2018-08-04, 16:59
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Är du för att öka skatten så alla med funktionshinder kan få assistans dygnet runt, eller är det att du tycker att som förälder till någon med funktionshinder, så har man ingen rätt att sova?
Felaktig problemformulering. Jag anser att familjen skulle ha tagit hans ständiga rymningar på fullaste allvar och installerat GPS-sändare i skorna. Man gör det med senildementa utan att det är kontroversiellt.

Vad exakt det är för samhälle spelar mindre roll. Det hade varit rätt att göra det både i Hong Kong eller Stalins Sovjet och alla andra stater däremellan.

Men om vi struntar i GPS och downisar så hade de sociala myndigheterna inte blivit speciellt roade av att en familj låtit sitt 11-åriga barn rymma jämt och samt.
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Finns ett fenom som vi kan kalla Walking dead, personer som har fått dödliga skador och som kommer att avlida inom 30ish sekunder men personen vet helt enkelt inte om det på grund av droger eller andra orsaker.
Det enda som stoppar en sådan person är skelettskador i ben (svårt att gå med trasigt skelett oavsett om du inte känner smärta), en sådan person med skjutvapen kan fortfarande vara farlig alternativt skott i CNS.

Jänkarna fick uppleva detta när det krigares mot galna och kattuggandes somalier som kanske använde lite andra goa cocktails också.
Britterna använde sig av just dum-dum-kulan för att de mötte infödingar som inte visste att kasta sig i skydd när man sköt på dem.
Citera
2018-08-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
När det gäller polisen taktik så skedde det för några år sedan en förändring som inte så många tänker på. Första patrull på plats ska angripa problemet utan att vänta på förstärkning vid en akut situation. Så att de gick in och konfronterade mannen är helt enligt polisens taktik. Orsaken till denna taktik är förhindra att tredje part drabbas. Ett exempel på detta är skolattacken i Trollhättan där första patrull på plats, dvs två vanliga ordningspoliser, gick in i skolan och konfronterade gärningsmannen och sköt honom. Polisen kallar det taktisk konflikthantering.

Mycket klokt.
Det vore lätt att bara avvakta och skylla ifrån sig de gånger undvikbara mord inträffade. Men jag tror inte någon i dagens drev hade velat att polisen dröjjde en sekund om det var deras dotter som brottslingens vapen riktades mot.
Citera
2018-08-04, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
För att ha ett paraply är samma sak som att gå runt med en replika av ett vapen och sikta på folk.
Är du efterbliven eller gör du dig till?

Men nu var det ju inte en replika.
Citera
2018-08-04, 17:01
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
Jo visst det låter fint men man kan ju klura lite på vad man tror har hänt och utifrån det avgöra om polisen gjorde rätt eller fel . Jag är ganska säker på att han håller upp vapnet rusar mot polisen som ropar ligg ner några sekunder senare smäller det.

Sorry. Det är väl förvisso orelevant vad du tror ok.

Personligen trodde poliserna säkert de sköt en potent våldsman men påvägen verkar de gjort så många konstigheter som ledde upp till där vi är idag. Vi människor tror ofta att vi gör rätt. Men sedan visar det sig att vi gjort fel.

Vuxna lär sig av att göra rätt medans barn lär sig genom att göra fel. Om jag också få tro lite så tror jag inte att de här poliserna var tränade för det här. Hade de väntat på insattsstyrkan kunde vi fått en bättre utgång.
Senast redigerad av MitchRapp 2018-08-04 kl. 17:06.
Citera
2018-08-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Därför att 99,99% av alla skjutningar av polis sker med hänvisning till just nödvärn.

Ja man kan skjuta i benet, i laga befogenhet, innan det blir hotfullt, men då måste vi ha en lagstiftning som i mkt högre grad medger det och som kan nyttjas i praktiken och som inte bara är en teoretisk möjlighet som idag.

Det har tex Finland, och där har man färre döda till följd av just polisskjutningar. Men även med den möjligheten så kan akuta nödvärnssituationer uppstå snabbt och oväntat.

Dem har knappast ljugit, dom har knappast stått och räknat skotten där och då.
I vilket land skjuter man i benet när den misstänkte gärningsmannen har ett förmodat skjutvapen? Oavsett var man träffar så är dilemmat att man måste orsaka mer än dödlig skada för att stoppa en beväpnad galning från att skjuta tillbaka mot polisen. Många kan fortsätta tillsynes opåverkade av skottskador trots att de är dödligt skadade och insjuknar först långt senare.

