2018-07-21, 23:41
Medlem
judisk-oligarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Sverige är ett segregerat land. Det finns segregerade områden, skolor både kommunala och privata samt tom gym i en stad som är mer segregerade än andra.

Vi har segregerade aktiviteter som tex orientering, fiske, bågskytt och handboll där princip alla spelarna är européer varav en majoritet svenskar, men ändå säger sig folk vara emot att deras stad/land är segregerat men de val de gör ökar segregationen snarare än minskar den.

Har du tänkt över dina val? har du tänkt VARFÖR du placerar dina barn i en friskola, VARFÖR du flyttar ut utanför tätorten för att ge barnen ''en tryggare uppväxt'' jag skulle också vilja höra från er som är relativister kring ämnet....

Visst, det finns många som sköter sig också men att kulturer, kvinnosyn, seder och bruk skiljer sig nationer emellan ibland mindre, ibland lite mer och i en del fall fundamentalt är svårt att komma undan. Det finns baksidor av alla kulturer och nationer, och kan man verkligen gå runt och tro att precis allting är guld och gröna skogar, små ''utmaningar'' som kommer ''fixas'' av politikerna?

Till dig som segregerar dig medvetet, hur tänker du och hur gör du? har du valt att flytta ut på landet, har du valt att flytta till ett annat område inom tätorten, kanske du låter ditt barn läsa in gymnasiet på distans? hur ordnar ni med aktviteter, om tätorten har många otrygga områden hur förklarar ni det för era barn och hur hanterar ni det? hur försöker ni skapa en meningsfull tillvaro för barnen?

Vore intressant att höra!

Ja, jag segregerar mig medvetet i den mån det går.

Hur jag tänker? Ja, jag ser det väl inte som ett alternativ att bo i områden med hög kriminalitet och shariapoliser som stryker runt. Ej heller vill jag att mina barn ska gå i en usel skola där de rånas och trackasseras, och mina eventuella döttrar blir kallade öknamn, sexuellt trackasserade och möjligen våldtagna. Jag vill att mina barn ska ha alla chanser i livet, inte vara chanslösa.

Detta är inte en princip jag är beredd att frångå i ett dödsdömt försök att upprätta en tänkt kommunistisk utopi. Det är för övrigt inte politikerna heller, trors tappra försök att låtsas. De är kapitalister, precis som de allra flesta människor är bakom en polerad fasad, och deras motivation är i grunden kapitalistisk, precis som de allra flesta människors motivation är.
Citera
2018-07-22, 00:34
Medlem
PixlJunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det äe naturligt att dra sig till sina egna.
Inte för vita människor. Då är man rasist.
Citera
2018-07-22, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det äe naturligt att dra sig till sina egna.

Precis, men varför åker du då inte hem till somalia??
Citera
2018-07-22, 08:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Har du tänkt över dina val? har du tänkt VARFÖR du placerar dina barn i en friskola, VARFÖR du flyttar ut utanför tätorten för att ge barnen ''en tryggare uppväxt'' jag skulle också vilja höra från er som är relativister kring ämnet....

Vad tror du själv?

Jag segregerar inte mig själv aktivt men har haft tur ändå och slipper Babbe-Sverige till stor del. Tackar Gud för det. Ändå bor jag strax norr om Stockholm.

Undviker dock samtliga babbe-ockuperade badstränder och har inga barn så jag behöver heller aldrig besöka babbe-infekterat Gröna Lund.
Citera
2018-07-22, 08:50
Medlem
NaZdravis avatar
Självklart vill man bo bland folk som liknar en själv i så stor utsträckning som möjligt.
Allt annat är skitsnack. Jag har hört somalier som sagt att de aldrig skulle vilja lämna Angered för Askim, de känner sig helt enkelt inte välkomna eller hemmahörande i svenska områden.
Citera
2018-07-22, 08:56
Medlem
TraXzmans avatar
Naturligtvis segregerar sig svenskar, nog ingen som har bett, trott om en invasionsvåg av invandrare när dom trodde att det skulle hållas stabilt av S och M fast dom står för öppna gränser, men tji fick dem sen minst 10 år tillbaka
Citera
2018-07-22, 10:36
Medlem
CardinalSins avatar
Jag är uppvuxen i vad som nu räknas som ett av Sveriges mest problemfyllda områden. Det var illa när jag växte upp, när jag flyttade därifrån var det fruktansvärt eländigt. Nu är det katastrof.

