2018-08-04, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zorzes
En person på 20 år är vuxen. Du får inte lov att tvångsomhänderta ta någon som vill gå ut. Denna regel tillämpar sig även på gruppbostäder och det kan du läsa i din kommuns stadgar. Ingen får bli tvingad till något, är de rätt eller fel? En väldigt komplex fråga.

Tar man hand om någon som inte kan ta hand om sig själv finns det flertalet sätt att se till att denne inte tar sig ut utan att man vet om det. Man behöver inte sätta dem i celler. Finns t ex mattor man placerar ut i ingångarna som larmar om nån står på dessa, finns massvis med hjälpmedel ofta bekostade av kommunala bidrag. Detta vet självfallet föräldrarna som låtit sin autistiska downie son ut.
Citera
2018-08-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimmimusis
Ja han har suttit i häkte flera månader och halva stockholms polisstyrka var med och grep honom . Dessutom var polisen närvarande under hans rättegångdagar som var precis denna dag och dagarna före och efter .
Vad sjukt i så fall, är du säker på att de menar samma person?
Citera
Medlem
Citat:
Nu målar du upp ett scenario som inte ens är lite jämförbart. 3 snutar pepprar 7 kulor mot Eric the downie som en kvart tidigare ville leka. Snutarna verkar inte så leksugna

Förhoppningsvis hamnar den största andelen ansvar där den hör hemma, hos föräldrarna.
6-12 månader i fängelse för vad de gjort vore rimligt och förebygga andra idioter att göra detsamma som de.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Ingen kan vara felfri som förälder i 20 års tid. Olyckor kräver inte ursäkter utan förklaringar.

Aldeles för mycket för att klassa detta som olycka. Hade han slunkit ut dagtid utan vapen hade man kunnat köpa det.
Citera
2018-08-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Du talar som du har förstånd till, polisen ska inte skjuta för att döda vid varje chans de får, tyvärr gör de tydligen det numera.
De ska skjuta för att hindra någon att vara ett hot, tyvärr har det blivit likställa med att avrätta de misstänkta, detta är en relativt ny doktrin inom polisen, jag undrar varför och vem som har lärt dom det?
Det verkar ha börjat med den nya ammo, sen dess har de bara blivit räddare och räddare och utgör ett större och större hot mot allmänheten.
Kolla de som grep fänrik flink, inte hade de någon hålspetsammo, lite mod kunskap och en k pist räckte då. Idag hade de väl flytt till grannkommunen och begärt artelleriunderstöd.
Det är analyser från olika masskjutningar som lett fram till doktrinen att polisen måste avväpna/oskadliggöra beväpnade galningar direkt då varje dröjsmål kan leda till ytterligare dödsoffer. Man har studerat skolskjutningar, galningar som Breivik etc. och kommit fram till att tidsaspekten är helt avgörande.

Därför gäller att närmaste polisman måste ingripa omedelbart även om han/hon inte är den bäst lämpade personen, har bäst träning eller utbildning osv.
Citera
2018-08-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Förklaringen är att föräldrarna gav ett förståndshandikappat barn något som såg mycket ut som ett dödligt vapen.
Vi vet ingenting om hur pass kompetenta föräldrarna är. Om grabben var som en 3-åring så kanske farsan är som en 13-åring. Det vet vi inget om. I så fall handlar det inte om slarv utan om otillräcklighet.
Citera
2018-08-04, 17:13
Medlem
Okej så vi har sett leksaksvapnet och på håll kan man givetvis inte se om det är äkta eller inte.

Nya bilden på Eric som finns i Wegerups krönika idag där han har snaggat hår så ser han betydligt mindre downie ut än första bilden på honom som dök upp i media.

En huva på det också samt lite dunkelt ljus, samtidigt som han inte svarar på polisens kommando, ej heller varningsskott och sen antagligen antingen höjer vapnet mot polisen eller springer mot de, så är det klart att de alla dagar i veckan skjuter.

Case closed.
Olyckligt att det blev som det blev men polisen agerade precis som de ska göra när någon med vapen hotar de.
Citera
2018-08-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Ja, jag anser att Eric Torells föräldrar är att betrakta som mördare då de gjort sig skyldiga till grov oaktasamhet under vad som verkar vara en längre tid. - Inte ens rymningen från kollot då det är andra som har det operativa ansvaret för sonen verkar ha fått poletten att trilla ned hos Herr & Fru Mondän Medelklass.

