2018-08-06, 15:47
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Kan ni svara på frågan?
Dessa snutar var bara nervös och orutinerade och sköt på allt som fanns. Och med det avrättade en kille.

Vilken fråga? Det var inte möjligt att i stunden avgöra vapnets äkthet. Då chansar man inte på att det kanske är en leksak utan skjuter. Det skulle även den mest rutinerade polisen göra. Alla poliser i hela världen skulle troligtvis agera på samma sätt och det är helt enligt rutiner/regler/utbildning etc.
Citera
2018-08-06, 15:52
Medlem
Citat:
I Södertälje så pågick ett rån, eller kanske precis blivit avslutat. Här vet vi inget mer än dom inblandande.
Jag tycker att det finns en massa konstigheter.
Man får ett larm om att en våldsman har hotat sitt ex att skjuta henne. Brukar då vanligtsvis insatstyrkan då komma?
När dessa snutgrisar hade hört om denna våldsmannen så var dom peppade att dom bara sköt utan att ens se efter vem det var eller vad det var. Det är vad jag tror.
Sedan ska grisarna mörka.

Fakta är att det var ett leksaksvapen. Har du svårt med den faktan?

Om ja. Nu var det inte så. Och det är fakta.

Nej, Jag har inga problem med att det var en leksakspistol. Jag har problem med att du inte ens är förmögen att förstå att ingen såg att det var en leksakspistol under rådande situation. Är det verkligen så svårt för dig att inse? Men du kanske kan klargöra?
Citera
2018-08-06, 15:53
Medlem
Citat:
I Södertälje så pågick ett rån, eller kanske precis blivit avslutat. Här vet vi inget mer än dom inblandande.
Jag tycker att det finns en massa konstigheter.
Man får ett larm om att en våldsman har hotat sitt ex att skjuta henne. Brukar då vanligtsvis insatstyrkan då komma?
När dessa snutgrisar hade hört om denna våldsmannen så var dom peppade att dom bara sköt utan att ens se efter vem det var eller vad det var. Det är vad jag tror.
Sedan ska grisarna mörka.

Enligt vittnesuppgifter från en vän till familjen som befann sig på sin balkong precis ovanför där Eric sköts, så skrek polisen åt honom att släppa vapnet.

Även om de såg att han hade downs så hade han fortfarande något som såg ut som ett vapen. Det är vapnet som är det viktiga här, inte att han hade downs. En person med downs kan fortfarande döda någon med en pistol, även om personen tror allt är på lek.

Du tror massa saker som går att motbevisa ganska enkelt...
Citera
2018-08-06, 15:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Dessvärre sant. Jag skulle ändå säga i detta specifika fall: låt killen börja skjuta. Då går man in.

Du tycker alltså på fullt allvar att först skall Polisen låta sig bli skjuten och överlever hen det så skall denne försöka agera?? Denna tråd är så full av kompletta halvidioter och besserwisser så att man häpnar, och tyvärr är du en av dom.
Citera
2018-08-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Vilken fråga? Det var inte möjligt att i stunden avgöra vapnets äkthet. Då chansar man inte på att det kanske är en leksak utan skjuter. Det skulle även den mest rutinerade polisen göra. Alla poliser i hela världen skulle troligtvis agera på samma sätt och det är helt enligt rutiner/regler/utbildning etc.

Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Nej, Jag har inga problem med att det var en leksakspistol. Jag har problem med att du inte ens är förmögen att förstå att ingen såg att det var en leksakspistol under rådande situation. Är det verkligen så svårt för dig att inse? Men du kanske kan klargöra?

Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Enligt vittnesuppgifter från en vän till familjen som befann sig på sin balkong precis ovanför där Eric sköts, så skrek polisen åt honom att släppa vapnet.

Även om de såg att han hade downs så hade han fortfarande något som såg ut som ett vapen. Det är vapnet som är det viktiga här, inte att han hade downs. En person med downs kan fortfarande döda någon med en pistol, även om personen tror allt är på lek.

Du tror massa saker som går att motbevisa ganska enkelt...
Jag är dock så förmögen att jag inser att ni inte vet ett skit mer än mig. Ni är oförmögna att förstå att ni inte vet ett enda jävla skit då ni inte var på plats.

