2018-08-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Som sagt ! Så e ju det polisens ansvar att inte allmänheten ska va på plats vid ett farligt ingripande !
Jah ser inte en med down syndrome som en vanlig fullvuxen man . Han va kort å har barnsligt kroppsspråk å tal.
3 poliser både känt av situationen mycket bättre ! De har ju skjutit sönder fönster oxå . Kan kommit bli två oskyldiga , nu hade de tur å ej råka skjuta fler.
Polisen e utbildade att känna av farliga situationer

Tillochmed du å jag hade känt av att personens energi och vistelse på gården ej va farlig
Dessa poliser va för impulsiva och antagligen led av sömnbrist under den varma sommaren.

Personen med Downs är inte änglar just pga av deras nedsättning. Killen hade ett pistolliknande föremål, riktigt eller ej, och framstod som ett hot. Jävligt synd att han dog men han fick ta konsekvenserna av sitt handlande även om han inte förstod något av det. Sånt är livet.

Pistoler är egentligen bara effektiva upp till 10-20m. Inom FM skämtar man om att pistoler endast är till för eldstrider i en hiss. Sjukt svårt att skjuta bra när man är stressad också. Kulan kanske bara missade med 1cm eller gick igenom kroppen, Det vet vi inte.

Ser jag någon rikta ett pistolliknande föremål mot mig så känner inte jag mig lugn. Om det va någon med downs hade jag varit ännu mer oroligt, då personen kanske inte hade förstått att det är på riktigt utan tror att det är lek.
En fullt frisk människa kan man prata med. Finns bara en anledning att skjuta mig och det är om man verkligen känner hat. En downie kan skjuta i tron om att det är lek. Jag kan dö oavsett om han inte menade det.
Citera
2018-08-05, 15:50
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedenhielms
Jag förklarade just för dig varför man INTE kan jämföra USA med Sverige och nu talade vi om hur terrorister ser ut.
Meningslös åsikt om hur en terrorist ser ut. Eric kunde lika gärna ha varit en icke straffad galning som tänkt att nu vore det kul att mörda folk i sina hem.

Citat:
Vi vet nog alla hur en potentiell terrorist som kan tänkas slå till i Sverige 2018 ser ut. Tänk MENA...
Uzbekistan är fortfarande en bra bit från MENA...

Citat:
Hur många downs syndrom terrorister kan du räkna till i världshistorien?
I Irak: En hel del. Där var det en grej att sätta fast ett fjärrstyrt bombbälte på downisar och sedan få dem att åka bussen från A till B. Bang! Så länge de inte får för sig att avvika så är det det perfekta leveransmedlet, då de till skillnad från självmordsbombarna i Israel inte avslöjar sig själva då de svettades nervöst som grisar.
Citera
2018-08-05, 15:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Du menar alltså att en mördare som går från lägenhet till lägenhet och mördar folk håller sig innanför en plastremsa för 23 öre metern?

Så om Anton Plankton hade börjat med att deklarera sin intention och sedan lallat runt inne på skolan så skulle man ha spärrat av med plastremsa för 22 öre metern (polisen fick en bra deal!) så att inte flera går in i skolan när Anton Plankton börjat mörda?

Nej, anledningen till att man har plastremsor är för att man inte orkar säga åt varenda Tore och Amanda och alla de andra byfånarna att inte störa en säkrad brottplats som skall undersökas.

Nej, men de allra flesta ur allmänheten gör det, och avspärrningen i ett farligt läge bör givetvis bevakas av polis så att den åtföljs.

Man kan spärra av genom att placera fordon eller personal, plastband är inte nödvändigt.
Citera
2018-08-05, 15:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I Trollhättan så gick det till på följande sätt i korthet

Första patrull gick in och konfronterade gärningsmannen och fortsatte sedan att söka igenom skolan.
Andra patrull gjorde livräddning

Sen kom fler poliser för att spärra av skolan och söka igenom den mer noggrant innan man släppte ut eleverna.

Fokus var inte att spärra av skolan utan att konfrontera gärningsmannen och på så sätt rädda liv,

Och?

Det rådde omedelbar fara för människor på skolan, givetvis måste man så fort som möjligt söka oskadliggöra våldsverkaren. Fallet är inte jämförbart med det aktuella därför att ingen person stod såvitt man kände till under omedelbart livshot på den aktualla adressen.
Citera
2018-08-05, 15:55
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, men de allra flesta ur allmänheten gör det, och avspärrningen i ett farligt läge bör givetvis bevakas av polis så att den åtföljs.

Man kan spärra av genom att placera fordon eller personal, plastband är inte nödvändigt.
Så vad gör vi nu då när vi ryckt ut till ett plats där vi fått larm om att en tidigare känd våldsverkare gjort besök och ser en skum typ bete sig skumt? Drar ut plastremsan och fortsätter därifrån, eller?
Citera
2018-08-05, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jag tror nog att poliserna gick mer på träning än på värderingar. Hängde du med i meningen: Poliser som avlossar sina tjänstevapen är inga GM. Det är nog där vi skiljer oss åt.

Var kommer egentligen sanningen om att det var kvinnliga poliser som sköt ifrån?

Jo det vill och hoppas jag också, men det här är flashback och i dessa trådar gräver vi oss i möjligaste mån vidare till förmån för att stanna upp vid att tro massa saker.

Sorry för GM skulle naturligtvis skrivit MGM.
Citera
2018-08-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ja visst, du får tycka så, men jag tycker annorlunda.

