2018-08-04, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Fast du verkar inte förstå. Eller så fantiserar du om att Reinfeldt var statsminister 1994 och år 2001.
Du skulle skaka fram länk till aktiv handling från Reinfeldt. En motion.

Jag skulle ingenting. Du fantiserade om att jag skulle göra saker.

Citat:
Har vi återigen hamnat i passivitet. Dvs kritiken mot FR motsvarar att han inte motionerade om återinförande av vänstertrafik. Det brukar hamna där när jag efterfrågar substans. Folk misslyckas och inser att den enda kritik dom kan komma med handlar om att FR inte vidtog aktiva motåtgärder.
Då är vi kanske överens om att du misslyckats med att skaka fram stöd för dina påståenden.

Nej. Vi är inte överrens om ett jävla dugg. Det är ett faktum att Reinfeldt inte klarade av att regera, sökte stöd hos kommunisterna och släppte igenom en invandring som han lätt kunnat förhindra.

Med en enkel förordning och ett regleringsbrev till Migrationsverket.

Citat:
Lite OT här men att det går pengar till vänsteraktivister är nog helt ok för majoriteten väljare då de röstar till vänster. Folk til vänster brukar tom vilja att det skall gå skattepengar till bostäder. Fö grafen ger inget stöd för att väljarna reagerade negativt. https://twitter.com/beckmansasikter/status/1023835858242351104 Talet verkar ha uppfattas som proaktivt ang den flyktingkatastrof som skulle komma. Alliansen vill få med S på åtgärder men S ville inte. Och med gällande lagstiftning skulle det kosta.

Reinfeldt var statsminister och hade vilken dagen i veckan som helst kunnat få riksdagsmajoritet för en annan lagstiftning.

Citat:
Alliansen lyckades öka hushållens sparande. Mer riskkapital till näringslivet och tillväxt. Vi får det bättre. Sparviljan sväljer utan problem skuldökningen. Hushållens nettotillgångar minskar inte. Snarare tvärtom. Offentlig sektors nettoskuld är negativ och fortsätter minska. Finns inga ekonomiska hinder för dig och andra som observerar underskott på hyresbostäder att bygga och hyra ut. Eller vad skulle det vara? Jag pekade ovan på att mängden bilar i trafik ökat enormt mycket mer än befolkningen.Dvs marknaden har klarat att förse kunderna med bilar. Varför gäller inte det hyreslägenheter? Finns något som hindrar produktionen av hyreshus?

Fastighetsvärden baserade på lånade och subventionerade låtsaspengar... Alliansen minskade på ett katastrofalt sätt hushållens kreditvärdighet i förhållande till inkomsten.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-skulder/

Samma med kommunernas ekonomi som går mot undergången och ett oändligt lidande inom det närmaste decenniet.
Citera
2018-08-04, 21:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Jag ser med egna ögon hur migranter och utlänningar går före svenskar i den kommunala bostadskön.

Nyanlända som inte kan ett ord svenska har flyttat in i lägenheter med 20 års kötid om du är svensk.

Det är precis sådant som skapar invandrarhat.
Och det är politikerna som bär ansvaret.

20 års kötid? Då snackar vi Sthlms innerstad alltså. Har du några belägg för ditt påstående?
Citera
2018-08-04, 23:43
Medlem
Varför står man i bostadskö? Köp en bostadsrätt eller villa... Finns hur många som helst ute på Hemnet och Booli.
Citera
2018-08-05, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
20 års kötid? Då snackar vi Sthlms innerstad alltså. Har du några belägg för ditt påstående?

Det här ska väl räcka:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1994137-om-mottagande-av-asylsokande-mfl_sfs-1994-137
Citera
2018-08-05, 08:30
Medlem
Citat:
Givet att ingen flykting sedan 1980 har dött eller lämnat landet utgör flyktingar nu chockerande 1.6% av befolkningen.
(Källa migrationsverkets data över beviljade uppehållstillstånd).

Hur lång kö är det för att få köpa bil? Ja nu med alla dessa flyktingar så kan väl inte bilproduktionen hinna med. Eller hur?

Och hur har bilpriserna rakat i höjden pga alla dessa flyktingar?

Ett av dina vanliga statistikbedrägerier. Vi har bortåt 1,5 miljoner utrikes födda i landet och de flesta hade inte varit här med en genomsnittlig europeisk nivå på asyl- och anhöriginvandring. Tillkommer ett okänt antal hundra tusen i andra generation födda i riket som inte heller hade varit här.
Citera
2018-08-05, 10:05
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Varför står man i bostadskö? Köp en bostadsrätt eller villa... Finns hur många som helst ute på Hemnet och Booli.
Man kanske inte har råd att köpa där man vill bo?
Citera
2018-08-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Det här ska väl räcka:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1994137-om-mottagande-av-asylsokande-mfl_sfs-1994-137
I den lagen från 1994 står ingenting om 20 års kötid. Har du ens förstått vad du skall redogöra för?

Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Ett av dina vanliga statistikbedrägerier. Vi har bortåt 1,5 miljoner utrikes födda i landet och de flesta hade inte varit här med en genomsnittlig europeisk nivå på asyl- och anhöriginvandring. Tillkommer ett okänt antal hundra tusen i andra generation födda i riket som inte heller hade varit här.
Du får lära dig att läsa innantill.
Jag skrev flyktingar. MV har en klar och tydlig redovisning som inte kan missförstås. De utgör max 1.6% av befolkningen. (Helt ok att tycka att de borde vara 0%. Men yrar man om att de är fler har man ingen koll).
Och som jag visade med bilproduktionen så klarar marknaden att leverera enormt mycket mer är en ökning på 1.6%.

Det finns ingen grund för det svårt förvirrade påståendet att det är flyktingar som orsakat någon slags bostadsbrist. (Hjälper inte ens att drämma till med invandring. Marknaden klarar fortfarande att tillverka mycket mer).
Förklaringen till köer är en helt annan.
Senast redigerad av Alpha101 2018-08-05 kl. 11:38.
Citera
2018-08-05, 12:19
Medlem
Citat:
I den lagen från 1994 står ingenting om 20 års kötid. Har du ens förstått vad du skall redogöra för?

Det står att kommunen ska ordna bostad.

Citat:
Du får lära dig att läsa innantill. Jag skrev flyktingar. MV har en klar och tydlig redovisning som inte kan missförstås. De utgör max 1.6% av befolkningen. (Helt ok att tycka att de borde vara 0%. Men yrar man om att de är fler har man ingen koll).
Och som jag visade med bilproduktionen så klarar marknaden att leverera enormt mycket mer är en ökning på 1.6%.

Det finns ingen grund för det svårt förvirrade påståendet att det är flyktingar som orsakat någon slags bostadsbrist. (Hjälper inte ens att drämma till med invandring. Marknaden klarar fortfarande att tillverka mycket mer).
Förklaringen till köer är en helt annan.

Flyktingar + anhöriga till flyktingar 1980-2017: Flyktingar 622 522. Anhöriga till flyktingar 220 287. Titta i kolumn C och kolumn P. Totalt 842809.

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Oversikter-och-statistik-fran-tidigare-ar.html

Tillkommer de som är anhöriga till de asylrelaterade men som inte hamnat i kolumnen för anhöriga till flyktingar pga att kommunbidraget upphört för mer än två år sedan. Ett typiskt år ca 2/3 av totalsiffran.

Mellan tummen och pekfingret 1 300 000 människor.

Tillkommer gäststudereriet som varit ungefär så här hela tiden:

http://www.bgf.nu/faktabanken/faktabanken-gaststuderande.htm

Tillkommer bedrägerierna med arbetskraftsinvandring som Reinfeldt och hans anhang släppt fram:

http://www.friatider.se/arbetskraftsinvandring-bakom-det-omfattande-assistansfusket

http://www.transportarbetaren.se/fangelse-for-fusk-med-anstallningar/

Så dina 1,6 % kan du stoppa upp där bak.

När du har gjort det kan du redogöra för vilken fabrik som producerar fast egendom.
Citera
2018-08-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Man kanske inte har råd att köpa där man vill bo?

Då får man väl köpa där man har råd och bo där tillsvidare. Det är ingen rättighet att bo i de mest eftertraktade delarna av staden.
Citera
2018-08-05, 14:32
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Då får man väl köpa där man har råd och bo där tillsvidare. Det är ingen rättighet att bo i de mest eftertraktade delarna av staden.
Eller så hyr man där man vill bo, även fast det kan ta några år att samla på sig kötid. Jag vill inte bo i en stadsdel med en massa invandrare.
Citera
2018-08-05, 16:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Eller så hyr man där man vill bo, även fast det kan ta några år att samla på sig kötid. Jag vill inte bo i en stadsdel med en massa invandrare.

Ja när du är pensionär går din dröm kanske i uppfyllelse men förmodligen inte.
Citera
2018-08-05, 17:25
Avslutad
Citat:

Med marknadshyror hade du sluppit kötid. Om du bor i en större stad får du vänta 10-30 år för en lgh i område "utan massa invandrare".

Skönt besked till en ambitiös 20 åring. "När du är 40-50 kan du få en lgh där du vill bo, bra va?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in