2018-08-06, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Bara av nyfikenhet då jag själv gjort fyra vändor, vart har du varit? Kan inte påminna mig att jag vet om någon som fallit bort på ett onaturligt sätt.

Polisen förtjänar all förakt dem kan få. Sluta krama dessa, det är inte dina vänner längre. Försökt att få in detta i huvudet.
Tänker inte outa mig. Men om du inte har koll på hur hälsoläget är för många före detta fn-soldater borde du läsa på lite bättre.
Du har ingen rätt att säga till mig vem jag får sympatisera med eller inte, lägg ner det.
Citera
2018-08-06, 10:34
Medlem
tuppruskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horss
Men snälla!

Dessa poliser bokstavligen BAJSADE på sig och PEPPRADE sönder en efterbliven människa.

Om de inte blir av med brickan är det skandal!
Hur vet du det? Var du där?

Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Så varför tas poliserna inte ur tjänst tillsvidare och utreds ordentligt. Det ör enda sättet att gå till botten med det och bygga förtroende genom att dra lärdom av misstag. För oavsätt hur det utspelade sig och om de handlade rätt/fel så är det hör ett misslyckande på flera plan.

Att inte utreda ordentligt är ett av de grövsta anser jag.
Smart att ta poliser ur tjänst när vi redan har en polismyndighet som går på knäna.
Men som någon skrev tidigare i tråden är det betydligt mer sannolikt att de inblandade poliserna sitter bakom ett skrivbord och/eller i kris- och stödsamtal en tid framöver tills nödvändiga utredningar är avslutade.

Självklart bör detta utredas ordentligt, precis som vilket annat fall som helst.
Senast redigerad av tuppruskarn 2018-08-06 kl. 10:41.
Citera
2018-08-06, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Det värsta är att polisen får all skit. Föräldrarna som inte hade koll på sin son trots att han var rymningsbenägen har väl förtjänat att få mer skit än polisen? Jag gick upp vid den tidpunkten skotten avlossades för att se och det var inte dagsljus precis.

Polisen ska inte trampas på utan högaktas och respekteras!

Tar hellre felskjutningar än att vi får döda poliser för att de inte kan göra sitt jobb då de är bakbundna av att de inte får använda vapen

Polisen fått skit?? what sluta svammla nu....

dom gick på sitt arbetstpass på fredagen som vanligt. Polisen utreder inte detta ens som en särskild händelse. På HQ/Kungsholmen är detta en vanlig dag och om 3 månader kommer utredningen fram till att allt var grönt. Du har ju fel i varenda stavelse.
Citera
2018-08-06, 10:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Det värsta är att polisen får all skit. Föräldrarna som inte hade koll på sin son trots att han var rymningsbenägen har väl förtjänat att få mer skit än polisen? Jag gick upp vid den tidpunkten skotten avlossades för att se och det var inte dagsljus precis.

Polisen ska inte trampas på utan högaktas och respekteras!

Tar hellre felskjutningar än att vi får döda poliser för att de inte kan göra sitt jobb då de är bakbundna av att de inte får använda vapen

Vistas man utomhus när det är mörkt så har polisen giltigt skäl att döda?
Citera
2018-08-06, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Om vi säger så här, jag gjorde lumpen på kungsängen 1997-ish, och det var inte som malaj.

Men, du kan ha rätt, detta var kanske en mission impossible, men gå då för faan ut och säg detta, redogör åtminstone grovmaskigt om vad som hänt. Dom behöver ej gå in på nittygritty som kan förstöra utredningen utan kan försöka lugna pöbeln iaf. Dom flesta poliser är ju bra och får skit just nu.

Radioskugga = dåååååligt för polisen
Har också genomgått en ganska hård utbildning vid ett av våra jägarregemente, förutom att jag varit fn-soldat, har dock aldrig varit i en regelrätt strid, dock hamnade man ibland i situationer där man var nära att behöva avfyra vapnet, kan säga att det är en stressande situation.
Visst är det så att kommunikationen är viktig, men kan tänka mig att det inte är Sveriges roligaste arbete att ha just nu om man är kommunikationsansvarig på stockholmspolisen. Tror dock att utanför fb är det lugnare tonläge i debatten. Här inne tycks det vimla av rabiata polishatare som förstör tråden med sjuka inlägg. Man behöver inte hålla med andra, eller hylla polisen man kan kritisera polisen. Men att skriva att dom är mördare är ganska korkat, då använder man ord som man inte vet vad dom betyder.
Citera
2018-08-06, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Vistas man utomhus när det är mörkt så har polisen giltigt skäl att döda?

snälla mata inte trollen med dom där hypotetiska skjutresonemangen, vi kommer bara få nån jävla white knight som hoppar fram som en groda och skall skriva en roman om skjutning.
Senast redigerad av speedskater 2018-08-06 kl. 10:49.
Citera
2018-08-06, 10:45
Medlem
Citat:
Du vet inget mer än mig till att börja med grabben. Jag skulle vilja att polisen lägger ut all radiokommunikation fram till skottlosningen på sin hemsida till att börja med. Det kan ej påverka själva utredningen till om skotten var befogade eller ej.

Hur mycket tror du framkommer där?
Tror du att det bedrivs någon minut för minut uppdatering som det ofta är i tv- program

Du kommer höra anropet och vad som anmälts till polisen.
Dvs misstänkt beväpnad man har setts på adress xx.
Patrull AA BB åker på ärendet.
Patrull AA BB är.på pmats och påbörjar kontroll av området.
Sedan lär det inte vara någon speciell vidare radiokommunikation fram till skjutningen.
Möjligen att de meddelar när de inte sett något i en byggnad men fortsätter kolla runt om.

