2018-07-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag lever i ett område(övre medelklass) där det bor högutbildade invandrare och svenskar. Jag skulle aldrig kunna bo på ett ställe där det är helsvenskt. Skulle inte kännas bekvämt för att vara ärlig.

Intressant. Varför skulle du inte kunna tänka dig på bo ett ställe där det är helsvenskt? Själv har jag ingenting emot en individ enbart pga att hon/han är invandrare, däremot är jag grovt skeptisk till många afrikanska grupper, arabiska främst pga kulturella och även religiösa skäl även om det finns bra människor i varje grupp vilket bör understrykas så måste man också se det med ett helhetsgrep
Citera
2018-07-22, 15:19
Bannlyst
Besökte Jakobsberg centrum idag igen. Är där ibland. Fick höjt blodtryck på en gång. Två invandrare gick förbi och pratade arabiska. Det räckte. Man vill inte höra det språket. Tänk då att vara svensk och bo där.

Blir inte harmoniskt helt enkelt. Så man segregerar sig.
Citera
2018-08-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Besökte Jakobsberg centrum idag igen. Är där ibland. Fick höjt blodtryck på en gång. Två invandrare gick förbi och pratade arabiska. Det räckte. Man vill inte höra det språket. Tänk då att vara svensk och bo där.

Blir inte harmoniskt helt enkelt. Så man segregerar sig.

Det lär inte bli trevligt på skolorna. Visst är det bra att lära sig språk men att ens barn bryter på arabiska och talar kebabsvenska är inte vad man önskar direkt, det blir ingen trevlig och berikande uppväxt då inte
Citera
2018-08-04, 18:29
Medlem
snapphonas avatar
Jag segregerar mig inte medvetet på det sättet att jag bara vill bo bland svenskar eller västerlänningar. Men jag har aktivt valt bort problemområden och områden där svenskar är i minoritet. Så jag antar att det handlar om en form av medveten segregering.

Dels vill jag bo i ett tryggt område, dels i ett område där jag inte känner mig som en främling, trots att jag tillhör majoritetsbefolkningen. Inte heller ett område där extremism eller klankulturer styr. Jag är kvinna, har flera hbtq-vänner mm.

I övrigt bryr jag mig dock inte om området är lite blandat. Jag har flera vänner med rötter i andra länder, har alltid haft en ganska blandad bekantskapskrets.
Senast redigerad av snapphona 2018-08-04 kl. 18:32.
Citera
2018-08-05, 05:27
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Jag är svensk, 20 år, och uppväxt i en av Sveriges mest mångkulturella kommuner, om än i den "svenska" villaorten, i en villa, i ett ytterst svenskt medelklassområde. Detta har jag dock vägt upp med att gå i såväl en grundskola, som i ett gymnasium i en av de mer mångkulturella områdena. Av alla skolorna jag gått i, var de dem jag trivdes allra bäst i kan tilläggas.

Min hobby, dressyr, är (åtminstone i sammanhanget) extremt elitistisk, exkluderande, homogen och segregerande. Detta har jag dock vägt upp med att dels nattvandra på helgnätter, men även att hålla kontakten med de vänner jag fått i de mer mångkulturella områden.

Så nej, jag försöker att segregera mig så lite som möjligt.

Du är inte en svensk, du är en andra generationens invandrare med en marockansk/tysk förälder. Försök inte komma här och kalla dig svensk, du är ju inte ens en vit europe. Det är inte alls konstigt att du trivs i svenskfattiga miljöer - du har ju inte ett svenskt psyke. Du saknar det nödvändiga genetiska arvet som krävs för att förstå svenskt socialt beteende och du förstår inte hur enormt störiga och jobbiga blattar som du är för en svensk.
Citera
2018-08-05, 05:36
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Fenomenet är ju att invandringen utifrån ett övergripande perspektiv medfört en rad olika problem för Sverige som land. Att ''bo bland svenskar och högutbildade invandrare'' är ändå segregation. Innan den stora invandringen hade vi knappast de problem vi har idag. Självklart fanns det inhemsk problematik men problematiken var knappast så stor som den är idag.

Det finns bra invandrare, kulturer är olika därför har vissa det lättare att sköta sig och inte ställa till med en massa problem samtidigt som andra har väsentligt svårare för att göra rätt för sig. De grupperna som kommer hit i massor som asylsökande är ett exempel på de som har det väldigt svårt trots oändliga resurser, det skapas en ghettoklass som främst beror på de själva och det är de som valt Sverige så att skylla på oss är fel, det är de som valt att komma hit inte vi som tvingat de.

Skitsnack. De problem vi har idag hade vi redan på 60-talet med arbetskraftsinvandringen från Sydeuropa och Balkan. Den enda skillnaden är skalan på kaosandet. På 60-talet var det enstaka kvarter, idag är det hela landet, men det fanns svenskar som varnade för dagens situation redan då.

I slutet på 70-talet/början på 80-talet hade missnöjet med blattifieringen blivit så stort att det började ses som ett allmänt problem. PK-makten svarade med ökad mångkulturindoktrinering. Du måste vara född på 90-talet om du tror att det var problemfritt innan "den stora invandringen".
Citera
2018-08-05, 07:34
Bannlyst
Tror de flesta vill hålla sig borta från araberna och negerna. Det är stökigt, skitigt, hotfullt och fullt av kriminalitet var de än befinner sig. Inte den bästa miljön för ens familj och barn.

Även om många Svenskar är PK på facebook och på jobbet, så vill de inte ha något att göra med dem personligen.

Har själv bott under en somaliefamilj för längesedan, och det kan ha varit den värsta tiden i mitt liv.
Citera
2018-08-05, 09:33
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Du är inte en svensk, du är en andra generationens invandrare med en marockansk/tysk förälder. Försök inte komma här och kalla dig svensk, du är ju inte ens en vit europe. Det är inte alls konstigt att du trivs i svenskfattiga miljöer - du har ju inte ett svenskt psyke. Du saknar det nödvändiga genetiska arvet som krävs för att förstå svenskt socialt beteende och du förstår inte hur enormt störiga och jobbiga blattar som du är för en svensk.

Algerisk/tysk*
Men jo, jag är absolut en vit europe.
Jag ser åtminstone väldigt svensk ut, är uppväxt i ett väldigt svenskt område, helt enligt svenska traditioner. 3e generationens halvinvandrare är inte vad jag kallar invandrare iaf, så du kan ju gå och lägga dig någonstans.
Citera
2018-08-05, 10:24
Medlem
gadjomans avatar
Valde att flytta ut från då det område jag bodde i Lund blev alltmer invaderat av icke-europeer, mycket p g a den närliggande blomstrande salafistiska moskén (sponsrad av Saudiarabien och Kuwait). Jag ville inte att mina barn ska beblandas med gapiga araber. Stod heller inte ut med vaggandet och gloendet från herrarna med helskägg och damerna med hucklen. Har det underbart nu i den ort vi flyttat till, intressant nog är att skötsamma europeiska invandrare också flyr dit från Malmö. I min sons skolklass finns bara en med synbar icke-europeisk bagrund, men som beter sig på ett normalt svenskt sätt.
Citera
2018-08-05, 11:44
Bannlyst
Det är ras- och språkfrågan svenskarna stör sig på men de vågar inte erkänna det. Därför är mångkulturen ett fiasko från första början. Andra småsaker de stör sig på är invandrarnas klädsel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in