2018-08-05, 22:57
Medlem
Kan någon lägga ut namn på poliserna
Citera
2018-08-05, 22:58
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hur skulle ni själva agera om ni mötte någon våldsverkare om anföll er som bar på en diagnos? Skulle ni börja försöka diskutera med denne exempelvis istället för att skyla er? Skulle ni sluta att försvara er för att han var en psykisk galning?

När det bodde mycket trasigt folk härute så fick man faktiskt göra liknande saker. På den tiden ryckte inte polisen ut till mitt område av princip. Man fick lära sig när det var läge att springa. Och då hade vi inga vapen att försvara oss med heller.

Sedan handlar ju det inte bara om att brottslingar kan ha en diagnos, polisen är ju sopig på att hantera även ofarliga människor med diagnos. Typ de stoppar random nattvandrare. Frågar personen var hen är på väg. Personen får tilt i huvudet på grund av autism och selektiv mutism och kan inte svara ordentligt. Polisen anser detta misstänkt, trycker ner personen på backen och sätter handfängsel. Eller epileptiker hittas medvetslös och slängs i fyllecell. Blev efteråt väldigt noga med att aldrig gå ut utan sitt ep-märke synligt. Borde finnas ett autistmärke. Fan.
Citera
2018-08-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fornhojd
Kan någon lägga ut namn på poliserna

Varför är det intressant för dig?
Citera
2018-08-05, 22:59
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det går inte att se skillnad på ett äkta vapen, en replika eller en leksak på lite håll. Jag är licensierad vapenkontrollant och jag hade inte klarat av att säkert säga om Erics leksakspistol var falsk eller äkta på lite håll. Om du vill fantisera om att du klarar det - be my guest. Men det förblir din egen fantasi, vi som har vapenvana är lite mer realistiska. Att poliser skulle kunna se skillnad är en helt absurd tanke. De kommer endast i kontakt med det egna tjänstevapnet. Har du överhuvud taget en aning om hur många olika modeller och varianter av skjutvapen som existerar? Givetvis riktade Eric sin leksakspistol mot poliserna, det var därför han blev skjuten. Den som fantiserar om något annat scenario bör nog dra ner kraftigt på intaget av droger. Alternativt söka psykiatrisk hjälp för att få hjälp med att hantera sina paranoida konspirationsteorier. Den som riktar ett vapenliknande föremål mot beväpnad polis kommer att bli skjuten. Det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar att det bevisligen var en leksak. Det spelar ingen roll vad det bevisligen var. I det ögonblicket leksaken riktades mot poliserna var det ett potentiellt dödligt hot. Kan du förstå, eller vill du inte förstå?
Och var står det att han gjorde det? Om du bara utgår från detta genom antagande så faller hela resten av det du skrev som ett korthus. Hur psyksjuka alla är som inte delar din åsikt mm.

Sen, vem frågade dig om ditt jobb/hur duktig du anser dig vara med vapen. Jag bryr mig inte ett ruttet lingon om du sitter hemma klädd som rambo med alla världens vapen på dina hyllor, det gör inte ditt argument bättre.
Citera
2018-08-05, 22:59
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Det här är nog bland den vidrigaste tråden jag läst på FB. Det är rimligtvis vare sig föräldrar eller enskilda poliser som bär skuld till utgången av denna tragiska och fruktansvärda händelse för ALLA inblandade. Föräldrarna kommer att få leva med detta i resten av sina liv, så även de Poliser som sköt. Jag tror att det är "straff" nog.

"Vi vet inte vad som har hänt" bla bla bla bla....

Vi vet exakt vad som har hänt. Bara de senaste fem-tio åren har polisen skjutit ihjäl fler än de gjort under de föregående tre decennierna. Detta har inget med skev nödvärnsrätt, oklart rättsläge, ny ammunition eller oklara riktlinjer för när Polisen får skjuta eller inte att göra.

Detta är inget annat än frukten av de senaste årens falska uppmålade av systemkollaps, no go zoner och annan hittepå från den brunblåa sörja som har förpestat vårt land, debattklimat och svenskarnas förmåga till att kunna få en nyanserad bild av verkligheten. Självklart ivrigt påhejat av den nya tidens media som inte längre är intresserad av att skildra verkligheten, för verkligheten, att de grova våldsbrotten minskar genererar inga klick. Och när de traditonella busarna inte längre begår bankrån och sådant som förr kunde sälja lösnummer måste media hitta på något annat att ljuga om. Det är hos dessa som skulden till Erics död ligger.

