2018-08-05, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Det är inte engelska poliser som kastat syra i ansikten men om vi skall tala om att lära sig hantera ett tufft klimat är det än mer anledning dra lärdom från dem.

Sen har engelska polisen varken med klassifiering av samhälle eller en konflikt för snart 40 år sen i Nordirland att göra. Inte som en rådgivande källa i dagens polisyrke iaf.

Och i England funderar man på att beväpna varje polis

https://www.theguardian.com/uk-news/2018/may/17/uk-police-chiefs-discuss-officers-routinely-carrying-guns
Citera
2018-08-05, 15:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Förlåt men måste påpeka att du bara raljerar utan att tänka efter.
Om han nu hade haft en riktig pistol hade det inte spelat roll om han hade downs eller inte, han hade fortfarande kunnat döda. Han hade nu både downs och autism, såna personer kan vara ganska nyckfulla. Faktum kvarstår att han var ett hot, där och då. I efterhand så visade sig det att pistolen va fejk. Han kanske va jättelugn men riktade ändå pistolen mot polisen.

Skjutit helt vilt? Vem är det som chansar nu? Finns 7 hylsor på bilder från platsen. Säg att det va 2-3 poliser som sköt, det blir 2-3 skott var. Det är inte mycket och inte vilt.

På långt håll? Vet du hur fort en kula färdas? Om någon skjuter dig från 10m eller 100m i huvudet så dör du ändå. Hur stor kan innergården vara 20-30m vägg till vägg? Det framstår som en trängd situation hur man än ser på det. Killen va beväpnad.
Du kan alltså inte sätta dig in i polisens situation? Klart man inte chansar om någon riktar ett vapen emot dig. "det kan va fejk".

Många kids med leksakspistoler men de ser inte fullvuxna ut och springer inte runt ute mitt i natten.

Finns även bild som visar utmärkning av något slags fynd och som har ett tvåsiffrigt nummer, typ 19 eller 23. Vad kan det vara då tror du?
Citera
2018-08-05, 15:21
Medlem
Zoom008s avatar
Man kan undra varför inte föräldrarna satt på en säkerhetskedja högt upp så dom visste att han är rymningsbenägen? En sån kostar några hundralappar. Om nu inte lilla Erik lekt med geväret på länge borde det ha legat underst i leksakslådan? Varför vaknade inte papsen då den klumpige Erik borde ha fört väsen då han rotade runt bland ägodelarna? Många frågor som kräver svar. För den som sett bilden på Erik borde konstatera att huvudet består av en lång tjock hals ända upp till ögonen. En keps på det borde sett skräckinjagande ut. En totalt missbildad person som springer omkring med något som liknar ett vapen kl 4. Helt djävla sjukt och dumma svenskar som nu fallit i trans är så slemmiga att det vänder sig i magen.

Erik är ett typexempel på varför kvinnor får göra abort och undersökas om det finns ett sånt foster i magen. Nu tror jag att fler vill undersökas vid graviditet då Erik är precis motsatsen till vad man önskar sig. Det enda som är positivt må vara bidragen som gör att mamsen kan leva gott. Nu är det slut med det och det är väl det modern sörjer mest. Dags att ta ett städjobb.

Erik hade inte levt en vecka om det var på 30-talet när sossarna toppstyrde. Han hade tvingats äta socker enbart om det var på 40-talet och han hamnade på Vipeholm. Sen hade det blivit en dos besk medicin och tack för den här tiden.
Senast redigerad av Zoom008 2018-08-05 kl. 15:31.
Citera
2018-08-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendetta
Nänä nu menade jag ju inte så din lille drönare....Men vad tror du kommer att hända till slut med allt som händer i no go zoner mm skitställen dit snuten inte vågar sig in. Vet med säkerhet att de inte ingriper. Tufft att vara polis...vill inte byta

Du svarade inte på frågan varför de va så på att gå in i just denna situation. Du sa ju att du visste det.
Kan du förklar hur du menade?

Det gäller att anpassa åtgärderna. Om man kan lugna ner situationen så gör man det, krävs direkt våld använder man det.
Citera
2018-08-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Den som vill hetsa upp sig kommer finna ngt att hetsa upp sig på. Tagga ner.

67-åringen kom ut ur finkan ganska snabbt för att ha skjutit sin älskarinnas båda unga och oförståndiga söner utan förvarning genom dörren, trots att han måste ha vetat vilka de var, att de kunde väntas dyka upp förr eller senare, och trots att han hade haft tid att avveckla sitt intresse för mamman och flytta, eller i alla fall förstärka dörrar och ordna larm eldyl.

