongot lyckas ta sig långväga ifrån sin trygga inspärrning hos släkten då han redan lyckats med bedriften ett antal gånger, oklart hur mongo-ninjan lyckas utan att bli upptäckt den här gången heller.

Vederbörande mongo med militära/actiondrypande fantasier vill skjuta folk men har inte riktiga patroner i sin bössa som ingen 3-åring skulle få ha. Dock ska han minsann ut och hota folk ändå kl 04 i storstan.

Mongo vet hur man rymmer, öppnar dörrar, tar på sig skor och kläder, smiter ut tyst som en liten mus och helt obemärkt och hur man hanterar vapen. Men kan inte förstå en polis eller 3 som säger lägg ned vapnet din nästan-skurk, vi är inte säkra på att du har rent mjöl i påsen. Mongo har roligt åt hur folk skriker åt honom.

Poliser som har till uppgift att plugga på en enda sak i polishögskolan ("är det en downie du ser?") vet inte om han kanske fejkar sin Downs å bara hånler för att skjuta snutbrudar en sommarnatt i en storstad. De har ju trots allt fått ingående utbildning på downies med vapen som vill skjuta folk...

Pang säger det och leken var slut med enbart förlorare, att ni sitter och tror ni har insiderinfo av vad som skedde är ju slöseri med tid.

Lägg skulden där den ska vara, inte fan är det hos poliserna och finns enormt stora sajter med lösningar på rymlingar av Kaliber Mongoloid, ett är att man har ett larm som går igång när någon försöker rymma.

Det spelar ingen roll om det var en downie, en clown, en neger eller ens om det var en förrymd babian från Kolmården som höll i vapnet. Det skall läggas ned eller så händer det saker.
Citera
2018-08-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Bortsett från laglydigheten hos rikets vapeninnehavare (under dagens förhållanden) så vill jag tvivla på det mesta av det du skriver, till innehåll resp relevans. Såna som ET (och många andra) skulle vara mer illa ute (med eldstrider, en- eller tvåsidiga, där vi nu aldrig ngt veta, då pistolen visade sig vara en leksak), och en ev. förekomst av närpoliser hade inte räddat honom här, när larmet tas emot centralt, semestrarna är som flest, värmen rekordartad och den poliskompetens som inte har semester kan antas uppbunden med förberedelser för pridefestivalens säkerhetsarrangemang. Den som behöver en kvalificerad vän bland myndigheter och läkare eller vad som i sista veckan i juli och första i augusti i Sverige kommer att söka, men kommer inte att finna...

Inget talar heller för att Stockholm i någon mer omfattande eller betydande bemärkelse skulle gå mot införande av husläkarsystem för poliser, oavsett hur många vapen medborgarna går runt med.

Man bör väl även göra den allmänna reflektionen att vad som kan passa bättre i villabebyggelser olikn där villaägarna känner varandra mm kan ge ngt andra förhållanden än en storstad där folk är mer socialt isolerade men fysiskt sammanpackade.

Nä. Jag har inget emot att en och annan svensk har licens för vapen på ett och annat sätt, men tanken att folk skulle bära runt vapen i stan (storstäder) och att det skulle befrämja atmosfären och råda bot på brottslighet känns inte realistisk. Det skulle trappa upp vapenanvändningen och -smugglingen för rån, även skjutandet vid rån, skapa skjutningar på stan mellan ett rättrådigt täbybefäl med småbarn (hemma) och en libanesgrabb med tunga maffiakopplingar? Hur går det sen? Och få nervositeten hos alla överallt som hanterar pengar och vapen att skjuta i höjden som en raket. Vad ska man ändå med ett försvarande vapen till på Drottninggatan eller Hornsgatan? — Det går inte att avlossa det pga alla människor runt om.

I Stockholm måste en poliskår hantera brottsligheten, ty oftare än ej är ett brott kopplat till många andra, via familjer, socialgrupper, ligor, etniciteter, kamratskap, vendettor, nationella historiska strukturer, typ av brottslighet (narkotika, smuggling) och andra förenande band. En anonymiserad utbildad poliskår ägnar sig åt detta, privatpersoner bör helst ej hamna emellan med sin antika luger eller vadförslag.

Dessutom kommer det bli en faslig massa nödvärnsrättsärenden, där polisen inte har stått för skjutandet. Johanna Möller kan framstå som ett unikum men en hel del efterföljare i livsförsäkrinhsbedrägeribranscjen skulle hon få.