Och nu ska det hetsas fram ytterligare 10 000 poliser på ett par få år. Vi kommer inte att få ett tryggare samhälle, vi kommer att få ett jävla facistsamhälle med undermåligt utbildad poliskår och vi kommer att få vänja oss vid de senaste tidens tragiska händelser där Poliser som inte är lämpliga i yrket springer omkring med fingret på avtryckaren. Nästa gång siktar dom mot dig och ditt paraply, för i det nya hårda samhället är ALLA, till och med en gravt handikappad pojke med downs ett potentiellt hot, eller borde vara för så står ju i tidningen att det har blivt så jväla tufft "där ute". Men varsågoda alla ni som skrämt slag i Sverige, det är bara att tugga i er det ni har hetsat fram, en polisutbildning/poliskår med samma antagningskrav som den skola Eric gick till. Bra jobbat idioter.
Sossarna har väl en egen tråd? Din kommentar slog nog ändå rekordet i dravel. Ingen bra start heller att börja med att kalla medlemmarna idioter. Eller var det en presentation av dig själv? Men då skulle det väl stått Idiot. Eller är ni flera som skriver inlägget?
Citera
2018-08-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Lajk på den! Hade nyss samma ingivelse men orkade inte skriva. 90 procent av problemen sitter i huvet på folk som plötsligt fått plattformar för att gnälla på allt och alla. Vilket bidrar till ett på många sätt hysteriskt samhälle. Men hysterin är konstlad.
Jag tror att det är för att ni är så priviligierade som ni inte personligen känner av det här samhällets baksidor, och därför så tror ni allt är hittepå. Jag antar att ni blev förvånade över både Trump och brexit?
Citera
2018-08-05, 23:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Vet vi att det var ett varningsskott? Kan ju lika gärna varit en som skjutit men missat och då skjuter även dom två andra då hotet kvarstår.

Eller så sköt någon ett varningsskott om killen bara gick med vapnet, och i det läget riktar han det mot poliserna...pang pang..

Nej, det vet vi inte. Endast att först hördes ett singelskott - därefter följt av flertal skott i rask följd. Därav kan inte slutsats dras att första skottet var ett varningsskott, men inte heller uteslutas.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det går inte att se skillnad på ett äkta vapen, en replika eller en leksak på lite håll. Jag är licensierad vapenkontrollant och jag hade inte klarat av att säkert säga om Erics leksakspistol var falsk eller äkta på lite håll. Om du vill fantisera om att du klarar det - be my guest. Men det förblir din egen fantasi, vi som har vapenvana är lite mer realistiska. Att poliser skulle kunna se skillnad är en helt absurd tanke. De kommer endast i kontakt med det egna tjänstevapnet. Har du överhuvud taget en aning om hur många olika modeller och varianter av skjutvapen som existerar? Givetvis riktade Eric sin leksakspistol mot poliserna, det var därför han blev skjuten. Den som fantiserar om något annat scenario bör nog dra ner kraftigt på intaget av droger. Alternativt söka psykiatrisk hjälp för att få hjälp med att hantera sina paranoida konspirationsteorier. Den som riktar ett vapenliknande föremål mot beväpnad polis kommer att bli skjuten. Det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar att det bevisligen var en leksak. Det spelar ingen roll vad det bevisligen var. I det ögonblicket leksaken riktades mot poliserna var det ett potentiellt dödligt hot. Kan du förstå, eller vill du inte förstå?

Du skyddar dig bakom ett antingen—eller som rimligen måste ha varit polisens vardag att grubbla på sen polisen fick tjyvjagande uppgifter. Det måste handla om att kunna utföra sin uppgifter men undvika en sådan typ av konfrontation, om det är möjligt. Det är inte skjutbanan på Liseberg hela dagarna. Poliser rör sig med vapnet vid sidan i extremt komplexa miljöer med varierande hotbild hela dagarna. Och griper allt från småtjuvar till terrorister.