Alla fall är unika. Åklagarens inställning i det fallet speglar målsägandes och andras rimliga harm över att föräldrarna och syskonen och samhället berövades pojkarna, trots att det borde ha kunnat sluta på ett annat sätt.

Att mannen hade rätt att försvara sig i sitt eget hem kom rätten fram till, liksom att ansvaret ytterst naturligtvis låg hos pojkarna, men vid skottens avlossande hade pojkarna formellt sett inte begått ngt brott i den aktuella gärningen, eller endast ringa sådant (hot och krossande av ruta möjligen, jag minns inte). Farbrorn kanske räddade sitt liv — troligen är det så — och då får väl lite granskning och lite finka anses som ett bra pris. Hans omdöme i allmänhet befanns väl vara lite grumligt, och en tid under uppseende kanske gjorde honom gott. Han var den i princip ende självständigt reflekterande personen i samlingen, och kunde ha förväntats tänka med större klarsyn, ssk än två lätt vinddrivna pojkar, vars självkänsla hans uppträdande på scenen knappast stärkte. Övriga i byn levande samhällsmedlemmar hade väl inte så höga tankar om honom just då heller, så med lite förvaring så kan omgivningen lättare uppfatta att han har betalat av vad han var skyldig.

Killarna var inte ute efter att råna och mörda honom utan att spöa upp, skrämma iväg, men förmodligen dräpa/mörda honom — för att han hade tagit den betydligt yngre morsan deras från pappan och familjen, och för att han lade sig i och fördystrade deras liv, som de uppfattade det. Vilket de hade gjort klart för honom tidigare, men i andra ord.

Alla stackars pensionärer är inte stackars pensionärer. Och även de bör följa lagen, vilket de flesta inte har ngt som helst problem med.

Hur SD:s volkdomstolar skulle döma i saken är ju f.ö. ett lotteri, då man torde rekrytera både från narkotikanyttjande ”bondpojkar” och från pensionärer som sitter och väntar på livet med sin kära studsare, innanför verandadörren.

Nu har jag nog mer än väl betalat dina räkningar.

Relevansen här är ju knapp, men vi kanske kan enas om att de alla kom en aning för tidigt.

Och killen med Downs syndrom var ute och lekte med sin leksakspistol på morgonkvisten varpå polisen söker upp honom och skjuter ihjäl honom.

Inte heller att förvånas över när försvarsmakten ser ryska ubåtar och gröna gubbar skutta runt på öar och skär

Eller när landsfadern Röfven pratar om Ku Klux Klan vid branden i moskén i Eskilstuna - ett hot mot demokratin

Normalt
i
det
nya
Sverige!
Citera
2018-08-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Jag slutade läsa där.

Det spelar ingen roll om du har en Hasselbladskamera eller NoName KinaSkit-mobiltelefon. När det är skymning eller gryning är ljuset väldigt skumt, vilket jag sagt tidigare:
Böckerna ger motstridiga uppgifter om tidpunkten. Jag tolkar det som att Östlin började när skymningen föll och polisen kom dit när det var natt. Och just skymnings- och gryningsljus är faktiskt värre än när det är becksvart natt. Trots att det är mer fotoner i omlopp så har vi människor svårare att uppfatta saker än när det bara finns månljus eller artificiella ljuskällor att tillgå. Just för att vårt färgseende är helt åt helvete då. Det är liksom ingen slump att SAS målat sina jeepar rosa och föredrar att anfalla just när det är skymning eller gryning.
Om så, intresset ljuger visst inte...

Bevisar väl bara din arrogans och självgodhet, du slutar plötsligt läsa och inte ser bilden jag
försöker beskriva Herr Lindholm. Sluta eller börja läs vad fan du vill, mig är det helt egalt.
Citera
2018-08-05, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
suicide by cop skall inte ens vara en term i detta landet, punkt. Svenska poliser skall inte åka till slummen i USA för att lära sig, de skall åka till England
Det var faktiskt ett försök till suicide by cop i Helsingborg härom dagen. Från Polisen Nordvästra Skånes Facebook:
"JUST NU: Hx-FESTIVALEN HELSINGBORG

"Jag är glad att jag har två medarbetare som kan komma hem till sina nära och kära efter sina pass", säger polischefen Sven Holgersson.

Vi sänder från Hx-festivalen i centrala Helsingborg.

Mannen som angrep polisen med knivar på fredagskvällen ville bli skjuten - så kallad suicide by cop (eller självmord via polis.)"
Citera
2018-08-05, 15:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Om så, intresset ljuger visst inte...Så du menar alltså att om du hade bestämt i Trollhättan så hade du låtit Anton Plankton hacka ihjäl folk, men tröstat dig med att iaf ingen mer kommer in i skolan för att bli dödad?

