2018-08-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Vad du vill kan och bör man ge fan i.
Du klarar alltså inte av att svara. Det var bara tomma ihopfantiserade påståenden som vanlig.
Tror inte någon är förvånad.

Citat:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1994137-om-mottagande-av-asylsokande-mfl_sfs-1994-137

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstlag-2001453_sfs-2001-453

Gällde dessa eller gällde de inte när Reinfeldt var statsminister?
Jesses,
* Utfärdad: 1994-03-30
* Utfärdad: 2001-06-07

Du kollar inte ens vad du länkar. Det finns ingen koppling till verkligheten.
Citera
2018-08-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Skitsnack. Jag vet flera äldre i bekantskapskrets som gjorde rena kap på 90 talet med ettor som kostade en bra bit under 100 tusen i göteborgsområdet som är värderade till närmare 2 miljoner idag.

50 tusen är fan ingenting jämfört med 2 miljoner t.ex....
På den tiden kunde föreningens belåningsgrad vara hög. Och priset därmed lågt.
Nu är kanske belåningsgraden 0 och priset blir då därefter.

Men med hög belåningsgrad i föreningen så blir avgiften hög. Jag flyttade in i en sådan på 80-talet. Låg insats men över halva lönen gick i avgift.
Men i takt med amorteringarna så sjönk avgiftens andel av lönen och priset gick upp.
Utgiften för boendet styr.
Citera
2018-08-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ahaha så jäkla patetiska halmgubbar.

”Ur artikeln” ... Hahaha copy pastar sista meningen ur debattartikeln o försöker få det som enda sak vi argumenterat om av allt i den.

Du är patetisk.

Så jag antar (m) också är kommunister, börjar bli ont om partier i Sverige att rösta på nu när man ser rödingar överallt. Kanske får flytta till Singapore eller Schweiz omgående nu.
Hur specifik var du?
Du kanske skulle ta lite ansvar över det du skriver.

Det som det knorrades över var bosättningslagen, vilket jag också skrev om. Du är helt tyst om det, och kommer med floskler om halmgubbar.

Och bosättningslagen är vad kommunen kan knorra över. Kommunen kan inte rå på rikstäckande lagstiftning. Och det är den som är problemet.

Sedan handlade ena artikeln ganska mycket om att M ville ordna så att det byggs mer. Men vänstern obstruerade.

Inför marknadshyra och sluta obstruera byggande så försvinner köerna och det kommer att gå att hyra både här och där. Sedan kan man ju lämpligen dra ned bidrag och sänka skatter.
Citera
2018-08-03, 22:56
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur specifik var du?
Du kanske skulle ta lite ansvar över det du skriver.

Det som det knorrades över var bosättningslagen, vilket jag också skrev om. Du är helt tyst om det, och kommer med floskler om halmgubbar.

Och bosättningslagen är vad kommunen kan knorra över. Kommunen kan inte rå på rikstäckande lagstiftning. Och det är den som är problemet.

Sedan handlade ena artikeln ganska mycket om att M ville ordna så att det byggs mer. Men vänstern obstruerade.

Inför marknadshyra och sluta obstruera byggande så försvinner köerna och det kommer att gå att hyra både här och där. Sedan kan man ju lämpligen dra ned bidrag och sänka skatter.

Lustigt att du helt bortser huvudämnet i debattartikeln, dvs att de vill se ett flyktingstopp för att förhindra ännu mer bostadsbrist. Men är jag förvånad att du helt väljer att bortse från det? Nä.

Tyvärr är det redan försent för längesen därför skrev jag väldigt sent ska syndaren vakna. Den insikten hade de behövt för 15+ år sen.
Citera
2018-08-03, 23:07
Medlem
Citat:
Lustigt att du helt bortser huvudämnet i debattartikeln, dvs att de vill se ett flyktingstopp för att förhindra ännu mer bostadsbrist. Men är jag förvånad att du helt väljer att bortse från det? Nä.

Tyvärr är det redan försent för längesen därför skrev jag väldigt sent ska syndaren vakna. Den insikten hade de behövt för 15+ år sen.
Givet att ingen flykting sedan 1980 har dött eller lämnat landet utgör flyktingar nu chockerande 1.6% av befolkningen.
(Källa migrationsverkets data över beviljade uppehållstillstånd).

