Citat:
Ursprungligen postat av
OY
En polis kan verbalt skapa sig ett manöverutrymme(avspärrning) genom att uppmana en person att inte gå närmare. Ett klokt beslut i vissa fall att inte låta folk komma för nära.
Visst, men insatsstyrkan har möjlighet att åtgärda situationen innan det går så lång att vederbörande riktar en pistol mot dem. Tårgas vet jag inte, men distraktionsgranater har man, fullt möjligt att oskadliggöra en beväpnad person med hjälp av det.
Varför svarar du bara på enstaka frågor för? Jag vill få dig själv att lyssna på dina egna argument....
Det går inte att spärra av områden förrän man hittat hotet, det förstår du hoppas jag???
Dessa granater funkar bäst i slutna områden. Har man inget skydd blir man själv påverkad. Sen återigen, det är inte så praktiskt att en polis går runt med dragen distraktionsgranat. Vad händer om de andra blir utskjutna?
Återigen.....man måste först veta var hotet befinner sig innan man kan ta ett steg tillbaka och taktiskt bearbeta det. Här verkar det som en direkt konfrontation och det gick snabbt.
Snälla kan du svara på samtliga frågor istället för att blint komma med din egen argumentation.
Jag gör det enkelt och summerar allt här nedan.
1. Ska man spärra av hus för hus innan man börja leta efter potentiellt hot? Alltså spärra av, och sen leta, därefter börja spärra av nästa hus för att leta där? Förstår du vilken tid det tar?
2. Ska man vänta in förstärkning istället för att konfrontera en beväpnad man?
3. Vet du vilken hotbild som finns mot Sverige och vet du vilka typ av terroristattentat som skett runt om i Europa? Kan du se att man utgår från det värsta när man får ett larm om en beväpnad person?