Bor i ett ok område men otryggheten har ökat, och orsaken står till stor del att finnas hos ungdomar som är första och andra generationens invandrare. Det drabbar det offentliga rummet, skolan, biblioteket etc.

Jag pratar med mina barn, gör dem riskmedvetna. Och de har nu börjat i en friskola. Friskolan är absolut inte segregerad på det sätt att det bara är etniska svenskar som går där. Tvärtom är den nog mer etniskt blandad än den kommunala skolan. Men, i skolan accepteras inget dåligt beteende, och de föräldrar som satt sina barn där förstår värdet av detta.

Utifrån mina personliga och professionella erfarenheter skulle jag göra vad som helst för att mina barn inte ska växa upp i ett av våra invandrardominerade områden, eller gå i en sådan kommunal skola.
Citera
2018-07-22, 10:51
Medlem
Lillarapunzels avatar
Jag är svensk, 20 år, och uppväxt i en av Sveriges mest mångkulturella kommuner, om än i den "svenska" villaorten, i en villa, i ett ytterst svenskt medelklassområde. Detta har jag dock vägt upp med att gå i såväl en grundskola, som i ett gymnasium i en av de mer mångkulturella områdena. Av alla skolorna jag gått i, var de dem jag trivdes allra bäst i kan tilläggas.

Min hobby, dressyr, är (åtminstone i sammanhanget) extremt elitistisk, exkluderande, homogen och segregerande. Detta har jag dock vägt upp med att dels nattvandra på helgnätter, men även att hålla kontakten med de vänner jag fått i de mer mångkulturella områden.

Så nej, jag försöker att segregera mig så lite som möjligt.
Citera
2018-07-22, 11:14
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Precis, men varför åker du då inte hem till somalia??

Jag har två hem; Sverige och Somalia.

#Nextcase!!!
Citera
2018-07-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Jag är svensk, 20 år, och uppväxt i en av Sveriges mest mångkulturella kommuner, om än i den "svenska" villaorten, i en villa, i ett ytterst svenskt medelklassområde. Detta har jag dock vägt upp med att gå i såväl en grundskola, som i ett gymnasium i en av de mer mångkulturella områdena. Av alla skolorna jag gått i, var de dem jag trivdes allra bäst i kan tilläggas.

Min hobby, dressyr, är (åtminstone i sammanhanget) extremt elitistisk, exkluderande, homogen och segregerande. Detta har jag dock vägt upp med att dels nattvandra på helgnätter, men även att hålla kontakten med de vänner jag fått i de mer mångkulturella områden.

Så nej, jag försöker att segregera mig så lite som möjligt.
Tack, Lillarapunzel. Bra skrivet.
Citera
2018-07-22, 11:23
Medlem
Ducadreams avatar
Jag lever i ett område(övre medelklass) där det bor högutbildade invandrare och svenskar. Jag skulle aldrig kunna bo på ett ställe där det är helsvenskt. Skulle inte kännas bekvämt för att vara ärlig.
Citera
2018-07-22, 11:50
Medlem
Fenomenet är ju att invandringen utifrån ett övergripande perspektiv medfört en rad olika problem för Sverige som land. Att ''bo bland svenskar och högutbildade invandrare'' är ändå segregation. Innan den stora invandringen hade vi knappast de problem vi har idag. Självklart fanns det inhemsk problematik men problematiken var knappast så stor som den är idag.

Det finns bra invandrare, kulturer är olika därför har vissa det lättare att sköta sig och inte ställa till med en massa problem samtidigt som andra har väsentligt svårare för att göra rätt för sig. De grupperna som kommer hit i massor som asylsökande är ett exempel på de som har det väldigt svårt trots oändliga resurser, det skapas en ghettoklass som främst beror på de själva och det är de som valt Sverige så att skylla på oss är fel, det är de som valt att komma hit inte vi som tvingat de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in