Det måste finnas sätt att närma sig en misstänkt som man har skäl att tro är beväpnad utan att hamna i en eldstrid med någon man öht inte vet alls vem det är. På en innergård.

Annars hade många fler dött tidigare.

Det måste gå att diskutera.
Citera
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Ja. finns som mest rapporter om att 7-8 skott avlossades. 8/3=2,6666

Läste jag fel då när det skrevs om minst sju tomhylsor?
Citera
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Det här är nog bland den vidrigaste tråden jag läst på FB. Det är rimligtvis vare sig föräldrar eller enskilda poliser som bär skuld till utgången av denna tragiska och fruktansvärda händelse för ALLA inblandade. Föräldrarna kommer att få leva med detta i resten av sina liv, så även de Poliser som sköt. Jag tror att det är "straff" nog.

"Vi vet inte vad som har hänt" bla bla bla bla....

Vi vet exakt vad som har hänt. Bara de senaste fem-tio åren har polisen skjutit ihjäl fler än de gjort under de föregående tre decennierna. Detta har inget med skev nödvärnsrätt, oklart rättsläge, ny ammunition eller oklara riktlinjer för när Polisen får skjuta eller inte att göra.

Detta är inget annat än frukten av de senaste årens falska uppmålade av systemkollaps, no go zoner och annan hittepå från den brunblåa sörja som har förpestat vårt land, debattklimat och svenskarnas förmåga till att kunna få en nyanserad bild av verkligheten. Självklart ivrigt påhejat av den nya tidens media som inte längre är intresserad av att skildra verkligheten, för verkligheten, att de grova våldsbrotten minskar genererar inga klick. Och när de traditonella busarna inte längre begår bankrån och sådant som förr kunde sälja lösnummer måste media hitta på något annat att ljuga om. Det är hos dessa som skulden till Erics död ligger.

Och nu ska det hetsas fram ytterligare 10 000 poliser på ett par få år. Vi kommer inte att få ett tryggare samhälle, vi kommer att få ett jävla facistsamhälle med undermåligt utbildad poliskår och vi kommer att få vänja oss vid de senaste tidens tragiska händelser där Poliser som inte är lämpliga i yrket springer omkring med fingret på avtryckaren. Nästa gång siktar dom mot dig och ditt paraply, för i det nya hårda samhället är ALLA, till och med en gravt handikappad pojke med downs ett potentiellt hot, eller borde vara för så står ju i tidningen att det har blivt så jväla tufft "där ute". Men varsågoda alla ni som skrämt slag i Sverige, det är bara att tugga i er det ni har hetsat fram, en polisutbildning/poliskår med samma antagningskrav som den skola Eric gick till. Bra jobbat idioter.

Självklart kan inte polis eller föräldrar skuldläggas för detta fruktansvärt olyckliga sammanträffande. Men att det skulle bero på rädsla för no-go zoner, system kollaps etc köper jag inte. Detta skedde inte i något "utanförskapsområde" utan i ett av Sveriges dyraste bostadsområden. Så att det var överdriven rädsla baserad på "brunblå" propaganda om livsfarliga ungdomsgäng i förorterna som gjorde poliserna "trigger happy" tror jag knappast.

Det verkar vara ett väldigt olyckligt sammanträffande att Eric dök upp med leksaksvapen på en address där en mycket farlig person befarades befinna sig.
Citera
2018-08-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Och var står det att han gjorde det? Om du bara utgår från detta genom antagande så faller hela resten av det du skrev som ett korthus. Hur psyksjuka alla är som inte delar din åsikt mm.

Sen, vem frågade dig om ditt jobb/hur duktig du anser dig vara med vapen. Jag bryr mig inte ett ruttet lingon om du sitter hemma klädd som rambo med alla världens vapen på dina hyllor, det gör inte ditt argument bättre.
Var det står att han gjorde det? I mitt inlägg. Jag skrev att han måste ha riktat sin leksak mot poliserna, det var därför som de sköt. Du svarade åtminstone på min fråga. Du vill inte förstå. Ha ett bra liv.
Citera
2018-08-05, 23:02
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Totalt 7 skott på 3 personer.

Precis. Någon har inte fattat det här än
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto