2018-08-05, 19:59
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Hon kan vara i chock då agerar man inte normalt.
Går inte att skylla på det. Visst blev det säkert en chock, men chocken höll uppenbarligen inte i sig speciellt länge.

En person i chock ställer inte upp på flera intervjuer i Aftonbladet. Inte heller går man i en kortege. Punkt.

Läser man om krisreaktioner så är det uppenbart att kärringen inte bryr sig så mycket:

http://krisochtraumacentrum.se/kunskap-om-trauma/krisreaktioner/
Citera
2018-08-05, 20:02
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Går inte att skylla på det. Visst blev det säkert en chock, men chocken höll uppenbarligen inte i sig speciellt länge.

En person i chock ställer inte upp på flera intervjuer i Aftonbladet. Inte heller går man i en kortege. Punkt.

Läser man om krisreaktioner så är det uppenbart att kärringen inte bryr sig så mycket:

Ok hon är kanske ond då? En dålig mor det finns ju det med.
Citera
2018-08-05, 20:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Möter man en person med kniv vet man att denna måste närma sig för att skada. Detta ger tid för att hinna tänka efter. En person med kniv är inget direkt hot på avstånd. En person med pistol är ett direkt hot upp till 40-50m. Längre avstånd och personen kommer ha svårt att träffa.

Är du inte lucky Luke så träffar du inte ett rörligt mål på 25 m. Ssk inte oregelbunden rörelse. Och utan tid för att sikta. Förvisso tar man ogärna chansen, och andra kan skadas ”kollaterallt”, men man ska uppenbarligen akta sig för att ”ta ner” en misstänkt som inte bevisats ha avlossat ngt skott eller förbrutit sig — bara för att denne inte svarar på tal och har ngt som liknar ngt i handen.

Nu tror jag ju ET lyfte vapnet när de närmade sig, men det finns inte utrymme att göra det för enkelt för sig här.
Citera
2018-08-05, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Klart man kan. Polisen hanterar beväpnade dårar varje dag, utan problem. Psykotiska alkisar springer runt med svärd och skit, psyksjuka fäder hotar familjer med gevär, det förekommer luftgevär, grova hot, replikor etc. Och ingen dör.

Man lirkar och pratar, och skjuter som absolut sista alternativ. Svenska polisen är bra på sånt här, i vanliga fall.

Klart polisen har det. Jmfr konsekvenser för polisen och icke-poliser.

En polis som dödar i tjänsten har stor chans att gå helt fri, omgående.

Tror du jag får fri lejd om jag sticker ihjäl min granne, som köpt en låtsaskniv, för att jag upplevde att det var nödvärn?

Det är två olika planeter...

Nej det kan du inte, använd insidan så kanske du förstår varför.

Vad har andra situationer, med kanske helt andra förutsättningar med denna situation att göra?

Nödvärn har alla människor i Sverige rätt till, och ja i den situationen kan du mycket väl gå fri om din invändning om nödvärn inte kan motbevisas, om du kniven ifråga såg realistisk ut. Det finns fall då civila gått fria med hänvisning till nödvärn som just involverar knivar.

Det är bara gapiga, okunniga rättshaverister som tror på det där snacket att poliser skulle ha någon gräddfil i det avseendet.
Citera
2018-08-05, 20:05
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ok hon är kanske ond då? En dålig mor det finns ju det med.
Mycket möjligt. Det vi med säkerhet kan fastställa är att hon är både blåst och antagligen har någon form av diagnos.

Alla intervjuer och kortegen ger mig kalla kårar, om jag ska vara ärlig.
Citera
2018-08-05, 20:07
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Hur svårt är det att förstå att i nödvärn siktar man i bålen då den är lättast att träffa? Uteblir verkan med skott i bålen så siktar man mot huvudet. Frågor på det?

Och funkar inte det så skjuter man på en vägg, ett träd, ett fönster och en cykel.

Kommer vi någonsin få veta om de avlagt godkända skytteprov? Kommer vi få se bild på Erics "vapen"? Troligen inte. Blir det någon påföljd för de som sköt, blir de avstängda? Självklart inte.
Citera
2018-08-05, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Araben blev inte rädd (står i alla fall inte i AB i intervjun) , han fick intrycket av att E ville leka

"– Det var lite läskigt, för det var mitt i natten och jag såg en pistol i hans hand. Jag visste inte om den var på riktigt eller på låtsas, säger Moohialdin Ali Alsurmi via sin bror Sohaib Ali Alsurmi."

Från artikeln i AB.
Citera
2018-08-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är du inte lucky Luke så träffar du inte ett rörligt mål på 25 m. Ssk inte oregelbunden rörelse. Och utan tid för att sikta. Förvisso tar man ogärna chansen, och andra kan skadas ”kollaterallt”, men man ska uppenbarligen akta sig för att ”ta ner” en misstänkt som inte bevisats ha avlossat ngt skott eller förbrutit sig — bara för att denne inte svarar på tal och har ngt som liknar ngt i handen.

Nu tror jag ju ET lyfte vapnet när de närmade sig, men det finns inte utrymme att göra det för enkelt för sig här.

Förlåt men förstår inte riktigt vad du vill föra fram. Visst man ska hantera någon som avlossat skott och någon som inte avlossat skott på lite olika sätt. Nu vet vi inte hur situationen va men låt oss säga att man står helt öppet på en innergård, då har man inte möjlighet till skydd. Då är det eld och rörelse som gäller.
Citera
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Det är inte svårt att träffa ett rörligt mål på 25m med träning.

Naturligtvis riktade mongot vapnet mot polisen. Annars hade de inte skjutit.
Citera
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Och funkar inte det så skjuter man på en vägg, ett träd, ett fönster och en cykel.

Kommer vi någonsin få veta om de avlagt godkända skytteprov? Kommer vi få se bild på Erics "vapen"? Troligen inte. Blir det någon påföljd för de som sköt, blir de avstängda? Självklart inte.

Vad är din poäng? Hotet bekämpades, kan ju uppenbarligen inte ha varit så dåliga skyttar?
Citera
2018-08-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren

Förnekelse då? Det kanske inte riktigt har sjunkit in att hon förlorat sin sån?
Citera
2018-08-05, 20:11
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Om man tänker så då är det fritt fram att i preventivt syfte skjuta varenda en på stan som ser ut att ha något som kan tolkas som ett vapen i handen. Naturligtvis ska man agera utifrån som läget är just då och det har inte kommit fram att det var någon fara för allmänheten, utom att polisen sköt hejvilt och även genom ett fönster. Resonerar man som du så skulle vi inte ens kunna ha bilar i stan. Men vi kör ändå även om vi många gånger tänker nära ögat.
Mitt inlägg var ett svar på påståendet att det inte föreligger en risk för allmänheten med pistolbeväpnade män som inte hörsammar polisens uppmaningar i tätbebyggda bostadsområden. Hade detta hänt ute i skogen eller en tom parkeringsplats hade det funnits bättre grund att ifrågasätta om inte polisen borde avvaktat.

Vad gäller påståendet att det skulle innebära att det är ”fritt fram att i preventivt syfte skjuta varenda en på stan som ser ut att ha något som kan tolkas som ett vapen i handen” så är det naturligtvis rent nonsens. Vad som dock är fritt fram är för polisen att beordra varenda en på stan som ser ut att ha något som kan tolkas som ett vapen i handen att släppa detta ”vapen”. En uppmaning som 99,9% av alla skulle hörsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in