Angående avspärrning så utgår jag ifrån att den bild du målar upp i din hjärna är långt ifrån verklighetsbaserad, du tänker det värsta, största, tidsödande, omständigaste, svåraste osv, när det egentligen inte behöver vara svårare än att låta en polis stå vid ingången till innergården.

När det handlar om att spärra av så är det lämpligt att initialt spärra av just den plats där man befinner sig och den allra närmaste omgivningen. I det här fallet hade det räckt att man förhindrade personer att ta sig in på innergården den naturliga vägen, och då handlar det om att en polis står kvar ute på gatan när resten går in på gården. En så enkel detalj hade förhindrat tragedin och Eric hade sannolikt levt idag.

Taktiskt uppträdande är inte Kling och Klangs starkaste sida, därför ska vi vara glada över att det finns insatsstyrkor, synd bara att de inte var först på plats, det kunde ha sparat liv.

Nej men har svårt att se poliser gå runt och spärra av områden där en misstänkt gärningsman eller hot går runt. Tänk om de som spärrar av blir beskjutna. Man måste först hitta hotet innan man kan spärra av. Inte möjligt att spärra av utrymmen runt polisen för att de går runt med laddade vapen. Ska patrullerande polis också ha avspärrning runt sig?
Insatsstyrkan hade också skjutit någon som riktade ett pistolliknande föremål mot dem.

Om det nu va, låt oss säga en terrorist med mål att döda så många som möjligt. Skulle man spärrat av bostadshuset då och väntat? Lite som att brandmän inte skulle gå in och leta efter folk i ett brinnande hus för att det är farligt.
Citera
2018-08-05, 15:59
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo det vill och hoppas jag också, men det här är flashback och i dessa trådar gräver vi oss i möjligaste mån vidare till förmån för att stanna upp vid att tro massa saker.

Sorry för GM skulle naturligtvis skrivit MGM.

Nej. Man är inte MGM om man inte tilldelats misstanke.

Varifrån kommer sanningen att det var kvinnliga poliser som sköt?
Citera
2018-08-05, 16:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Så vad gör vi nu då när vi ryckt ut till ett plats där vi fått larm om att en tidigare känd våldsverkare gjort besök och ser en skum typ bete sig skumt? Drar ut plastremsan och fortsätter därifrån, eller?

Det verkar som om att du svarar i affekt, och utan att ta in vad jag skriver. Skrev nyss att plastband inte är nödvändigt och att det i det aktuella fallet hade räckt med att en polis spärrade av den naturliga ingången till innergården genom att stå där och förhindra folk att gå in.

Om inte annat så för att skydda sina kollegor på innergården från överraskningar i det relativt trånga utrymmet.

Nu gjorde man inte så, istället lät man passagen vara öppen för allt och alla, man skapade utrymme för överraskning, inte bra.
Citera
2018-08-05, 16:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I Trollhättan så gick det till på följande sätt i korthet

Första patrull gick in och konfronterade gärningsmannen och fortsatte sedan att söka igenom skolan.
Andra patrull gjorde livräddning

Sen kom fler poliser för att spärra av skolan och söka igenom den mer noggrant innan man släppte ut eleverna.

Fokus var inte att spärra av skolan utan att konfrontera gärningsmannen och på så sätt rädda liv,

Efter bekräftade offer/ användande av dödligt våld i en skolmiljö med hundratals unga elever — efter känt amerikanskt mönster.

Skillnaden här är att det inte finns bekräftad användning av dödligt våld, inga tecken på pågående våldsbrott, ingen uppenbar avskärmad miljö där möjliga offer är direkt prisgivna åt våldsmannen samt ett jämförelsevis mindre antal möjliga offer, boende i sina egna hem.

Bortser man från möjligheten att ett domstolsvittne ev ansågs vara under möjligt dödligt hot, och äldreboende/flyktingboende e.a. hypotetiskt fanns i huset, så borde situationen nog inte anses som fullt så akut som exv. Drottninggatan, utøya eller ens Trollhättan — där de två förra var rena terrordåd och det senare ett skoldåd/hatbrott efter amerikansk modell, där skolan (GM:s egna) är det betydelsegivande.

Det är väl kanske troligare att poliserna ansåg larmet vara av en lägre allvarlighetsgrad än exv Trollhättan, och att det var därför man gick in. Möjl hade man tänkt säkra gården och avvakta för att bedöma läget och sen ev låta insatsstyrkan gå in i huset, beroende på vad man visste i nästa läge.
Citera
2018-08-05, 16:02
Medlem
Citat:
Visst, så är det, men vad är det för typ av fynd tror du om det inte är kulor, splitter eller hylsor?

Allt möjligt. kulhål, leksakspistol, saker han kanske tappat när han blev skjuten mm.
om det nu är 7 hylsor kan det finnas mer än 7 skottskador/hål. Kulor kan ha studsat på träd, marken, gått igenom fönster och träffat väggen.

Tex ett skott missar och går igenom ett fönster och fastnar i väggen bakom, detta blir då 3 nr. 1 för hylsan, 1 för fönstret och ett för skotthålet i väggen.
Citera
2018-08-05, 16:04
Medlem
Just nu är det många som menar att man kunde spärra av innergården. Jag skulle gärna vilja veta på hur många poliser som skulle behövas för att göra det.

Jag har sett minst tre naturliga ingångar till denna innergård

1. Portvalvet från Norr backagatan
2. Från parken på andra sidan gården
3. Från dörren via huset mot norra stationsgatan

Sen så kan man även ta och klättra ut mot parkeringen om man är lite vig.

https://www.google.se/maps/@59.3436024,18.0353551,198a,35y,294.66h,45t/data=!3m1!1e3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in