Och om det inte varit Eric som inte alls skapade gråa hår åt någon (OBS! Sarkasm) utan någon som hade faktiskt mördat folk där, hade du då tröstat dig med att iaf inte tidningsbudet som lär dyka upp om någon timma inte blivit mördad?

Precis som man säkrar en plats för att ambulans och räddningstjänst skall kunna arbeta säkert måste man även säkra en plats så att polis kan arbeta säkert men också för att allmänheten inte skall utsättas för fara.

Trollhättan är ett sällsynt dåligt jämförelsefall därför att där visste man att en våldsman hade skridit till verket, människor var i omedelbar fara. I det aktuella fallet stod ingen människa under ett omedelbart hot såvitt man kände till. Utan att veta så utgår jag ifrån att i fallet Trollhättan så förhindrades personer tillträde till skolan genom att polisen spärrade av, högst sannolikt.
Citera
2018-08-05, 15:27
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Förlåt men måste påpeka att du bara raljerar utan att tänka efter.
Om han nu hade haft en riktig pistol hade det inte spelat roll om han hade downs eller inte, han hade fortfarande kunnat döda. Han hade nu både downs och autism, såna personer kan vara ganska nyckfulla. Faktum kvarstår att han var ett hot, där och då. I efterhand så visade sig det att pistolen va fejk. Han kanske va jättelugn men riktade ändå pistolen mot polisen.

Skjutit helt vilt? Vem är det som chansar nu? Finns 7 hylsor på bilder från platsen. Säg att det va 2-3 poliser som sköt, det blir 2-3 skott var. Det är inte mycket och inte vilt.

På långt håll? Vet du hur fort en kula färdas? Om någon skjuter dig från 10m eller 100m i huvudet så dör du ändå. Hur stor kan innergården vara 20-30m vägg till vägg? Det framstår som en trängd situation hur man än ser på det. Killen va beväpnad.
Du kan alltså inte sätta dig in i polisens situation? Klart man inte chansar om någon riktar ett vapen emot dig. "det kan va fejk".

Många kids med leksakspistoler men de ser inte fullvuxna ut och springer inte runt ute mitt i natten.

Som sagt ! Så e ju det polisens ansvar att inte allmänheten ska va på plats vid ett farligt ingripande !
Jah ser inte en med down syndrome som en vanlig fullvuxen man . Han va kort å har barnsligt kroppsspråk å tal.
3 poliser borde känt av situationen mycket bättre ! De har ju skjutit sönder fönster oxå . Kan kommit bli två oskyldiga , nu hade de tur å ej råka skjuta fler.
Polisen e utbildade att känna av farliga situationer

Tillochmed du å jag hade känt av att personens energi och vistelse på gården ej va farlig
Dessa poliser va för impulsiva och antagligen led av sömnbrist under den varma sommaren.
Senast redigerad av sonofnature 2018-08-05 kl. 15:40.
Citera
2018-08-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedenhielms
Skolskjutningarna i USA är ett helt annat problem som beror på vapenlagarna i det landet samt att alla där enligt grundlagen har rätt att äga skjutvapen. I Sverige är det väldigt svårt att lagligt få äga vapen.

I Sverige är det relativt lätt att få skaffa ett vapen lagligt. Ta jägarexamen och skaffa dig mark för att jaga. Marken behöver man inte äga själv utan det enklast är att gå med i jaktvårdsklubb som har jakträttigheter. Dessa klubbar finns i hela lander.
Citera
2018-08-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Det är mycket olämpligt att använda el-pistol på personer som har hjärtfel, vilket Down’s syndrom ofta har. Att brotta ner personer med hjärtfel är också mycket olämpligt. Det finns ett fall i USA där tre poliser på en biograf brottade ner en aggressiv man med downs syndrom. Mannen hade hjärtfel och avled.
Bra jag fick veta, igår kväll skrev jag o undrade, om hur hjärtsjuka kan reagera på elpistol.
Jag var medveten om att många med Downs-syndrom har dåliga hjärtan.
Eric hade dessutom inget utvecklat språk, kanske till och med oförmåga att använda rösten för att skrika.
Han hade förmodligen lärt sig teckenspråket.
Citera
2018-08-05, 15:31
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Offt. Vilken jävla fest de blev åt Eric på motorcykel grejen, Janne Schaffer lira gura som en gud.

Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Är det Hells Angels och Bandidos som åker i kortegen? Djävla cirkus utan dess like. Man skäms när dom godhjärtade nu faller i trans tillsammans och gråter i kör. Masshysteri är ett lindrigt uttryck och nu fattar man varför det finns så mycket batikhäxor och annat pack.

Kortegen är för att hedra Eric och ingen markering mot polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in