Enda möjligheten radiokommunikationen kan vara relevant för skjutningen är om polisen blir informerad att hotet inte är allvarligt eller liknande.

Jag tror du har sett för mycket på TV där det ofta sitter folk i ledningcentraler med kamera/satelitövervakning och detaljstyr polis/agenter/militärer sekund för sekund med konstant kommunikation.
Så går det inte till i verkligheten.

I verkligheten så rapporterar patrullen om något viktigt skett och ledningen informerar patrullen om ny information inkommit eller läget förändras.
Händer inget och ledningen inte får någon ny information så sker ingen ytterligare radiokommunikation fram till dess att polisen antingen hittat det de letat efter eller avbryter och åker hem.
Citera
2018-08-06, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Hur mycket tror du framkommer där?
Tror du att det bedrivs någon minut för minut uppdatering som det ofta är i tv- program

Du kommer höra anropet och vad som anmälts till polisen.
Dvs misstänkt beväpnad man har setts på adress xx.
Patrull AA BB åker på ärendet.
Patrull AA BB är.på pmats och påbörjar kontroll av området.
Sedan lär det inte vara någon speciell vidare radiokommunikation fram till skjutningen.
Möjligen att de meddelar när de inte sett något i en byggnad men fortsätter kolla runt om.

Enda möjligheten radiokommunikationen kan vara relevant för skjutningen är om polisen blir informerad att hotet inte är allvarligt eller liknande.

Jag tror du har sett för mycket på TV där det ofta sitter folk i ledningcentraler med kamera/satelitövervakning och detaljstyr polis/agenter/militärer sekund för sekund med konstant kommunikation.
Så går det inte till i verkligheten.

I verkligheten så rapporterar patrullen om något viktigt skett och ledningen informerar patrullen om ny information inkommit eller läget förändras.
Händer inget och ledningen inte får någon ny information så sker ingen ytterligare radiokommunikation fram till dess att polisen antingen hittat det de letat efter eller avbryter och åker hem.

Köper stora delar av ditt resonemang, just därför ut med skiten, alla audio, alla loggar allt. Du kan ha rätt, men det vet vi ej.
Citera
2018-08-06, 10:50
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
snälla mata inte trollen med dom där hypotetiska skjutresonemangen, vi kommer bara få nån jävla white knight som hoppar fram som en groda.

Skulle nog uppfattas som ironi. Vi ”skjuter” trollen

I övrigt en tråd som svängde fort när det kom fram vem BO var ( etnicitet etc)

Vad tänker ni muppar med?
Citera
2018-08-06, 10:52
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Tänker inte outa mig. Men om du inte har koll på hur hälsoläget är för många före detta fn-soldater borde du läsa på lite bättre.
Du har ingen rätt att säga till mig vem jag får sympatisera med eller inte, lägg ner det.

Haha, okej då. Då förutsätter jag att det gäller åt båda håll och du slutar skriva helt och hållet här.

Några missionsvändor tror jag knappast kommer outa dig. Och om så hände, än sen? Dina åsikter är strömlinjeformade med etablissemangets och du löper t.ex. ingen som helst risk för polistrakasserier.

Jag tror dom allra flesta kan hålla med om att bli påskjuten är en ganska stressig upplevelse. Speciellt om du har downs och av födsel tvingad att förlita sig på samhället. Ser inte hur man kan ursäkta det här på något sätt.
Citera
2018-08-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Är licenskraven lika låga som för att bli polis så hjälper det nog inte så mycket med föräldrarlicens.

Sen de här "borde ha vett att inte ge leksaksvapen till barn och retardslogiken", varför? För att rädda poliser springer runt och skjuter ihjäl förståndshandikappade med leksaksvapen.
Det har inte alltid varit så, hade hela arsenaler med leksaksvapen som barn, mina vänner lika så. Blev aldrig beskjuten av polisker. Så man kan inte direkt beskylla någon för att köpa leksaksvapen.
Men får jag barn nu så vet jag att jag inte ska köpa leksaksvapen, eller andra saker som kan uppfattas som vapen, eftersom risken att min unge då blir ihjälskjuten av en rädd polis ökar.

Barn leker fortfarande med leksaksvapen dagligen utan att bli beskjutna av polisen.
Faktiskt utan att polisen ens blor tillkallad.

Kan inte påminna mig att jag läst/sett/hört något barn som blivit beskjuten av polisen faktiskt.

Men nu var det inte ett barn och polisen tillkallades för att man sett en beväpnad man.
Det var inte heller under en tid på dygnet eller på en plats som ger orsak att tro att det kanske är ett barn som leker.
Citera
2018-08-06, 10:54
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Det har inte alltid varit så, hade hela arsenaler med leksaksvapen som barn, mina vänner lika så. Blev aldrig beskjuten av polisker. Så man kan inte direkt beskylla någon för att köpa leksaksvapen.
Men får jag barn nu så vet jag att jag inte ska köpa leksaksvapen, eller andra saker som kan uppfattas som vapen, eftersom risken att min unge då blir ihjälskjuten av en rädd polis ökar.

Gissar att du inte sprang omkring på stan mitt i natten med dessa vapen och hade förmågan att inse att inte rikta dessa mot polisen och följa deras anmodan om att lägga ned det.

Den förmågan hade inte Eric och sen hade han också otur att befinna sig på en address där en mycket farlig person befarades befinna sig och han hade en 20 årings kropp inte ett barns.
Senast redigerad av labambas 2018-08-06 kl. 11:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in