Det finns hur mycket filmmaterial som helst som visar hur skottskadade personer reagerar eller inte reagerar. Jag sprang på det här klippet när jag sökte, som visar en skjutglad amerikansk polis som skjuter en bilförare som inte vill stanna. Han hinner köra ganska långt innan han dör och hade knappast haft några problem att skjuta tillbaka om han hade haft en pistol i handen. Filmen är mindre än tre minuter och torde sätta punkt för alla illusioner om att man kan oskadliggöra en beväpnad person med ett skott i benet, vilket iofs också kan vara dödande.
https://www.youtube.com/watch?v=d2fTAJqyodw

Finland har ett helt annat samhälle och är inte jämförbart. Sverige sticker inte bara ut i antal polisskjutningar utan även i skjutningar mellan olika kriminella, vilket också är sällsynt i våra grannländer. Trots att flera av våra grannländer haft liberalare vapenlagar. Det finns andra orsaker som politikerna inte vill lyfta fram.
Citera
2018-08-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorzes
Men nu var det ju inte en replika.

Tillräckligt likt, du är tacksam att polisen inte tar onödiga risker om det handlar om att någon håller vad som ser ut som ett riktigt vapen mot ditt huvud.
Men andras ska det tummas med?
Citera
2018-08-04, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Inget av det du skriver är en ursäkt för vad föräldrarna(inte) gjorde.

En person på 20 år är vuxen. Du får inte lov att tvångsomhänderta ta någon som vill gå ut. Denna regel tillämpar sig även på gruppbostäder och det kan du läsa i din kommuns stadgar. Ingen får bli tvingad till något, är de rätt eller fel? En väldigt komplex fråga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Inget av det du skriver är en ursäkt för vad föräldrarna(inte) gjorde.
Ingen kan vara felfri som förälder i 20 års tid. Olyckor kräver inte ursäkter utan förklaringar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej, om man ska försvara sig på adekvat sätt. Man försvarar sig tills hotet är avvärjt, oavsett antal kulor. Det är en självklarhet och inget som kommer från varken USA eller Israel.

Du talar som du har förstånd till, polisen ska inte skjuta för att döda vid varje chans de får, tyvärr gör de tydligen det numera.
De ska skjuta för att hindra någon att vara ett hot, tyvärr har det blivit likställa med att avrätta de misstänkta, detta är en relativt ny doktrin inom polisen, jag undrar varför och vem som har lärt dom det?
Det verkar ha börjat med den nya ammo, sen dess har de bara blivit räddare och räddare och utgör ett större och större hot mot allmänheten.
Kolla de som grep fänrik flink, inte hade de någon hålspetsammo, lite mod kunskap och en k pist räckte då. Idag hade de väl flytt till grannkommunen och begärt artelleriunderstöd.
Citera
2018-08-04, 17:05
Medlem
Arabapans avatar
Få med hela exten

Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Jävla skitsnack. Många i forumet verkar tro att poliserna börjar sitt arbetspass med förhoppningen att få skjuta ihjäl någon.

Det finns ingen annan förklaring än att poliserna kände sig hotade och gjorde bedömningen att enda sättet att hantera situationen var att skjuta. Så mycket förståsigpåare här på FB. Ingen människa i världen kan avgöra på någon sekund om det är ett äkta vapen eller ej, förutsatt att det inte är orange men inte ens då kan man vara säker. Någon kan ha 3D-printat sitt vapen i orange plast.

Det där har inte jag skrivit! Det är någon som ändrat min text i något jag skrivit tidigare!

Alltså detta:
Ursprungligen postat av Arabapan
Vi kan konstatera att snutarna gått bananas och skjut hej vilt. Så jag tror faktiskt inte ens polisen bemöda sig att försöka göra en avvägning.
Så jag tror att detta är en ren avrättning.
Citera
2018-08-04, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Tillräckligt likt, du är tacksam att polisen inte tar onödiga risker om det handlar om att någon håller vad som ser ut som ett riktigt vapen mot ditt huvud.
Men andras ska det tummas med?

Nu målar du upp ett scenario som inte ens är lite jämförbart. 3 snutar pepprar 7 kulor mot Eric the downie som en kvart tidigare ville leka. Snutarna verkar inte så leksugna
Citera
2018-08-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Ingen kan vara felfri som förälder i 20 års tid. Olyckor kräver inte ursäkter utan förklaringar.

Förklaringen är att föräldrarna gav ett förståndshandikappat barn något som såg mycket ut som ett dödligt vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in