2018-07-21, 22:25
Medlem
Sverige är ett segregerat land. Det finns segregerade områden, skolor både kommunala och privata samt tom gym i en stad som är mer segregerade än andra.

Vi har segregerade aktiviteter som tex orientering, fiske, bågskytt och handboll där princip alla spelarna är européer varav en majoritet svenskar, men ändå säger sig folk vara emot att deras stad/land är segregerat men de val de gör ökar segregationen snarare än minskar den.

Har du tänkt över dina val? har du tänkt VARFÖR du placerar dina barn i en friskola, VARFÖR du flyttar ut utanför tätorten för att ge barnen ''en tryggare uppväxt'' jag skulle också vilja höra från er som är relativister kring ämnet....

Visst, det finns många som sköter sig också men att kulturer, kvinnosyn, seder och bruk skiljer sig nationer emellan ibland mindre, ibland lite mer och i en del fall fundamentalt är svårt att komma undan. Det finns baksidor av alla kulturer och nationer, och kan man verkligen gå runt och tro att precis allting är guld och gröna skogar, små ''utmaningar'' som kommer ''fixas'' av politikerna?

Till dig som segregerar dig medvetet, hur tänker du och hur gör du? har du valt att flytta ut på landet, har du valt att flytta till ett annat område inom tätorten, kanske du låter ditt barn läsa in gymnasiet på distans? hur ordnar ni med aktviteter, om tätorten har många otrygga områden hur förklarar ni det för era barn och hur hanterar ni det? hur försöker ni skapa en meningsfull tillvaro för barnen?

Vore intressant att höra!
Senast redigerad av helsvensken 2018-07-21 kl. 22:56.
Citera
2018-07-21, 22:32
Medlem
Tyvärr så kan ansvaret för segregation inte läggas på individen. Alla söker sig till det som lockar dem mest och det behövs tvångsförflyttning i ganska stor skala om medborgarna ska bli "ihopmixade". Detta i sin tur leder till massiva upplopp och samhällskollaps.
Citera
2018-07-21, 22:34
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Sverige är ett segregerat land. Det finns segregerade områden, skolor både statliga och privata samt tom gym i en stad som är mer segregerade än andra.

Vi har segregerade aktiviteter som tex orientering, fiske, bågskytt och handboll där princip alla spelarna är européer varav en majoritet svenskar, men ändå säger sig folk vara emot att deras stad/land är segregerat men de val de gör ökar segregationen snarare än minskar den.

Har du tänkt över dina val? har du tänkt VARFÖR du placerar dina barn i en friskola, VARFÖR du flyttar ut utanför tätorten för att ge barnen ''en tryggare uppväxt'' jag skulle också vilja höra från er som är relativister kring ämnet....

Visst, det finns många som sköter sig också men att kulturer, kvinnosyn, seder och bruk skiljer sig nationer emellan ibland mindre, ibland lite mer och i en del fall fundamentalt är svårt att komma undan. Det finns baksidor av alla kulturer och nationer, och kan man verkligen gå runt och tro att precis allting är guld och gröna skogar, små ''utmaningar'' som kommer ''fixas'' av politikerna?

Till dig som segregerar dig medvetet, hur tänker du och hur gör du? har du valt att flytta ut på landet, har du valt att flytta till ett annat område inom tätorten, kanske du låter ditt barn läsa in gymnasiet på distans? hur ordnar ni med aktviteter, om tätorten har många otrygga områden hur förklarar ni det för era barn och hur hanterar ni det? hur försöker ni skapa en meningsfull tillvaro för barnen?

Det finns kommunala och privata skolor. I övrigt tror jag inte att människor tänker på samhällsperspektivet när de försöker ge sina barn en bra uppväxt.
Citera
2018-07-21, 22:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Det är inte bara svenskar som segregerar sig. Folk från samma grupperingar tenderar att samlas i enklaver också.
Citera
2018-07-21, 22:40
Avslutad
Citat:
Sverige är ett segregerat land. Det finns segregerade områden, skolor både statliga och privata samt tom gym i en stad som är mer segregerade än andra.

Finns det något skäl att inte segregera sig, d.v.s. att leva tillsammans med likasinnade? Jag kan inte komma på ett enda.
Citera
2018-07-21, 22:41
Medlem
Oreokalles avatar
Jag är inte omedveten om det så man kan kalla det medvetet. Jag gillar inte icke-västerlänningar och bor så att jag ytterst sällan behöver träffa på dem. Barnens skola kanske har 2-4 % av dem vilket inte är ett problem då de anpassar sig efter majoritetssvennarna.
Citera
2018-07-21, 22:43
Medlem
Citat:

White flight kommer alltid att existera så länge det finns vita/bruna människor. Det är ett definitiv.
Jag segregerar mig och mina föräldrar så långt ifrån Sverige som det går skall du veta. Inte för att mina föräldrar eller jag har någonting emot människor ifrån andra länder, utan just tvärt om.

Man får hoppas att resterande EU ser fint ut när mina föräldrar skall få sin rättmätiga tjänstepension.
Annars kan det bli extremt problematiskt för alla inblandande.
Citera
2018-07-21, 22:45
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Alla segregerar sig och vill skaffa den bästa i tillvaron för sig och sin familj. Den enda skillnaden mellan politiskt korrekta och övriga världen är att politiskt korrekta människor hycklar om det och ljuger. Men det är inte så märkvärdigt då deras ideologi och världsbild bygger på ideal och lögner.
Citera
2018-07-21, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Alla segregerar sig och vill skaffa den bästa i tillvaron för sig och sin familj. Den enda skillnaden mellan politiskt korrekta och övriga världen är att politiskt korrekta människor hycklar om det och ljuger. Men det är inte så märkvärdigt då deras ideologi och världsbild bygger på ideal och lögner.

Du kan ha rätt, däremot om det är en väldigt liten kommun låt oss säga tex hällefors där princip alla går i samma skola hur ska den politiskt korrekta världsbilden upprätthållas då? Hålls idealen och lögerna fortfarande kvar eller inte
Citera
2018-07-21, 22:51
Medlem
Ducadreams avatar
Det äe naturligt att dra sig till sina egna.
Citera
2018-07-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Tyvärr så kan ansvaret för segregation inte läggas på individen. Alla söker sig till det som lockar dem mest och det behövs tvångsförflyttning i ganska stor skala om medborgarna ska bli "ihopmixade". Detta i sin tur leder till massiva upplopp och samhällskollaps.

Det är tämligen intressant att observera detta beteende. Jag finner det underligt hur folk sitter och säger att det är bra med andra kommuner som 'integrerar' skolor genom att bussa folk kors och tvärs samtidigt som de väljer en väldigt homogen skola i den kommun de bor i.

De talar sig varma för ' integration och mångfald' men väljer enfald i både aktiviteter åt ungarna likaså när det gäller utbildning.
Citera
2018-07-21, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Det finns kommunala och privata skolor. I övrigt tror jag inte att människor tänker på samhällsperspektivet när de försöker ge sina barn en bra uppväxt.

Oj, en miss! Skrev fel men bra att du påpekade

Tror du att dessa föräldrar reflekterar över varför de i många fall väljer ett dyrare område, väljer vissa typer av aktiviteter och andra utbildningsval. Tänker de bara " det ska vara bra" men samtidigt säger de att man inte ska ha fördomar mot den skola eller det område de absolut inte valt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in