Om du vill omformulera ditt exempel där det visst inte spelar någon roll om det var oaktsam körning eller en riktig olycka - för du har ju bestämt dig för hur jag skulle ha reagerat så kan du göra det nu.

Jag har även noterat att du är indifferent till huruvida det var första gången han rymde eller ej. Fiffigt om man vill blanda bort föräldrarnas ansvar i frågan.

För det första: Ta och hoppa ner från din piedestal nu, du är inte personen att tala om
vad jag ska göra eller inte göra.

För det andra: Du snackade tidigare om min
läsförståelse - hur är det med din egen. När jag
sa att du inte är godhetsknarkare så var det något som kallas IRONI, ett ord du kanske
inte är bekant med?

För det tredje: Eric rymde ofta, vilket är vanligt
med den diagnosen. Du vet ingenting om hur
det är att ha ansvar för en person med downs.
Ditt snack om hur dåliga medelklass föräldrar
dessa måste vara är enbart okunnigt och respektlöst ordbajs.

För det fjärde: Ditt exempel med elektrikern
tyder väl snarast på att du fått en rejäl stöt
av elen, och därför endast pratar skit om den.
Citera
2018-08-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
När man skjuter så gör man det tills målet är oskadliggjort, allt annat är idioti. Du kan mkt väl skjuta 2-3 skott kanske är dödliga men som INTE försätter gärningsmannen ur stridbart skick.
Nej, man får inte ens göra så när det gäller vilt, kan man inte skjuta, ska man inte skjuta.

Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Och du verkar inte ha koll på något överhuvudtaget. Tror du på fullaste allvar att man i förväg kan avgöra hur många skott som behövs?

Återigen...om en person inte är oskadliggjord efter ditt maximala antal kulor, ska polisen sluta skjuta?
Ja, det kan man om man har det minsta koll på kroppen. 1-2 kulor hade jag inte opponerat mig emot, 7, då vill man döda.
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Finns ett fenom som vi kan kalla Walking dead, personer som har fått dödliga skador och som kommer att avlida inom 30ish sekunder men personen vet helt enkelt inte om det på grund av droger eller andra orsaker.
Det enda som stoppar en sådan person är skelettskador i ben (svårt att gå med trasigt skelett oavsett om du inte känner smärta), en sådan person med skjutvapen kan fortfarande vara farlig alternativt skott i CNS.

Jänkarna fick uppleva detta när det krigares mot galna och kattuggandes somalier som kanske använde lite andra goa cocktails också.

Och då tycker du att 7 skott i buken där det finns få bärande skelettdelar är en bra idé? Tar mig för pannan.

Citat:
Om de är dumma nog att ge honom vad som ser ut som ett dödligt vapen, då har de mycket att sona för. Hans beklagliga död ligger till 90% på dem.

Vad köpte du för 15 år sedan och var finns dom nu? Inte för att du kommer svara ärligt, men man kan så ett frö.

Citat:
Ursprungligen postat av priz
Men söta oskyldiga raringen. Om tre hyfsade pistolutbildade människor skjuter samtidigt på ett mål och man hinner ca tre skott tills gm faller och är oskadliggjord är sju skott helt i sin ordning.

Fan att värnplikten togs bort så dagens människor saknar helt grundläggande kunskaper.

Det var ju uppenbarligen mer synd att om du gick den, så gick du den utan att lära dig ett skvatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Felaktig problemformulering. Jag anser att familjen skulle ha tagit hans ständiga rymningar på fullaste allvar och installerat GPS-sändare i skorna. Man gör det med senildementa utan att det är kontroversiellt.

Vad exakt det är för samhälle spelar mindre roll. Det hade varit rätt att göra det både i Hong Kong eller Stalins Sovjet och alla andra stater däremellan.

Men om vi struntar i GPS och downisar så hade de sociala myndigheterna inte blivit speciellt roade av att en familj låtit sitt 11-åriga barn rymma jämt och samt.Britterna använde sig av just dum-dum-kulan för att de mötte infödingar som inte visste att kasta sig i skydd när man sköt på dem.