Nä, det spär bara på eländet. Folk är inte kloka. Det är de där två veckorna semester vid just den här tiden som får de flesta att klara sig. Om vapen saknas.
Erfarenheten från USA säger något annat. Här är ett rykande (pun intended) färskt exempel:
https://www.wftv.com/news/local/poli...park/806192101
Citera
2018-08-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Jamendåså...då kan vi väl lägga ner utredningen. Dina fakta är ju obestridliga...
Vem har sagt det. Men du och 99% går bananas om man inte tycker att era teorier är dom rätta och sanna. Jävla kommunist pack.
Men du din jävla horunge kan ju berätta hur det faktiskt gått till!
Har du och andra insikt eftersom du/ni vet att han hade ett vapen, att han siktade på polisen och att det var på nära håll? Eller hittar du/ni bara på?
Citera
2018-08-06, 16:16
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vet inte om du är ironiskt eller inte? Det finns en anledning till varför man inte får sätta in soldater mot den egna befolkningen här i Sverige.
Militären/soldaters huvuduppgift är det dödliga våldet. Det kan ingå i utbildningen som skyddsvakt vilket alla soldater har, att skjuta i ben eller dylikt. Denna utbildning klara man av på någon dag.
Polisens utbildning är betydligt längre än så. Polisen tränar för såna här situationer, det gör inte soldater.

Enda som talar för soldater är att de går runt med automatkarbin vilket är betydligt mer pricksäkert än en vanlig pistol.

Nej svenska soldater tränar för fredsbevarande uppdrag i utlandet. De har en massa sådan träning att bedöma olika situationer och att följa de rules of engagement som gäller i landet. De flesta av dem har också varit ute på sådana uppdrag och ställts inför dessa situationer med civila och eventuella motståndare blandat i stadsmiljö. Just mycket skarpskjutning och stridsskjutningar ger en vana vid vapenhantering att man inte agerar panikartat. Ja de har en fördel av bättre vapen och bättre ledningsstrukturer där man alltid arbetar med samma grupp. Disciplin att invänta order om eldöppnande inte bara fritt skytte för alla.
Citera
2018-08-06, 16:19
Medlem
Citat:
Så Eric kanske inte ens han släppa sin leksakspistol innan det låter "ratatatata"
Men du som var på plats vet säkert bättre.

Jag vet inte...men att släppa ett vapen tar inte lång tid. Som vittnet själv sa skrek polisen "flera,flera gånger" att han skulle släppa vapnet. Därefter sköt de ett skott, väntade några sekunder och sköt sen igen.
Sen finns det inte belägg att tro att de sköt honom bara för att han höll i vapnet, om så är fallet har polisen gjort fel.

Men sätt dig in i polisens situation, hur hade du löst det? Du ser en kille med ett pistolliknande föremål. Vad gör du?
Citera
2018-08-06, 16:20
Medlem
Citat:
Vem har sagt det. Men du och 99% går bananas om man inte tycker att era teorier är dom rätta och sanna. Jävla kommunist pack.
Men du din jävla horunge kan ju berätta hur det faktiskt gått till!
Har du och andra insikt eftersom du/ni vet att han hade ett vapen, att han siktade på polisen och att det var på nära håll? Eller hittar du/ni bara på?

Kan du vara snäll och sluta grina när du blir lite motsagd?? Jag har aldrig gjort anspråk på att jag vet vad som har hänt. Alla här har ju sina teorier, vissa känns mer trovärdiga och andra känns lite mer otroliga...

Sen är jag ingen kommunist. Röstade på moderaterna 2010 och 2014. Min mamma arbetade i äldreomsorgen så nån horunge är jag inte heller.

Så även där hade du fel...
Citera
2018-08-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetskarsigmedIsis
Snart 500 sidor och 50% av dem är från ett fåtal polishatare som har bestämt sig för att leka Hercule Poirot och skrika mord samt att de ska flås levande.

Ledsen att behöva säga det här men det var en gång ett mongo som smet ut på natten i en storstad med ett vapen som kanske var oäkta eller inte, det vet man inte just då.

Mongot lyckas ta sig långväga ifrån sin trygga inspärrning hos släkten då han redan lyckats med bedriften ett antal gånger, oklart hur mongo-ninjan lyckas utan att bli upptäckt den här gången heller.

Vederbörande mongo med militära/actiondrypande fantasier vill skjuta folk men har inte riktiga patroner i sin bössa som ingen 3-åring skulle få ha. Dock ska han minsann ut och hota folk ändå kl 04 i storstan.

Mongo vet hur man rymmer, öppnar dörrar, tar på sig skor och kläder, smiter ut tyst som en liten mus och helt obemärkt och hur man hanterar vapen. Men kan inte förstå en polis eller 3 som säger lägg ned vapnet din nästan-skurk, vi är inte säkra på att du har rent mjöl i påsen. Mongo har roligt åt hur folk skriker åt honom.

Poliser som har till uppgift att plugga på en enda sak i polishögskolan ("är det en downie du ser?") vet inte om han kanske fejkar sin Downs å bara hånler för att skjuta snutbrudar en sommarnatt i en storstad. De har ju trots allt fått ingående utbildning på downies med vapen som vill skjuta folk...