Hur lång kö är det för att få köpa bil? Ja nu med alla dessa flyktingar så kan väl inte bilproduktionen hinna med. Eller hur?

Och hur har bilpriserna rakat i höjden pga alla dessa flyktingar?
Citera
2018-08-03, 23:09
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Givet att ingen flykting sedan 1980 har dött eller lämnat landet utgör flyktingar nu chockerande 1.6% av befolkningen.
(Källa migrationsverkets data över beviljade uppehållstillstånd).

Hur lång kö är det för att få köpa bil? Ja nu med alla dessa flyktingar så kan väl inte bilproduktionen hinna med. Eller hur?

Och hur har bilpriserna rakat i höjden pga alla dessa flyktingar?

Du har ju huvudet nerborrat i sanden + bara bryr dig om semantiken. Meningslös människa att diskutera med.
Citera
2018-08-03, 23:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Den blir dyrare om fler efterfrågar den. Exempelvis om man i ett land med 8 miljoner invånare ökar folkmängden med två miljoner och ger de tillkommande absolut företräde på bostadsmarknaden.

Det gäller bara betalande efterfrågan. Tror inte att det är de rikaste som trissat upp priserna på ägt boende direkt.

Det är snarare andra saker: hyresreglering, låga räntor, högre reallöner, jobbskatteavdrag...

Företräde vete fan om de har. De åker ut efter två år i både Solna och Nacka vad jag vet.
Citera
2018-08-03, 23:38
Medlem
Citat:
Du har ju huvudet nerborrat i sanden + bara bryr dig om semantiken. Meningslös människa att diskutera med.
Du har en poäng i att jag ser till betydelsen av det skrivna. Och svarar på det. Och inte på något annat som inte har skrivits.

Sådana som jag är tvärtom väldigt lätt att diskutera med. Eftersom jag underkastar mig fakta/data utan att knorra.

Jag kollade förresten antalet bilar i trafik. Det har nästan fördubblats sedan 1980. Dvs betydligt mer än ökningen på 1.6% pga flyktingar.
Det ser ut som marknaden klarar att producera väldigt mycket mer än såväl flyktingar som annan befolkningsökning.
Citera
2018-08-03, 23:50
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Företräde vete fan om de har. De åker ut efter två år i både Solna och Nacka vad jag vet.

Jag ser med egna ögon hur migranter och utlänningar går före svenskar i den kommunala bostadskön.

Nyanlända som inte kan ett ord svenska har flyttat in i lägenheter med 20 års kötid om du är svensk.

Det är precis sådant som skapar invandrarhat.
Och det är politikerna som bär ansvaret.
Citera
2018-08-04, 13:56
Medlem
Citat:
Du klarar alltså inte av att svara. Det var bara tomma ihopfantiserade påståenden som vanlig. Tror inte någon är förvånad.
Jesses,
* Utfärdad: 1994-03-30
* Utfärdad: 2001-06-07
Du kollar inte ens vad du länkar. Det finns ingen koppling till verkligheten.

Exakt! Nu har du lärt dig vad ett SFS-nummer betyder. Reinfeldt släppte igenom 1,1 miljoner UR (du har fått länk till relevant statistik) och han lyfte inte ett finger för att bespara svenska folket konsekvenserna. Och det upprättas inga riksdagsprotokoll och lagändringar kring passivitet, handlingsförlamning och inkompetens.

Istället gick han till en vänsteraktivist och betalade henne med svenska folkets surt förvärvade skattepengar för att skriva ihop ett undermåligt tal:

http://www.friatider.se/kvinnan-bakom-ppna-era-hj-rtan-tr-der-fram-ett-av-de-tal-jag-r-allra-mest-stolt-ver

Sen vad det gäller konsekvenserna håller jag med om att jag blir en aning förstummad. I sak håller du ju för fan med så jag vet inte vad vi slänger käft om?

(FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist

Vad finns att slänga käft om i övrigt? Att varenda internationellt finansinstitut av någon betydelse varnar för svensk privatekonomisk skuldsättning eller att det inte går att bilda familj utan bisarr skuldsättning? Något fullkomligt befängt i ett land med en i grunden balanserad demografi och ett väl utbyggt bostadsbestånd.

