Citat:
Ursprungligen postat av
speedskater
Du vet inget mer än mig till att börja med grabben. Jag skulle vilja att polisen lägger ut all radiokommunikation fram till skottlosningen på sin hemsida till att börja med. Det kan ej påverka själva utredningen till om skotten var befogade eller ej.
Hur mycket tror du framkommer där?
Tror du att det bedrivs någon minut för minut uppdatering som det ofta är i tv- program
Du kommer höra anropet och vad som anmälts till polisen.
Dvs misstänkt beväpnad man har setts på adress xx.
Patrull AA BB åker på ärendet.
Patrull AA BB är.på pmats och påbörjar kontroll av området.
Sedan lär det inte vara någon speciell vidare radiokommunikation fram till skjutningen.
Möjligen att de meddelar när de inte sett något i en byggnad men fortsätter kolla runt om.
Enda möjligheten radiokommunikationen kan vara relevant för skjutningen är om polisen blir informerad att hotet inte är allvarligt eller liknande.
Jag tror du har sett för mycket på TV där det ofta sitter folk i ledningcentraler med kamera/satelitövervakning och detaljstyr polis/agenter/militärer sekund för sekund med konstant kommunikation.
Så går det inte till i verkligheten.
I verkligheten så rapporterar patrullen om något viktigt skett och ledningen informerar patrullen om ny information inkommit eller läget förändras.
Händer inget och ledningen inte får någon ny information så sker ingen ytterligare radiokommunikation fram till dess att polisen antingen hittat det de letat efter eller avbryter och åker hem.