Pang säger det och leken var slut med enbart förlorare, att ni sitter och tror ni har insiderinfo av vad som skedde är ju slöseri med tid.

Lägg skulden där den ska vara, inte fan är det hos poliserna och finns enormt stora sajter med lösningar på rymlingar av Kaliber Mongoloid, ett är att man har ett larm som går igång när någon försöker rymma.

Det spelar ingen roll om det var en downie, en clown, en neger eller ens om det var en förrymd babian från Kolmården som höll i vapnet. Det skall läggas ned eller så händer det saker.
Det största mongot här är faktiskt dig själv. Läs ovan så kanske du förstår.

Nej, Eric hade inget vapen. Det han hade med sig var en leksak, Jag förstår att du har svårt att få in det.
Jag förstår även att du har svårt att förstå att det faktiskt kan ha gått till på annat sätt än vad du och övriga kommunister här tror.

Att kalla någon med DS för monga visar själv att man inte har alla hästar i hagen.
Citera
2018-08-06, 16:23
Medlem
Citat:
Klippet är på 15 sekunder men menar du att det va just dessa poliser som sköt honom? Finns det någon källa som påstår detta?
Det va 3 radiobilar som anlände till platsen, vart är resterande poliser?

Nej, jag hävdar inte att det var just dessa poliser som sköt Eric. Det är väl fastslaget någonstans att det var i alla fall tre stycken som var inne.

I lilla videosnutten ser vi tre poliser. Det säger inte att det var just dessa som sköt. De kan vara dessa men de som sköt kan fortfarande vara inne på gården och dessa väntar på att de ska komma ut. Eller så är det helt andra poliser.

De här är de enda bilderna vi har fått se på poliser på plats vid tidpunkten. I alla fall vad jag har sett. Journalisterna har inte ställt frågor till vittnen vad det var för sorts poliser, unga, gamla, kvinnor, män etc, så vi har inte mer än de där sekunderna att fundera över.

Journalisterna har en agenda som de är överens om. De ska skydda polismyndigheten. Så mycket för konkurrerande nyhetsförmedling. Polisen har inte hållit presskonferens, man har släppt väldigt dimmiga förklaringar, det har läckts uppgifter till pressen från poliskällor, rikspolischefen har inte uttalat sig. Och att GW håller tyst är talande.

Nu är den här händelsen död tillsammans med Eric. Medierna har lyft frågan till akademisk nivå där professorer uttalar sig och galopperar runt på sina respektive käpphästar. Polisprofessorn Johannes Knutsson rider på tesen att bara vi ändrar lite på papper som blir det lika lugnt som i Finland. Samtidigt säger någon polisutbildare att på pappret ser allt bra ut, det är attityderna det är fel på. Någon vidare uppföljning kommer vi inte att få. Åklagaren och polisen får all tid och möjligheter i världen och gräva ned den här historien.
Citera
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om soldater tänkte på det viset så skulle det ju inte finnas några krig.

Jo för de skjuter om de har order om det. Det är inte enskilda soldater som startar krig utan deras regeringar. Just därför, de skjuter inte ihjäl folk på gatan om de inte får order om det. Jag tvekar starkt på att dessa polisers gruppchef gav dem order om verkanseld, snarare sköt de alla på eget initiativ och jagade upp varandra. Skillnaden på militär disciplin och befälsordning och civila konstaplar. tror du man skulle skicka en grupp svenska poliser att patrullera gatorna i en utländsk krigszon?

Om svenska soldater sköt ihjäl alla de mötte med vapen i Afghanistan, centralafrikanska republiken etc. så lovar jag att vi hade läst om det i tidningarna.
Citera
Medlem
Citat:
Jag vet inte...men att släppa ett vapen tar inte lång tid. Som vittnet själv sa skrek polisen "flera,flera gånger" att han skulle släppa vapnet. Därefter sköt de ett skott, väntade några sekunder och sköt sen igen.
Sen finns det inte belägg att tro att de sköt honom bara för att han höll i vapnet, om så är fallet har polisen gjort fel.

Men sätt dig in i polisens situation, hur hade du löst det? Du ser en kille med ett pistolliknande föremål. Vad gör du?
Hur många sekunder fick han på sig?
Hur vet du att grisarna hade "bestämt" sig att detta var "våldsmannen"?
Försök att inte se ur grisarnas situation! Dem anser ju att dom har gjort rätt. Eller?
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Kan du vara snäll och sluta grina när du blir lite motsagd?? Jag har aldrig gjort anspråk på att jag vet vad som har hänt. Alla här har ju sina teorier, vissa känns mer trovärdiga och andra känns lite mer otroliga...

Sen är jag ingen kommunist. Röstade på moderaterna 2010 och 2014. Min mamma arbetade i äldreomsorgen så nån horunge är jag inte heller.

Så även där hade du fel...
Din horunge!
Vem grinar? Jo du och dina kommunist vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in