Det min vän, är väldigt olagligt, precis det jag tog upp. Har du ett problem med det, betala mer skatt med glädje som jag gör, eller verka för att man får låsa in vuxna människor (jag föredrar assistenter).
Citera
2018-08-04, 17:14
Bannlyst
Citat:
Förhoppningsvis hamnar den största andelen ansvar där den hör hemma, hos föräldrarna.
6-12 månader i fängelse för vad de gjort vore rimligt och förebygga andra idioter att göra detsamma som de.

Finns ingen logik i att lägga ansvar på föräldrarna. En 20 årig Eric klassificeras som vuxen och lika mycket människa som dig och mig. Du får inte tvångsomhänderta någon som vill gå ut. Pappan ringde dock polis och gick ut och leta, vilket också är de enda han kan göra. Det är staten som har bestämt detta
Citera
2018-08-04, 17:18
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Och jag vill att utbildningstiden förlängs, där de under ett halvår praoar på psykiatriska mottagningar, likaså inom vården av personer med beroenden samt psykiska funktionsnedsättningar.
Problemet är att snuten redan nu är överutbildad. Och att varje problem kräver ännu mer utbildning.

Givetvis är det bra med utbildning. Men problemet här är inte deras skyttetaktik. Eller om batongtekniken är baserad på karate eller fillipinska stilar*. Problemet här är obefintlig fotpatrullering med obefintlig lokalkännedom som följd. Hade Eric varit en stammis hos plattfötterna så hade föräldrarna mer eller mindre fått bannor för det.

*)
Citat:
Finns ingen logik i att lägga ansvar på föräldrarna. En 20 årig Eric klassificeras som vuxen och lika mycket människa som dig och mig. Du får inte tvångsomhänderta någon som vill gå ut. Pappan ringde dock polis och gick ut och leta, vilket också är de enda han kan göra. Det är staten som har bestämt detta
Rudolf Carnap säger att du har fel.

Logik är helt godtycklig och man måste redovisa sina premisser först innan man drar slutsatser.
P1: Eric rymmer ofta.
P2: Rymma är inte farligt.
S1: Vi behöver inte åtgärda Erics rymningar.
Det hade å andra sidan kunnat varit så här:
P1: Eric rymmer ofta.
P3: Rymma kan bli farligt.
S2: Vi behöver åtgärda Erics rymningar.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-04 kl. 17:22.
Citera
2018-08-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Om man är en bödel ja, är man polis ska man så långt det är möjligt försöka få fast folk och ta dem till domstol.
När började svenska polisen bete sig så jävla otäckt?
Är det amerikaner eller israeler som har lärt dem att bete sig så jävla illa?

Är det någon som vet hur Eric var klädd?
Kan tänka mig att en person som är på en treåring nivå och får välja kläder själv kan ta ut svängarna en del.
Det här är riktigt dåligt. Tre poliser skjuter ihjäl en icke talande utvecklingsstörd med ett typiskt Downssyndrom utseende. Har poliserna inte kännedom om hur Downs Syndromare ser ut?
Det var inte becksvart. Belysning fungerade. Och om poliserna upplevde hot, hur kom det sig att inte skjutningen koncentrerades mot andra kroppsdelar.
Riktigt illamående blir man. Antar det rör sig om unga poliser, som påverkar varandra.
Sju skott som avlossades
lite på måfå.
Tycker det dessa tre tjänstemän, ska skaffa sig nåt annat jobb. De bär skulden till att ha dödat en sådan oförarglig person. Om det hade varit en hårdkokt brottsling som skjutits till döds, skulle jag förstått.
Men föräldrarna som vet att sonen blir en vild och äventyrlig rymling ibland, borde ha installerat en säkrare låsanordning på sina dörrar.Föräldrarna får leva vidare med vetskapen att deras oförsiktighet bidrog till att sonen så kallblodigt dödades.
Och hur blir det med el-pistolerna?
Men hade denne pojke skjutits med el-pistol,kanske han dött, ändå.
Downs-syndromare har ju ingen bra fysik, hjärtproblem odyl.
Hur elpistol fungerar på hjärtsjuka vet jag inte.
Senast redigerad av moshes 2018-08-04 kl. 17:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in