Vad vittnet sa var väl att ett skott hördes och efter det skrek dom att släppa vapnet?

Jag är väldigt säker på att situtionen med "våldsmannen" hade triggad dessa så jävla mycket så dem inte var förmögna att faktiskt se den riktiga och nyktra situationen.
Citera
2018-08-06, 16:01
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Hehe soldater väntar inte på att bli skjutna innan dom skjuter själva. Och dom håller definitivt inte på och skjuter folk i benen om någon riktar ett vapen mot dom på kort avstånd. Då är instruktionen att skjuta mot den del där sannolikheten att stoppa hotet är störst dvs bålen.
Nej då hade skjutit hundratals i Afghanistan och andra ställen. jag är säker på att svensk polis skjuter fler i Sverige än vad svenska soldater gör i krigszoner.
Citera
2018-08-06, 16:01
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Någon hade tidigare i tråden en poäng enligt mig. De är rädda för kriminella med vapen i t ex Malmö, men i Vasastan skjuter de ner någon rätt av. 3 modiga dessutom
Det räcker med att kasta sten på dem så springer de och gömmer sig.
Hände nu till helgen på Bäckby i Västerås.
En patrull skulle göra en visitering pga misstänkt narkotikahandel. Då började gänget kasta sten på poliserna som då sprang och gömde sig bakom bilen...
Har skrivit om det på annan plats i tråden.

Jag tror att snutarna i Eric-fallet var taggade när de kom dit. De hade åkt på ett larm om en kriminell exman som sades hota sin f d fru, så nu skulle de ”plocka den jäveln en gång för alla”.
Det är vad jag tror.

EDIT: Givetvis kan en sten döda, men åker man till Bäckby och ska göra en visitering av ett gäng för misstänkt narkotikahandel, så bör man vara bättre förberedd. Dessutom bör man också ha krattat manegen så pass väl så att busarna vet att man inte kastar sten på Farbror Blå...
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2018-08-06 kl. 16:25.
Citera
2018-08-06, 16:03
Medlem
Citat:
Jag är dock så förmögen att jag inser att ni inte vet ett skit mer än mig. Ni är oförmögna att förstå att ni inte vet ett enda jävla skit då ni inte var på plats.

Vad vittnet sa var väl att ett skott hördes och efter det skrek dom att släppa vapnet?

Jag är väldigt säker på att situtionen med "våldsmannen" hade triggad dessa så jävla mycket så dem inte var förmögna att faktiskt se den riktiga och nyktra situationen.

Ja du, jag försöker inte sitta och hitta på fakta som du i alla fall...du skriver så jävla dumt så man baxnar.
Citera
2018-08-06, 16:04
Medlem
Citat:

Här kan du läsa vad vittnet sagt till SVD:
https://www.svd.se/vittne-tog-bild-p...s-leksaksgevar

"– Jag är vaken på natten för jag sitter och läser när jag hör att polisen skriker flera, flera gånger: "släpp vapnet, släpp vapnet" och sedan hörs ett skott. Sedan är det tyst ett par sekunder och sedan låter det "ratatatatata" av en massa skott, berättar Anniqa Lindberg."
Citera
2018-08-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag tror att snutarna i Eric-fallet var taggade när de kom dit. De hade åkt på ett larm om en kriminell exman som sades hota sin f d fru, så nu skulle de ”plocka den jäveln en gång för alla”.
Det är vad jag tror.
Då är vi minst 2 som har den teorin.
Citera
2018-08-06, 16:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Den amerikanska erfarenheten visar på något annat. Till att börja med så är det en väldigt liten del av befolkningen som söker tillstånd för concealed carry. 3-5% beroende på delstat. Dels handlar det om ytterst skötsamma medborgare. Jag såg en siffra från Texas där det visade sig att beväpnade medborgare lagfördes 13 ggr mer sällan än genomsnittet. Här i Sverige är medborgare med licens för enhandsvapen landets mest laglydiga grupp. Vi lagförs i hälften så hög utsträckning som landets näst mest laglydiga grupp. Som är poliser. Det gäller att hålla belastningsregistret rent.

