2018-08-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Har det framkommit vilka poliserna som sköt är? En spekulation i tråden är att det var tre kvinnliga poliser, något som har verifierats?

Nej, inget som verifierats, och vi kommer nog aldrig få veta namn och kön.
Som vanligt här på FB har några spekulerat i att det var blattesnutar (d v s den vanliga visan om att allt är invandrarnas fel....)
Citera
2018-08-05, 22:28
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har det gått till så, så är det inte heller läge för varningsskott. Då är det Verkanseld direkt som gäller. Mot torso – och utan någon som helst betänketid.

Glöm inte att Eric var känd som the sharpshooter mongo.
Citera
2018-08-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vilken filmsnutt?

Finns på kvällsblaskornas och och SVTs hemsidor.
Citera
2018-08-05, 22:29
Medlem
Det här är nog bland den vidrigaste tråden jag läst på FB. Det är rimligtvis vare sig föräldrar eller enskilda poliser som bär skuld till utgången av denna tragiska och fruktansvärda händelse för ALLA inblandade. Föräldrarna kommer att få leva med detta i resten av sina liv, så även de Poliser som sköt. Jag tror att det är "straff" nog.

"Vi vet inte vad som har hänt" bla bla bla bla....

Vi vet exakt vad som har hänt. Bara de senaste fem-tio åren har polisen skjutit ihjäl fler än de gjort under de föregående tre decennierna. Detta har inget med skev nödvärnsrätt, oklart rättsläge, ny ammunition eller oklara riktlinjer för när Polisen får skjuta eller inte att göra.

Detta är inget annat än frukten av de senaste årens falska uppmålade av systemkollaps, no go zoner och annan hittepå från den brunblåa sörja som har förpestat vårt land, debattklimat och svenskarnas förmåga till att kunna få en nyanserad bild av verkligheten. Självklart ivrigt påhejat av den nya tidens media som inte längre är intresserad av att skildra verkligheten, för verkligheten, att de grova våldsbrotten minskar genererar inga klick. Och när de traditonella busarna inte längre begår bankrån och sådant som förr kunde sälja lösnummer måste media hitta på något annat att ljuga om. Det är hos dessa som skulden till Erics död ligger.

Och nu ska det hetsas fram ytterligare 10 000 poliser på ett par få år. Vi kommer inte att få ett tryggare samhälle, vi kommer att få ett jävla facistsamhälle med undermåligt utbildad poliskår och vi kommer att få vänja oss vid de senaste tidens tragiska händelser där Poliser som inte är lämpliga i yrket springer omkring med fingret på avtryckaren. Nästa gång siktar dom mot dig och ditt paraply, för i det nya hårda samhället är ALLA, till och med en gravt handikappad pojke med downs ett potentiellt hot, eller borde vara för så står ju i tidningen att det har blivt så jväla tufft "där ute". Men varsågoda alla ni som skrämt slag i Sverige, det är bara att tugga i er det ni har hetsat fram, en polisutbildning/poliskår med samma antagningskrav som den skola Eric gick till. Bra jobbat idioter.
Citera
2018-08-05, 22:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nej, läste om detta i tråden, kanske i fredags eller lördags, d v s att den kriminelle blev häktad i måndags. Fanns tydligen en annan tråd om detta här på FB.

Kan ju som lonnroth skriver vara så att det var den kriminelles ex som ringt in då hon sett Eric ute på gatan. Hon (exet) kanske trodde att det skulle vara en bulvan som var ute efter henne.

Skulle ju i så fall vara ytterligare ett extremt sammanträffande. Hur många är det som är vakna och tittar ut genom fönstret vid 03.30 en torsdagsnatt? Visst det var varmt, en del hade svårt att sova i varma lägenheter o s v.

Det är lyhört när alla fönster står öppna. Folk väcker varandra när de går upp och tassar omkring.
Citera
2018-08-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Det här är nog bland den vidrigaste tråden jag läst på FB. Det är rimligtvis vare sig föräldrar eller enskilda poliser som bär skuld till utgången av denna tragiska och fruktansvärda händelse för ALLA inblandade. Föräldrarna kommer att få leva med detta i resten av sina liv, så även de Poliser som sköt. Jag tror att det är "straff" nog.

Vi vet exakt vad som har hänt. Bara de senaste fem-tio åren har polisen skjutit ihjäl fler än de gjort under de föregående tre decennierna. Detta har inget med skev nödvärnsrätt, oklart rättsläge, ny ammunition eller oklara riktlinjer för när Polisen får skjuta eller inte att göra.

Detta är inget annat än frukten av de senaste årens falska uppmålade av systemkollaps, no go zoner och annan hittepå från den brunblåa sörja som har förpestat vårt land, debattklimat och svenskarnas förmåga till att kunna få en nyanserad bild av verkligheten. Självklart ivrigt påhejat av den nya tidens media som inte längre är intresserad av att skildra verkligheten, för verkligheten, att de grova våldsbrotten minskar genererar inga klick. Och när de traditonella busarna inte längre begår bankrån och sådant som förr kunde sälja lösnummer måste media hitta på något annat att ljuga om. Det är hos dessa som skulden till Erics död ligger.

Och nu ska det hetsas fram ytterligare 10 000 poliser på ett par få år. Vi kommer inte att få ett tryggare samhälle, vi kommer att få ett jävla facistsamhälle med undermåligt utbildad poliskår och vi kommer att få vänja oss vid de senaste tidens tragiska händelser där Poliser som inte är lämpliga i yrket springer omkring med fingret på avtryckaren. Nästa gång siktar dom mot dig och ditt paraply, för i det nya hårda samhället är ALLA, till och med en gravt handikappad pojke med downs ett potentiellt hot, eller borde vara för så står ju i tidningen att det har blivt så jväla tufft "där ute". Men varsågoda alla ni som skrämt slag i Sverige, det är bara att tugga i er det ni har hetsat fram, en polisutbildning/poliskår med samma antagningskrav som den skola Eric gick till. Bra jobbat idioter.

Vettigt och nyanserat. Tycker dock att det är viktigt att gå till botten med hur det kunde ske. Insatsen och koppla tillbaks till rutiner och strukturer inom polisen.
Citera
2018-08-05, 22:36
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag vill bara poängtera att även jag tycker att naturligtvis ska polisens aktion kring det här som har hänt granskas minutiöst. Det jag vänder mig mot däremot är att folk insinuerar att polisen skjutit ner en handikappad med flit, eller om man förutsätter innan det utretts att det är frågan om inkompetens hos polisen.
Sen tycker jag media spär på med kryptiska utlägg som att polisen borde utbildas i hur de ska bemöta folk med diagnoser. Typ alla banditer och bovar de möter bär ju på olika diagnoser, och vad menas, skulle man komma någon mer vart med att bemöta dessa "mer varsamt"?

Hur skulle ni själva agera om ni mötte någon våldsverkare om anföll er som bar på en diagnos? Skulle ni börja försöka diskutera med denne exempelvis istället för att skyla er? Skulle ni sluta att försvara er för att han var en psykisk galning?

Däremot skulle jag gärna se en egen tråd för att diskutera detta med att antagningskraven till polishögskolan har sänkts, och/eller att ingen vill bli polis längre.
Detta "i sig" kanske kan skapa mer stressade poliser? Vad vet jag?
Du menar alltså att bovar/våldsverkare finns även bland de med Downs syndrom? Hursom är det anledningen till att jag tror poliserna mördat Erik och inte agerat med laglig rätt.
Citera
2018-08-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Finns på kvällsblaskornas och och SVTs hemsidor.

"Nej, men i filmsnutten efter 15-20 minuter efteråt såg de ut att vara unga killar."

Vilket klipp?? Va det SVT nyhetssändningen eller vad? länka gärna.
Citera
2018-08-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Du blandar ihop nödvärn med envarsingripande, helt olika saker. Hursom, det är alltså det du tror Erik med Downs syndrom gjorde ? gav sken av att vilja döda poliserna ?Vem bryr sig om du har pistoler hemma, nu handlar det bevisligen om en leksak och du menar nu att det är fakta att Erik siktade den på poliserna som han tänkte skjuta ett vapen ?
Det går inte att se skillnad på ett äkta vapen, en replika eller en leksak på lite håll. Jag är licensierad vapenkontrollant och jag hade inte klarat av att säkert säga om Erics leksakspistol var falsk eller äkta på lite håll. Om du vill fantisera om att du klarar det - be my guest. Men det förblir din egen fantasi, vi som har vapenvana är lite mer realistiska. Att poliser skulle kunna se skillnad är en helt absurd tanke. De kommer endast i kontakt med det egna tjänstevapnet. Har du överhuvud taget en aning om hur många olika modeller och varianter av skjutvapen som existerar? Givetvis riktade Eric sin leksakspistol mot poliserna, det var därför han blev skjuten. Den som fantiserar om något annat scenario bör nog dra ner kraftigt på intaget av droger. Alternativt söka psykiatrisk hjälp för att få hjälp med att hantera sina paranoida konspirationsteorier. Den som riktar ett vapenliknande föremål mot beväpnad polis kommer att bli skjuten. Det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar att det bevisligen var en leksak. Det spelar ingen roll vad det bevisligen var. I det ögonblicket leksaken riktades mot poliserna var det ett potentiellt dödligt hot. Kan du förstå, eller vill du inte förstå?
Citera
2018-08-05, 22:43
Medlem
Citat:

Det där var ingen bra analys. Men förmodligen utgår den från din vardag som nog inte är i ett sk utanförskapsområde.
Citera
2018-08-05, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Finns garanterat inte en polis i hela världen som i det läget INTE är lärd att skjuta skulle jag tro...

Ja men att 3 poliser brassar på wild west style mot en lite udda figur är inte samma sak som kanske en enskild rädd polis.
Citera
2018-08-05, 22:45
Medlem
Citat:

Kan inte du som ett live-test ta på dig en rolex, dyra jackan och traska genom Rinkeby/Tensta/Rosengård eller vilket annat skithål som helst och gärna skrika att du hatar färgade? Sätt gärna eld på den fetaste BMW'n i området. När du gjort detta kan du väl återkomma med en rapport hur det gick?

Det är inte fiction med bilbränder, stenkastning mot blåljus, skjutning av varandra för någon oförätt som drabbat kusinens flickvän (d.v.s sin egna syster). Stenkastning borde bemötas med verkanseld...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in