2018-08-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst, så är det, men vad är det för typ av fynd tror du om det inte är kulor, splitter eller hylsor?

Alla fynd numreras. Det kan vara fimpar eller godispapper eller precis vadsomhelst. Som t ex kulor och tomhylsor.
Citera
2018-08-05, 16:35
Medlem
L0110s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Man kan inte alltid skylla ifrån sig, man har stort ansvar för sina egna handlingar.

Säg det till den som har vapnet i handen, eller de som backar för stenkastande idiorter....
Citera
2018-08-05, 16:36
Medlem
Citat:
En polis kan verbalt skapa sig ett manöverutrymme(avspärrning) genom att uppmana en person att inte gå närmare. Ett klokt beslut i vissa fall att inte låta folk komma för nära.

Visst, men insatsstyrkan har möjlighet att åtgärda situationen innan det går så lång att vederbörande riktar en pistol mot dem. Tårgas vet jag inte, men distraktionsgranater har man, fullt möjligt att oskadliggöra en beväpnad person med hjälp av det.

Varför svarar du bara på enstaka frågor för? Jag vill få dig själv att lyssna på dina egna argument....

Det går inte att spärra av områden förrän man hittat hotet, det förstår du hoppas jag???

Dessa granater funkar bäst i slutna områden. Har man inget skydd blir man själv påverkad. Sen återigen, det är inte så praktiskt att en polis går runt med dragen distraktionsgranat. Vad händer om de andra blir utskjutna?
Återigen.....man måste först veta var hotet befinner sig innan man kan ta ett steg tillbaka och taktiskt bearbeta det. Här verkar det som en direkt konfrontation och det gick snabbt.

Snälla kan du svara på samtliga frågor istället för att blint komma med din egen argumentation.
Jag gör det enkelt och summerar allt här nedan.

1. Ska man spärra av hus för hus innan man börja leta efter potentiellt hot? Alltså spärra av, och sen leta, därefter börja spärra av nästa hus för att leta där? Förstår du vilken tid det tar?

2. Ska man vänta in förstärkning istället för att konfrontera en beväpnad man?

3. Vet du vilken hotbild som finns mot Sverige och vet du vilka typ av terroristattentat som skett runt om i Europa? Kan du se att man utgår från det värsta när man får ett larm om en beväpnad person?
Citera
2018-08-05, 16:38
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hade Eric mopedhjälm på sig? Om inte så då tycker jag att vi skippar den diskussionen och koncentrerar oss på vad som hänt i fallet.

Det låg stora handskar där "vapnet" låg. Man ser dem på bilden. Vems? Vi vet inte hur Eric var klädd. Om han var där i pyjamas eller kanske tagit på sig allt möjligt konstigt, som stora handskar i denna värme. Eller är de polisens?

Om Erik var konstigt klädd så borde det ha väckt viss undran hos polisen och frågor vad den här människan är för en. Då hade de kanske tittat noggrannare.
Konstigt kan vara allt från att se ut som utklädningslådan exploderade till att man är del av en paramilitär dödspatrull.

Är du taktiskt klädd i en taktisk situation så visar du att du menar allvar. Det spelar ingen roll om GM skulle ha krossat en fönsterruta för att påminna om senaste inbetalningen till lånehajen eller det skall mördas. Samma sak om du beter dig hotfullt.

Så om snuten inte redovisar hur han var klädd ned till kalsongstorleken så gör de bort sig.

För att ta det riktigt folkligt och enkelt: Om jag nu i natt sätter mig på en bänk på Odenplan och ställer en AK brevid mig strax utom räckhåll och röker och inte låtsas om AK:n öht så kommer polisen att styra upp det utan att skott behöver avlossas. Om jag å andra sidan klär mig som någon ur dödspatrullen i finalen till The First Purge och beter mig skumt med samma AK så kommer snuten att skjuta mig om jag inte gör exakt som de säger. De kommer inte att tro att jag sprungit vilse från första bästa Death in June-konsert.

Utifrån det vi vet så betedde sig Eric mer som dödspatrullen och mindre som (än så länge) harmlös dårfink.

Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Varför svarar du bara på enstaka frågor för? Jag vill få dig själv att lyssna på dina egna argument....

Det går inte att spärra av områden förrän man hittat hotet, det förstår du hoppas jag???

Dessa granater funkar bäst i slutna områden. Har man inget skydd blir man själv påverkad. Sen återigen, det är inte så praktiskt att en polis går runt med dragen distraktionsgranat. Vad händer om de andra blir utskjutna?
Återigen.....man måste först veta var hotet befinner sig innan man kan ta ett steg tillbaka och taktiskt bearbeta det. Här verkar det som en direkt konfrontation och det gick snabbt.

Snälla kan du svara på samtliga frågor istället för att blint komma med din egen argumentation.
Jag gör det enkelt och summerar allt här nedan.

1. Ska man spärra av hus för hus innan man börja leta efter potentiellt hot? Alltså spärra av, och sen leta, därefter börja spärra av nästa hus för att leta där? Förstår du vilken tid det tar?

2. Ska man vänta in förstärkning istället för att konfrontera en beväpnad man?

3. Vet du vilken hotbild som finns mot Sverige och vet du vilka typ av terroristattentat som skett runt om i Europa? Kan du se att man utgår från det värsta när man får ett larm om en beväpnad person?
Det var det man gjorde i Columbine. Det var därför det kunde bli så många dödsoffer. Två svenska trafikpoliser av 2018 med en dag kvar till pensionen hade löst situationen snabbare än Colorado's Finest.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-05 kl. 16:46.
Citera
2018-08-05, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I Sverige är det relativt lätt att få skaffa ett vapen lagligt. Ta jägarexamen och skaffa dig mark för att jaga. Marken behöver man inte äga själv utan det enklast är att gå med i jaktvårdsklubb som har jakträttigheter. Dessa klubbar finns i hela lander.
Det är ganska lätt att få licens för enhandsvapen också, även om det kräver mer tid och engagemang. Och ett rent utdrag från belastningsregistret.
Citera
2018-08-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Det är bara det att om en downie har på sig en mopedhjälm med visir så döljs den så karaktäristiska skallen och ansiktet. Vad skall man nu titta efter? Förhållandet mellan höftbredd och rygglängd? Mellan fingerlängd och handlängd?

Du har fortfarande bara hundradelar på dig. Han har fortfarande inte svarat på tilltal. Och nu riktas det vapenliknande föremålet mot dig. Tick-tack! Tick-tack!

Oj! Här har visst GM varit och röjt. Tur att den lokale knarkobaronen kan styra upp saker.

Han hade inte på sig någon jävla hjälm så det "argumentet" kan strykas direkt. Det är det här fallet det handlar om och inte om någon av alla dina fiktioner du bär runt på i skallen.
Citera
2018-08-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hade Eric mopedhjälm på sig? Om inte så då tycker jag att vi skippar den diskussionen och koncentrerar oss på vad som hänt i fallet.

Det låg stora handskar där "vapnet" låg. Man ser dem på bilden. Vems? Vi vet inte hur Eric var klädd. Om han var där i pyjamas eller kanske tagit på sig allt möjligt konstigt, som stora handskar i denna värme. Eller är de polisens?

Om Erik var konstigt klädd så borde det ha väckt viss undran hos polisen och frågor vad den här människan är för en. Då hade de kanske tittat noggrannare.
Han bar mjukis-byxor,knä-långa o keps.
Citera
2018-08-05, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swedenhielms
Poliser i yttre tjänst har ju alltid skottsäker och knivsäker väst så deras enormt fega och likgiltiga attityd mot oss medborgare som betalar deras lön är ju helt förkastlig och vittnar om en organisation som helt har förlorat sin moraliska kompass.

Dagens polis finns till för sig själva och vissa uppsatta makthavare och politiker samt att kväsa den lille medborgaren, en organisation i fritt fall.

Oj, ytterligare ett snille som tycker väldigt mycket, men vet väldigt lite om hur det faktiskt är. Polisens skyddsvästar täcker endast vissa delar av kroppen, ett kulvapen kan definitivt träffa på ett sådant ställe att man fort kan dödad iaf.

Du missade att det var för att det var just dessa medborgare du nämner som hade ringt polisen i detta fall? Och att det var därför polisen var där?

Sen tvivlar jag starkt på att du hör till någon utav dom tyngre skattebetalarna i detta land, tror nog du är en sådan som kostar betydligt mer än vad du smakar.
Citera
2018-08-05, 16:48
Medlem
Varför körde mamman teckenspråk på manifestationen? Var Erik döv? Hörde han inte poliserna?
Citera
2018-08-05, 16:49
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Såvitt känt är så hade Eric ingen mopedhjälm på huvudet, ditt resonamang är just nu inte relevant i det aktuella fallet.
Då får vi raskt stryka 90% av all din argumentation i tråden, då du ständigt argumenterar utifrån okända eller icke styrkta faktorer. Dina inlägg är alltså inte relevanta.

För du är väl konsekvent i dina resonemang? Du vill väl inte vara intellektuellt ohederlig?
Citera
Medlem
Citat:
En polis räcker för att spärra den naturliga ingången anser jag, två att rekommendera för polisernas egen säkerhet.

Kan du visa dessa tre naturliga ingångar på bild, eller du bara föreställer dig att det är vägar som folk nyttjar helt naturligt?

Tre ingångar, tre poliser. Då får man invänta insatsstyrkan som var på väg, ingen var såvitt man kände till i omedalbar livsfara.

Jag har markerat ingångarna till gården som är naturliga att använda med rött. Det som är markerat med blått visar att det är en höjdskillnad men vittnen har ju sett Eric klättra ned för en bergslänt.

https://minfil.com/N6h0Fff8b9/tempsnip.png

Om man tittar på hitta.se kartor så är till och gångvägen till parken markerad.

https://www.hitta.se/kartan!~59.34454,18.03180,18z/tr!i=P5OMVCfy/search!q=Norrbackagatan%20stockholm!b=59.34400:18. 02923,59.34508:18.03437!sg=true!t=combined!ai=3002 626119!aic=59.34229:18.03117
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
En person är död. Bara det faktumet är en tragedi i sig. Personen kanske hade barn som nu får växa upp utan far och med växande hat i sinnet mot det svenska samhället.

Jaha och? Har man barn så sätter man dem i första plats alltid och då går man för fan inte runt med pistol och viftar med den, speciellt! När polis är där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in