Och tyvärr lär det inte i närtid dyka upp någon SOU som beskriver invandringens konsekvenser för bostadsmarknaden. Med 0-alternativ i form av en sverigedemokratisk invandringspolitik sedan 1990. Vi har för fan inte ens siffror på hur stor del av fängelseplatserna som upptas av personer med utländsk bakgrund.

Men det finns en hel del anekdotisk evidens:

http://www.friatider.se/nacka-har-k-pt-186-bostadsr-tter-f-r-att-klara-behovet-av-bost-der-till-nyanl-nda

(FB) Invandrare får lägenheter i nyproduktion av kommunen och sliter något enormt
Citera
2018-08-04, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det gäller bara betalande efterfrågan. Tror inte att det är de rikaste som trissat upp priserna på ägt boende direkt.

Det är snarare andra saker: hyresreglering, låga räntor, högre reallöner, jobbskatteavdrag...

2 exempel av 290 kommuner hur skulle det var med lite sanningsserum i stället för Kurt-Sunepropaganda.
Citera
2018-08-04, 15:28
Medlem
Citat:
Exakt! Nu har du lärt dig vad ett SFS-nummer betyder.
Fast du verkar inte förstå. Eller så fantiserar du om att Reinfeldt var statsminister 1994 och år 2001.
Du skulle skaka fram länk till aktiv handling från Reinfeldt. En motion.

Citat:
Och det upprättas inga riksdagsprotokoll och lagändringar kring passivitet, handlingsförlamning och inkompetens.
Har vi återigen hamnat i passivitet. Dvs kritiken mot FR motsvarar att han inte motionerade om återinförande av vänstertrafik.
Det brukar hamna där när jag efterfrågar substans. Folk misslyckas och inser att den enda kritik dom kan komma med handlar om att FR inte vidtog aktiva motåtgärder.

Då är vi kanske överens om att du misslyckats med att skaka fram stöd för dina påståenden.

Citat:
Istället gick han till en vänsteraktivist och betalade henne med svenska folkets surt förvärvade skattepengar för att skriva ihop ett undermåligt tal
Lite OT här men att det går pengar till vänsteraktivister är nog helt ok för majoriteten väljare då de röstar till vänster. Folk til vänster brukar tom vilja att det skall gå skattepengar till bostäder.

Fö grafen ger inget stöd för att väljarna reagerade negativt. https://twitter.com/beckmansasikter/status/1023835858242351104
Talet verkar ha uppfattas som proaktivt ang den flyktingkatastrof som skulle komma. Alliansen vill få med S på åtgärder men S ville inte. Och med gällande lagstiftning skulle det kosta.

Citat:
Vad finns att slänga käft om i övrigt? Att varenda internationellt finansinstitut av någon betydelse varnar för svensk privatekonomisk skuldsättning eller att det inte går att bilda familj utan bisarr skuldsättning? Något fullkomligt befängt i ett land med en i grunden balanserad demografi och ett väl utbyggt bostadsbestånd.
Alliansen lyckades öka hushållens sparande. Mer riskkapital till näringslivet och tillväxt. Vi får det bättre. Sparviljan sväljer utan problem skuldökningen.
Hushållens nettotillgångar minskar inte. Snarare tvärtom.
Offentlig sektors nettoskuld är negativ och fortsätter minska.

Finns inga ekonomiska hinder för dig och andra som observerar underskott på hyresbostäder att bygga och hyra ut. Eller vad skulle det vara?

Citat:
Och tyvärr lär det inte i närtid dyka upp någon SOU som beskriver invandringens konsekvenser för bostadsmarknaden. Med 0-alternativ i form av en sverigedemokratisk invandringspolitik sedan 1990. Vi har för fan inte ens siffror på hur stor del av fängelseplatserna som upptas av personer med utländsk bakgrund.
Jag pekade ovan på att mängden bilar i trafik ökat enormt mycket mer än befolkningen.

Dvs marknaden har klarat att förse kunderna med bilar.
Varför gäller inte det hyreslägenheter? Finns något som hindrar produktionen av hyreshus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in