Vad har det för bäring på det som hände Eric? En hel del. En medborgare med dolt vapen har inte plikt att ingripa om han ser Eric gå omkring med ett vapen i handen, utan kan (om han så önskar) försöka kommunicera med honom. För polisen gäller helt andra regler. Om de får rapport om att någon går omkring med vapen i hand så är det deras plikt att ingripa, innan någon kommer till skada. Med en okänd mängd goda medborgare som går med dold beväpning kommer även den allmänna våldsnivån att sjunka, såväl misshandel som personrån. Det skulle göra det möjligt att omdisponera polisens resurser, exempelvis med fler närpoliser. Tänk om någon i den ingripande patrullen hade känt igen honom och ropat: "Är det du Eric? Vill du ha en glass?"

Bortsett från laglydigheten hos rikets vapeninnehavare (under dagens förhållanden) så vill jag tvivla på det mesta av det du skriver, till innehåll resp relevans. Såna som ET (och många andra) skulle vara mer illa ute (med eldstrider, en- eller tvåsidiga, där vi nu aldrig ngt veta, då pistolen visade sig vara en leksak), och en ev. förekomst av närpoliser hade inte räddat honom här, när larmet tas emot centralt, semestrarna är som flest, värmen rekordartad och den poliskompetens som inte har semester kan antas uppbunden med förberedelser för pridefestivalens säkerhetsarrangemang. Den som behöver en kvalificerad vän bland myndigheter och läkare eller vad som i sista veckan i juli och första i augusti i Sverige kommer att söka, men kommer inte att finna...

Inget talar heller för att Stockholm i någon mer omfattande eller betydande bemärkelse skulle gå mot införande av husläkarsystem för poliser, oavsett hur många vapen medborgarna går runt med.

Man bör väl även göra den allmänna reflektionen att vad som kan passa bättre i villabebyggelser olikn där villaägarna känner varandra mm kan ge ngt andra förhållanden än en storstad där folk är mer socialt isolerade men fysiskt sammanpackade.

Nä. Jag har inget emot att en och annan svensk har licens för vapen på ett och annat sätt, men tanken att folk skulle bära runt vapen i stan (storstäder) och att det skulle befrämja atmosfären och råda bot på brottslighet känns inte realistisk. Det skulle trappa upp vapenanvändningen och -smugglingen för rån, även skjutandet vid rån, skapa skjutningar på stan mellan ett rättrådigt täbybefäl med småbarn (hemma) och en libanesgrabb med tunga maffiakopplingar? Hur går det sen? Och få nervositeten hos alla överallt som hanterar pengar och vapen att skjuta i höjden som en raket. Vad ska man ändå med ett försvarande vapen till på Drottninggatan eller Hornsgatan? — Det går inte att avlossa det pga alla människor runt om.

I Stockholm måste en poliskår hantera brottsligheten, ty oftare än ej är ett brott kopplat till många andra, via familjer, socialgrupper, ligor, etniciteter, kamratskap, vendettor, nationella historiska strukturer, typ av brottslighet (narkotika, smuggling) och andra förenande band. En anonymiserad utbildad poliskår ägnar sig åt detta, privatpersoner bör helst ej hamna emellan med sin antika luger eller vadförslag.

Dessutom kommer det bli en faslig massa nödvärnsrättsärenden, där polisen inte har stått för skjutandet. Johanna Möller kan framstå som ett unikum men en hel del efterföljare i livsförsäkrinhsbedrägeribranscjen skulle hon få.

Nä, det spär bara på eländet. Folk är inte kloka. Det är de där två veckorna semester vid just den här tiden som får de flesta att klara sig. Om vapen saknas.
Citera
2018-08-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Här kan du läsa vad vittnet sagt till SVD:
https://www.svd.se/vittne-tog-bild-p...s-leksaksgevar

"– Jag är vaken på natten för jag sitter och läser när jag hör att polisen skriker flera, flera gånger: "släpp vapnet, släpp vapnet" och sedan hörs ett skott. Sedan är det tyst ett par sekunder och sedan låter det "ratatatatata" av en massa skott, berättar Anniqa Lindberg."
Så Eric kanske inte ens han släppa sin leksakspistol innan det låter "ratatatata"
Men du som var på plats vet säkert bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in